Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:03

ART_UMA schreef:
Jawel, maar daarmee zou de piaffe misschien weer eens gedragen worden ipv tja ehh goh tjee.... een vreemd soort gehuppel. :+

Dan heeft u nooit gezien wat voor Piaffe voor het inzetten van een Levade tot stand komt.
Bovendien is een Piaffe totaal anders te verbeteren, daar heeft men geen Levade voor nodig.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:04

Professor schreef:
Mijn voorstel is zowieso in de GP, Kur loskoppelen van de GP.
De GP special elk half jaar veranderen. De GP special ook verzwaren, meer halthouden, meer stap en der Schaukel weer invoeren.
Dan 2 GP rijden 1 die staat vast die elk half jaar veranderd word de 2e geeft men een half uur voor start openbaar.

Ik las mee en vraag me af wat der Schaukel precies is en hoe wordt deze uitgevoerd?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:14

Professor schreef:
Mijn voorstel is zowieso in de GP, Kur loskoppelen van de GP.
De GP special elk half jaar veranderen. De GP special ook verzwaren, meer halthouden, meer stap en der Schaukel weer invoeren.
Dan 2 GP rijden 1 die staat vast die elk half jaar veranderd word de 2e geeft men een half uur voor start openbaar.

Inderdaad, helemaal mee eens, want dan moet men daadwerkelijk wat laten zien en zal men te weinig tijd hebben om e.e.a. er in te stampen in een bepaalde volgorde. Ik denk alleen dat men vanuit de moderne rijderij geen Schaukel zou kunnen uitvoeren. Fatsoenlijk halthouden en "gewoon" achterwaarts schijnt al een enorme opgave te zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:18

Schaukel:
Halthouden daaruit achterwaartsgaan een vast aantal van tritten direct voorwaarts gaan daarbij moet het achterbeen wat het laatst naar achteren ging weer direct naar voren gaan, dan een vast aantal passen naar voren en direct weer achterwaarts gaan en dan direct weer voorwaarts gaan( dit alles zonder horten of stoten het is een bewijs van Durchlässigkeit/lichtheid/nageeflijkheid).
Dit alles met hankenbiegung.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:21

JPS schreef:
Ik las mee en vraag me af wat der Schaukel precies is en hoe wordt deze uitgevoerd?
Ik meen een serie van achterwaarts gaan en weer voorwaarts draven, zonder in stap of halthouden. Maar zeker weten doe ik het niet.
edit: Zie voorgaande post van Professor
Laatst bijgewerkt door ART_UMA op 11-03-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:22

Professor schreef:
Schaukel:
Halthouden daaruit achterwaartsgaan een vast aantal van tritten direct voorwaarts gaan daarbij moet het achterbeen wat het laatst naar achteren ging weer direct naar voren gaan, dan een vast aantal passen naar voren en direct weer achterwaarts gaan en dan direct weer voorwaarts gaan( dit alles zonder horten of stoten het is een bewijs van Durchlässigkeit/lichtheid/nageeflijkheid).
Dit alles met hankenbiegung.

Dank je wel

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:24

ART_UMA schreef:
JPS schreef:
Ik meen een serie van achterwaarts gaan en weer voorwaarts draven, zonder in stap of halthouden. Maar zeker weten doe ik het niet.
edit: Zie voorgaande post van Professor

.. gezien :-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:28

Denk zelf dat vele zg toppers zich hier in zullen verslikken, omdat het paard werkelijk door en door gereden dient te zijn, en iedere techniche fout herkenbaar is.
Maar het halt houden is al niet meer te herkennen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:57

Professor schreef:
Denk zelf dat vele zg toppers zich hier in zullen verslikken, omdat het paard werkelijk door en door gereden dient te zijn, en iedere techniche fout herkenbaar is.

Dat zou dan een goede reden kunnen zijn om het weer in te voeren.
Het lijkt me een zware oefening waaruit veel te herleiden is, vooral omdat tussentijds halthouden niet is toegestaan als ik het goed begrijp..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:09

Professor schreef:

het lijkt me een goeie oefening, want zo scheid het kaf zich van het korn

knollentuin

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:17

goed idee om dat weer in te voeren maar ik geloof dat nooit. de knhs heeft nu met de nieuwe proeven ook de boel alleen maar makkelijker gemaakt vooral in het z2 de zz-l en zw zijn er moeilijkere lijnen uit, geen wissels meer op rechte lijnen naar de jury toe en de series eruit. ook geen kwart pirouette meer maar een arbeidspirouette...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:36

murphy102 schreef:
Belangrijk is te begrijpen dat we changeren TIJDENS het zweefmoment!

Welke "klassieker" beschrijf je hier?

Als de hulpen tijdens het zweefmoment gegeven worden, komt het changement te laat!
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 12-03-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:51

cherie78 schreef:
murphy102 schreef:

Ik beschrijf vanuit de ervaring. Ik ben hippisch gezien "Duits opgevoed".

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:52

Ik had nog een toevoeging gedaan in mijn vorige post, Murphy

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:53

knollentuin schreef:
goed idee om dat weer in te voeren maar ik geloof dat nooit. de knhs heeft nu met de nieuwe proeven ook de boel alleen maar makkelijker gemaakt vooral in het z2 de zz-l en zw zijn er moeilijkere lijnen uit, geen wissels meer op rechte lijnen naar de jury toe en de series eruit. ook geen kwart pirouette meer maar een arbeidspirouette...

