DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:49

QQQQ schreef:
Hier op bokt heb je dat al meermalen stellig verkondigt.
Ik ben niet wisselvallig - er zijn best heel wat paarden die de kwaliteiten hebben om ooit GP te lopen, er zijn er echter veel minder die het ook echt halen, en een aardig aantal van hen die het halen, hadden het zo eigenlijk helemaal niet mogen halen...
HF mag het best denken hoor, maar door het duidelijk naar buiten te brengen leg je jezelf onnodige druk op - dáár ben ik op tegen.

Ik heb het wel eens in een discussie genoemd, dat is iets heel anders dan het overal luidkeels verkondigen zoals jij zei.
Je begint wat last te krijgen van hoogmoedswaanzin volgens mij, nu ga je al bepalen of mensen wel of niet de Grand Prix hadden mogen halen, wat ik mag denken van je, wat ik mag denken maar niet zeggen van je,.... zou je niet beter je concentreren op je eigen zaken in plaats van voor andere mensen te willen beslissen wat ze wel en niet mogen? Rolleyes
Ook deze opmerking bewijst weer dat je echt hélémaal niets afweet van sport en sportpsychologie, "ik leg mezelf onnodig druk op en daar ben jij op tegen"??
Druk kan heel goed werken, het kan de drijfveer zijn om elke dag in weer en wind op je paard te gaan stappen en te oefenen. Jij ziet dat gelijk als iets negatiefs, dat iemand dan veel te snel wilt, dingen gaat forceren en daardoor het paard de dupe wordt. Het kan juist positief werken om je te motiveren zonder dat je daarbij uit het oog verliest wat je paard aankan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 18:56

horseyfries schreef:
Ook deze opmerking bewijst weer dat je echt hélémaal niets afweet van sport en sportpsychologie, "ik leg mezelf onnodig druk op en daar ben jij op tegen"??
Druk kan heel goed werken, het kan de drijfveer zijn om elke dag in weer en wind op je paard te gaan stappen en te oefenen. Jij ziet dat gelijk als iets negatiefs, dat iemand dan veel te snel wilt, dingen gaat forceren en daardoor het paard de dupe wordt. Het kan juist positief werken om je te motiveren zonder dat je daarbij uit het oog verliest wat je paard aankan.
Typisch, ik heb helemaal geen druk nodig voor die drijfveer... maarja, ik wil paardrijden dan ook niet in eerste instantie als een competitiesport zien. Vind om de een of andere reden dat dan het hele team moet weten waar het om gaat. Wat niet wil zeggen dat je er geen wedstrijden mee zou mogen rijden, maar de mentaliteit zou wel duidelijk anders mogen zijn... Ik droom wel even in stilte verder Dromen Clown

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:01

Duidelijk is gewoon dat QQQQ een ander doel voor ogen heeft dan Horseyfries.

Wellicht daarom ook het meningsverschil?

Er zit verschil in de psyche van een topsporter en een amateur. Toch zijn beiden liefhebbers van de paardensport, zij het op een ander niveau (zowel mentaal als fysiek).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:17

dollemina schreef:
Wat heeft de afstamming hier nu mee te maken. Clown
Alsof je een paard met een bepaalde afstamming op een bepaalde manier moet rijden
(de uitzonderingen daar gelaten volgens jou)
Slecht voorbeeld!

Je leest niet goed!! Ik zeg niet dat je anders moet gaan rijden. Feit blijft wel dat de meeste Grib's gewoon traag in het achterbeen zijn. Daar ging het over. Traag in het achter been. In dit geval vindt ik dit dus een slecht voorbeeld

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:19

Ben wel met HF eens dat druk best gezond kan zijn. Met de nadruk op kan.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:30

Tyrza schreef:
Duidelijk is gewoon dat QQQQ een ander doel voor ogen heeft dan Horseyfries.
Er zit verschil in de psyche van een topsporter en een amateur. Toch zijn beiden liefhebbers van de paardensport, zij het op een ander niveau (zowel mentaal als fysiek).

