Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:37

Ja, Horseware.. te zielig.. maar daar hoort waarschijnlijk ook nog een instructeur bij die haar de volgende les (na lezen van protocol) haar niet ongelovelijk op haar flikker geeft maar alleen maar zegt dat die jury inderdaad een hele strenge onrechtvaardige trut is.

@Mandy73... ja de eerste keren zijn je handen overal.. en was ik blij dat ik bijna nooit toeschouwers heb :Y) zeker als je paard geleerd heeft om af te knikken van het contact dan is het helemaal lastig.
Vind dat nog steeds moeilijk mooi constant contact blijven houden.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:08

Ik heb dat ook met m'n handen. Ik ben iemand die d'r handen altijd op één plek hield, dus het voelt heel erg onwennig om ze van hun plek te halen. Ik ben dus ook helemaal niet snel genoeg als Wings d'r hoofd omhoog doet. Dus is iets waar ik hard aan het werk mee ben. Gelukkig geen toeschouwers hier :D

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:15

In hoeverre zijn jullie eigenlijk bezig met jullie eigen fitheid?
Ik heb avondje alleen thuis en ben wat dingen aan het lezen en kijken (kwam ook Andrew McLean tegen ook interessant) maar ook dit http://www.equitationscience.com/announcements/media-release-the-influence-of-an-8-week-rider-core-fitness-program-on-the-equine-back-at-sitting-tr
Er is onderzoek gedaan naar ruiters en dat het verbeteren van je core-stability heeft een positief effect op je houding waardoor je paard minder belast.
Ik doe regelmatig yoga en sinds ik daar mee begonnen ben 4 jaar geleden gaat mij het paardrijden ook beter af... meer lichaamsbesef en meer lichaamscontrole.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:20

@Evelijn ik doe fit20 en om de dag code stability oefeningen. Verder zit ik geregeld op een fitness bal. Ik merk zeker verschil sinds ik fit20 doe, dat is nu vijf maanden

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 23:18

Ik moet verplicht elke dag fitnessen/krachttraining. Dus dagelijks ook met mijn eigen fitheid bezig. Door de krachttraining ben ik me veel meer bewust van wanneer ik spieren ontspan en aanspan. Ik heb nu ook eindelijk controle over mijn linkerbeen met eigen leven ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:38

Ik haal drollen van een natte wei en duw de kruiwagen door de modder naar de mesthoop :D

Grapje. Ik heb nav dit topic een fitnes bal bij de Action gehaald. Voor veel meer heb ik momenteel niet zo veel tijd. Naast paardlief heb ik twee honden en een dochtertje in mijn eentje, dus gezellig druk :)

Maar ik denk zeker dat het belangrijk is om ook aan jezelf te werken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:39

Ik werk ook aan mn core stabilitie dmv zo'n fitnessbal. En dat is maar goed ook :P

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:10

Starbreeze schreef:
Ik werk ook aan mn core stabilitie dmv zo'n fitnessbal. En dat is maar goed ook :P

Wat voor soort oefeningen doen jullie op de bal?
Zijn er nog oefeningen speciaal goed voor de ruiter spieren of iets dergelijks?
Ik gebruik de bal als bureaustoel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:13

Ik zit er idd op mn werk regelmatig op. Verder kreeg ik van oji deze tips:
oji schreef:
Zon bal is echt ideaal. In het begin idd vermoeiend maar je zal merken als je houdingsspieren sterker worden dat het steeds eenvoudiger wordt. Naast een beetje wobbelen van links naar rechts en rondjes zijn dit hele goede oefeningen.
> recht erop zitten en dan 1 voor 1 je been optillen en dan 10 seconden vasthouden. Circa 10 herhalingen
> recht erop zitten en af en toe beide voetjes van de vloer. In het begin tuimel je dan direct om, maar ook dat gaat snel beter.
> Op de grond gaan liggen. Benen op de bal en dan je lichaam planken. 10 seconden vasthouden en weer ontspannen circa 10 herhalingen.
> als bovensataande erg goed gaat, dan kun je in de plank proberen 1 been op te tillen. In het begin rolde ik dus meteen om maar ook daarvoor geldt oefening baart kunst.
> Op je knien op de bal gaan zitten (eerst even vasthouden om de houding aan te nemen) Dan los en proberen balans te houden. Hoe stabieler je wordt hoe meer je jezelf uit kan strekken. Inhet begin kost dit enorm veel concentratie om boven te blijven maar op een gegeven moment kun je gewoon in die houding tv kijken of met je armen andere oefeningen doen.

