Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Volgende keer maar ik wel een filmpje Laura en dan kunnen we hem samen terug kijken. Je kunt hier ook filmpjes van iemand anders proberen te beoordelen. Dat is erg leerzaam.
lauraatjxx schreef:Dat is wel leerzaam idd, handig. Ik was al van plan om actief mee te kijken en te beoordelen, alleen vind ik het dressuur beoordelen een stuk lastiger dan het springen, maar dan zou het juist goed zijn om het te leren door te doen
Babootje schreef:Wat is dat genieten he pien_2010. Daar doe je het toch allemaal voor (samen genieten)?
Denk dat jouw Polie maar wat blij is met je![]()
![]()
pien_2010 schreef:Eventjes een EGO post want paardrijden is zo verschrikkelijk leuk.
Vandaag zo gaaf en dan ook ontzettend gaaf gereden op Polie.
Door het sturen van de filmpjes naar Murphy (mijn instructrice) en het commentaar terug, ben ik heel bewust bezig om mijn linker heup en dus linker been naar voren te doen, zodat hij goed ligt en niet als zo vaak achter de singel.
Door mijn scoliose kan ik dat niet voelen, dus moet dit echt heel bewust doen.
Het effect is dus nu±
1. Polie reageert daar super op en is als een zonnetje te rijden want ik zit veel rechter en doe er alles aan om ook mijn linker been correct te gebruiken;
2. Mijn rug doet heel veel zeer bij tijd en wijlen want door zelf recht te gaan zitten komt die Hernia weer helemaal tot uiting.
Enfin, we waren super geconcentreerd bezig.
Had gegaloppeerd, veel SB, travers en renvers, veel overgangen en tempi wisselingen en verruimingen. Dus we waren bijna klaar, want ze deed het zo geweldig super.
Dus laatste oefeningen breken aan. Paardje rijden op de denkbeeldige diagonaal, halt zetten, paar passen achterwaarts en weg in midden draf. Wouw eerste keer ging super, en dat voor een overbouwde merens.
Toen op de andere hand en ik denk dat ik niet op mijn been lette (en die dus weer achter mijn singel slingerde), dus ik ging achterwaarts (keurig) geef de hulp voor de middendraf, tenminste dat was de bedoeling en zonder een fractie van een seconde te aarzelen, spuit ze weg in een perfecte middengalop
![]()
![]()
![]()
.
Ik kreeg zo de slappe lach, want realiseerde gelijk dat ik dus weer niet had opgelet en ze dus de hulp terecht als de galop hulp interpreteerde, dat ik even door reed en daarna gelijk ben afgestapt.
Dat lieve koppie heb ik in mijn armen genomen en met haar in de boomgaard die in die wei staat, een grote heuse appel heb uitgezocht als beloning.
Smakkend van de reuze appel zijn we saampjes naar huis gelopen.
Geen zorgen maken, ik rijd altijd met het halster onder het hoofdstel en heb na het rijden altijd het hoofdstel in mijn hand zodat we samen nu appel etend als beloning, naar huis liepen.
Ik voel me zo gelukkig en blij met mijn kleine zwarte merens![]()
![]()
![]()
Moet het eventjes met jullie delen.
pien_2010 schreef:Babootje jouw opmerking heeft me echt ontroerd. Met name "denk dat jouw Polie maar wat blij is met je". Ik hoop het zo heel erg dat dit zo is en ik denk het wel. Ze is veranderd van een angstig vlucht paardje in een paardje dat relaxed is onder het rijden, super haar best doet en regelmatig ontspannen briest tijdens het rijden. We zijn dus super blij met elkaar.
lovefi schreef:Hoi mag ik hier meepraten? Ik lees al een tijdje mee en zou nu graag een filmpje van mijn eigen les plaatsen. Mijn paard is een 6-jarige ruin die nog niet zo superlang onder het zadel is. Ik was heel tevreden over de les van vandaag. We hebben in de les gewerkt en takt en lossigheid door het hele lijf. Hij liep de laatste tijd wel heel netje maar ik had het idee dat hij zijn lijf en speciaal zijn rug niet goed losliet. Ik merkte tijdens de les gelijk een groot verschil. In draf ging hij meer door zijn lijf lopen waardoor hij zijn voorbeen ook makkelijker naar voren weg kon zetten. Het gevolg was ook dat hij veel ruimer en makkelijker ging lopen. Galop was voor ons een hekel punt. Het gaat vaak ongecontroleerd hard zonder veel stuur of rust. Door een handige tip tijdens de les ging hij heel mooi sluiten in galop en daardoor veel gecontroleerder en rustiger de bak door, dit was echt een overwinning.
