Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Mijn mening is dat alles begint vanuit een goede aanleuning. En die krijg je vanuit de motor achter.
Nik2001 schreef:Ik probeer het wel altijd, maar hoe krijgen jullie hem/haar zo mooi aan de teugel. Wat ik ook probeer het lukt niet. Wat moet ik doen? Wachten tot hij het zelf doet of iets meer hulpen geven?
pien_2010 schreef:..
Dan moet je namelijk in je hele lijf inclusief handen, armen schouders ontspannen.
Nageven noemen we dat
..
Nik2001 schreef:Dank je wel voor het antwoord. Ik heb een instructrice. Ik rij al 8jaar. (Ja, misschien minder lang als jullie. Maar ik ben 13)
Babootje schreef:Nik2001 schreef:Dank je wel voor het antwoord. Ik heb een instructrice. Ik rij al 8jaar. (Ja, misschien minder lang als jullie. Maar ik ben 13)
Niet getreurd, het komt allemaal vanzelf, zeker als je een fijne instructrice naast je hebt.
Het is gewoon zo dat bij een 13 jarige (uitzonderingen - en die zijn maar heel zeldzaam - daargelaten) de fijne motoriek zich nog ontwikkelt. Die fijne motoriek heb je nodig voor een goede afstemming van de hulpen die je aan je paard geeft. Want dat luistert heel nauw. We hebben het net gehad over het nageven door de ruiter op het moment dat het paard nageeft. Dat is iets dat elkaar snel opvolgt (moet opvolgen) en daarvoor moet je hele fijne afstemming hebben tussen je been en je hand. En die is er gewoon nog niet. Maar dat geeft niet die komt er heus wel.
Overigens ook precies de reden dat ik een jong paard nooit een goede keuze is voor een jonge ruiter maar een meer ervaren paard, dat er niks van heeft als je eens groter in komt met je hulp, een betere keuze is.
Nik2001 schreef:Ik probeer het wel altijd, maar hoe krijgen jullie hem/haar zo mooi aan de teugel. Wat ik ook probeer het lukt niet. Wat moet ik doen? Wachten tot hij het zelf doet of iets meer hulpen geven?
bertie schreef:.. Je gelooft het misschien niet, maar met terugzitten én teugels wat te geven kun je er zo maar voor zorgen dat je pony de hand gaat opzoeken.
En OEPS dan praten we ineens over aanleuning.
lauraatjxx schreef:Ik heb trouwens een vraag, over het rijden met handschoenen.
Ik rijd nóoit met handschoenen, gewoon omdat ik dan helemaal geen gevoel heb in de handen, zo wordt je !in mijn ogen! onbewust toch harder in de hand?
Hoe denken jullie hier over?
Veulen84 schreef:lauraatjxx schreef:Ik heb trouwens een vraag, over het rijden met handschoenen.
Ik rijd nóoit met handschoenen, gewoon omdat ik dan helemaal geen gevoel heb in de handen, zo wordt je !in mijn ogen! onbewust toch harder in de hand?
Hoe denken jullie hier over?
De juiste handschoen hindert je gevoel niet. Maar maar dan moeten ze niet te dik zijn en niet te los of te strak zitten.
Ik rij altijd met handschoenen. Ben gezegend met babyzachte handjes. Geen eelt en geen reliëf. Dus teugels glijden zo door me handen en dan heb ik ook niks. Ja blaren. Je leert je handen wel aan te passen op de dikte van de handschoen en de weerstand die het dan weer geeft.
lauraatjxx schreef:Misschien heel stom, (als je echt gevoelige handen hebt kun je er niks aan doen..) maar als je blaren krijgt van het rijden zonder handschoenen, hoe zou dat dan in de mond van het paard voelen?
Dit is niet om iemand aan te vallen! Ik zie alleen heel veel mensen die niet fijn rijden met handschoenen, maar het is ze gewoon geleerd om die te dragen, of voor het mooie.
Sorry voor de off-topic vraag. maar ik denk dat jullie mij hier het best een antwoord op kunnen geven omdat jullie juist met gevoel rijden/willen rijden. (denk ik)
Marocje schreef:Spreek je jezelf nu niet tegen veulen?
Mensen die blaren krijgen hebben meestal geen zachte hand
Mensen met een zachte handen krijgen blaren omdat de teugel door de hand getrokken wordt
Mensen met een harde hand krijgen geen blaren omdat ze de teugels strak en bewegingsloos vasthouden
Zo lees ik het tenminste, en dat is toch jusit tegenstrijdig?
bertie schreef:pien_2010 schreef:..
Dan moet je namelijk in je hele lijf inclusief handen, armen schouders ontspannen.
Nageven noemen we dat
..
hoi piedumaitre!
Fantastische bijdrage weer, zoals we van je kennen! Mooi onderbouwd.![]()
Daarom durf ik zout op een slak te leggen.![]()
Het lijkt alsof je 'nageven' interpreteert als iets dat de ruiter doet.
Naar mijn idee geeft het paard na op een vraag van de ruiter, en beloont de ruiter het nageven door (bijvoorbeeld) te ontspannen.