Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:16

mijn idee is dat een paard fouten moet mogen maken. dat is niet anders dan dat een paard ofwel de hulp niet snapte ofwel iets moeilijk vindt en dergelijke. mensen zijn veel te veel gericht op 'ik ga nu eerst dat doen' en dat moet dan helemaal perfect gaan en dan de volgende stap. dat heb ik al eens eerder ergens geschreven: er is niet eerst blokje A en dan blokje B. rijkunst is niet stap voor stap. vandaar dat je eigenlijk alleen goed getrainde ruiters op jonge paarden mag zetten, want die kunnen inschatten of een bepaalde fout erg is op een bepaald moment of dat het iets is dat makkelijk hersteld kan worden of dat een fout komt doordat iets op een bepaald moment nog niet bevestigd is, dat later vanzelf verdwijnt.

als je je paard fouten laat maken, dan kun je daaruit ook weer aflezen hoever het bevestigd is. en een paard wordt niet bang om initiatief te gaan tonen, dingen uit te proberen.

mijn eerste volbloed vond de contragalop heel erg moeilijk. in de kleine binnenbak was ie echt bang voor de hoek. dan zag ie die hoek en dan dacht ie: ja, dag, dus dan ging ie de andere kant op. vonden mensen dat ik hem daarmee weg liet komen. voor mij was dat een teken, dat ie zelf vond dat ie niet genoeg kon galopperen (of te wel verzamelen) in die contra om die hoek door te komen.
in de buitenbak, de dag erna, waren de hoeken ruimer. en toen trad het hele probleem niet op.

als ik de dag tevoren dat paard had gedwongen die hoek te maken, dan had ik heel veel angst en verzet opgeroepen. terwijl het geen onwil was. maar goed, de hele manege stond natuurlijk te roepen dat ik mijn paard niet aan kon enz.

ach ja dat waren ook de mensen die zeiden: jouw paard is bang, want als ik de box in kom en ik verhef mijn stem tegen hem staat ie achterin. ja, dat ik dus nooit schreeuw tegen mijn paarden, behalve als ze echt iets heel ergs doen of iets gevaarlijks... dat was nog niet bij ze opgekomen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:01

Citaat:
mijn eerste volbloed vond de contragalop heel erg moeilijk. in de kleine binnenbak was ie echt bang voor de hoek. dan zag ie die hoek en dan dacht ie: ja, dag, dus dan ging ie de andere kant op. vonden mensen dat ik hem daarmee weg liet komen. voor mij was dat een teken, dat ie zelf vond dat ie niet genoeg kon galopperen (of te wel verzamelen) in die contra om die hoek door te komen.
in de buitenbak, de dag erna, waren de hoeken ruimer. en toen trad het hele probleem niet op.

En juist in de hoek is het van belang dat het paard zijn achterhand eronderhoud, wanneer niet vallen zij in draf of changeren naar de andere galop. En een volbloed is natuurlijk wel zo wijs dat hij niet graag in een contragalop een wending in gaat.
Men moet ook de eerste keren wanneer men de hoek rijd deze afsnijden en niet direct proberen deze dieper te rijden, naargelang de paarden beter de verzameling beheersen kan men de hoek dieper doorrijden. Contragalop is eigenlijk alleen een contragalop in de wendingen.
Het is mooi wanneer een paard changeren kan, dan rijdt men op de grotevolte contragalop en changeerd van de ene volte naar de andere en komt weer in contragalop.
Om een paard zeker te krijgen bij het changeren doet men dit ook op de grotevolte.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:32

Citaat:
ach ja dat waren ook de mensen die zeiden: jouw paard is bang, want als ik de box in kom en ik verhef mijn stem tegen hem staat ie achterin. ja, dat ik dus nooit schreeuw tegen mijn paarden, behalve als ze echt iets heel ergs doen of iets gevaarlijks... dat was nog niet bij ze opgekomen.