Voor het mooie loopt hij misschien iets te rond, maar het was ons doel om zijn hele lijf te laten gebruiken en dat is wat mij betreft gelukt. Mijn zit is niet optimaal, mijn dressuurzadel was kapot dus ik moet noodgedwongen een tijdje op een springzadel rijden, wat mij toch niet helemaal ligt. Nouja genoeg gepraat, hierbij het filmpje en ik ben benieuwd wat jullie vinden.
[ Video ]
lovefi schreef:Hoi mag ik hier meepraten? Ik lees al een tijdje mee en zou nu graag een filmpje van mijn eigen les plaatsen. Mijn paard is een 6-jarige ruin die nog niet zo superlang onder het zadel is. Ik was heel tevreden over de les van vandaag. We hebben in de les gewerkt en takt en lossigheid door het hele lijf. Hij liep de laatste tijd wel heel netje maar ik had het idee dat hij zijn lijf en speciaal zijn rug niet goed losliet. Ik merkte tijdens de les gelijk een groot verschil. In draf ging hij meer door zijn lijf lopen waardoor hij zijn voorbeen ook makkelijker naar voren weg kon zetten. Het gevolg was ook dat hij veel ruimer en makkelijker ging lopen. Galop was voor ons een hekel punt. Het gaat vaak ongecontroleerd hard zonder veel stuur of rust. Door een handige tip tijdens de les ging hij heel mooi sluiten in galop en daardoor veel gecontroleerder en rustiger de bak door, dit was echt een overwinning.
Voor het mooie loopt hij misschien iets te rond, maar het was ons doel om zijn hele lijf te laten gebruiken en dat is wat mij betreft gelukt. Mijn zit is niet optimaal, mijn dressuurzadel was kapot dus ik moet noodgedwongen een tijdje op een springzadel rijden, wat mij toch niet helemaal ligt. Nouja genoeg gepraat, hierbij het filmpje en ik ben benieuwd wat jullie vinden.
[ Video ]
welshfan97 schreef:Mag ik iets vragen? Hoe werkt dit topic? Kun je gewoon een filmpje plaatsen en dan geven andere commentaar en tips erop of moet je eerst zelf tips hebben gegeven op zoveel filmpjes?
Mijn verhaal zit namelijk zo. Ik heb altijd fanatiek gereden met begeleiding (eerst eens in de week een uurtje les, later duurdere instructeur eens in de 2 weken uurtje les en op het laatst les van een topinstructrice, rabotalentenplan, eens in de 2 weken). Nu heb ik al 1,5 jaar geen begeleiding meer en vanwege onze thuissituatie is mijn pony waarmee ik dit allemaal deed verkocht. Ik wilde toch blijven rijden en heb het ongetrainde paard van mn moeder van stal gehaald (11 jaar, kent oefeningen t/m Z1 maar is al jaren niet constant in training geweest dus totaal geen bespiering over) ik heb dus met hem denk ik 2 jaar geleden (toen ik ook nog de pony reed) een paar lesje gehad omdat hij zo fanatiek en voorwaarts was dat hij met mij ging lopen. Toen ik zelf lichtelijke tempocontrole had en vooral een prima stuur was het oke. Nu oefen ik wel als ik op hem rij want mijn doel/droom is om hem toch ooit in de toekomst uit te gaan brengen. Ik loop alleen tegen een dood punt aan. Ik verbeter niet met hem en dat frustreerd nogal, kunnen jullie me wat tips geven?
En waarom dit topic? Nou ik krijg geen fijne verbinding van achteren naar voren en daarbij is het een lelijk gebouwd paard waarbij het lijkt dat hij sterk wordt in de hals maar dat is dan totaal nog niet het gevoel in de hand.
Als dat mag en dat zo werkt in dit topic wil ik graag binnenkort wel eens een filmpje plaatsen van mij met dat paard.
Sjolvir schreef:welshfan97 schreef:Mag ik iets vragen? Hoe werkt dit topic? Kun je gewoon een filmpje plaatsen en dan geven andere commentaar en tips erop of moet je eerst zelf tips hebben gegeven op zoveel filmpjes?
