DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:29

Dollemina je slaat de spijker op de kop geloof ik.
En om nu te terug te valen op de vraag sport of paard. Ik denk eigelijk nooit als ik ga paardrijden joepie nu ga ik sporten. heb over het algemeen een hekel aan dingen die sport heten zoals hardlopen of iets dergelijks. Maar paardrijden bevalt me wel.
Eigelijk is het gewoon lekker bezig zijn met het paard. En om het leuk te houden gaan we telkens een stappie verder om niet in te dutten zeg maar. Dus van een arbeidsdraf naar de verzameling. Gewoon het skala afwerken en eigelijk gaat iets meer dan gewoon vanzelf.
Als je altijd maar hetzelfde doet dan slaap je volgens mij in, althans als ik voor mezelfg praat dus iedere keer iets nieuws.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:45

En wat voor de één goed werkt zal voor de ander minder goed werken.
Het is voor mij wel duidelijk dat als je nooit een confrontatie met je paard aangaat je ook nooit veel verder komt.
En of het nu is omdat hij achter meer aan moet treden of omdat je hem niet langs een obstakel op de weg krijgt, om een doel te bereiken zul je bepaalde afspraken met je paard moeten maken.
Als je op een paard stapt vraag je nu eenmaal onnatuurlijke dingen van hem.
Van een recreatiepaard vraagt men nu eenmaal ander dingen als van een 'top'dressuurpaard.
Een recreatiepaard zal moeten leren stil te staan bij het oversteken van een weg.
Het dressuurpaard zal moeten leren dat een beenhulp betekend dat het voorwaarts moet gaan.
Het recreatiepaard zal langs allerlei obstakels moeten gaan en het dressuurpaard zal moeten leren dat bij een ophouding hij terug moet komen.
Wat belangrijk is is de manier waarop deze hulpen worden gegeven.
LDR kan ook een fijne manieren van doortrainen zijn en is heus niet altijd slecht.
Mijn eigen paard loopt het liefst met het neusje eruit en een wat weggedrukte rug.
Voor het plaatje ziet het er altijd super uit maar dat is het niet. Ze loopt er steeds net tegenaan.
Het gevolg is dat er geen controle is van mijn kant en de achterhand onvoldoende onder kan treden.
En ik praat hier echt over enkele cm. dat mijn paard er niet geheel 'door' is.
Dus stel ik haar wat ronder in van voor om zodoende meer controle te krijgen en mijn paard haar lichaam beter te laten gebruiken.
LDR is dus niet per definitie slecht. Het gaat alleen op de manier waarop het gebeurd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:42

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Dus een gewetensvraag aan je Q: wat maakt dat je nog niet verder bent gekomen dan je bent?
Niet een erg relevante vraag en erg off topic, maar vooruit...
Verschillende zaken. Meest zwaarwegend: geen materiaal om verder mee te komen. Wellicht komt daar ooit verandering in. Op een eerlijke, realistische manier konden die paarden nooit veel verder komen dan het niveau waarop ik ze heb gebracht. Als je er veel druk op gaat zetten kon je er vast wel één (misschien zelfs twee) niveau('s) hoger mee wedstrijden rijden - maar dat is mijn doel dus niet, want zo wil ik niet rijden.

Wil ook niet paarden voor anderen gaan uitbrengen of zo - dan wil ik de volledige controle hebben op wat er met een paard gebeurt. Paarden voor anderen trainen en/of opleiden wil ik best en doe ik soms, maar heb er meestal niet de tijd voor.

Misschien niet zo off topic als je bedenkt dat iedereen tegen LDR roept dat het niet goed is voor het paard en dat klassiek zaligmakend is, dan mag je verwachten dat je dan ook kan laten zien in de praktijk dat:
a. je paarden goed in hun vel zitten en met plezier hun werk doen
b. je goed presteert op wedstrijden
c. je paarden op hoge leeftijd nog presteren
d. je in de praktijk bewezen hebt verder te kunnen komen dan basisniveau

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:24

QQQQ schreef:
Meest zwaarwegend: geen materiaal om verder mee te komen.

Feitelijk moet bijna ieder paard toch minimaal de Z1 kunnen halen. Dus dan heb je wel hele kwalitatief slechte paarden gehad. Blessureleed zou dan ook nog een oorzaak kunnen zijn, maar veel blessureleed kan ook duiden op een verkeerde rijstijl/aanpak/verzorging van een paard.