Onderschat de invloed van Sjef janssen niet; dan begrijp je alles.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:59

cherie78 schreef:
murphy102 schreef:

Als de hulpen tijdens het zweefmoment gegeven worden, komt het changement te laat!

Het paard wisselt de benen TIJDENS het changement.
Daarom is het ook zo belangrijk dat je de beweging van de galop "kent"!! Dan voel je nl. wanneer de laatste fase van de 3-takt komt, dus het binnen voorbeen aan de grond is, want daarna volgt nl. het zweefmoment. Als je dit kunt aanvoelen, ben je nooit te laat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:08

Daarom is het ook belangrijk om de hulpen nóg in de derde fase te geven, vlak daarop is het zweefmoment.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:14

cherie78 schreef:
Daarom is het ook belangrijk om de hulpen nóg in de derde fase te geven, vlak daarop is het zweefmoment.

Nee Cherie, dan is dat paard nog "bezig" zijn "oude" galop af te maken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:32

murphy102 schreef:
cherie78 schreef:

Nee Cherie, dan is dat paard nog "bezig" zijn "oude" galop af te maken.

Dan zijn er wel erg veel "stromingen" in de klassiekers.

Behoort de Spaanse Rijschool tot de duitse of de franse stroming?
Want ook de "navolgers" van de spaanse rijschool geven hun hulpen in de "oude" galop.
Zo ook beschrijft de handleiding dit, van Reede en nog zowat.

Of ga jij uit van een zoveelste "stroming"??

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:35

Dat heb je goed gezien Cherie78. Het lijkt de Bijbel wel, met al haar interpretaties.

Welke Spaanse rijschool.....?

Wenen of Jerez d.l. Frontera, de laatste is cultureel nationaal erfgoed, de oudste ruitercultuur van Europa.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:40

Paardentango schreef:

Wenen of Jerez d.l. Frontera, de laatste is cultureel nationaal erfgoed, de oudste ruitercultuur van Europa.

Wenen, bedoel ik ;)

De oudste ruitercultuur van Europa, gaan zij er ook vanuit om tijdens het zweefmoment de hulpen te geven?

En laten we in deze discussie uit gaan van de opleiding van de paarden en niet van de volleerde paarden.
Laten we zeggen t/m Z2

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:53

De leer van Hr. Pluvinel, maar inmiddels is het Spaanse paard ook in Wenen weer terug. Dus ook daar weer de invloed van de oudste ruitercultuur van Europa.

Net als in dit topic lopen er nogal wat ideeën door elkaar heen.
Wat ik voornamelijk leerde in Spanje was uit te gaan van het paard in het hier en nu, paarden zijn vaak verschillend.
De ene snapt dit en de andere dat.

Niet alles is vast te leggen in een boekje, zelfs niet in twee.
;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:06

Paardentango schreef:
De leer van Hr. Pluvinel, maar inmiddels is het Spaanse paard ook in Wenen weer terug. Dus ook daar weer de invloed van de oudste ruitercultuur van Europa.

Net als in dit topic lopen er nogal wat ideeën door elkaar heen.
Wat ik voornamelijk leerde in Spanje was uit te gaan van het paard in het hier en nu, paarden zijn vaak verschillend.
De ene snapt dit en de andere dat.

Niet alles is vast te leggen in een boekje, zelfs niet in twee.
;)

Ik dacht dat de Spaanse Rijschool (Wenen) uitgaat van de zuivere leer van de la Guérinière?

Natuurlijk is niet alles vast te leggen in een boekje, ik denk dat "gevoel" totaal niet is vast te leggen.
Uit het boekje "rijden" is rijden zonder gevoel.

Alleen de theorie staat hierin beschreven.

De paarden, zelf, blijven ten alle tijden de beste "boekwerken" ;)

Paardentango

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:14

Poeh, 'de zuivere leer van...' dat klinkt krachtig.

Ik zou me heel goed kunnen vergissen hoor, schaam me als dat zo is. Ik vind het zelf niet zo heel erg belangrijk en haal die twee altijd door elkaar.
Het gesprek met de Koning... was die nou van Pluvinel? (Een onleesbaar boek.)

Link geschiedenis van Wenen: http://www.srs.at/tradition/geschichte/

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:15

cherie78 schreef:
Paardentango schreef:

Wenen, bedoel ik ;)

De oudste ruitercultuur van Europa, gaan zij er ook vanuit om tijdens het zweefmoment de hulpen te geven?

En laten we in deze discussie uit gaan van de opleiding van de paarden en niet van de volleerde paarden.
Laten we zeggen t/m Z2

Het aanleren van de galopchangementen heeft niet zoveel met stromingen te maken, maar alles met logica en dus anatomie. Een paard kan niet "vooruit denken", Cherie, wel dmv de halve ophouding aangeven dat er wat staat te gebeuren, nl. dat het paard tijdens het zweefmoment van de oude galop naar de nieuwe gewenste galop zal gaan. En dat zullen wij moeten doen door het geven van onze hulpen. En ja, daar heb je wel een goeie onafhankelijke zit voor nodig, zodat je dat kan voelen......!!!
Dus waarom je nu de "stromingen" erbij moet halen...?

Maar goed, als jij het kan VOOR het zweefmoment..., prima, dan lekker doen zo. Succes ermee!