Afgezien van hun verschillen in trainingsmethode (daar ga ik hier niet op in), ga ik een beetje katakloppen van de woorden 'topsporter' en 'amateur'. Volgens mij streven Horseyfries en QQQQ beide het hoogste doel na - de harmonieuze ontwikkeling van het paard (blabla), zie ook definitie van dressuur van de FEI - alleen heeft de een daarbij meer een competitieve instelling en is voor de ander wedstrijdrijden een subdoel van het rijden. Of je dat nou mentaal of fysiek anders maakt, en of die amateurstatus daar nu iets mee te maken heeft, daar heb ik mijn twijfels over.

Daarbij is Dr Reiner Klimke in de zes Olympische titels die hij won, altijd amateur gebleven. Hij had een baan als 'Anwalt' (advocaat/aanklager, rechtssysteem in Duitsland is iets anders dan in Nederland) en reed paard als hobby. Maar wel op het hoogste niveau en wedstrijdgericht.
Het één sluit het ander niet uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:04

Reiner Klimke was mentaal en fysiek een prof, ook al was hij geen prof ruiter......

je kan alleen topruiter worden als je mentaal en fysiek daar helemaal klaar voor bent. Ook al ben je niet prof met paarden bezig.

Er lopen genoeg profs rond die mentaal en fysiek toch amateur zijn, kijk naar mij Haha! Haha! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:33

KiWiKo schreef:
Reiner Klimke was mentaal en fysiek een prof, ook al was hij geen prof ruiter......

je kan alleen topruiter worden als je mentaal en fysiek daar helemaal klaar voor bent. Ook al ben je niet prof met paarden bezig.

Er lopen genoeg profs rond die mentaal en fysiek toch amateur zijn, kijk naar mij Haha! Haha! Haha!

Ja precies, en andersom uiteraard.

Het wel of niet starten heeft niets met je rijden te maken. Thuis het hoogste haalbare uit jezelf en je paard halen is net zo mooi en moeilijk als datzelfde doen en dat dan ook in de weekenden meten met anderen Lachen

Je doet hetzelfde...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:48

Inderdaad zo is het maar net. Wedstrijden zijn een beetje de graadmeter om te kijken waar je op dat moment staat. Maar er zijn genoeg goede trainers die wel goed rijden maar geestelijk de wedstrijden niet aankunnen maakt dat dan een slecht ruiter, denk het niet.

En ik denk dat je bewust wel eens druk op de ketel moet zetten. Meestal om jezelf en je paard te motiveren tot net iets meer.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:18

Kafue schreef:
Inderdaad zo is het maar net. Wedstrijden zijn een beetje de graadmeter om te kijken waar je op dat moment staat. Maar er zijn genoeg goede trainers die wel goed rijden maar geestelijk de wedstrijden niet aankunnen maakt dat dan een slecht ruiter, denk het niet.

En ik denk dat je bewust wel eens druk op de ketel moet zetten. Meestal om jezelf en je paard te motiveren tot net iets meer.

Die druk heb je af en toe niet alleen ter extra motivatie nodig maar je moet af en toe de grens van het vermogen van beiden aan durven snijden of zelfs durven overschrijden om het "kunnen" te peilen. Als je altijd voor de grens blijft zul je nooit voor beiden verder komen.

Daarbij is dit dan positieve druk uiteraard. Dus het extra vragen, niet de druk van spanningsdruk zoals die ook bestaat, die is niet per definitie positief.

Om te kunnen aanspannen heb je ook spanning nodig, hetzij positieve spanning, het is toch spanning Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:23

Wat prof en amateur betreft vind ik de grens niet te bepalen. Immers Sven Rothenberger, Nadine Capellmann etc etc blijven amateur omdat ze er een baan naast hebben (op papier hoor)... niet eerlijk.