Als je begint met de oefeningen merk je dat je veel kracht gebruikt om in balans te blijven. Veel schommelingen en correcties. Dan ben je nog vooral bezig met je bewegingsspieren in te zetten om op de bal te blijven. Naarmate de houdingsspieren sterker worden, kost het minder kracht, blijf je in een natuurlijk evenwicht en gebruik je dus niet meer de bewegingsoieren voor je balans en kun je je lijf meer loslaten. Dan kun je ook beter doorzitten zonder je buikspieren of beenspieren aan te hoeven spannen.
Succes ermee!!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:25

Starbreeze schreef:
Ik zit er idd op mn werk regelmatig op. Verder kreeg ik van oji deze tips:
oji schreef:
Zon bal is echt ideaal. In het begin idd vermoeiend maar je zal merken als je houdingsspieren sterker worden dat het steeds eenvoudiger wordt. Naast een beetje wobbelen van links naar rechts en rondjes zijn dit hele goede oefeningen.
> recht erop zitten en dan 1 voor 1 je been optillen en dan 10 seconden vasthouden. Circa 10 herhalingen
> recht erop zitten en af en toe beide voetjes van de vloer. In het begin tuimel je dan direct om, maar ook dat gaat snel beter.
> Op de grond gaan liggen. Benen op de bal en dan je lichaam planken. 10 seconden vasthouden en weer ontspannen circa 10 herhalingen.
> als bovensataande erg goed gaat, dan kun je in de plank proberen 1 been op te tillen. In het begin rolde ik dus meteen om maar ook daarvoor geldt oefening baart kunst.
> Op je knien op de bal gaan zitten (eerst even vasthouden om de houding aan te nemen) Dan los en proberen balans te houden. Hoe stabieler je wordt hoe meer je jezelf uit kan strekken. Inhet begin kost dit enorm veel concentratie om boven te blijven maar op een gegeven moment kun je gewoon in die houding tv kijken of met je armen andere oefeningen doen.

Als je begint met de oefeningen merk je dat je veel kracht gebruikt om in balans te blijven. Veel schommelingen en correcties. Dan ben je nog vooral bezig met je bewegingsspieren in te zetten om op de bal te blijven. Naarmate de houdingsspieren sterker worden, kost het minder kracht, blijf je in een natuurlijk evenwicht en gebruik je dus niet meer de bewegingsoieren voor je balans en kun je je lijf meer loslaten. Dan kun je ook beter doorzitten zonder je buikspieren of beenspieren aan te hoeven spannen.
Succes ermee!!

top! thanks

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:27

riegje schreef:
Starbreeze schreef:

Ik gebruik de bal als bureaustoel.

Ik sport ook veel, maar geen specifieke ruiteroefeningen oid. Zo'n bal als bureaustoel heb ik wel eens overwogen. Is dat wat? Ik krijg namelijk van lang in een stoel hangen pijn in m'n ene schouder en op zo'n bal lijkt me dat je meer rechtop wordt gedwongen. Geen idee of dat helpt, maar ik vind het wel interessant. Zit je er op een gegeven moment ook lekker op?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:34

Ja, het is even wennen en in het begin vermoeiend. Maar al gauw hou je het langer vol. Ik krijg door dat gehang in een stoel ook last van vanalles, maar met de bal moet je wel recht zitten. Ik merk ook dat ik daarna ook veel meer rechtop loop.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:57

Ik gebruik de bal als bureaustoel.[/quote]

