Sizzle schreef:Pardon my french maar ik vind datgene wat Branderup doet niet veel met paardrijden te maken heeft![]()
Meer met kunstjes.
(En ja ik heb hem meerdere keren les zien geven.)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:FCSA schreef:Met het risico iets te zeggen dat de plank misslaat:
Naar mijn idee zit het hem bv. in het tempo > Duitse school is meer voorwaarts naar de hand toe gereden, de Franse school meer vanuit een lager tempo eerst balans zoeken. Daarnaast gaat de Franse school m.i. nog meer uit van zijgangen (tijdens de training soms geen enkele pas rechtuit) en werkt al sneller toe naar een zeer licht contact. Ik denk ook dat technieken van Baucher (bv. overbuigen in stilstand) vaker worden toegepast door ruiters die volgens de Franse principes rijden.
Komt dat overeen met uw ideeën/ervaringen?FCSA schreef:Excuses voor de late reactie. Ik heb Frederic en Magali deze keer niet zien rijden, dus het is al even geleden (Frederic overigens alleen op shows). Het geheel doet 'Frans' aan door het lagere tempo, de lichte verbinding, snel toevoegen van een paar stapjes paiffe/passage, ook bij de wat jongere paarden. Veel zijgangen, korte training, etc. En natuurlijk doordat ze uit Frankrijk komen![]()
Veel specifieker dan dit kan ik het helaas niet omschrijven..
Ik weet niets van de Franse stijl en misschien sla ik de plank volledig mis...maar als ik dit soort dingen lees, klopt het dan dat de Franse stijl meer naar Academische rijkunst neigt? Dus datgene wat Brent Brandrup doet?
Sizzle schreef:Op de straat is ze echter op de volte niet zuiver. Wat doet de zak de behanger: hij doet buigproeven in de binnenbak op een prachtig zachte bodem
Avanti schreef:Achteraf denk ik dat de lang en laag vooral goed is voor de paarden die verkeerd gereden zijn en de hand niet meer durven op te zoeken.
Babootje schreef:@Bij moderne dressuur (voor zover je dat modern moet noemen) wordt itt met de Duitse dressuur veel geflext wat uit de Franse dressuur is opgepikt. (Baucher). Doorgeschoten Duits zou ik het niet noemen.
Babootje schreef:@Bij moderne dressuur (voor zover je dat modern moet noemen) wordt itt met de Duitse dressuur veel geflext wat uit de Franse dressuur is opgepikt. (Baucher). Doorgeschoten Duits zou ik het niet noemen.
cherie78 schreef:Er wordt alleen de "first manner" van Baucher gebruikt in de moderne, hollandse school.
Baucher is hier ook op terug gekomen en heeft dit ook verworpen.
Avanti schreef:Ik bedoelde ook puur als hoofdtrainingsmethode ala Will Faerber, sorry was niet helemaal duidelijk. Jullie hebben gelijk over het nut hiervan.
Knolletuin, ik probeer de diepte te zoeken waarop ze omhoog komt met de rug, meestal is dit op boeghoogte. Ga ik lager raakt ze die bolling kwijt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit met de barebackpad heel goed voel, maar ik mij met het zadel wel wat meer moet concentreren om dit te voelen.
Babootje schreef:Avanti schreef:Ik bedoelde ook puur als hoofdtrainingsmethode ala Will Faerber, sorry was niet helemaal duidelijk. Jullie hebben gelijk over het nut hiervan.
Knolletuin, ik probeer de diepte te zoeken waarop ze omhoog komt met de rug, meestal is dit op boeghoogte. Ga ik lager raakt ze die bolling kwijt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit met de barebackpad heel goed voel, maar ik mij met het zadel wel wat meer moet concentreren om dit te voelen.
Je zal zien Avanti dat je paard door training het iedere x weer een stukje lager kan. Dus neerwaarts zonder het verliezen van de rug. Ik heb dat ook altijd al proberen aangeven dat neerwaarts op zich niet zoveel zin heeft op het moment dat je de rug verliest. Leuk dat je dat nu zelf ook hebt gemerkt.
