Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:10

Professor schreef:
Citaat:
cherie78 schreef:
De derde teugelwerking wordt beschreven omdat deze teugelwerking de binnenschouder ontlast en de buitenschouder belast.
In dit geval hoeft men echt geen halve ophoudingen te gebruiken.

Dus ik hoef echt niet terug te lezen of plaatjes te bekijken.

Dat heeft u geschreven van begin af aan, opeens heeft u dat veranderd. Vreemd dat u nu schrijft dat sommigen tegen u zijn om er tegen te zijn,
Leest u uw post terug dan kunt bovenstaande tekst lezen en daarop heb ik gereageerd, nu doet u net denken dat u hetzelfde schreef. Dat was om Gisteren, 15:58

Ik ga mijn post niet meer quoten :D
leren lezen, is mijn advies en goed leren lezen.

En wat ik schreef, tegen zijn om tegen mij te zijn, klopt als een zwerende vinger (die naar beneden hangt :') ).

Jij probeert continue recht te praten wat krom is in je eigen schrijven.

Zet de medelezers maar op het verkeerde been, heb ik geen moeite mee.

Ben blij dat mijn dochter toch heel wat meer kampioens-titels heeft dan menig ander die hier post.
Aan hen de eer _/-\o_

En probeer nu eens af te leren om mij als een soort leugenaar neer te zetten.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:12

liberty22 schreef:
haha jah een paard kan alles in de weide , het is de ruiter he haha

Jaa.... maar ik bedoelde juist het verschil tussen om springen en een correct gesprongen changement! ;)

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:23

piepenfiets schreef:
Ben je al zover vosroy?Wat zegt von Neindorff?

Nee, is best lastig. Er zijn vast een heleboel mensen die het uit eigen ervaring kunnen opschrijven. Ik sla even over.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:23

hehe snapte ik hoor

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:27

liberty22 schreef:
wta mij verteld is is dat je van travers naar traves moet gaan?

Lib bedoel je niet van renvers galop naar travers galop?

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:29

ook en travers naar travers of lange zijdde renvers naar travers , hmmhh heb het wel geprobeerd en is me per ongeluk eens gelukt , maar ik beheers het duidelijk niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:34

Ik heb het mijn paard aangeleerd door middel van een appuyement. Dat appuyement tot halverwege de baan maken en de hulp geven voor het appuyement de andere kant op.

Ik doe dit in een verzamelde galop waarbij ik iets naar voren rijd op het moment van omstellen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:49

Toevallig ben ik er momenteel mee bezig, en net als veel ruiters is het voor mij ook het eerste paard waar ik zo ver mee ben. Het gaat niet gelijk van een lije dakje zal ik maar zeggen. Stap galop, etc gaat goed, maar het changement ben ik mee aan het zoeken wat het best gaat.

Phillipe Karl, changeert bv van de normale naar de contra galop op de volte. Het idee is dat het buitenachterbeen dan een grote pas moet maken met dus een mooi groot changement. Helaas werkt dat bij mijn paard niet zo goed. zij kan bv makkelijk travers in de contra galop (dus bv rechter galop en toch achterhand naar links ala travers). Ik merk dus bij mij zelf dat ik ook nadrukkelijker de hulp voor de nieuwe galop ga geven en dat werkt het scheeflopen weer in de hand.

Na wat zoeken op internet kwam ik het volgende filmpje tegen van Jane Savoie, waarbij met name in het tweede deel van het filmpje een changement wordt voorbereid vanuit een renvers in de contra galop. Op die manier lukt het mij stelling en buiging als voorbereiding te krijgen waarbij het nieuwe binnen achterbeen niet opzij weggezet wordt, en dan lukt het changement mij wel. Ook weer niet altijd, maar als de voorbereiding goed is wel. Trouwens bij mijn merrie werkt het 't best om bij het losrijden, dit te oefenen en niet speciaal als ze heter is geworden van het werk. http://www.youtube.com/watch?v=UCpT_4bH ... ature=fvwp

Ook een slow motion changement gevonden, maakt de timing wat makkelijker te zien: http://www.youtube.com/watch?v=iUgnXKK0ris

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:21

Hey wat grappig, een oud GP paard van Jane Savoie heb ik ooit als leerpaard gehad, Zapatero! :D
Maar die logica om een changement vanuit renvers te rijden zie ik niet, volgens mij krijg je dan eerder een klein gesprongen wissel met een strak kruis..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:28

Handgalop is de galop die men op die hand rijdt waar men op is.
Contragalop is de galop die tegenovergesteld is van de hand waarop men rijdt.

Nog een tussen vraagje, in welke fase van de galop wisselt het paard eigenlijk?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:35

.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 11-03-11 00:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:37

cherie78 schreef:
Da's nogal moeilijk, zeg :D
Nog in de derde fase, als de voorhand bijna op het laagste punt van de daling is gekomen ;)

?????????????????????????????????????????????????????
Wat is bij u de derde fase??????