QQQQ schreef:
Op een eerlijke, realistische manier konden die paarden nooit veel verder komen dan het niveau waarop ik ze heb gebracht.

En welk niveau was dat dan? Want met dit antwoord draai je wel een beetje om de hete brei heen. Hoe ver ben je nu werkelijk gekomen?

horseyfries schreef:
Misschien niet zo off topic als je bedenkt dat iedereen tegen LDR roept dat het niet goed is voor het paard en dat klassiek zaligmakend is, dan mag je verwachten dat je dan ook kan laten zien in de praktijk dat:
a. je paarden goed in hun vel zitten en met plezier hun werk doen
b. je goed presteert op wedstrijden
c. je paarden op hoge leeftijd nog presteren
d. je in de praktijk bewezen hebt verder te kunnen komen dan basisniveau

Maar dat is toch typisch bokt? Ook al rij je niet (aantoonbaar, want thuis rijden we natuurlijk allemaal GP Haha! ) op hoog niveau, dan weet je natuurlijk wel alle ins en outs, praktische details en ben je precies op de hoogte van 'what it takes' om op dat niveau (verantwoord) te kunnen presteren. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:43

@ Q, kun jij je licht even laten schijnen op dit boek? Met name het rij-gedeelte.

http://www.mensenpaard.nl/
gratis te downloaden als je je emailadres invult en je achternaam

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:57

jasmijn78 schreef:
Feitelijk moet bijna ieder paard toch minimaal de Z1 kunnen halen. Dus dan heb je wel hele kwalitatief slechte paarden gehad. Blessureleed zou dan ook nog een oorzaak kunnen zijn, maar veel blessureleed kan ook duiden op een verkeerde rijstijl/aanpak/verzorging van een paard.
Blessureleed nooit veel mee te maken gehad.
Feitelijk klopt dat ook en dat had met die paarden misschien ook wel gekunt: als je er 15-20 jaar over had willen doen om naar de Z te komen - daar was niemand vrolijk van geworden. Ik ben niet zo iemand die dan maar eindeloos wedstrijdjes blijft rijden tot je uiteindelijk genoeg puntjes hebt . Als jij denkt dat elk paard MAKKELIJK naar de Z1 te rijden is, moet jij toch eens wat minder rijtypische paarden gaan rijden, voor je praktijk ervaring Ja !

Verder ga ik hier niet op in: Dit topic gaat niet over mij. En zoals al eerder gezegd: praktijk ervaring heeft op bokt enkel waarde als je deze in woorden kan omzetten.

Komt er nog iemand met een paard in LDR met ondertredend achterbeen en kantelend bekken of moeten we concluderen dat die combinatie niet bestaat?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:39

QQQQ schreef:
Komt er nog iemand met een paard in LDR met ondertredend achterbeen en kantelend bekken of moeten we concluderen dat die combinatie niet bestaat?

Dit meen je niet serieus toch?

Dus als we niet binnen 24 uur met een foto komen is het tegendeel bewezen???????????

Een reden te meer voor mij om géén foto te pakken...

Fijne avond Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:51

Mireille1970 schreef:
Dit meen je niet serieus toch?

Dus als we niet binnen 24 uur met een foto komen is het tegendeel bewezen???????????

Een reden te meer voor mij om géén foto te pakken...

Fijne avond Lachen
Ik snap best dat je elke mogelijkheid aanpakt om niet met die foto te hoeven komen... Tong uitsteken
Waarom moet iedereen nu opeens zo hard zoeken? Anders is men ook altijd supersnel met het vinden van de een of andere foto van internet.
Het was toch een voorwaarde van goede LDR? Dan zou dit toch bij alle LDR foto's van onze goede ruiters te zien moeten zijn? Misschien dan enkel net niet op die foto's die door "tegenstanders" zijn gemaakt, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Blijft genoeg over om uit te kiezen, lijkt mij.
(en het is al bijna 48 uur Knipoog )

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:58

Mja, ik zie het bekant elke dag in de spiegel bij wijze van spreken. Dus foto's zullen er vast wel zijn. Ben alleen van nature niet zo foto zoekerig.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:00

Tyrza schreef:
Mja, ik zie het bekant elke dag in de spiegel bij wijze van spreken. Dus foto's zullen er vast wel zijn. Ben alleen van nature niet zo foto zoekerig.
Nee, jij bent niet degene die vaak en snel met foto's komt aanzetten. Maar toch verbaasd het me, dat er echt gezocht moet worden...
Ik wacht nog ff af.... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:08

ik voor een zoek niet QQQQ Haha! Haha! je denkt toch niet dat ik internet af ga struinen om foto's op te snorren Haha! Haha!

niks geen trek in Haha! Haha!....... Dus ik voor een, ben niet zoekende Haha! Haha!