Ik sport ook veel, maar geen specifieke ruiteroefeningen oid. Zo'n bal als bureaustoel heb ik wel eens overwogen. Is dat wat? Ik krijg namelijk van lang in een stoel hangen pijn in m'n ene schouder en op zo'n bal lijkt me dat je meer rechtop wordt gedwongen. Geen idee of dat helpt, maar ik vind het wel interessant. Zit je er op een gegeven moment ook lekker op?[/quote]

Ik ben meer een buitenmens dus breng niet heel veel tijd door achter m'n bureau, maar ik kan het goed uithouden op de bal, je beweegt iets eerder en je hangt veel minder. maar zelfs nu met 8 maanden zwanger zit ik liever op de bal dan op de stoel.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:08

Wat een mooie oefeningen van de bal. Ik heb er eentje (ik denk net te klein...wie weet welke maat goed is?) en die ligt op stal...voor de paarden. En voor mijn kind van drie die er allerlei oefeningen mee doet...haha. Ik ga es kijken. Sinds mijn zwangerschap blijf ik dingetjes houden, vooral rondom bekken, maar ook mijn rug. Die core oefeningen kunnen dan toch alleen maar helpen?
En fijn om te lezen dat er meer meelezers zijn die ook lekker bezig zijn, maar er nog niet zo heel handig in zijn om dat contact goed te houden. We oefenen gewoon lekker verder. Morgen weer. Ik werk ook veel aan de dubbele lijnen met mijn paard...benieuwd wat ik er dan van bak.

Moeilijk om je mond te houden op zo'n wedstrijd Horseware. Niet dat je er ook maar iets mee bereikt als je wel wat zegt gok ik :)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:18

Oke, het is maar eens tijd voor een filmpje *D

Ik heb Wings sinds 2009 (tijd vliegt). Wings is geboren in Letland in 2003 en is in 2009 pas naar NL gekomen en heeft dus daar lekker lang paard kunnen zijn in de opfok, waarna ik hem zelf heb doorgereden. Wij zijn als combinatie M2+14 oid inmiddels, maar hebben afgelopen twee jaar amper wedstrijden gereden. We reden ook weinig (lees: 1-2 keer per week), omdat ik het druk had en de motivatie een beetje kwijt raakte. Sinds een maand of drie ben ik weer fanatieker bezig en 13 dagen geleden stuitte ik op YouTube op WF. Hij zei eigenlijk wat ik altijd al wel in m'n hoofd dacht, maar door omgevingsdruk nooit iets mee deed. Inmiddels staan de paarden lekker bij huis, dus heb ik geen andere mensen meer om mij heen die iets vinden of denken :wave: Wat heel prettig is! En de motivatie is hoger dan het afgelopen vier jaar geweest is *\o/* Helaas alleen een buitenbak, dus met de regenval van afgelopen week is het bijna niet te doen. Vorige week kreeg ik haar al iets constanter nog lager in de stretch, maar merk dat het nu erg zwaar voor haar is. Ik longeer van te voren iedere keer en dat bevalt goed. Galop heb ik ook een keertje aan de longeerlijn geprobeerd inmiddels, maar dan is het een soort ongeleid projectiel en staat de chambon continu strak. Dat laat ik dus nog maar achterwege.

Ik zie ten eerst dat ik officieel echt aan langere teugels toe ben. Ik ga af en toe ook wat te ver naar voren omdat ik gewoon te weinig teugel heb. Ik kijk ook bizar veel naar beneden, maar ik moet er ook nog echt feeling voor krijgen dus dat heb ik maar even ondergeschikt verklaard voor nu. Verder zie ik dat ze heel soms in draf net iets achter de loodlijn kruipt (zonder daarbij echt te knikken vind ik zelf). Ik denk dat ik daar net iets te veel contact zoek en haar niet zelf haar gang laat gaan.

Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 17:49

@kimmysan,
Wat betreft je teugels, de meisjes op het topic hebben hier een mooie oplossing voor gevonden, namelijk neem een sperriempje van een hoofdstel en gesp dit tussen de teugeluiteinden, dat is net genoeg om voldoende lengte te hebben, kost niets.

Je bent goed bezig, gewoon doorgaan met het je paard aanleren te strekken, het moet nog wat dieper maar dat had je al door.