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:37

.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 11-03-11 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:38

Denk van niet denk dat u de plank mis slaat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:39

Ik ga met jou niet meer in discussie

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:54

Voor we aan een galopchangement toe zijn, dienen we wel aan een aantal voorwaarden te voldoen:
* het paard moet op de kleinste galophulp reageren; dus de galop moet bevestigd zijn en een goede 3- takt-galop zijn.
* het paard moet de overgangen stap-galop goed kunnen maken.
* het is wenselijk als het paard de contragalop beheerst.
* het paard moet nageeflijk en dus Durchlässig zijn.
* de ruiter dient de galopbeweging door en door te kennen en dus te kunnen voelen wanneer het zweefmoment komt.
* het paard dient goed naar voren gereden te zijn in galop, dus liever niet te verzameld.
Verzameling is GEEN voorwaarde voor het changement. Vergeet ook vooral niet dat een paard van nature heel gemakkelijk kan changeren.

Bijvoorbeeld, we willen van de linker galop naar de rechter galop changeren:
Belangrijk is te begrijpen dat we changeren TIJDENS het zweefmoment!

In de linkergalop zitten we op de linker zitbeenknobbel en hebben dus onze linkerheup iets naar voren.
Op de diagonaal (bijv.) gaan we iets zwaarder op de linker zitbeenknobbel zitten, voor het changeren: dit wordt immers onze nieuwe buitenzitbeenknobbel!
Het linker achterbeen wordt dus zodoende zwaarder belast.
De rechterzijde (zijde van de nieuwe galop) krijgt zodoende meer vrijheid en dus bewegingsruimte.
Op het moment dat het linker voorbeen weer op de grond komt, verplaatst de ruiter zijn gewicht naar de nieuwe binnenzijde en gaat dus weer op de rechter zitbeenknobbel zitten, waarbij de rechterheup iets voor komt.
Op dat moment verandert ook de plaats van de benen van de ruiter: het linkerbeen een handbreedte achter de singel, het rechterbeen eraan, zonder af te steken.
De stelling moet natuurlijk mee veranderen met de nieuwe galop. De ruiter moet daarbij uitkijken dat hij/zij niet per ongeluk een ophouding geeft, waardoor het paard afremt. Het paard moet goed naar voren blijven springen, zonder te gaan rennen.
Het probleem dat vaak ontstaat bij het wisselen van de stelling, is dat de ruiter vaak TEVEEL stelling gaat vragen, waardoor het paard overkruis gaat, het kan buitenachter dan niet meenemen.
Vaak gaat het al als vanzelf de stelling meenemen, dus liever geen over-concentratie hier op.
Als het paard goed reageert op de hulpen en de ruiter dus precies in het zweefmoment changeert, kan men op den duur steeds kleinere, fijnere hulpen geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:32

Citaat:
Voor we aan een galopchangement toe zijn, dienen we wel aan een aantal voorwaarden te voldoen:
* het paard moet op de kleinste galophulp reageren; dus de galop moet bevestigd zijn en een goede 3- takt-galop zijn.

Dat dient elk paard in de dressuur te gaan.
Citaat:
* het paard moet de overgangen stap-galop goed kunnen maken.

Zou zelf een stapje verder gaan halt-galop-halt.
Citaat:
* het is wenselijk als het paard de contragalop beheerst.

Dit is een beetje onzin, men kan die gelijktijdig beoefenen, zelf leer ik de paarden eerst het changement en daarna de contragalop.
Citaat:
* het paard moet nageeflijk en dus Durchlässig zijn.

Denk dat men het gaat beoefen ja, tijdens het beoefenen het verloren gaat, de aanleuning is denk ik het belangrijkste.
Citaat:
* de ruiter dient de galopbeweging door en door te kennen en dus te kunnen voelen wanneer het zweefmoment komt.

Dat leert een ruiter alleen op een paard wat het al beheerst.
Citaat:
* het paard dient goed naar voren gereden te zijn in galop, dus liever niet te verzameld.
Verzameling is GEEN voorwaarde voor het changement. Vergeet ook vooral niet dat een paard van nature heel gemakkelijk kan changeren.

Een verzameling is niet belangrijk bij het aanleren van het paard, daarna wel zeker, een goed changement verkrijgt men uit een verzameling.
Een changement zonder verzameling springen springpaarden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:02

Ik begrijp wat u zegt. Ik denk ook niet dat het een must is dat een paard de contragalop beheerst, maar dat als een paard dat eenmaal beheerst dat het het aanleren wat gemakkelijker kan maken. Daarom vind ik ook dat het verzamelen geen voorwaarde is, maar dat, nadat men "dit kunstje" heeft aangeleerd, het van het grootste belang is dat het "sausje" van het Scala erover heen komt en het paard dit dus ook vanuit de verzameling moet gaan leren uitvoeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:07

murphy102 schreef:
Ik begrijp wat u zegt. Ik denk ook niet dat het een must is dat een paard de contragalop beheerst, maar dat als een paard dat eenmaal beheerst dat het het aanleren wat gemakkelijker kan maken. Daarom vind ik ook dat het verzamelen geen voorwaarde is, maar dat, nadat men "dit kunstje" heeft aangeleerd, het van het grootste belang is dat het "sausje" van het Scala erover heen komt en het paard dit dus ook vanuit de verzameling moet gaan leren uitvoeren.