Ik weet wat ik zie, irl.........

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:12

Arabesk schreef:
@ Q, kun jij je licht even laten schijnen op dit boek? Met name het rij-gedeelte.

Heb niet het boek gedownload (ff geen tijd voor) maar kort gekeken naar o.a. de 4 fases.
Klinkt niet heel slecht maar ik mis bijv. de communicatie met het paard in vrijheid (fase 0?), en ik mis een beetje het deel in de opleiding die het stuwende achterbeen stimuleerd. Dit komt hooguit bij het longeergedeelte (fase 2) aan bod. Eerst stuwen, dan pas dragen. Als je teveel nadruk op het dragen (en verzamelen) vanaf het begin legt, is er snel het gevaar om in de gevreesde vaste (hoofd-hals)houding te gaan werken ("de wedstrijdhouding").
Da's mijn indruk na deze beperkte scan Knipoog . Heb jij het boek al gelezen? Zijn mijn vermoedens terecht of wordt er in de volledige "uitleg" wel goed op deze punten ingegaan?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:16

QQQQ schreef:
Nee, jij bent niet degene die vaak en snel met foto's komt aanzetten. Maar toch verbaasd het me, dat er echt gezocht moet worden...

Waarom moet er zo persé gezocht worden dan?
Vraag eens aan Tyrza of je welkom bent om een training te bezichtigen, zodat je niet via foto's op het net maar IRL ziet wat zij dagelijks in de spiegel ziet. Liefst met een deskundige naast je, die jou kan vertellen wat je moet zien... dáár zit 'm de kunst namelijk in: leren kijken - ook al denkt iedereen dat ie kan kijken omdat zijn/haar ogen functioneren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:40

Aimee schreef:
QQQQ schreef:

Vraag eens aan Tyrza of je welkom bent om een training te bezichtigen, zodat je niet via foto's op het net maar IRL ziet wat zij dagelijks in de spiegel ziet. Liefst met een deskundige naast je, die jou kan vertellen wat je moet zien... dáár zit 'm de kunst namelijk in: leren kijken - ook al denkt iedereen dat ie kan kijken omdat zijn/haar ogen functioneren.

Kijken en zien zijn inderdaad 2 verschillende dingen, evenals horen en luisteren.

EN Q Wat die foto betreft: check arnd's website bijvoorbeeld en zoek naar de foto's van erp. Of kijk op trainingsfoto's.
Dan komt het allemaal goed. Lachen
Of ga eens real life kijken. Ik ben geen fotozoeker en als ik anky intyp krijg ik allemaal foto's uit de proeven en daar heb je niets aan want dan zijn ze net weer klaar met losrijden en bovenin.

Het gaat niet om die foto, het gaat om het rytechnisch aspect. Zolang wij elkaar voor leugenaar uitmaken (van beide kanten he want ik ben pro beide manieren) gaat het niet goed...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:03

Mireille1970 schreef:
Kijken en zien zijn inderdaad 2 verschillende dingen, evenals horen en luisteren.

EN Q Wat die foto betreft: check arnd's website bijvoorbeeld en zoek naar de foto's van erp. Of kijk op trainingsfoto's.
Dan komt het allemaal goed. Lachen
Of ga eens real life kijken. Ik ben geen fotozoeker en als ik anky intyp krijg ik allemaal foto's uit de proeven en daar heb je niets aan want dan zijn ze net weer klaar met losrijden en bovenin.

