[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:44

Mijn mening is dat alles begint vanuit een goede aanleuning. En die krijg je vanuit de motor achter. Paard moet naar de hand toe gereden. Vervolgens verbinding. Zonder verbinding geen ruggebruik.
Ik zeg ook niet dat impuls een hoger tempo is. Maar vanuit dat hogere tempo (de motor aan) je verbinding tot stand kan brengen waarna je terug kunt schakelen en met impuls (dus niet tempo) kunt rijden.
Dus ik begrijp wel dat de instructeur van lovefi het zo oplost. En waar hij heen wil.
Bovendien zien we hier maar een klein stukje van de les en dan vind ik het altijd heel apart dat men gelijk kan oordelen dat de instructeur van Lovefi het helemaal fout doet.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:07

Babootje schreef:
Mijn mening is dat alles begint vanuit een goede aanleuning. En die krijg je vanuit de motor achter.

Wow!
Lees je nog even mee?
Jij zegt dat "Alles begint met .. goede aanleuning".
En dan zeg je "die krijg je vanuit de motor".

Ik ben het helemaal met je eens. :j
Ook jij vindt dat de "motor achter" voorwaarde is voor een goede aanleuning.
Motor eerst, dus.

Ik vind je bijdrage verwarrend omdat je je lijkt tegen te spreken. Maar dankzij de nuance ben ik het helemaal met je eens. *\o/*

Ik ga niet uit van 'aanleuning', maar van 'bewegen'.
En kennelijk jij ook. <3
Eigenlijk zeg je het al, een beetje verbloemd.

Ook jij zegt: éérst kwaliteit van bewegen, en daaruit komt de aanleuning.

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:47

eens bertie!

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:53

Bedankt voor alle uitgebreide reacties. Babootje mijn gevoel sluit het meest aan bij wat jij zegt. Bedankt voor de heldere verwoording.

Veulen84 met jou ben ik het ook eens wat betreft het rechte achterbeen dit viel mij al op vanaf dag 1 dat ik hem rijd. Bedankt voor je tips ik ga ze zeker meenemen.

Nik2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:03

Ik probeer het wel altijd, maar hoe krijgen jullie hem/haar zo mooi aan de teugel. Wat ik ook probeer het lukt niet. Wat moet ik doen? Wachten tot hij het zelf doet of iets meer hulpen geven?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:38

Nik2001 schreef:
Ik probeer het wel altijd, maar hoe krijgen jullie hem/haar zo mooi aan de teugel. Wat ik ook probeer het lukt niet. Wat moet ik doen? Wachten tot hij het zelf doet of iets meer hulpen geven?

'Aan de teugel' rijden is eigenlijk het moeilijkst dat er is.
Omdat daar alles bij elkaar komt van correct rijden. :j

Je stelt een vraag die heel veel mensen stellen, en waar eigenlijk enorm veel ruiters van laag naar (heel!) hoog niveau problemen mee hebben.

Ik jureer Z, en aanleuningsproblemen zijn daar nog steeds aan de orde van de dag.

Zoek instructie, zou ik zeggen. :o
Een instructeur die je NIET een paard in de krul laat trekken, maar bezig is vanuit de beweging van het paard. Om een paard lekker te laten lopen, op vier benen. Rust in de beweging, in harmonie. Geen spanning, ook al mag je daarbij best wat actief rijden. :j

concentreer je niet teveel op die voorkant, dat 'het plaatje' met dat neusje in orde moet zijn. Concentreer je op fijn rijden. +:)+
Jij met plezier, je paard met plezier. :):)
En misschien een beetje schakelen, of zo. Zonder stress, zonder moeten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:59

Lees af en toe vanuit NL nog mee. Een reactie op de vraag van Nik2001.

Les nemen is belangrijk. Correct aan de teugel rijden is moeilijk. Vaak gaat het al mis bij het niet goed voelen wanneer paard mond opent en/ of op het bit kauwt. Dan moet je namelijk in je hele lijf inclusief handen, armen schouders ontspannen.

Nageven noemen we dat en dat is dus niet teugels los gooien want dan laat je jouw paard in de steek.
Daar gaat het vaak al mis, dat als paard mond opent dat dit niet gevoeld wordt.

Het correct aan de teugel rijden heeft alles te maken met het correct rijden van de halve ophouding. Halve ophouding rijd je met zit, benen en handen. Zo subtiel, zo zacht. Dat is dus bijna niet per internet uit te leggen. Vandaar de voor jou wellicht flauwe reactie ga goed les nemen.

