Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:18

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:31

:D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:46

Ahhh wat schattig <3 En de jongste generatie leert ook meteen stretchen :D

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:03

Horseware schreef:
Ahhh wat schattig <3 En de jongste generatie leert ook meteen stretchen :D

super cute! en inderdaad die leert het gelijk op de goede wijze.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:24

Ik heb ook nog zo'n bal liggen, als jullie zeggen dat jet helpt voor je houding ga ik er ook maar is wat mee doen! Zijn er naast de oefeningen die oji al heeft genoemd nog meer handige oefeningen?

Super schattig filmpje Jenny!

Horseware oei knap dat je dit durft te plaatsen, hoe je nu rijdt ziet er echt miljoen keer beter uit. Ik zal is kijken of ik ook een oud filmpje kan plaatsen en of jullie verschil zien.

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:12

Hier n trotse fries eigenaar.
Zelfs op vreemd terrein de hals volledig naar beneden gooien en ze begint zelfs te swingen in draf!
Hier geen 'op de voorhand vallende problemen' maar n paard die op de juiste manier haar bekken kantelt en nog wat kracht mist om haar voorhand te verlichten door het juiste achterbeen gebruik.

Maar... ik ga óók geen tien kilometers marathon rennen met acht procent aan extra gewicht op mn rug.

Dus kort maar krachtig en effectief.
Juist doordat ze loslaat door haar lichaam maakt ze ruime passen.
Extra kracht trainen doe ik met korte cavaletti werk en lijntjes vrijspringen.

Dus frieswytske.
Goerroe volgen? Nope ik volg mn hart en luister naar mn paard. Wat ze aankan en wat niet.
Ik kan jou wél vertellen dat ik géén blok beton in mn vingers heb. Maar n licht teder verend contact.
En dat mis ik bij de meeste ruiters... en geen beetje.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:14

Bedankt voor die maattabel. Daar kan ik wat mee. En ook meteen oefeningen enzo. Leuk! Ik ga es op zoek naar een goede maat bal. Of misschien die van stal opmeten...ik denk dat ie 55 is.

Horseware...ik vind jou ook heel stoer dat je de filmpjes laat zien. Ik ben meteen gaan zoeken naar de huidige filmpjes en wouw wat een verschil. Ik moet eerlijk bekennen dat ik die echter stretchgalop er niet per se heel fijn uit vind zien, maar misschien is het een kwestie van wennen, die echte echte lage hoofdhouding. Ik vind het 100% knap van je, dat sowieso en wie weet zien jullie ook ooit nog wel een filmpje van mij in die galop...haha.

Vandaag gereden en er zitten al leuke stukjes tussen. Ik stap veel meer dan eerst en daar krijg ik wel steeds makkelijker een mooie lange lage hals, rechtsom beter dan links. Als ik dan zijn schouders recht voor zijn lijf zet lukt het ineens wel linksom. Heel gaaf. En minder frustratie dan zaterdag, dus dat was leuk.
En alleen door puur het nadenken over die stretch en het contact houden verbetert onze galop. Mijn instructrice wil dat ik meebeweeg maar het kwartje viel niet goed genoeg...en toen ik heel simpel probeerde om aldoor contact te hebben met zijn mond ging ik meer meebewegen. En natuurlijk ging hij beter galopperen.
Sowieso hebben wij wel een vertrouwensdingetje...mijn lieverd knalde er vroeger soms zo hard vandoor dat ik het moeilijk vindt om hem vanaf drafpas 1 los te laten. Dus al komen we niks verder in die stretch...alleen het loslaten en proberen te communiceren met je paard op een subtiele manier is al geweldig. Maar natuurlijk oefenen we verder...en wie weet schraap ik ooit de moed bij elkaar om stalgenootje die mij hiernaartoe heeft gelokt te laten filmen...heh J? Haha. Sorry van mijn lange verhaal jongens...begin wel enthousiast te raken hierover :)

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:23

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:31

Horseware schreef:
Ha wat leuk ik vond net op mijn telefoon 2 oude, korte filmpjes van hoe ik eerder met Timo reed. Ik dacht dat ik die niet had want ik film mijn trainingen nooit, maar dit was voor een zadel en stond er nog op. Kunnen jullie goed zien waar ik met Timo vandaan kom, dus heb ze net ff op YouTube gezet. Ik kan er zelf amper nog naar kijken ;(

[ Video ]

[ Video ]

Vind het er helemaal niet naar uitzien. Je weet nu hoeveel ruimte voor verbetering er nog was, maar deze filmpjes waren echt niet slecht hoor.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:39

Bedankt voor de link Marietta! Ik vind dit nog steeds een van de moeilijkste dingen om toe te passen. Gelukkig ben ik wel steeds bewuster hiermee bezig, wanneer ik echt een fijn 'wauw stukje' heb stop ik voortaan. Ik rij nog niet met een doel van vandaag wil ik... Gisteren ben ik bijvoorbeeld gestopt toen mijn paard een fijne galop-draf overgang maakte op een lichte ophouding, die volledig gedragen en gecontroleerd was. Ik moet mezelf dan echt dwingen niet meer te gaan doen want het gaat dan net zo lekker.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:18

Ik heb vandaag weer wat dressuurwerk gedaan. Nog steeds zonder zadel. Ik ben nu ongeveer 1 á 2 weken bezig met het stretchen & ik merk al zo veel verschil.

Ik merk echt dat ze haar rug beter opbolt en dat ze het stretchen als een beloning ervaart. In draf werken we nog veel in de werkhouding.

Ik ben zó blij met dit topic, echt heel fijn. :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:53

Voor oefeningen met een fitnessbal kan je hier ook wel terecht: http://www.lichaamsoefeningen.nl/core-o ... straining/ .

