Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik ben hem trouwens wel spaanse pas aan het leren! Haha. Al zou piaffe oid voor zijn lichaamsbouw waarschijnlijk beter/zinvoller zijn. 
want tijdje terug ging hij direct stilstaan en raakte een beetje in paniek
(deed hij bij 08:04 ook maar tegenwoordig blijft hij wel lopen gelukkig). Moet m nog iets meer begrenzen met mn buitenteugel/hand maar dat vind hij nog een beetje vreemd 
In draf ook veel minder gekrabbel, achter begint hij ook sneller te worden en hij blijft voorwaarts en steeds minder en minder op de voorhand wanneer ik hem wat meer lengte geef.
De wedstrijd die volgde was Sam alweer een stuk fijner. Ons galopprobleem was geheel opgelost (Sam bouwde spanning op en zodra je dan de galophulp geeft explodeert hij, maar eenmaal hij in die spanning zit is het, zeker op wedstrijd, erg moeilijk om dat er uit te rijden.) Ik had weer meer het gevoel dat ik er aan kon rijden. Waardoor ik dat ook weer veel meer ging doen.
KDV en ik zijn elkaar toen soort van toevallig tegen gekomen op een wedstrijd (ja toch KDV?) en daarop is hij komen helpen met Sam en al na één les kon Sam toen gewoon normaal stappen ipv trippelen. However, om dus een beeld te geven van hoe Sam was toen hij kwam en hoe ironisch het is dat ik nu moest gaan vertellen dat Sam lui is in zijn doen.
(KDV noemde het; als ie er vandaag niet geraakt is het morgen ook wel goed. ) De woorden "wie had dat toen gedacht dat ik dit ooit nog tegen je zou zeggen" zijn gevallen. 
) Veel overgangen, maar ook het achterwaartse (met de hand naar voren) en van daaruit naar voren, meteen weer halt houden, achterwaarts, naar voren (er kwam een kort moment dat ik even zelf moeite had om te volgen maar Sam was wel met zijn volledige aandacht bij mij. )
De kern van waarom ik nog steeds op wedstrijd moeite heb met het inrijden. Ik ga twijfelen en dan gaat Sam twijfelen (want baasje voelt niet zoals normaal) en dan zijn we vertrokken. 
). Controle over de schouders is een belangrijk punt voor KDV. Door de oefeningen die we deden en gaan doen zou er meer schoudervrijheid moeten komen en van daaruit kan het voorbeen ook beter weggezet worden wat er op zijn beurt weer toe leidt dat de achterhand onvermijdelijk zal volgen en dus ook beter gebruikt zal worden.
)
) Mocht ik over nemen om correct te kunnen oefenen de komende week. Zag er zeg maar een stuk simpeler uit toen KDV het deed.
Na even klommelen (en een vergevingsgezind Sammeke dat zich weer braaf op de plek liet zetten om opnieuw te proberen.) en een aanwijzingen wb het vast houden van de teugel (het "probleem" was in deze een beetje dat we beginnen aan de linkerkant zoals een paard gewend is geleid te worden en dat je dan dus ook de teugel met je linkerhand moet vast houden en laat dat nu bij mij dus de hand en kant zijn waar ik weinig tot geen gevoel in heb en heel erg beperkte motoriek.) Maar na een tip wb het vast houden van KDV ging het wel. 
De theorie van de waarom ga ik aan KDV over laten want hij heeft het mij wel uit gelegd maar ik ben bang dat ik belangrijke details ga vergeten te typen (ze zitten dan wel in mijn hoofd maar als ik ga typen word ik wel eens chaotisch...
) waardoor het geheel uit zijn verband getrokken gaat zijn.
Geen gespannen Sam (zelfs de bosjes waar hij nog steeds flauw op doet als het hem uit komt had hij nu geen tijd voor.
) en ik heb weer meer het gevoel van "controle" over mijn rijden. 
).