Mijn verhaal zit namelijk zo. Ik heb altijd fanatiek gereden met begeleiding (eerst eens in de week een uurtje les, later duurdere instructeur eens in de 2 weken uurtje les en op het laatst les van een topinstructrice, rabotalentenplan, eens in de 2 weken). Nu heb ik al 1,5 jaar geen begeleiding meer en vanwege onze thuissituatie is mijn pony waarmee ik dit allemaal deed verkocht. Ik wilde toch blijven rijden en heb het ongetrainde paard van mn moeder van stal gehaald (11 jaar, kent oefeningen t/m Z1 maar is al jaren niet constant in training geweest dus totaal geen bespiering over) ik heb dus met hem denk ik 2 jaar geleden (toen ik ook nog de pony reed) een paar lesje gehad omdat hij zo fanatiek en voorwaarts was dat hij met mij ging lopen. Toen ik zelf lichtelijke tempocontrole had en vooral een prima stuur was het oke. Nu oefen ik wel als ik op hem rij want mijn doel/droom is om hem toch ooit in de toekomst uit te gaan brengen. Ik loop alleen tegen een dood punt aan. Ik verbeter niet met hem en dat frustreerd nogal, kunnen jullie me wat tips geven?
En waarom dit topic? Nou ik krijg geen fijne verbinding van achteren naar voren en daarbij is het een lelijk gebouwd paard waarbij het lijkt dat hij sterk wordt in de hals maar dat is dan totaal nog niet het gevoel in de hand.
Als dat mag en dat zo werkt in dit topic wil ik graag binnenkort wel eens een filmpje plaatsen van mij met dat paard.
Je mag gewoon een filmpje plaatsen, maar... (er is altijd een maar) er wordt wel beetje verwacht dat je constructief meedenkt met andere foto's en filmpjes. Waarbij je echt niet op alles en iedereen commentaar moet gaan geven, maar gewoon als je denkt dat je er een nuttige bijdrage aan hebt.
Jammer dat je je eigen pony kwijt bent. Maar je hebt nu blijkbaar een ander paard ter beschikking.
Hoelang ben je hem nu echt aan het trainen? Want het terugkrijgen van de juiste bespiering duurt natuurlijk best lang.
lovefi schreef:Allereerst bedankt voor jullie reacties. Hij loopt inderdaad over zijn tempo, daarmee nodigen we hem uit om zijn rug te gebruiken. In een rustiger tempo is dat voor hem op dit moment nog te moeilijk. Natuurlijk wil ik ook liever een paard dat net voor de loodlijn op een rustig tempo lekker door het lijf loopt, maar dat is op dit moment nog niet realistisch. Hij is heel strak gereden zonder enig ruggebruik, dus in de krul lopen kan hij wel maar zijn lijf gebruiken niet. Bovendien is hij heel schieterig op de hulpen, dat is heel fijn, maar het moet wel een tandje minder anders valt er gewoon niet te rijden. Daar hebben we aan gewerkt, acceptatie van de hulp zonder gelijk in paniek te raken. Soms lukt dat en soms nog niet. Dit was ook mijn eerste les met dit paard overigens.
@bertie dit is een filmpje van 2 weken geleden van een gewone training. Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt. Ik zelf vindt hem hier opzich ook best fijn lopen, maar in mijn achterhoofd weet ik dat hij hier zich in zijn lijf strakker houdt en dat ik voorzichtig aan het rijden ben(terughoudend), omdat ik niet wil dat hij van een briesje langs zijn flank in galop schiet.
[ Video ]
@Sjolvir Ik baal enorm van dit zadel. Ik krijg er inderdaad een stoelzit van, volgende week komt gelukkig de zadelmaker! Ik hoop dat ik hierboven uitgelegd heb waarom ik zo reed, mocht je meer toelichting willen dan wil ik die uiteraard geven.
bertie schreef:En eerlijk gezegd: dat is een filmpje dat veel meer uitgangsmogelijkheden biedt om fijn uit te bouwen dan dat filmpje met die man met die longeerzweep in het midden.![]()
![]()
Ik vind dat filmpje van twee weken geleden echt een stuk veelbelovender!![]()
(allerbelabberdst Nederlands woord)
Over het tweede filmpje van twee weken geleden.
Ja, ik weet het, er is best wel nog wat op aan te merken.![]()
Maar dat ga ik NIET doen.![]()
Omdat ik in de basis nog wel mogelijkheden zie om iets te verbeteren. Zo loopt het paard hier vlot, maar niet zo geforceerd over het tempo.
Beter op eigen benen!![]()
En als ik dat vergelijk met het meest recente filmpje, met die longeerzweep, dan ben ik met DIT filmpje van twee weken geleden echt heel tevreden!![]()
Als een paard over tempo loopt gaat het paard JUIST de rug vasthouden.
Daarom was ik ook niet zo positief over dat filmpje met die instructeur-met-longeerzweep.