Ik zou de wedstrijdruiter ook niet onderscheiden van de ruiter. Immers: wat je thuis beoogt en doet heeft verder geen gevolgen voor wat je in het weekend wel of niet wil, ik bijvoorbeeld heb altijd een hekel aan wedstrijden gehad, toch ben ik thuis geen lanterfanter en rij ik ook in het bos of op het strand niet in korte broek lange teugel en halster in het rondt en alles eruit wat ik er in de bak in gereden heb (bij wijze van spreken).

Ik denk dus dat we hier binnen de discussie wel ongeveer allemaal hetzelfde beogen: onder de beste omstandigheden voor beiden voor beiden de top halen aan kunnen via alle mogelijke inzet. En voor de ene combi is die top de L en voor een ander GP. Ongeacht of je wilt starten dus...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 23:03

Tyrza schreef:
Bij een snel achterbeen denk ik ook aan een ondertredend achterbeen. Voor mijn gevoel onlosmakelijk verbonden.

En nee, als een paard op de voorhand komt, kan ie achter helemaal niet sneller worden. Hij kan het bekken dan namelijk niet kantelen omdat ie zijn rug niet correct gebruikt en in 2 delen gaat lopen.
Nou, laat dan eens een foto zien van een paard in "zware" LDR die z'n bekken kantelt en met goed ondertredend achterbeen. Dat mag geen probleem zijn dan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 23:19

Meisjes en vrouwen rijden anders paard dan echte mannen. Ze discussieren ook anders. Bij wielrennen wordt in het peloton ook LDR toegepast. Er zijn er zelfs die denken dat LDR dope is. Pling

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:14

Tyrza schreef:

Ik heb het verkeerde woord gebruikt. Ik bedoelde eerder recreatief ruiter dan amateur. Knipoog Kon er gisteren alleen niet op komen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:15

QQQQ schreef:
Nou, laat dan eens een foto zien van een paard in "zware" LDR die z'n bekken kantelt en met goed ondertredend achterbeen. Dat mag geen probleem zijn dan.

Die foto zal er vast wel zijn, maar ik heb geen zin om die nu te zoeken. Ik ga nu even weer verder met mijn praktijk Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:02

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Typisch, ik heb helemaal geen druk nodig voor die drijfveer... maarja, ik wil paardrijden dan ook niet in eerste instantie als een competitiesport zien. Vind om de een of andere reden dat dan het hele team moet weten waar het om gaat. Wat niet wil zeggen dat je er geen wedstrijden mee zou mogen rijden, maar de mentaliteit zou wel duidelijk anders mogen zijn... Ik droom wel even in stilte verder Dromen Clown

Och, je hoeft helemaal geen wedstrijden te rijden hoor! Gewoon een demonstratie geven of fotootjes plaatsen van hoe je training thuis vordert zou ook al heel wat zijn.
Hoeveel jaar ben jij nu al bezig met je klassieke training? Wat heb je intussen bereikt?
Zit je inderdaad elke dag in weer en wind op je paard?

Gewoon een aantal dingen waar ik nieuwsgierig naar ben, omdat ik in mijn leven nog geen mensen ben tegengekomen die die drijfveer inderdaad wel hadden maar dan niet verder kwamen dan L niveau, of het nu thuis was of op wedstrijd.
Ik zie te vaak mensen die die drijfveer niet hebben, commentaar hebben op methodes, instructies en alles wat er nog meer bij komt maar één ding vergeten: dat ze zelf niet genoeg inzet hebben om echt verder te komen.
Zoals Mireille zei: je moet ook bewust grenzen opzoeken om te verbeteren, anders blijf je in een kringetje ronddraaien en kom je nooit verder.