Het gaat niet om die foto, het gaat om het rytechnisch aspect. Zolang wij elkaar voor leugenaar uitmaken (van beide kanten he want ik ben pro beide manieren) gaat het niet goed...
En zo is wat men verteld wat men meent te voelen of ervaren ook vaak genoeg iets heel anders dan de werkelijkheid. Woorden worden makkelijk verkeerd geïnterpreteerd, met een foto erbij is het makkelijker praten (dank zij de foto's van de TS weten we over welke mate van LDR de discussie hier gaat, bijvoorbeeld). En als IK een foto opzoek, denkt iedereen dat ik expres een verkeerd moment zoek. Vandaar dat ik jullie vraag te zoeken - en daar zijn jullie anders ook niet te beroerd voor, dus ik vind dat jullie wel met erg slappe smoezen komen.

Ik (en vast niet alleen ik) ben wel benieuwd wat jullie nou goed vinden!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:17

Arabesk schreef:

Even in 5 minuten gelezen. Leuk boek en de methode staat mij erg aan, maar dat komt ook omdat de schrijver zich baseert op Bent Branderup waar ik ook les van heb. Op details kloppen er een paar dingen niet. De rode draad lijkt me wel goed.

QQQQ schreef:
Als je teveel nadruk op het dragen (en verzamelen) vanaf het begin legt, is er snel het gevaar om in de gevreesde vaste (hoofd-hals)houding te gaan werken ("de wedstrijdhouding").
Da's mijn indruk na deze beperkte scan Knipoog . Heb jij het boek al gelezen? Zijn mijn vermoedens terecht of wordt er in de volledige "uitleg" wel goed op deze punten ingegaan?

Hier ben ik het niet met QQQ eens.(en het boek gaat niet echt in op stuwen versus dragen) In de klassieke leer wil je juist zo snel mogelijk het stuwen verminderen en het dragen behouden. Als je de het dragen onder controle hebt krijg je het stuwen erbij.Wát nou stuwen en dragen is wordt niet voldoende beschreven. Dit staat helemaal los van de hoofd-halshoudig die is in de klassieke leer ook altijd voorwaarts neerwaarts.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:30

De energie die een paard in stuwen en dragen stopt moet precies 50/50% zijn. Als daar in het eindstadium met rijden een verschil tussen bestaat, dan is de scholing van het paard door de meester verkeerd geweest. De wisselwerking tussen de kinetische en potentiele energie is dan optimaal en alleen dan kan een paard de inspanningen lang volhouden. Ook alleen dan kunnen de bewegingsafwikkelingen en de gangen van het paard zuiver zijn. We hanteren veel kunstjes tegenwoordig en stellen training van een paard bijna gelijk aan dat van een mens. Er zijn overeenkomsten, maar niet meer dan dat. Als je psyche en het lijf van een paard voor training op dezelfde manier benadert als bij mensen, dan heb je de psyche en het lijf van een paard niet begrepen. Iedereen kan zich trainer, instructeur of wat dan ook noemen. Je kan je rijschool Academie noemen. Of een rijschool of wat voor school dan ook een Academie is, zou op een andere manier, dan door eigen woordkeus moeten worden bepaald.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:49

Arabesk schreef:

SPAM!!!!!!!!!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:52

Tja, dat is die DVD van Ulrieke anders ook, Jan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 01:03

Aimee schreef:

.

Die foto ga je niet vinden Clown

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 01:28

Speciaal voor @QQQQ en @pipo.
Er zijn echt wel meer foto's maar de meeste kun je niet opslaan omdat ze beveiligd zijn.
Toch hier één plaatje dat het dus wel kan.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 01:32

dollemina schreef:
Speciaal voor @QQQQ en @pipo.
Er zijn echt wel meer foto's maar de meeste kun je niet opslaan omdat ze beveiligd zijn.
Toch hier één plaatje dat het dus wel kan.

Je gaat mij toch niet over een kam scheren met QQQQ he Clown

En je foto doet het niet Haha!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 01:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 01:40

dollemina schreef:
Nee hoor @pipo, maar jij zei dat de foto niet gevonden zou worden. en zie...daarboven is de foto.
De foto doet het bij mij wel hoor.
Maar hier nog even de link. Kun je ook kijken. Helemaal naar beneden scrollen.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %3Dlang_nl

Hij zakt hier wel...........maar voor klimt ie niet!

Maar goed, ik zit de boel hier ook te stangen dus Knipoog

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:27

janderegelaa schreef:

Je moet wat als je boek al een jaar of zeven in dozen stoffig ligt te worden....
Hij heeft in de paardenbladen gestaan (dat geeft boeken nogal een 'boost'), maar verkocht niet.