DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:38

dollemina schreef:
Nee hoor @pipo, maar jij zei dat de foto niet gevonden zou worden. en zie...daarboven is de foto.
De foto doet het bij mij wel hoor.
Maar hier nog even de link. Kun je ook kijken. Helemaal naar beneden scrollen.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %3Dlang_nl
Afbeelding
Ik zie daar geen duidelijk gekanteld bekken hoor. Ook geen buiging in het standbeen .
(welke oefening is dit, denk je?)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:15

jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:
Meest zwaarwegend: geen materiaal om verder mee te komen.

Feitelijk moet bijna ieder paard toch minimaal de Z1 kunnen halen. Dus dan heb je wel hele kwalitatief slechte paarden gehad. Blessureleed zou dan ook nog een oorzaak kunnen zijn, maar veel blessureleed kan ook duiden op een verkeerde rijstijl/aanpak/verzorging van een paard.

QQQQ schreef:
Op een eerlijke, realistische manier konden die paarden nooit veel verder komen dan het niveau waarop ik ze heb gebracht.

En welk niveau was dat dan? Want met dit antwoord draai je wel een beetje om de hete brei heen. Hoe ver ben je nu werkelijk gekomen?

En we weten het nog altijd niet....
Ik ga pas op zoek naar een foto als Q eerst antwoord geeft op die vraag.... Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:46

QQQQ schreef:
Feitelijk klopt dat ook en dat had met die paarden misschien ook wel gekunt: als je er 15-20 jaar over had willen doen om naar de Z te komen

Als je er 15-20 jaar over moet doen om in de Z te komen, dan doe je echt iets niet goed. Met een kwalitatief minder paard zou je met een goede training echt wel binnen een aantal jaar in de Z1 moeten komen en winstwaardige proeven kunnen rijden. En daarvoor hoef je dan echt niet elk weekend wedstrijden te rijden, gewoon zorgen dat je basis goed voor elkaar is. Bij een kwalitatief minder paard komt het gewoon meer aan op de kwaliteiten van de ruiter Pling

QQQQ schreef:
Als jij denkt dat elk paard MAKKELIJK naar de Z1 te rijden is, moet jij toch eens wat minder rijtypische paarden gaan rijden, voor je praktijk ervaring

Ik spreek ook uit ervaring. Zelfs als onervaren tiener die overmoedig aan een neurotisch jong paard met een naar verleden begon belandde ik nog binnen 3 jaar in de Z. En ik startte heus niet iedere week. Dit paard was overbouwd, had een hertenhals en flipte om het minste geringste.

QQQQ schreef:
Komt er nog iemand met een paard in LDR met ondertredend achterbeen en kantelend bekken of moeten we concluderen dat die combinatie niet bestaat?

Dus als je je praktijkervaring niet aannemelijk kan maken, gaan je ons weer met theoretisch geneuzel om de oren slaan??? Kom zeg! Je laat je zo wel erg kennen hoor! Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:53

Pipo schreef:
Die foto ga je niet vinden Clown

Nee, want je moet eerst zoeken voordat je iets vindt en dat was nou juist mijn punt.... ik zie geen reden om dergelijke foto's te zoeken. Maar ja... als je de boel uit z'n verband rukt door maar één zin te quoten, dan begrijp je dat niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:02

Al post je hier 100 foto's. Voor en tegenstanders zullen altijd aanknopingspunten blijven vinden die hun mening bevestigd.

Net als met zo'n plaatje van een vrouw: de ene ziet er een oude heks in en de ander een mooie jonge vrouw Clown

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:03

ach, je plaats toch ook geen fotos van jezelf als je aan het schijten bent... Dat die fotos er niet zijn betekent toch niet dat je dit nooit doet.

vwb de manier waarop een paard verzamelt (de achterhand laat zakken) dit is per ras/type verschillend. De ene kantelt meer in het bekken, de ander meer in de heup, knie of in het spronggewicht.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:43

Don_Marcello schreef:
ach, je plaats toch ook geen fotos van jezelf als je aan het schijten bent... Dat die fotos er niet zijn betekent toch niet dat je dit nooit doet.

vwb de manier waarop een paard verzamelt (de achterhand laat zakken) dit is per ras/type verschillend. De ene kantelt meer in het bekken, de ander meer in de heup, knie of in het spronggewicht.

Amen! Helemaal mijn idee. En dat doet dus niets af aan de weg ernaartoe...