Je paard naar beneden dwingen met je handen is in ieder geval helemaal niet correct. Daar wordt hij alleen slechter van.
Vandaar dat je correct aan de teugel rijden ook alleen maar kunt leren als iemand vanaf de grond jou instrueert en helpt.

Mij heeft indertijd heel erg geholpen dat mijn instructrice als het ware "door mij heen reed". Ik voerde precies uit wat zij aangaf. Toen heb ik leren voelen hoe aan de teugel rijden moest. Want door precies uit te voeren wat zij mij vroeg kreeg ik de juiste reactie van het paard. Zo gaaf!!!! Dat zou je ook eens kunnen vragen aan jouw instructrice.

Want zonder dat je ooit gevoeld hebt hoe correct rijden hoort te voelen is het haast onmogelijk om dit zelf even vanuit het niets uit de lucht te toveren. Veel plezier hé met leren...
Succes hé.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:38

pien_2010 schreef:
..

Dan moet je namelijk in je hele lijf inclusief handen, armen schouders ontspannen.
Nageven noemen we dat

..

hoi piedumaitre!

Fantastische bijdrage weer, zoals we van je kennen! Mooi onderbouwd. <3

Daarom durf ik zout op een slak te leggen. :o

Het lijkt alsof je 'nageven' interpreteert als iets dat de ruiter doet.
Naar mijn idee geeft het paard na op een vraag van de ruiter, en beloont de ruiter het nageven door (bijvoorbeeld) te ontspannen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:14

zie ik dat nou goed, Pien, ben je jarig?

Gefeliciteerd, en een hele fijne dag!

Knuf.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:35

Van Harte Piendumatre!

Nik2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:53

Dank je wel voor het antwoord. Ik heb een instructrice. Ik rij al 8jaar. (Ja, misschien minder lang als jullie. Maar ik ben 13)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:02

Nik2001 schreef:
Dank je wel voor het antwoord. Ik heb een instructrice. Ik rij al 8jaar. (Ja, misschien minder lang als jullie. Maar ik ben 13)

Niet getreurd, het komt allemaal vanzelf, zeker als je een fijne instructrice naast je hebt.
Het is gewoon zo dat bij een 13 jarige (uitzonderingen - en die zijn maar heel zeldzaam - daargelaten) de fijne motoriek zich nog ontwikkelt. Die fijne motoriek heb je nodig voor een goede afstemming van de hulpen die je aan je paard geeft. Want dat luistert heel nauw. We hebben het net gehad over het nageven door de ruiter op het moment dat het paard nageeft. Dat is iets dat elkaar snel opvolgt (moet opvolgen) en daarvoor moet je hele fijne afstemming hebben tussen je been en je hand. En die is er gewoon nog niet. Maar dat geeft niet die komt er heus wel.
Overigens ook precies de reden dat ik een jong paard nooit een goede keuze is voor een jonge ruiter maar een meer ervaren paard, dat er niks van heeft als je eens groter in komt met je hulp, een betere keuze is.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:52

Fijn, Babootje dat je een opmerking maakt over de fijne motoriek.

Wat geweldig dat je op dit topic zit, Nik2001! WOW! *\o/*

Babootje schreef:
Nik2001 schreef:

Niet getreurd, het komt allemaal vanzelf, zeker als je een fijne instructrice naast je hebt.
Het is gewoon zo dat bij een 13 jarige (uitzonderingen - en die zijn maar heel zeldzaam - daargelaten) de fijne motoriek zich nog ontwikkelt. Die fijne motoriek heb je nodig voor een goede afstemming van de hulpen die je aan je paard geeft. Want dat luistert heel nauw. We hebben het net gehad over het nageven door de ruiter op het moment dat het paard nageeft. Dat is iets dat elkaar snel opvolgt (moet opvolgen) en daarvoor moet je hele fijne afstemming hebben tussen je been en je hand. En die is er gewoon nog niet. Maar dat geeft niet die komt er heus wel.
Overigens ook precies de reden dat ik een jong paard nooit een goede keuze is voor een jonge ruiter maar een meer ervaren paard, dat er niks van heeft als je eens groter in komt met je hulp, een betere keuze is.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:13

Nik2001 schreef:

Inmiddels begrijp nu ik dat je 13 jaar bent, en fijn les hebt. Goed zo!