Mensen moeten tegenwoordig leren met dieren om te gaan, nu moet men naar een hondenschool om te leren het dier te begrijpen, en te leren zelfdicipline te hebben aangezien men steeds hetzelfde dient op te treden in een roedel. Dat was voorheen echt niet nodig de mensen stonden dichter bij de dieren.
Dat is met paardrijden eigenlijk hetzelfde, men weet niet hoe men geweldig gevoelige dieren kan klein krijgen door luid tegen ze te schreeuwen, hun gehoor is vele malen beter als die van de mens.
Wanneer wij als leider willen overkomen dan dienen wij zelf dicipline te hebben anders kan men het paard nooit iets leren. Wij mensen verwachten van het paard alles maar zijn vaak niet het goede voorbeeld en door onze onkunde zetten wij deze schepsels in paniek wat wij weer opnemen als hij begrijpt mij niet. Wanneer men verder gaat in de dressuur dient de basis vooral er in te zitten, bij de ruiter en het rijtechnisch gevoel, wanneer deze er is komt het begrip wanneer is iets verzet, angst of domheid, of ligt het aan mij omdat ik het mijn paard niet duidelijk aangeef. (klungelige hulpen)
Zelf zeg ik altijd 90% van de "fouten" van het paard is onkunde van de ruiter.

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:55

Professor, helemaal met je eens! Ik ben ook een van die kneuzen die heeft moeten leren met paarden om te gaan (en nog steeds lerende is). Heleboel dingen doe ik wel vanzelf omdat die me logisch lijken. Maar ik was als de doods voor paarden, terwijl ze me mateloos fascineerden. Nu ben ik gelukkig niet meer bang, maar kan best nog wel onder de indruk zijn van ze. Soms zijn ze best groot en sterk :). Met rijden daarentegen blijf ik wel angst houden. Maar ben pas op latere leeftijd gaan rijden. Ben niet vaak gevallen, maar heb wel een paar keer vervelende dingen eraan overgehouden. Probeer de fout dan altijd wel ook bij mezelf te zoeken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:02

Kijk dat is een post die ergens over gaat. Dat klinkt menselijk.

Zelfdiscipline en zelfbewustzijn. Imo betekent dat niet alleen naar paarden maar ook naar mensen toe. Het is heel gemakkelijk om te wijzen naar anderen. Iedereen kan en wil leren, daar ga ik in elk geval wel van uit. Klassiek, academisch... is het niet een pot nat? Rij ik academisch omdat ik een titel heb, die geen paard zal zien of daar enige waarde aan hechten.

Ik ben enorm trots dat ik van deze dieren mag leren, dat ze mij keer op keer vergeven en wat ik zelf hoop nog beter te kunnen. Niet in het verleden leven, niet in de toekomst maar in het het heden en dat is nu.

Net nog tien minuten voor een stukje plastic gestaan, manlief uiteindelijk gevraagd voor te lopen zonder de jongeling aan te raken. Duurde even maar jawel, hij kreeg de moed. Dapper hoor !
Het blijft zo bijzonder om met deze edele dieren om te mogen gaan, als je de kleine dingetjes maar blijft zien die er ook bij horen.

Rijden begint op de grond.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:03

Citaat:
Klassiek, academisch... is het niet een pot nat? Rij ik academisch omdat ik een titel heb, die geen paard zal zien of daar enige waarde aan hechten.

Nee dat is niet één pot nat, Klassieke Dressuur is compleet, academisch en barock zijn afsplitteringen daarvan waarvan bepaalde dingen eruit gehaald zijn en wel de wezenlijke die "moeilijker" zijn en zuiverder rijden verlangen. Academisch bestaat eigenlijk niet is een soort sekte vorm in de ruiterij, die afstamt van ene Bent die zelf te weinig begaafd was om de Klassieke School te kunnen volgen, maar die commercieel een kei is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:26

Paardentango schreef:
Kijk dat is een post die ergens over gaat. Dat klinkt menselijk.

Zelfdiscipline en zelfbewustzijn. Imo betekent dat niet alleen naar paarden maar ook naar mensen toe. Het is heel gemakkelijk om te wijzen naar anderen. Iedereen kan en wil leren, daar ga ik in elk geval wel van uit. Klassiek, academisch... is het niet een pot nat? Rij ik academisch omdat ik een titel heb, die geen paard zal zien of daar enige waarde aan hechten.

Zie afgelopen 163 bladzijde en dan wordt het verschil je wel duidelijk paarden tango. Het is dus zeker niet een pot nat *\o/* :D
Dit is een zeer leerzaam topic en de moeite waard van teruglezen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:00

Lees ik het nou zo vreemd, of lees ik een wat cynische ondertoon? [pien_2010]? Is dat modern.

Maar helaas, het is allemaal hetzelfde maar dan onder een andere naam.
Niemand heeft het hier nog over de verschillen trouwens. Al een flink aantal bladzijden niet meer, geeft niet.

