Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:mijn eerste volbloed vond de contragalop heel erg moeilijk. in de kleine binnenbak was ie echt bang voor de hoek. dan zag ie die hoek en dan dacht ie: ja, dag, dus dan ging ie de andere kant op. vonden mensen dat ik hem daarmee weg liet komen. voor mij was dat een teken, dat ie zelf vond dat ie niet genoeg kon galopperen (of te wel verzamelen) in die contra om die hoek door te komen.
in de buitenbak, de dag erna, waren de hoeken ruimer. en toen trad het hele probleem niet op.
Citaat:ach ja dat waren ook de mensen die zeiden: jouw paard is bang, want als ik de box in kom en ik verhef mijn stem tegen hem staat ie achterin. ja, dat ik dus nooit schreeuw tegen mijn paarden, behalve als ze echt iets heel ergs doen of iets gevaarlijks... dat was nog niet bij ze opgekomen.
Citaat:Klassiek, academisch... is het niet een pot nat? Rij ik academisch omdat ik een titel heb, die geen paard zal zien of daar enige waarde aan hechten.
Paardentango schreef:Kijk dat is een post die ergens over gaat. Dat klinkt menselijk.
Zelfdiscipline en zelfbewustzijn. Imo betekent dat niet alleen naar paarden maar ook naar mensen toe. Het is heel gemakkelijk om te wijzen naar anderen. Iedereen kan en wil leren, daar ga ik in elk geval wel van uit. Klassiek, academisch... is het niet een pot nat? Rij ik academisch omdat ik een titel heb, die geen paard zal zien of daar enige waarde aan hechten.
Paardentango schreef:Lees ik het nou zo vreemd, of lees ik een wat cynische ondertoon? [pien_2010]? Is dat modern.
![]()
PT
quadripes schreef:mijn idee is dat een paard fouten moet mogen maken. dat is niet anders dan dat een paard ofwel de hulp niet snapte ofwel iets moeilijk vindt en dergelijke.
quadripes schreef:ik bedoelde dat ruiters een paard initiatieven moeten laten nemen en niet er op gericht moeten zijn om het arme dier een dood initatiefloos bang schepsel moeten maken door het af te straffen op het moment dat het een andere reactie geeft dan zij verwachten. een paard leert door trial and error en als het niet meer durft te leren, dan wordt het op angst getraind. een soort pavlov training.
Professor schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een paard dat een fout maakt bij het springen weet wel degelijk dat hij de fout niet meer maakt.
Donald Rex van Alwin S. die ging letterlijk plat in de sloot van Rotterdam, na de rit zei Alwin dat doet hij nooit meer, en zie dat paard maakte zelfs nooit meer een fout op de sloot.
Dus dat kan men niet generaliseren, en ken in dressuur enkele paarden die terdege bemerken wanneer zij fouten maken.
Herhaling is dresseren dat kan ook zeer schadelijk zijn, dan krijg je paarden die een lesje opzeggen wat wij tegenwoordig in de GP zien, er bijna geen combinatie meer die de changementen in een andere volgorde rijd in de Kur op muziek, ze rijden hem net zo als in de GP speciaal eerst 2er op een diogonaallijn en dan de 1er op een diogonaallijn, dat is dresseren een lesje opzeggen.
Maar het fout doen kan een paard ook herinneren wanneer hij zo drollig is met zijn ene hoef op de andere te gaan staan wat een enkel keer gebeurd, dat doen ze dan ook geen 2e keer meer tenminste bij die opgave niet.
quadripes schreef:Hmmmm, initiatieven laten nemen, lijkt me niet. Er is er maar 1 de baas en dat is de ruiter! Angst hoort niet thuis bij training. Vandaar ook niet corrigeren, maar negeren van verkeerde reacties bij het aanleren. Als het gewenste gedrag is bevestigd, dan denk ik dat iets scherper inwerken ter herinnering moet kunnen, maar als er angst is, kan er niets geleerd worden; Alleen meer angst.ik bedoelde dat ruiters een paard initiatieven moeten laten nemen en niet er op gericht moeten zijn om het arme dier een dood initatiefloos bang schepsel moeten maken door het af te straffen op het moment dat het een andere reactie geeft dan zij verwachten. een paard leert door trial and error en als het niet meer durft te leren, dan wordt het op angst getraind. een soort pavlov training.
Professor schreef:Daar ben ik het wel mee eens, het stralende, expressieve is misschien wel een doel op zich, maar dat is meer het los kunnen laten en zonder ruiterhulp laten uitvoeren van een oefening, niet het bepalen welke oefening.Denk dat ik begrijp wat u bedoeld, wanneer ik het mis heb moet u het maar corrigeren.
Een paard mag nooit door dresseren zijn eigen karakter verliezen want dan word een Diamant nooit een Briljant.
Het moet er van af stralen, en dan kunnen er "foutjes" ontstaan maar dat zijn geen technische fouten maar onvolmaakt heden, de paarden moeten geen computers zijn maar levende wezen.
Professor schreef:Mijn voorstel is zowieso in de GP, Kur loskoppelen van de GP.
De GP special elk half jaar veranderen. De GP special ook verzwaren, meer halthouden, meer stap en der Schaukel weer invoeren.
Dan 2 GP rijden 1 die staat vast die elk half jaar veranderd word de 2e geeft men een half uur voor start openbaar.
De GP special elk half jaar veranderen. De GP special ook verzwaren, meer halthouden, meer stap en der Schaukel weer invoeren.
Dan 2 GP rijden 1 die staat vast die elk half jaar veranderd word de 2e geeft men een half uur voor start openbaar.