En dat het - op een juiste manier - voorwaarts neerwaarts ook best nog wel een pittige oefening is om goed uit te voeren. Dus met rug en de hand volgend strekken.
En dat jonge paarden en/of ongetrainde paarden dat ook niet zomaar correct kunnen; er gaat best nog wel wat training aan vooraf.
Sizzle schreef:Pardon my french maar ik vind datgene wat Branderup doet niet veel met paardrijden te maken heeft![]()
Meer met kunstjes.
(En ja ik heb hem meerdere keren les zien geven.)
FCSA schreef:Ik heb wel eens geschreven dat academisch 'doorgeschoten frans' is en de moderne dressuur 'doorgeschoten duits', maar dat is slechts een idee/interpretatie
FCSA schreef:Babootje schreef:@Bij moderne dressuur (voor zover je dat modern moet noemen) wordt itt met de Duitse dressuur veel geflext wat uit de Franse dressuur is opgepikt. (Baucher). Doorgeschoten Duits zou ik het niet noemen.
Dat is waar
Avanti schreef:Misschien wel leuk om het lang en laag van Will Faeber voor mij persoonlijk te evalueren.
Ik zocht een manier die vriendelijk is en vanuit de ontspanning werkt.
Het voelde ook lekker ontspannen maar achteraf was dat het ook wel.
Ze bleef net zo scheef als voorheen. Als ze constant lang en laag liepen kon je gaan oppakken, maar bij mij gebeurde er niks, geen nagefelijkheid, wel weer willen strekken maar alleen heel laag.
Nu een tijdje bezig met heel bewust in balans brengen door alleen de teugel aan te nemen die zij niet aanneemt en ja hoor ze begint nu wel echt fijn te lopen. Ik voel als ik haar ver genoeg laat zakken (boeghoogte) echt de rug omhoog komen.
Door de volte komen kostte ook altijd erg veel moeite, begrenzen en flink wat binnenbeen. Nu buigt ze zelf zonder dat ik echt veel hoeft ze doen alleen meedraaien met mijn lichaam.
Achteraf denk ik dat de lang en laag vooral goed is voor de paarden die verkeerd gereden zijn en de hand niet meer durven op te zoeken.
Babootje schreef:Mijn opmerking was alleen gemaakt om toe te lichten dat de "moderne" dressuur zo modern nog niet is.
In de moderne dressuurschool wordt geen 'first manner' van Baucher gebruikt omdat - maar zo even simpel gesteld - Baucher de kop op de borst trok zonder impuls. Hij had blijkbaar wel ontdekt dat het flexen het paard soepeler maakte, maar nog niet dat impuls een eerste voorwaarde is.
Daardoor haalde hij alle voorwaartse drang eruit en moest hij veel spoor gebruiken om het paard uberhaupt aan het lopen te krijgen.
In zijn tweede periode bleef het flexen, maar niet getrokken en introduceerde hij het principe "hand zonder been en been zonder hand" en dat laatste kom je nu juist bij de "moderne" dressuur wel tegen.
De "moderne" dressuurmethode grijpt dus nog wat verder terug dan de Duitse methode en mijn inziens ook meer naar de tweede periode van Baucher.
Ik denk overigens wanneer we Baucher nu zouden zien rijden, we het geen beste ruiter zouden vinden.
Inmiddels is de dressuur veel verder ontwikkeld, maar zijn een aantal basis ontwikkelingen - die goed waren - gebleven. Dat zie je nu ook wel weer gebeuren. De Duitsers flexen nu ook (ook al zeggen ze van niet), dus beide "scholen" vermengen zich wel een beetje.
Avanti schreef:Ik bedoelde ook puur als hoofdtrainingsmethode ala Will Faerber, sorry was niet helemaal duidelijk. Jullie hebben gelijk over het nut hiervan.