Marietta, mooi artikel inderdaad!

Ik ben vandaag sinds anderhalf jaar weer met mijn paardje naar het bos geweest en wat een hemelsbreed verschil met toen. Zelfs daar liep ze regelmatig met haar neus over de grond en lekker door te stappen, ze was zo rustig en toch geïnteresseerd in haar omgeving! Het liefst zou ik morgen weer gaan ;) .

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:57

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:04

Wat een hoop enthousiaste verhalen :)
Dat kindje heeft vast een goede basis :D

Het pauzeren op het hoogtepunt doet Oliviera inderdaad ook standaard in de filmpjes. Steeds 2 rondjes inspanning en dan weer loslaten bijvoorbeeld.
Het echte stoppen op het hoogtepunt hoeft natuurlijk niet altijd. Als je paard vol met goede energie zit en er fit bij staat is stoppen en afstappen ook geen beloning.
Even de hemel inprijzen en lang laten om daarna weer op te pakken kan natuurlijk ook.
Het schijnt dat een paard het meeste leert en het beste spieren opbouwe van inspanningen van max 7 minuten om dan weer even te stappen en dan weer een paar minuten etc.
Toen ik nog een binnenbak met klok had probeerde ik daar ook echt op te letten.
Buiten lukt me dat niet zo.

Ik weet niet wat ik met mijn stippel aan moet. Ze mankeerd volgens mij gewoon echt nog wat maar geen hond weet wat.
Op dit moment kan ik haar eigenlijk alleen vwnw rijden want als ik maar denk aan iets oppakken krijg ik direct verzet.
Het vwnw is echt een uitvluchthouding op dit moment dus iets zit toch niet goed in haar lichaam. Uit ervaring weet ik echter ook dat zoeken naar een probleem in een ogenschijnlijk gezond lichaam een bodemloze geld put is die zelden nuttig is.
Blij het maar gewoon rustig aan doen en hopen op beterschap.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-10-15 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:07

Oké, mijn eerste post hier.

Ik heb wat filmpjes gemaakt van mijn verzorgpony, en was benieuwd wat jullie ervan vinden.

Wat ik zelf zie: Het zakken doet hij redelijk, op sommige stukken uitstekend, maar op de filmpjes is er te weinig voorwaartse drang. Daarnaast vindt hij het lastig om zich te sluiten voor de overgangen. Wel zie je dat hij het na een stukje galop een stuk makkelijker vindt om te zakken.

Dit merk ik ook onder het zadel, vooral bij de overgang draf naar stap. Hebben jullie nog tips hoe ik hem hierin het best kan begeleiden? Kan ik de overgang bijvoorbeeld beter rijden door steeds langzamer te gaan en hem als het ware in stap te laten vallen, of juist actiever en meer gericht op het behouden van voorwaartse drang?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:23

Sizzle: lastig probleem met stip :( je voelt dat er iets aan de hand is.. maar dan. Zou er moedeloos van worden. Is dit al lang aan de gang?

Tomaatje, zoals je zelf al aangeeft mag hij actiever. Over overgangen zou ik me nog niet druk maken. Eerst de voorwaartse drang tijdens de stretch maar bevestigen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:26

Sinds augustus.
Ik denk nog steeds iets met de kniebanden maar er is niets te voelen of te zien door de DA. Loopt ook gewoon zuiver in de beweging maar is wel de ene dag schever in de beweging dan de andere dag.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:27

Sizzle, hoe is het met je zadel? Is je paard niet breder geworden? Ik ervaar dit zelf ook wat op het moment (met het oppakken) en heb zelf mn zadel in het midden wat opgevuld met van die wintec dingen (eind nov komt de zadelmaker). Nu doet ie weer gewoon.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 19-10-15 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:29

Tomaatje, komt allemaal goed! Gewoon doorgaan en af en toe de grens proberen te verleggen om eens te zien wat er gebeurt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:30

Mijn paard is letterlijk xx-wijd, maatje koudbloed :P
Heeft een speciaal voor haar op maat gemaakt uniek zadel door mij ontworpen.
Die past :D

Tomaatje, volgens mij ben je prima bezig.
Overgangen controlleren aan de longe is ook echt niet eenvoudig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:31

Ja dat is mijn zadel ook :) maar door dit werk is de mijne er toch een beetje uitgegroeid vermoed ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:34

Bekend probleem, maar Dallas had juist al een super sterke bovenlijn, helaas begint ze nu te vervetten.
Ik ben zadelpasser, gelukkig, want anders had ik geen passend zadel gevonden ben ik bang.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:36

Sizzle schreef:
Mijn paard is letterlijk xx-wijd, maatje koudbloed :P
Heeft een speciaal voor haar op maat gemaakt uniek zadel door mij ontworpen.
Die past :D

Tomaatje, volgens mij ben je prima bezig.
Overgangen controlleren aan de longe is ook echt niet eenvoudig.

Nee klopt, maar onder het zadel heb ik hem actiever, maar de overgangen verbeteren daar alsnog weinig tot niet. Vandaar dat ik daar ook tips voor vraag. :)

Zal binnenkort een slachtoffer proberen te vinden om hem dan ook te filmen. }:)

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:41

Jammer Sizzle.
Je lijkt me realistisch . Soms blijkt een paard minder geschikt, soms helpt heel langdurige weidegang. Helaas gaan we de winter in. . . . . Gelukkig kom je niet haastig over.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:43

Sizzle schreef:
Bekend probleem, maar Dallas had juist al een super sterke bovenlijn, helaas begint ze nu te vervetten.
Ik ben zadelpasser, gelukkig, want anders had ik geen passend zadel gevonden ben ik bang.

Oja dat vergeet ik steeds!