Wat LDR Topics betreft: er is heel vaak geinteresseerd een duidelijke uitleg gegeven door mij of Tyrza of anderen hier temeer, maar die worden niet gelezen, gewoon overgeslagen, zo lijkt het. Inhoudelijk kun je als pro-LDR (die zijn ook pro-klassiek, kennen geen anti, ja anti-dierenbeulerij en anti-ruiter-die-beter-had-kunnen-gaan-dammen) reageren zo vaak je wilt er is niemand die echt luistert. Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar het proberen te aanvaarden dat het echt niet zo is als het lijkt soms, zou al helpen. Gewoon lezen. Zodat we niet voor niets typen. En het is interessant. Heel interessant. Want waarom gaan er zovele wegen naar Rome? Is een topsporter nog steeds liefhebber? etc etc etc... Uit de praktijk kun je zoveel ervaringen delen, maar elke ervaring wordt hier als niet meetbaar weggesmeten omdat het internet is en dus niet te zien. Waar komt die argwaan vandaan?

Moeilijk discussieren als zelfs dat niet gelooft wordt. Ervaringen niet tellen. Etc etc.

Jammer. Want (en dat is een voordeel) ik heb hier toch interessante mensen gelezen en ontmoet. Nietwaar?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:08

Weer een tijdje niet geweest, en ... er is niets veranderd Clown Haha!
Mireille1970 schreef:
... er is niemand die echt luistert. Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar het proberen te aanvaarden dat het echt niet zo is als het lijkt soms, zou al helpen. Gewoon lezen....

Kijk, er is een groot verschil tussen luisteren en overtuigen, dat is duidelijk. In het geval van LDR zit het wat mij betreft in de "logische weg" die afgelegd moet worden. Bij LDR is er (nog) geen duidelijk uitgekristallizeerd verhaal dat vergelijkbaar is met het "scala". Als een systeem nog niet helemaal is uitgewerkt zijn er allerlei verstorringen en dwaalwegen die afleiden van het doel. Misschien kun je LDR wat dat betreft wel vergelijken met Baucher (het verschil tussen de 1e en de 12e versie van zijn methode).
Aanvaarden in de zin, er zijn andere meningen OK. Aanvaarden in de zin van, geloof het nou maar, NEE. Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:13

QQQQ schreef:
Arabesk schreef:
@ Q, kun jij je licht even laten schijnen op dit boek? Met name het rij-gedeelte.

http://www.mensenpaard.nl/
gratis te downloaden als je je emailadres invult en je achternaam
Heb niet het boek gedownload (ff geen tijd voor) maar kort gekeken naar o.a. de 4 fases.
Klinkt niet heel slecht maar ik mis bijv. de communicatie met het paard in vrijheid (fase 0?), en ik mis een beetje het deel in de opleiding die het stuwende achterbeen stimuleerd. Dit komt hooguit bij het longeergedeelte (fase 2) aan bod. Eerst stuwen, dan pas dragen. Als je teveel nadruk op het dragen (en verzamelen) vanaf het begin legt, is er snel het gevaar om in de gevreesde vaste (hoofd-hals)houding te gaan werken ("de wedstrijdhouding").
Da's mijn indruk na deze beperkte scan Knipoog . Heb jij het boek al gelezen? Zijn mijn vermoedens terecht of wordt er in de volledige "uitleg" wel goed op deze punten ingegaan?

Als ik tijd heb
*zoekt naar tijd in de schappen van de supermarkt*
zal ik het lezen en terugkoppelen naar jou.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:15

jasmijn78 schreef:
Al post je hier 100 foto's. Voor en tegenstanders zullen altijd aanknopingspunten blijven vinden die hun mening bevestigd.

Net als met zo'n plaatje van een vrouw: de ene ziet er een oude heks in en de ander een mooie jonge vrouw Clown

oh ja ik weet welke je bedoelt Ja

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:23

ART_UMA schreef:
Kijk, er is een groot verschil tussen luisteren en overtuigen, dat is duidelijk. In het geval van LDR zit het wat mij betreft in de "logische weg" die afgelegd moet worden. Bij LDR is er (nog) geen duidelijk uitgekristallizeerd verhaal dat vergelijkbaar is met het "scala".

Deze zin sprong er voor mij uit. Een van de dingen die ik hier op bokt nog nooit duidelijk heb weten te maken is dat je LDR toepast binnen het hele rijtje van het scala. Daar verandert niets aan namelijk! Haha!

ik kan verder alleen maar Mireilles post onderstrepen. Het is gewoon jammer dat je zo'n pro- en anti- verkettering krijgt. Als ik de posts hier op bokt lees is het overigens bedroevend gesteld met het niveau van instructie in Nederland Verdrietig of iedereen is ineens het wiel opnieuw aan het uitvinden. Alleen het feit al dat AdB het "rechtrichten" als een "revolutionaire methode" Knipoog aan de man kan brengen vind ik toch bijzonder zorgelijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:35

Zep schreef:
ART_UMA schreef:
Kijk, er is een groot verschil tussen luisteren en overtuigen, dat is duidelijk. In het geval van LDR zit het wat mij betreft in de "logische weg" die afgelegd moet worden. Bij LDR is er (nog) geen duidelijk uitgekristallizeerd verhaal dat vergelijkbaar is met het "scala".