Dus een gewetensvraag aan je Q: wat maakt dat je nog niet verder bent gekomen dan je bent?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:07

Gaat het om de sport of om het paard, heb zterk de indruk dat juist daar het accent ligt.
De prestatie, de liefde het hoogste bereik? Nogal een ander uitgangspunt, en van daaruit de vraag 'wat is goed voor mij en voor mijn paard?'
Dope, apart omdat de bloedmetingen een stof opleveren Goofy ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:10

het gaat om de sport MET het paard Haha! Haha! Haha!

Met liefde het hoogst mogelijke bereiken.........
Is gewoon mogelijk hoor Haha! Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:04

horseyfries schreef:
Dus een gewetensvraag aan je Q: wat maakt dat je nog niet verder bent gekomen dan je bent?
Niet een erg relevante vraag en erg off topic, maar vooruit...
Verschillende zaken. Meest zwaarwegend: geen materiaal om verder mee te komen. Wellicht komt daar ooit verandering in. Op een eerlijke, realistische manier konden die paarden nooit veel verder komen dan het niveau waarop ik ze heb gebracht. Als je er veel druk op gaat zetten kon je er vast wel één (misschien zelfs twee) niveau('s) hoger mee wedstrijden rijden - maar dat is mijn doel dus niet, want zo wil ik niet rijden.

Wil ook niet paarden voor anderen gaan uitbrengen of zo - dan wil ik de volledige controle hebben op wat er met een paard gebeurt. Paarden voor anderen trainen en/of opleiden wil ik best en doe ik soms, maar heb er meestal niet de tijd voor.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:06

Paardentango schreef:
Gaat het om de sport of om het paard, heb zterk de indruk dat juist daar het accent ligt.
De prestatie, de liefde het hoogste bereik? Nogal een ander uitgangspunt, en van daaruit de vraag 'wat is goed voor mij en voor mijn paard?'
Dope, apart omdat de bloedmetingen een stof opleveren Goofy ?

Je rijdt je paard om hem te gymnatiseren. Ik denk dat we het over die druk hebben. Steeds weer de grens verleggen van ruiter paard. Heeft niks met sport te maken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:07

Tyrza schreef:
Die foto zal er vast wel zijn, maar ik heb geen zin om die nu te zoeken. Ik ga nu even weer verder met mijn praktijk Knipoog
Laat iemand dan een foto van die praktijk maken, dan ben je er toch?
Jij hoeft de foto ook niet te vinden, een van de andere pro-LDRers mogen die bergen foto's natuurlijk ook plaatsen Ja .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:25

Ik sluit me aan bij Q, we willen evidence Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:19

hmzzzz evidence.............. who is the best of the world........... wie heeft goud gewonnen met de os??? (met twee verschillende paarden achter elkaar???) hoeveel evidence wil je hebben Haha! Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:22

KiWiKo schreef:
hmzzzz evidence.............. who is the best of the world........... wie heeft goud gewonnen met de os??? (met twee verschillende paarden achter elkaar???) hoeveel evidence wil je hebben Haha! Haha! Haha!
"Wij" zoeken naar evidence die de "verklarende theorie" van onze "ervaringsdeskundigen" kan onderbouwen. Zou héél makkelijk moeten zijn... Ja

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:37

Volgens mij is het niet mogelijk om voor extreem LDR te rijden en achter de kont eronder.
Dat gaat niet tegelijk.
Dat wil niet zeggen dat de achterhand 'achter' blijft.
Het LDR is een doel om te komen tot de perfectie.
Een hardloper rekt voor dat hij gaat lopen ook zijn benen de lucht in en dat wil niet zeggen dat hij zo hardloopt.
Het is het opwarmen en oprekken van spieren. Niets meer en niets minder.
Ik denk dat het probleem van QQQQ en anderen niet zozeer het LDR is maar de wijze waarop dit door sommige ruiters zoals Anky gebeurd. Dus met veel stanggebruik.
De PRO-ruiters in dit topic hebben een algemeen beeld van LDR voor ogen.
En QQQQ heeft het plaatje van Anky voor zich.