Klassieke dressuur is de dressuur zoals wij die, internationaal, hetzelfde rijden. Dat wat je ziet op de Olympische.
Professor stelt het denk ik het meest zuiver, alles wat voor de sprongen boven de aarde komt is het 'gewone' dresseren en valt onder de klassieke dressuur. Daar is het paard niet voor geschapen, de dresuur is er voor het paard en om zijn natuurlijke eigenschappen te versterken en hem te laten groeien onder de ruiter. Een absolute kunst.
Een stabiel paard wat goed afgericht is heeft de minste kans op blessures.

Eerder stelde ik al ergens dat het denk ik veel boeiender is of zou zijn om naar overeenkomsten te kijken.
Dat mis ik in dit topic.

Er zijn hele bossen mensen die stellig van mening zijn dat het paard de afgelopen 100 jaar is geëvolueerd. Ja, als je dat denkt dan kun je met de boeken de haard in.
Wat ik zonde zou vinden want er staan zo veel wijsheden in, toen hadden ze nog geen biomechanica maar (uitsluitend)praktijk, ervaring en inzicht.
Wat Professor discipline noemt. Daar valt ook respect voor elkaar onder, maar vooral respect voor het paard.

Daar begint alles mee.
Academisch zou je volgens mijn geleerde wijsheden uitsluitend de sprongen boven de aarde kunnen noemen, ik kan er niets meer van maken. Daar is namelijk rijkunst voor nodig, en kom je er niet met wat gefrommel. Dat is het hoogste van het hoogste. Maar om de beoefenaars nou een sekte te noemen vind ik wel een beetje ver gaan. Eerder een modeverschijnsel, en zij die al wat langer meedraaien weten wat 'paardenmode' inhoudt. Al is het wel zo dat er opvallend veel dames hiermee bezig houden. Dat is wel veranderd t.ov. de oudheid.
Of het er nou leuker op is geworden durf ik niet te zeggen. Dames zijn soms een beetje....onderling minder sportief, het woord ruiterlijk klinkt ook niet goed als je amazonde voor in de plaats zet. ;)

Toch, de mensen die zich daar mee bezig houden, de discipelen van Hr. Branderup zijn, denk ik wel op een zorgvuldige en paardvriendelijke wijze er mee bezig. Al neem ik de volgers daar weer van niet altijd even serieus merk ik, ach na heel wat jaren paarden leer je relativeren denk ik. Je ziet er veel komen en weer gaan.
Wat ik zelf (te) vaak vind is dat de geest uit de paarden lijkt te gaan bij de beoefenaars van wat men nu 'academische' rijkunst noemt. Niet alle paarden zien er bij de volgers van de volgers even fris, monter en levenslustig uit. Vind ik. Ze doen hun dingetje als een braaf en gehoorzaam paard.
Misschien is dat ook iets van de laatste tijd, het gericht zijn op onderdanigheid van het paard die verward wordt met gehoorzaamheid.

Wat dat betreft vind ik dat Hr. Steinbrecht boeiend schrijft en deze kant van het PAARD dan ook doorlopend benadrukt. Het is en blijft een dier, met allen een iets andere bouw en daarmee een, op detail, variabele benaderingswijze of rijwijze. Daar is geen standaard voor te geven.

Discussieer gerust verder, ik vermaak me prima al bladzijden lang.
Koffie is weer op.
:)
PT

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:30

Paardentango schreef:
Lees ik het nou zo vreemd, of lees ik een wat cynische ondertoon? [pien_2010]? Is dat modern.

:)
PT

Nee paardentango ik meen het niet cynisch en zeker niet onvriendelijk. Ik moest gewoon lachen toen ik je stukje las want na dit topic is het mij wel duidelijk geworden dat het geen één pot nat is. Zeker in het begin van het topic is veel over de verschillen van zienswijze geschreven door verschillende mensen met verschillende achtergronden. Ook als je verder in het topic komt lees je dat er verschillend gedacht wordt door de mensen vanuit de verschillende richtingen over de aanpak van....
Ik zelf volg dit topic al een tijdje als leerling en voor mij is het gewoon verschrikkelijk leerzaam. Zelfs zo leerzaam dat ik merk dat theorie en praktijk bij elkaar komt en dat ik er beter van ben aan het rijden. Vandaar mijn serieus gemeend advies om bij blz. 1 te beginnen en op je gemak het topic door te lezen. Ik pak ook regelmatig terug.
Dus sorry als het wellicht onaardig overkwam mijn reactie want dat is zeker niet de bedoeling.
Groeten!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:22

Gelukkig dan heb ik het verkeerd opgevat, mijn excuus voor mijn misvatting.