De fijne motoriek is genoemd.
Daar ga ik het niet over hebben.

Ik ga het ook niet hebben over 'fijn aan de teugel'.

Ik ga het wel hebben over dertienjarigen op ponies die super aan de teugel lopen.
Nou ja, vooral ga ik het hebben over dat het niet zo super is. :+

Probeer alsjeblieft ALSJEBLIEFT niet zo te rijden zoals al die superponies met succesvolle amazones van 13 jaar.
Die ponies worden gereden door volwassenen. Die ponies worden gedrild. En dan mogen die dertienjarigen erop, die óók gedrild worden.
Het gaat dan om het plaatje.

Je vraagt je af wat die dertienjarigen écht leren.
Die leren dat ze moeten presteren. Maar leren ze paardrijden?

Ja natuurlijk leren ze hoe de pony beweegt, hoe ze moeten zitten, hoe ze hulpen moeten geven.
Ze wennen eraan dat er twee mensen bij de pony staan: één die de achterbenen aantikken, en een ander die de pony aan de voorkant vasthoudt.
Dan zit zo'n dertienjarige er in het midden tussenin, en ik hoop dat zo'n dertienjarige de vrijheid heeft om zich af te vragen of dit hobby is. :=

Je vraagt je af hoe je je pony nageeflijk moet rijden.
Daar zijn geen trucjes voor. Wél: correct rijden. :)
Ik denk dat allereerst het belangrijkst is dat je lekker voorwaarts rijdt.
Met grote hulpen. Naar links? Linkerhand naar voren en naar binnen. Maar vooral naar voren. EN naar links kijken.
Je instructrice of instructeur kan je daarbij helpen!

Terugzitten is ook heel belangrijk. Misschien wel meer dan veel mensen denken. Rechtop zitten is niet om het plaatje, het is om de pony uit te nodigen meer gewicht op het achterbeen te brengen. Het begin van verzameling - zó belangrijk om dat vanaf het allereerste begin te doen!
Rechtop zitten helpt ook enorm om het tempo te kunnen bepalen, zonder dat je aan de teugels hoeft te sjorren.

Je gelooft het misschien niet, maar met terugzitten én teugels wat te geven kun je er zo maar voor zorgen dat je pony de hand gaat opzoeken.
En OEPS dan praten we ineens over aanleuning. :j

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:24

bertie schreef:
.. Je gelooft het misschien niet, maar met terugzitten én teugels wat te geven kun je er zo maar voor zorgen dat je pony de hand gaat opzoeken.
En OEPS dan praten we ineens over aanleuning. :j

Ik moet glimlachen van deze hele post! :D Ik vind dat je het zo mooi uitlegt. Zo klinkt het ook leuk!
Ik heb zelf lang tussen de pony's gereden.. Heel veel kinderen die het rijden niet eens leuk vinden, papa en mama die schreeuwen omdat er een balkje af wordt getikt of omdat ze een keer iets vergeet... BAH

Ik heb trouwens een vraag, over het rijden met handschoenen.
Ik rijd nóoit met handschoenen, gewoon omdat ik dan helemaal geen gevoel heb in de handen, zo wordt je !in mijn ogen! onbewust toch harder in de hand?
Hoe denken jullie hier over?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:34

lauraatjxx schreef:
Ik rijd nóoit met handschoenen, gewoon omdat ik dan helemaal geen gevoel heb in de handen, zo wordt je !in mijn ogen! onbewust toch harder in de hand?

De juiste handschoen hindert je gevoel niet. Maar maar dan moeten ze niet te dik zijn en niet te los of te strak zitten.

Ik rij altijd met handschoenen. Ben gezegend met babyzachte handjes. Geen eelt en geen reliëf. Dus teugels glijden zo door me handen en dan heb ik ook niks. Ja blaren. Je leert je handen wel aan te passen op de dikte van de handschoen en de weerstand die het dan weer geeft.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:52

Veulen84 schreef:
lauraatjxx schreef:

De juiste handschoen hindert je gevoel niet. Maar maar dan moeten ze niet te dik zijn en niet te los of te strak zitten.

Ik rij altijd met handschoenen. Ben gezegend met babyzachte handjes. Geen eelt en geen reliëf. Dus teugels glijden zo door me handen en dan heb ik ook niks. Ja blaren. Je leert je handen wel aan te passen op de dikte van de handschoen en de weerstand die het dan weer geeft.