Vele paarden heb ik het bij moeten brengen, velen waren geprogrammeerd in de contragalop, daarom om het zachtjes te zeggen haat ik de contragalop om die voor het aanleren van het changement te bevestigen.
Een changement spring ik met jonge paarden al heel vroeg, net zo als de springruiters. (ben zelf ook springruiter geweest)
Daarna leert men ze het beschaafder, en wisseld dat af met contragalop, een paard wat een changement kan springen heeft geen moeilijkheden in de contragalop te blijven.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:12

wat gebeurde er dan prof met die paarden die de contragalop al goed beheersten?
en hoe koppelt men de galop halt oefening dan met betrekking tot het changeren?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:20

Professor schreef:
murphy102 schreef:

Vele paarden heb ik het bij moeten brengen, velen waren geprogrammeerd in de contragalop, daarom om het zachtjes te zeggen haat ik de contragalop om die voor het aanleren van het changement te bevestigen.
Een changement spring ik met jonge paarden al heel vroeg, net zo als de springruiters. (ben zelf ook springruiter geweest)
Daarna leert men ze het beschaafder, en wisseld dat af met contragalop, een paard wat een changement kan springen heeft geen moeilijkheden in de contragalop te blijven.

Ik versta u, ben zelf ook eerst als springruiter gestart.
De geprogrammeerde contragalop is inderdaad geen uitgangspunt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:21

liberty22 schreef:
wat gebeurde er dan prof met die paarden die de contragalop al goed beheersten?

Deze paarden waren vaker vastgeroest in de contragalop, en beseften niet dat zij omspringen konden, het is ook onnatuurlijk een paard dat van natuur uit omspringt wanneer hij of zij vrij gallopeerd dit eigenlijk eerst te verbieden. Contragalop is een oefening om de verzameling in galop te verbeteren, en u schreef ook al dat men die in het begin niet nodig heeft voor het changement.
liberty22 schreef:
en hoe koppelt men de galop halt oefening dan met betrekking tot het changeren?

Dat is om het paard snel te leren reageren op de andere galop, dit doet men op een rechtelijn dan later op de grotevolte. Het belangrijkste is dat het paard bij het aangalopperen goed buigt om het binnen been voor de nieuwe galop, zodat men niet dat getrek krijgt aan de binnenteugel bij het changement, maar dat het paard werkelijk op de zit aangallopeerd, en de handen slechts moeten aangeven.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:29

duidelijk dank

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:59

de renpaard manier (zoals ze het in de koers doen) is gewoon je gewicht verplaatsen van de ene kant naar de andere kant, dat deed ik op mijn eerste volbloed op het strand in rengalop. een beetje sensibel paard springt dan meteen om.

ik ben nu zelf bezig met het changement in de rijbaan en heb als doel dat ie het eerst maar gewoon springt, daarna zien we wel verder. mijn logica was: ok... we beheersen de eenvoudige galopwissels (ook galop/halt enz), ook in slangevoltes enz. als ik nou gewoon de diagonaal op galoppeer en voor de hoek de andere galop vraag, hem gewoon rechthoudt, dan snapt ie het vanzelf wel. en dat klopte.

nu is mijn doel om dit weer uit te gaan bouwen in een goede galop, zodat we ook een goed gesprongen changement krijgen. en daar heb je dan verzameling voor nodig. maar mijn eerste gevoel was: hij moet voorwaarts zijn, niet opwaarts. anders kun je volgens mij op een gegeven moment niet verzamelen, omdat er geen impuls meer in het changement zit of hoe zeg je dat?

ik ben van plan om tegelijkertijd de contragalop te gaan uitbouwen en dan het afwisselend aanspringen in hand- en contragalop in de rijbaan te gebruiken om ook het changement te bevestigen. de contragalop gebruiken om de verzameling te verbeteren en dan zal waarschijnlijk ook het changement wel steeds beter en makkelijker worden.

mijn idee is dat een paard beter maar afentoe uit de contragalop kan omspringen als het hem te moeilijk wordt, dan kun je maar weer beter gewoon terug changeren dan dat je een paard het afleert om te changeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:59

quadripes schreef:
mijn idee is dat een paard beter maar afentoe uit de contragalop kan omspringen als het hem te moeilijk wordt, dan kun je maar weer beter gewoon terug changeren dan dat je een paard het afleert om te changeren.

Dat is een duidelijk verhaal van jou en de professor Quadripes en nu ik dit zo lees kan ik het alleen maar met je eens zijn. Ik dacht serieus dat ik beter niet meer kon changeren omdat zij dat ze gemakkelijk doet. Inderdaad springt ze in de contra galop eerder over want dat vind ze gewoon moeilijk.
Ik denk dat dit ook per paard verschilt. De oudste, zeer mooie barokke merens is goed in het verzamelen, passage enz en is niet soepel maar wel heel sterk in de achterhand en heeft dus moeite met "kunstjes", de jongste heeft moeite met verzamelen en basis (achterhand sterk maken vraagt veel oefening) maar de "kunstjes" is een fluitje van een cent.

Even heel erg on topic: wat een verschrikkelijke beelden uit Japan!