We zijn ons leven lang leerling.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:46

@professor: ik was toen 25 ofzo en wist niet beter dan dat je hoeken in moest rijden. inmiddels zou ik dat ook niet meer zo aanpakken. :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:49

quadripes schreef:
@professor: ik was toen 25 ofzo en wist niet beter dan dat je hoeken in moest rijden. inmiddels zou ik dat ook niet meer zo aanpakken. :D

Gelukkig maar :D dat is al weer een halve eeuw geleden.... _/-\o_

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:39

quadripes schreef:
mijn idee is dat een paard fouten moet mogen maken. dat is niet anders dan dat een paard ofwel de hulp niet snapte ofwel iets moeilijk vindt en dergelijke.

Ja en Nee; Ja fouten maken betekent dat er in ieder geval iets gebeurd. Nee, ze zouden niet mogen optreden, van fouten leert een paard niets.
Anders als een mens, kan een paard niet analyseren oid en kan dus niet leren van fouten. Sterker nog fouten kunnen de goede reactie doen vervagen. Herhalingen (een stuk of 5 keer achterelkaar) welke goed zijn en die je beloond, dat is de "way to go".

Dus ja fouten gebeuren en je mag ze je paard niet kwalijk nemen, ook de ruiter maakt fouten en die moet je 'm wel kwalijk nemen. "Garbage in = garbage out", zullen we maar zeggen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:49

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een paard dat een fout maakt bij het springen weet wel degelijk dat hij de fout niet meer maakt.
Donald Rex van Alwin S. die ging letterlijk plat in de sloot van Rotterdam, na de rit zei Alwin dat doet hij nooit meer, en zie dat paard maakte zelfs nooit meer een fout op de sloot.
Dus dat kan men niet generaliseren, en ken in dressuur enkele paarden die terdege bemerken wanneer zij fouten maken.
Herhaling is dresseren dat kan ook zeer schadelijk zijn, dan krijg je paarden die een lesje opzeggen wat wij tegenwoordig in de GP zien, er bijna geen combinatie meer die de changementen in een andere volgorde rijd in de Kur op muziek, ze rijden hem net zo als in de GP speciaal eerst 2er op een diogonaallijn en dan de 1er op een diogonaallijn, dat is dresseren een lesje opzeggen.
Maar het fout doen kan een paard ook herinneren wanneer hij zo drollig is met zijn ene hoef op de andere te gaan staan wat een enkel keer gebeurd, dat doen ze dan ook geen 2e keer meer tenminste bij die opgave niet.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:01

ik bedoelde dat ruiters een paard initiatieven moeten laten nemen en niet er op gericht moeten zijn om het arme dier een dood initatiefloos bang schepsel moeten maken door het af te straffen op het moment dat het een andere reactie geeft dan zij verwachten. een paard leert door trial and error en als het niet meer durft te leren, dan wordt het op angst getraind. een soort pavlov training.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:06

quadripes schreef:
ik bedoelde dat ruiters een paard initiatieven moeten laten nemen en niet er op gericht moeten zijn om het arme dier een dood initatiefloos bang schepsel moeten maken door het af te straffen op het moment dat het een andere reactie geeft dan zij verwachten. een paard leert door trial and error en als het niet meer durft te leren, dan wordt het op angst getraind. een soort pavlov training.

Denk dat ik begrijp wat u bedoeld, wanneer ik het mis heb moet u het maar corrigeren.
Een paard mag nooit door dresseren zijn eigen karakter verliezen want dan word een Diamant nooit een Briljant.
Het moet er van af stralen, en dan kunnen er "foutjes" ontstaan maar dat zijn geen technische fouten maar onvolmaakt heden, de paarden moeten geen computers zijn maar levende wezen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:12

u heeft begrepen wat ik bedoel. in de training moet een paard zich zo vrij voelen, dat het binnen de gestelde kaders durft uit te proberen en durft mee te denken. zo'n paard zal uitstralen dat het graag werkt voor zijn ruiter en niet gespannen door de baan gaat, omdat het niet alleen de persoon op zijn rug niet vertrouwt, maar daardoor ook zijn omgeving wantrouwt. het zal blijmoedig zijn en trots.

geen enkele training van gedwongen herhaling kan zoiets tot resultaat hebben. dat maakt alleen maar een angstig dier dat zijn lesje wil opzeggen omdat dat het enige is dat hij kan.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:14