Misschien heel stom, (als je echt gevoelige handen hebt kun je er niks aan doen..) maar als je blaren krijgt van het rijden zonder handschoenen, hoe zou dat dan in de mond van het paard voelen?

Dit is niet om iemand aan te vallen! Ik zie alleen heel veel mensen die niet fijn rijden met handschoenen, maar het is ze gewoon geleerd om die te dragen, of voor het mooie.

Sorry voor de off-topic vraag. maar ik denk dat jullie mij hier het best een antwoord op kunnen geven omdat jullie juist met gevoel rijden/willen rijden. (denk ik)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:18

Ik lees al een tijdje mee en ik vind dit reuze interessant en leerzaam. Ook vind ik het fijn dat wat jullie zeggen overeenkomt met wat ik leer van mijn instructrice, fijne bevestiging dat ik bij haar goed zit!

Ik kom nu alleen even binnenvallen met een reactie op lauraatjxx, ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik zelf rij met handschoenen, omdat ik best wel snel zweethanden heb en dan glijden de teugels dus weg. Zonder is voor mij niet fijn rijden, want dan verlies ik mijn contact dus steeds.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:20

lauraatjxx schreef:
Misschien heel stom, (als je echt gevoelige handen hebt kun je er niks aan doen..) maar als je blaren krijgt van het rijden zonder handschoenen, hoe zou dat dan in de mond van het paard voelen?

Dit is niet om iemand aan te vallen! Ik zie alleen heel veel mensen die niet fijn rijden met handschoenen, maar het is ze gewoon geleerd om die te dragen, of voor het mooie.

Sorry voor de off-topic vraag. maar ik denk dat jullie mij hier het best een antwoord op kunnen geven omdat jullie juist met gevoel rijden/willen rijden. (denk ik)

In mijn geval voelt het paard dan niks. Ik kan ze niet vasthouden zo glad zijn m'n handen. Paard kan ze dus gewoon uit m'n handen kauwen en dat bezorgt me dan blaren.

Overigens is het over het algemeen zo dat mensen die blaren krijgen juist geen zacht hand hebben. Mensen met harde hand hebben de neiging om vrij krachtig in de teugel te knijpen om er extra grip op te hebben. De teugels liggen dan vrij bewegingsloos in de hand en er ontstaat ook geen wrijving en dus geen blaren.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:39

Spreek je jezelf nu niet tegen veulen?

Mensen die blaren krijgen hebben meestal geen zachte hand
Mensen met een zachte handen krijgen blaren omdat de teugel door de hand getrokken wordt
Mensen met een harde hand krijgen geen blaren omdat ze de teugels strak en bewegingsloos vasthouden

Zo lees ik het tenminste, en dat is toch jusit tegenstrijdig?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:43

Marocje schreef:
Spreek je jezelf nu niet tegen veulen?

Mensen die blaren krijgen hebben meestal geen zachte hand
Mensen met een zachte handen krijgen blaren omdat de teugel door de hand getrokken wordt
Mensen met een harde hand krijgen geen blaren omdat ze de teugels strak en bewegingsloos vasthouden

Zo lees ik het tenminste, en dat is toch jusit tegenstrijdig?

JE hebt gelijk. Die G bij Geen had daar niet moeten staan. " Mensen die blaren krijgen hebben meestal een zachte hand" Dat had er moeten staan.
(Midden in de week, dan takel ik al af ofzo O:) )

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:04

Ik ben meestal ook een meelezer, vind het erg interessant en informatief.
Nu wil ik toch even mijn mening kwijt over de zachte en harde hand.
Ik heb geleerd dat de zachte hand eigenlijk niets zegt over of je hand open (losjes, zacht) of dicht (strak, hard) is, maar dat de zachtheid komt vanuit je ellebogen en schouders, als die ontspannen en losjes zijn, kan je de bewegingen van de paardenmond (hoofd) makkelijk volgen, zodat de verbinding constant blijft.
Daarbij gebeurt het vaak dat als ik de teugel losjes in mijn handen heb, ik mijn polsen in een rare kronkel doe. Dan wordt de lijn van bit-hand-elleboog doorbroken. En kan ik niet meer meeveren vanuit mijn elleboog. Ik doe dus mijn best om met gesloten handen te rijden, dan glijdt de teugel er niet makkelijk uit. Betrap mezelf er wel op dat als ik eenmaal een fijne verbinding heb, de neiging groot is om mijn handen te openen ;)
In de zomer rijd ik zonder handschoenen, in de winter met. Is bij allebei in het begin weer even wennen :) maar rijd net zo lekker met als zonder. (Ik heb van die magic-gloves ;) )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:20

bertie schreef:
pien_2010 schreef:
..