Deze zin sprong er voor mij uit. Een van de dingen die ik hier op bokt nog nooit duidelijk heb weten te maken is dat je LDR toepast binnen het hele rijtje van het scala. Daar verandert niets aan namelijk! :D

ik kan verder alleen maar Mireilles post onderstrepen. Het is gewoon jammer dat je zo'n pro- en anti- verkettering krijgt. Als ik de posts hier op bokt lees is het overigens bedroevend gesteld met het niveau van instructie in Nederland Verdrietig of iedereen is ineens het wiel opnieuw aan het uitvinden. Alleen het feit al dat AdB het "rechtrichten" als een "revolutionaire methode" Knipoog aan de man kan brengen vind ik toch bijzonder zorgelijk.

Hoe vaak ik dat al geprobeert heb..................

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:37

Goofy44 schreef:
De energie die een paard in stuwen en dragen stopt moet precies 50/50% zijn. Als daar in het eindstadium met rijden een verschil tussen bestaat, dan is de scholing van het paard door de meester verkeerd geweest.

Voor een vrij loslopend paard heb je waarschijnlijk wel gelijk, maar volgens mij en mijn leermeesters is dat (in de rijkunst) niet het streven, daar wil je controle over de mate van dragen (optimaal in de piaffe, overgaand naar 100% in de levade) versus stuwen. Stuwen wordt na de piaffe pas belangrijk voor de passage en voor sprongen, maar daar dan is de afzet naar beneden gericht (waardoor het paard onhoog/de grond naar beneden wordt geduwd) in plaas van naar achteren (waardoor het paard snelheid krijgt). Voor tuigpaarden en trekpaarden is dat natuurlijk anders, die zullen wel moeten stuwen om het rijtuig in beweging te krijgen.

Heb jij literatuur die jou de stelling onderbouwt dat de stuw en de draag fase bij een rijpaard even groot zou moeten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:39

Maar zijn jullie allemaal al bezig met die oefeningen dan Don Marcello?

Ik wil niet l*llig doen, maar volgens mij rijd het gros wat hier post gewoon in de basis..............en daar moet je paardrijden, ipv bezig te zijn met allerlei systemen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:45

Maar je moet wel weten waar die basis de basis voor is. Als je een fundering bouwt is het ook wel handig dat je weet wat voor gebouw er op moet. Anders is het niet de fundering voor een gebouw maar een kuil met een paar betonnen muurtjes, met als je geluk hebt wat heipalen eronder.

Maar om je vraag te beantwoorden, met LLano ben ik met de galoppirouttes bezig en de "Halbe tritte". In de sport zou die ongeveer z1 zijn. Baron loopt ongeveer op L niveau, die heeft soms nog wat moeite om met correcte stelling en lichte aanleuning voorwaats-neerwaarst te blijven gaan, vooral als we hem wat laten verzamelen heeft hij soms nog moeite goed swingend over de rug te blijven lopen. We rijden al wel veel schouderbinnenwaarts, travers en appuyementen, waarbij we steeds aan de aanleuning en stelling werken.
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 06-10-06 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:48

Don_Marcello schreef:
Maar je moet wel weten waar die basis de basis voor is. Als je een fundering bouwt is het ook wel handig dat je weet wat voor gebouw er op moet. Anders is het niet de fundering voor een gebouw maar een kuil met een paar betonnen muurtjes, met als je geluk hebt wat heipalen eronder.

Ik zou gewoon gaan paardrijden, ipv de hele dag theoretisch erover te l*llen.

Ga maar eerst eens 10 jaar lang een stuk of 8 paarden per dag rijden...........daar leer je het van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:02

tja maar Pipo, jij moet toch ook wat te doen hebben op je werk? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:03

Zep schreef:
tja maar Pipo, jij moet toch ook wat te doen hebben op je werk? Clown

Verveel mij niet echt Haha!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:08

Pipo schreef:

Ga maar eerst eens 10 jaar lang een stuk of 8 paarden per dag rijden...........daar leer je het van!

wat leer je daar dan van? al rijd je er 20 op een dag op dezelfde (je eigen) manier, verbetert dan je manier van rijden als je niet weet hoe die zou moeten zijn?

Ik heb, net als de meeste van ons ook niet de luxe dat ik acht paarden per dag kan rijden, twee is is al intensief genoeg voor mij, met een eigen onderneming en nog een gewone baan van 40 uur per week erbij. En aantal jaren... ik heb er inmiddels meer dan 30 jaar opzitten. met m'n 5e op een ponietje begonnen en ben nu 43. Sinds ik me meer ben gaan verdiepen in de theorie weet ik veel beter waar ik heen wil en ook hoe ik daar zou willen komen en ook hoe ik daar niet wil komen. Dat geeft mij veel meer voldoening dan vele paarden op een dag (kunnen) rijden. Volgens mij is het na de derde op een dag ook niet meer zo interessant.

