Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:40

Ik denk dat voor beide geldt dat je met je voeten goed bij de grond moet kunnen als je in het midden van de bal zit. Ik gebruik hem nu ook vooral voor oefeningen, in het verleden ook als bureaustoel maar was dezelfde maat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:43

Wat ik zelf trouwens ook een geweldige tip vond voor houding te paard. Komt van Simpelman, maar is de tip dat je moet rijden met je hoofd op een stokje. Als doorzitten bij mij niet zo lekker gaat op een bepaald moment/dag, dan visualiseer ik mij dat ik mijn hoofd moet balanceren op een stokje, en de rest van mijn lijf moet loslaten. Een paar passen later kan ik dan weer veel beter volgen ipv dwingend/gespannen zitten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:47

Ik gebruik hem ook als stoel, maar zou niet weten welke maat het is? Ah, 55 cm zie ik nu.. Een kleintje dus? Ben zelf 1.58..

Ik begrijp FW ergens wel, vond het ook niet zo erg aardig om te lezen over anderen die op niet zo'n fijne/bewuste manier rijden. Het is gewoon te hopen dat deze bewustwording steeds meer komt, op welke manier je ook wil rijden. Maar dit zal toch niet zo snel gaan wanneer er echt mensen afgekraakt worden? Vermoed dat dan alleen het tegeovergestelde bereikt wordt, en dat bepaalde mensen zich dan juist gaan afzetten ipv openstellen?

Maar vind dit echt een fijn topic, en wil dat graag zo houden +:)+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:52

FriesWytske schreef:
Tja, als jullie iemand geloven die alleen maar ellenlange teksten hier in het topic gooit. Die je gewoon zelf ook van het internet kan halen. Moeten jullie zelf weten. Maar ik noem dat geen goeroe. En kan jullie zeggen. Dat ik heel goed weet hoe het paardrijden er uit hoort te zien. Vind het ook a-sociaal hoe jullie mensen. Die anders rijden dan jullie, zo door de zeik halen. Terwijl deze mensen zich niet kunnen verdedigen. Een post daarvan komt van 1 van jullie zogenaamde goeroe's. Dat jullie zo rijden moeten jullie zelf weten. Maar daarom hoef je een ander (ook al noem je geen namen) niet door het slijk halen.

Joh waar heb jij het over? Er wordt hier niemand door het slijk gehaald.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:56

Om te zien wat je fijn vindt aan een bepaalde methode en de positieve effecten daarvan, is het denk ik bijna onontkoombaar om ook te kijken naar andere methodes en wat daar mis mee is en wat voor negatieve effecten dat op een paard heeft

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:56

Mijn zitbal is 65cm (ik ben zelf 1.63) en mijn oefenbal is 55.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:57

Ik denk, teruglezend, dat ze het verhaal bedoeld van de wedstrijd waar iemand niet goed reed en slechte punten kreeg en dat zelf niet doorhad.

Ik heb zelf lange bovenbenen, dus heb, denk ik, ook een 65 cm nodig ondanks dat iets groter ben dan jij Oji. Als ik zit, ben ik namelijk niet zo groot. Ik zal morgen mijn bureaustoel eens opmeten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:57

Starbreeze schreef:
FriesWytske schreef:
Tja, als jullie iemand geloven die alleen maar ellenlange teksten hier in het topic gooit. Die je gewoon zelf ook van het internet kan halen. Moeten jullie zelf weten. Maar ik noem dat geen goeroe. En kan jullie zeggen. Dat ik heel goed weet hoe het paardrijden er uit hoort te zien. Vind het ook a-sociaal hoe jullie mensen. Die anders rijden dan jullie, zo door de zeik halen. Terwijl deze mensen zich niet kunnen verdedigen. Een post daarvan komt van 1 van jullie zogenaamde goeroe's. Dat jullie zo rijden moeten jullie zelf weten. Maar daarom hoef je een ander (ook al noem je geen namen) niet door het slijk halen.

Joh waar heb jij het over? Er wordt hier niemand door het slijk gehaald.

Jawel Starbreeze: de "oude" ik! Maar dan alleen door mijzelf :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:58

Ahaha oja :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:03

vur schreef:
Ik denk, teruglezend, dat ze het verhaal bedoeld van de wedstrijd waar iemand niet goed reed en slechte punten kreeg en dat zelf niet doorhad.

.