Professor schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een paard dat een fout maakt bij het springen weet wel degelijk dat hij de fout niet meer maakt.
Donald Rex van Alwin S. die ging letterlijk plat in de sloot van Rotterdam, na de rit zei Alwin dat doet hij nooit meer, en zie dat paard maakte zelfs nooit meer een fout op de sloot.
Dus dat kan men niet generaliseren, en ken in dressuur enkele paarden die terdege bemerken wanneer zij fouten maken.
Herhaling is dresseren dat kan ook zeer schadelijk zijn, dan krijg je paarden die een lesje opzeggen wat wij tegenwoordig in de GP zien, er bijna geen combinatie meer die de changementen in een andere volgorde rijd in de Kur op muziek, ze rijden hem net zo als in de GP speciaal eerst 2er op een diogonaallijn en dan de 1er op een diogonaallijn, dat is dresseren een lesje opzeggen.
Maar het fout doen kan een paard ook herinneren wanneer hij zo drollig is met zijn ene hoef op de andere te gaan staan wat een enkel keer gebeurd, dat doen ze dan ook geen 2e keer meer tenminste bij die opgave niet.

Het verschil lijkt te zitten in de terugkoppeling van de fout, plat in de sloot (= ongemak of angst); op je eigen voet staan (= pijn).
Als je paard een changement kent, kan ik me nog voorstellen dat hij dan "weet" dat het fout is; er volgt waarschijnlijk een reactie van de ruiter op de fout, maar dat kan denk ik pas NADAT er een zekere bevestiging van het goede is.

Dat er een zekere routine in kan sluipen, dat een bepaalde oefening altijd op een bepaalde plaats wordt gevraagd en daardoor zorgt voor "zelf denken" van je paard is zeker een gevaar. Veel wisselende proeven zou helpen, maar ik meen dat de GP proeven etc best lang hetzelfde blijven.
quadripes schreef:
Hmmmm, initiatieven laten nemen, lijkt me niet. Er is er maar 1 de baas en dat is de ruiter! Angst hoort niet thuis bij training. Vandaar ook niet corrigeren, maar negeren van verkeerde reacties bij het aanleren. Als het gewenste gedrag is bevestigd, dan denk ik dat iets scherper inwerken ter herinnering moet kunnen, maar als er angst is, kan er niets geleerd worden; Alleen meer angst.
Professor schreef:
Denk dat ik begrijp wat u bedoeld, wanneer ik het mis heb moet u het maar corrigeren.
Een paard mag nooit door dresseren zijn eigen karakter verliezen want dan word een Diamant nooit een Briljant.
Het moet er van af stralen, en dan kunnen er "foutjes" ontstaan maar dat zijn geen technische fouten maar onvolmaakt heden, de paarden moeten geen computers zijn maar levende wezen.
Daar ben ik het wel mee eens, het stralende, expressieve is misschien wel een doel op zich, maar dat is meer het los kunnen laten en zonder ruiterhulp laten uitvoeren van een oefening, niet het bepalen welke oefening.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:19

ik zeg niet dat als een paard ineens besluit om aan te galopperen dat dat ok is.

ik zeg alleen dat als je je paard zo angstig maakt om uit te vinden wat de goede reactie is op een hulp, door hem af te straffen als ie een verkeerde keuze maakt, dat je dan elk initiatief aan je paard zult ontnemen. dat is wat ik met eigen initiatief bedoel. (en wat professor ook schrijft)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:21

Mijn voorstel is zowieso in de GP, Kur loskoppelen van de GP.
De GP special elk half jaar veranderen. De GP special ook verzwaren, meer halthouden, meer stap en der Schaukel weer invoeren.
Dan 2 GP rijden 1 die staat vast die elk half jaar veranderd word de 2e geeft men een half uur voor start openbaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:22

Professor schreef:
De GP special elk half jaar veranderen. De GP special ook verzwaren, meer halthouden, meer stap en der Schaukel weer invoeren.
Dan 2 GP rijden 1 die staat vast die elk half jaar veranderd word de 2e geeft men een half uur voor start openbaar.

hier ben ik het geheel mee eens

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:34

Professor schreef:

Eens, misschien nog de levade toevoegen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:39

Citaat:

Onlogisch.
Hogeschool is dat.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:51

Professor schreef:

..en wellicht ondergrens invoeren voor leeftijd paard?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:55

Professor schreef:
Citaat:

Onlogisch.
Hogeschool is dat.

Jawel, maar daarmee zou de piaffe misschien weer eens gedragen worden ipv tja ehh goh tjee.... een vreemd soort gehuppel. :+