Als jij de theorie niet interssant vind dan ja jij toch lekker je eigen gang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:17

Ik heb eerlijk gezegd meer geleerd op stallen waar ik minder reed maar als ik dan reed, dat er dan ook instructie langs de kant stond, dan de stallen waar ik heel erg veel gereden heb Bloos

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:53

Zep schreef:
Een van de dingen die ik hier op bokt nog nooit duidelijk heb weten te maken is dat je LDR toepast binnen het hele rijtje van het scala. Daar verandert niets aan namelijk! Haha!

Misschien druk ik me hier niet goed uit: In mijn visie is het Scala ingebed in de duitse klassieke manier van africhten en rijden; het is niet een losstaand rijtje van buzz words, maar er hangen specifieke definities aan wat het voorstelt en hoe je het zou moeten bereiken. Op die manier ernaar gekeken hanteert LDR een andere manier om eventueel hetzelfde te bereiken (de grote vraag is dan natuurlijk of je hetzelfde bereikt), en is mij de samenhang dus niet duidelijk.
Het lijkt mij een beetje te simpel om de zeggen: het is precies hetzelfde, maar dan alleen met behulp van LDR

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:11

Don_Marcello schreef:
Pipo schreef:

wat leer je daar dan van? al rijd je er 20 op een dag op dezelfde (je eigen) manier, verbetert dan je manier van rijden als je niet weet hoe die zou moeten zijn?

Ik heb, net als de meeste van ons ook niet de luxe dat ik acht paarden per dag kan rijden, twee is is al intensief genoeg voor mij, met een eigen onderneming en nog een gewone baan van 40 uur per week erbij. En aantal jaren... ik heb er inmiddels meer dan 30 jaar opzitten. met m'n 5e op een ponietje begonnen en ben nu 43. Sinds ik me meer ben gaan verdiepen in de theorie weet ik veel beter waar ik heen wil en ook hoe ik daar zou willen komen en ook hoe ik daar niet wil komen. Dat geeft mij veel meer voldoening dan vele paarden op een dag (kunnen) rijden. Volgens mij is het na de derde op een dag ook niet meer zo interessant.

Als jij de theorie niet interssant vind dan ja jij toch lekker je eigen gang?

Dat leer je al meteen dag 1: er 20 rijden op jouw manier bestaat niet, immers, je hebt te maken met 20 verschillende indviduen met een verschillende aanpak, basis, snelheid, elasticiteit, lichaamsbouw, maat, leeftijd, geschiedenis etc etc etc etc......

Dus ja, 1000 paarden rijden leer je van. Elke ervaring is er één. En als je er dan een heel aantal zo gereden hebt en een aantal zo etc dan krijg je ook een gevoel en beeld erbij dat je het ene paard anders moet benaderen en rijden om er het beste uit te halen etc...

En jazeker, er zitten er dan een heel stel bij die je zonder LDR onmogelijk echt los in het lijf zou krijgen en over de rug en van de hand af.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:00

wat je daarvan leert........... heel, heel veel Haha! heel veel Haha!

daar leer je van dat wat bij de ene super werkt bij de ander averechts is, daar leer je van dat je de ene een aai over de bol moet geven en de ander een skup onder de kont voor hetzelfde vergrijp. Daar leer je van finetunen en je snel aanpassen aan het paard dat je rijd en diens aanpak van rijden.

Overigens gaat dit altijd ten koste van je houding, maar je ruitergevoel ontwikkel je enorm.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:04

KiWiKo schreef:
wat je daarvan leert........... heel, heel veel Haha! heel veel Haha!

daar leer je van dat wat bij de ene super werkt bij de ander averechts is, daar leer je van dat je de ene een aai over de bol moet geven en de ander een skup onder de kont voor hetzelfde vergrijp. Daar leer je van finetunen en je snel aanpassen aan het paard dat je rijd en diens aanpak van rijden.

Overigens gaat dit altijd ten koste van je houding, maar je ruitergevoel ontwikkel je enorm.

Helemaal waar!! En dat ruitergevoel is belangrijk!!

Dat het ten koste van de houding gaat, dat zie ik niet zo. Je zit wellicht niet op elk paard even mooi rechtop meer, maar door al die ervaringen wordt wel je zit nog onafhankelijker en lichter en stiller en meer gefinetuned op elke hulp. Ik blijf vinden dat je alleen door veel verschillende paarden te rijden veel leert rijden. Kilometers maken met een oog aan de zijlijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:21

dat is zo, ik zit niet als een dressuurruiter, maar ik zit een paard nooit, nooit in de weg.......