Komt ie:
Afbeelding

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:04

Horseware schreef:
Om te zien wat je fijn vindt aan een bepaalde methode en de positieve effecten daarvan, is het denk ik bijna onontkoombaar om ook te kijken naar andere methodes en wat daar mis mee is en wat voor negatieve effecten dat op een paard heeft

Ben ik het zeker mee eens! Heb deze tip ook eens gegeven aan iemand die moeite had met doorzitten: Ga eens kijken naar andere ruiters, en zie dat er veel mensen problemen hebben met doorzitten maar het lijkt mooi. Verbeten gezichten, en een instructeur die roept dat het er goed uitziet.. Dan is het toch helemaal moeilijk om het anders te doen? Maar kijk om je heen, daar leer je al zoveel van.. Open je ogen.. Maargoed, dit werd dus lacherig weggewuifd want "zelfs Anky had gezegd dat een goedgaand paard niet lekker doorzit"..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:08

Tja. Ik vind Anky's zit de laatste jaren niet echt mijn voorbeeldzit. Maar ja, dat mag ik vast niet zeggen omdat ik niet zo goed kan rijden als zij.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:20

Kimmysan:
Heel goed bezig!! Alle tips zijn verder al gegeven. Maar ik vind het leuk om te lezen hoe je ineens weer gemotiveerd bent geraakt om weer meer te rijden. Keep up the good work!! *\o/*

Zullen we dit een positief topic houden? Het was net zo gezellig ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:21

Nope, dat was toen ook mijn gedachte, maar meer dat ik de paarden nou niet echt een goed voorbeeld vond van: 'een goedgaand paard'. Maar kan dat ook beter niet zeggen :x

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:23

vur schreef:
Tja. Ik vind Anky's zit de laatste jaren niet echt mijn voorbeeldzit. Maar ja, dat mag ik vast niet zeggen omdat ik niet zo goed kan rijden als zij.

Daar ben ik toch niet zo zeker van Vur ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:24

Ha wat leuk ik vond net op mijn telefoon 2 oude, korte filmpjes van hoe ik eerder met Timo reed. Ik dacht dat ik die niet had want ik film mijn trainingen nooit, maar dit was voor een zadel en stond er nog op. Kunnen jullie goed zien waar ik met Timo vandaan kom, dus heb ze net ff op YouTube gezet. Ik kan er zelf amper nog naar kijken ;(

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:26

Ach, in mijn dromen rij ik iedereen eraf, maar de praktijk is toch wat weerbarstiger. :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:26

De filmer had wel gelijk: je ziet heel veel verschil! :D (Voorspellende gave?) :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:27

_O-

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:33

Net je post gemist Horseware. De filmpjes laten een heel ander beeld zien dan nu. Een totale ommekeer. Ach, je weet nu in ieder dat je het zo niet meer wil. Ik heb ook dingen uitgeprobeerd om er achter te komen dat het niet bij me paste. Alles op zijn tijd. Dat hoort kennelijk bij de ontwikkeling als ruiter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:36

Een heel ander beeld HW, dus het was nóg erger?! :)) ;)

Omg ja ik heb ook nog van die vreselijke filmpjes!!! Dat ik dat toen 'mooi' vond pfffff.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:48

Haha nee hoor het was niet NOG erger, dat ging over mijn zit. Ik kon dit zadel een keertje lenen om te testen omdat ik zo slecht zat in m'n eigen zadel destijds. Toen zijn deze 2 korte filmpjes gemaakt zodat ik zelf terug kon zien hoe ik zat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:57

Was een grapje hè ;) <- knipoog

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:25

Ik vind het zo dapper dat je dit allemaal durft te laten zien Horseware. Het is een echte eye-opener.
Wat zal Timo de nieuwe stijl van rijden lekker vinden!!

Ik kan van mezelf ook niet zeggen dat ik zo vreselijk goed rij. Ik kan nog niet eens een B proef rijden hihi. In welke klasse je rijdt, zegt wat mij betreft trouwens niets over de competenties van de ruiter. Ik vind sommige ruiters in de B veel beter rijden dan anderen die Z rijden.
Maar ik kan wel zeggen welk beeld ik prettig vind, en welk beeld ik niet prettig vind. En om te beschrijven hoe je WEL wilt rijden, is het soms nodig om uit te leggen hoe je NIET wilt rijden.

En ik vind, ten opzichte van hoe andere topics er soms uitzien, dat we dat hier heel netjes doen. Er wordt niemand afgezeken, er wordt duidelijk uitgelegd, er wordt gevraagd om meningen van mensen die het anders zien en er wordt uitgenodigd om dieper door te denken. Naar mijn idee wordt er hier juist zo weinig geroeptoeterd. Daarom durven we denk ik ook steeds vaker foto's en filmpjes te plaatsen :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:42

Natuurlijk had ik deze filmpjes uit schaamte ook niet kunnen plaatsen. Ik denk alleen (dat hoop ik tenminste) dat iedereen er veel meer aan heeft om niet alleen te zien hoe we nu rijden, maar ook hoe we hiervoor trainden en de verschillen die je ziet in de paarden. Ik denk dat dat het heel wat interessanter en leerzamer maakt voor iedereen. Zeker omdat ik weet dat er heel veel op mijn oude manier van trainen gereden wordt. Ook zullen jullie nu beter zien waar mijn huidige problemen vandaan komen, zoals het graag inknikken in de 3e halswervel.