Dan moet je namelijk in je hele lijf inclusief handen, armen schouders ontspannen.
Nageven noemen we dat

..

hoi piedumaitre!

Fantastische bijdrage weer, zoals we van je kennen! Mooi onderbouwd. <3

Daarom durf ik zout op een slak te leggen. :o

Het lijkt alsof je 'nageven' interpreteert als iets dat de ruiter doet.
Naar mijn idee geeft het paard na op een vraag van de ruiter, en beloont de ruiter het nageven door (bijvoorbeeld) te ontspannen.

Klopt.

Met rijden heb ik geleerd dat je "aanneemt en nageeft als ruiter".

Hoe werkt het: "aannemen" doe je middels de halve ophouding (zit, been hand) waardoor paard mond opent (welllicht noemen jullie dat nageven). Zodra het paard mond opent geef je als ruiter na (wordt dus zacht in je hele lichaam zonder teugels los te gooien) waar na je op het juiste moment weer aanneemt.

Door op deze manier te rijden krijg je, dat je via de achterhand de energie opgewekt als het ware naar voren transporteert (drijvende hulp, aannemen) en dan weer (nageven) energie via achter weer af gevoerd wordt (het van achter naar voren rijden). Wellicht dat iemand nog beter kan duiden want voor mij is dit iets heel gevoelsmatigs wat ik doe tijdens het rijden en ik twijfel of dit wel helemaal correct is omschreven. Babootje kun jij dat beter?

Dus inderdaad Bertie het nageven zo heb ik geleerd, is iets dat de ruiter doet nadat het paard kauwt c.q. mond opent.

Ik denk dat wat jij nageven noemt van het paard dat dit het mond openen is.

Bedankt voor de felicitaties, verjaardag was leuk.

Wat betreft de handschoenen discussie, ik rijd altijd met handschoenen aan. Je bent ontspannen of zacht of je bent dat niet en volgens mij heeft dat zacht of stugge hand niets met wel of geen handschoenen te maken.

Wel heb ik hele fijne aansluitende zachte handschoenen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:16

Thanks, Piendumatre, dan begreep ik je toch goed en vermoedde al dat je een G-tje teveel had ;)

Handschoenen: ik rijd vrijwel nooit met handschoenen. Heb naar horen zeggen een erg zachte en vriendelijke hand, maar moet hem soms ook wat meer gesloten houden, omdat sommige paarden idd anders de teugels uit mijn handen 'grabbelen'. Ik rijd dus vaak met open vingers, maar merk dat ik dan juist wat onvriendelijker rijd, al leek het altijd te voelen alsof je dan juist vriendelijk rijdt. Maar toen ik erachter kwam (door instructie) dat ik mijn armen niet (genoeg) ontspan, voelde ik pas het verschil. Ik reed dus met open vingers, en op die manier had ik een fijne verbinding: ik ging mee met mijn vingers of nam ze juist wat aan. Maar mijn armen bleven teveel op dezelfde plaats, terwijl ik echt dacht dat ik mijn armen onspande. Toen ik ze echt ging ontspannen, en die fijne verbinding had, kon ik ook goed mijn hand gesloten houden en echt voelen wat de paardenmond deed. Toen pas had ik echt het gevoel dat de teugels het verlengstuk is tussen het bit en mijn hand. Het voelde alsof mijn arm zo lang was geworden dat ik meteen het bit vast had, en zo elke minimale beweging voelde..

Helaas lukt dat niet iedere keer, maar dat ik het ervaren heb, is wel heel fijn: nu weet ik ook waar ik weer naartoe moet. Of je dan handschoenen aan hebt, lijkt mij niet veel uit te maken. Het ontspannen doe je nl vanuit je armen, niet alleen je vingers.. (maar ik heb altijd warme handen, dus vandaar dat ik ze niet gebruik ;) )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:37

Ik rij met handschoenen, aangezien ik de onhebbelijke gewoonte heb mijn teugels weg te geven en die glijden dan door mijn handen en hopla.. blaren...
Rij om die reden ook maar weer met teugels met blokjes, om me bewust te zijn van hoeveel ik al weer heb weggegeven en hoelang mijn paard ondertussen weer aan het worden is :o .