Kadankovitch schreef:Op een punt moet ik u echter tegenspreken; Baucher trok in bepaalde omstandigheden, niet altijd, de kin op de borst. En als hij dat deed gebruikte hij soms wel [Effet 'd'Ensemble] en soms niet om in stilstand een bepaald uitwerking te hebben op het evenwicht van het paard. In het voorwaarts gebruikte hij wel degelijk impuls. Maar zo veel dat het evenwicht niet verstoort zou worden. Het werd druppelsgewijs toegevoegd. Steeds iets meer, zonder het paard te overvallen.
Kadankovitch schreef:ER BESTAAT GEEN 'HOLLANDSE SCHOOL' !!!
of rijden alle ruiters en amazones in de provincies Holland op de manier die vooral door van Grunsven en Janssen werd geïntroduceerd ?????
Mevr. Knollentuin u woont toch in Holland? Maar u rijdt toch niet zo ????
cherie78 schreef:De manier van van Grunsven en Janssen wordt door (heel) veel wedstrijdruiters gepractieseerd en degene die daar toe willen (gaan) behoren.
cherie78 schreef:Kadankovitch schreef:ER BESTAAT GEEN 'HOLLANDSE SCHOOL' !!!
of rijden alle ruiters en amazones in de provincies Holland op de manier die vooral door van Grunsven en Janssen werd geïntroduceerd ?????
Mevr Knollentuin hoort bij de uitzonderingen.
De manier van van Grunsven en Janssen wordt door (heel) veel wedstrijdruiters gepractieseerd en degene die daar toe willen (gaan) behoren.
Charlotte Dujardin is een verfrissend gezicht in deze.
cherie78 schreef:Kadankovitch schreef:ER BESTAAT GEEN 'HOLLANDSE SCHOOL' !!!
Mevr Knollentuin hoort bij de uitzonderingen.
De manier van van Grunsven en Janssen wordt door (heel) veel wedstrijdruiters gepractieseerd en degene die daar toe willen (gaan) behoren.
Charlotte Dujardin is een verfrissend gezicht in deze.
Babootje schreef:Kadankovitch schreef:Op een punt moet ik u echter tegenspreken; Baucher trok in bepaalde omstandigheden, niet altijd, de kin op de borst. En als hij dat deed gebruikte hij soms wel [Effet 'd'Ensemble] en soms niet om in stilstand een bepaald uitwerking te hebben op het evenwicht van het paard. In het voorwaarts gebruikte hij wel degelijk impuls. Maar zo veel dat het evenwicht niet verstoort zou worden. Het werd druppelsgewijs toegevoegd. Steeds iets meer, zonder het paard te overvallen.
Was wel even kort door de bocht maar wel min of meer de evolutie die Baucher doormaakte (naar ik heb begrepen)
Met Effet d'Ensemble (het doorsluiten met twee handen twee benen, vanuit de gedachte dat beide hulpen tegelijkertijd elkaar ophieven) in halt, naar stap naar draf, kwamen hij en zijn leerlingen bij in het meer verzamelde werk in de problemen door het gebrek aan impuls. Paarden van Baucher (en leerlingen) waren vaak "dood aan het been/spoor". Daarop introduceerde Baucher de zweep om door bij te tikken impuls op te wekken. Het overvloedig spoor en zweepgebruik kwam hem op veel kritiek te staan.
Ik denk dat we dit beeld, als we om ons heen kijken, ook nog wel herkennen.
In zijn tweede periode introduceerde hij o.a. hand zonder been been zonder hand, half halt en de links rechts ophouding, en daarmee meer lichtheid in het rijden.
Het Effet d'Essemble en het flexen bleven in de basisopleiding van het paard wel toegepast.
Ik weet niet of ik het zo goed heb, maar zo heb ik wat ik heb gelezen geinterpreteerd. (U kent Baucher beter dan ik heb ik zo het idee).
Het Effet d'Ensemble (en zonodig links of rechts doorvragen/flexen) vind ik een goede manier om het paard te leren de kaak te ontspannen en balans te vinden vanuit halt en dat te bevestigen naar stap en draf.
cherie78 schreef:Kadankovitch, het was een "naam" door Janssen-zelf benoemd of bedacht.
Natuurlijk zijn er ook africhters die deze methode niet aanhangen. Gelukkig maar.