Het af en toe even achter de loodlijn komen is niet zo erg, je paard doet dit niet om te ontwijken, hij heeft alleen zijn evenwicht nog niet hervonden.
Het gaat erom dat jij je er bewust van bent dat het niet goed is.

Je houding en je handen zijn niet belangrijk in het begin, je past je aan aan je paard, de rest komt later.
Wat wél belangrijk is is dat je evenwicht niet goed is op je paard.
Je onderbenen steek je naar voren, daardoor valt jouw gewicht naar achteren.
Je evenwicht moet liggen tussen je knieën en je zitbeenknobbels en niet zo als nu achter je knieën, op je kont.
Tussen deze twee uitersten balanceer je je evenwicht, dat kan alleen wanneer je je knieën naar binnen draait, een driehoekszit maakt.
Zo krijgt je paard meer rugvrijheid, het gewicht wordt iets meer op de schouders gelegd, het kan dan zijn eigen evenwicht gemakkelijker bewaren en kan zich zo gemakkelijker strekken.
Zoek bewust je evenwicht, als een jongleur.

Ook belangrijk is het de voorwaartse drang bij je paard te bewaren, hij loopt nu wat te sloffen.
Zoek het evenwicht tussen ontspanning én energie.
Dat ie voor ieder paard verschillend en het is een kwestie van ruitergevoel.
Drijf zo veel mogelijk voorwaarts als dat je kunt maar zonder dat hij uit de losgelatenheid wegvlucht.

Ik plaats hier onder nog een keer mijn verhaal over zitten.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 18-10-15 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 17:50

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel, door ze van achteren naar voren te schuiven en door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen. (Xbenen)
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.
Ontspannen voeten, alert.
Maak zo je beugels op maat, ontspanning, ook in je voeten.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, vraag hem jou flink voorwaarts te drijven.
Laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken zoals boven en verder niets doen.
Laat hem communiceren met héél zachte signalen.
Wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel voorwaarts omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Pas op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwicht en je paard zo min mogelijk storen.

oji schreef:
Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal en de oefeningen uit de site die hierboven al genoemd is. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:53

Ik heb alleen je tweede filmpje gekeken en vind het er heel leuk uit zien! Volgens mij rijden we hetzelfde rond :D als ik zo de stap zag in het begin mistte er nog wat meer activiteit in mijn ogen en op de linkerhand mag ze zeker nog net iets meer buiging aannemen. Maar dat komt vast goed!

In mijn ogen hoeven je teugels niet langer en dat af en toe 'verlicht' gaan zitten in het voorwaarts neerwaarts vind ik niet zo slecht, nodigt nog net iets meer uit om de rug te gebruiken ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:59

Jep, goed bezig! Alles is al gezegd. Je zal zien wanneer je je teugels langer maakt je paard ineens wel verder wil zakken. Wij bleven eerst ook 'hangen' op deze hoogte :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:18

Heeft hier iemand een idee hoe groot de fitnessbal moet zijn om de oefeningen goed te kunnen doen die in het topic iets verder terug staan geschreven?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:19

Tja, als jullie iemand geloven die alleen maar ellenlange teksten hier in het topic gooit. Die je gewoon zelf ook van het internet kan halen. Moeten jullie zelf weten. Maar ik noem dat geen goeroe. En kan jullie zeggen. Dat ik heel goed weet hoe het paardrijden er uit hoort te zien. Vind het ook a-sociaal hoe jullie mensen. Die anders rijden dan jullie, zo door de zeik halen. Terwijl deze mensen zich niet kunnen verdedigen. Een post daarvan komt van 1 van jullie zogenaamde goeroe's. Dat jullie zo rijden moeten jullie zelf weten. Maar daarom hoef je een ander (ook al noem je geen namen) niet door het slijk halen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:28

Ik kan het even niet volgen. En wie wordt er dan door het slijk gehaald?
Leven en laten leven zou ik zeggen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:32

Ziet er al goed en ontspannen uit kimmysan +:)+
Laatst bijgewerkt door Horseware op 18-10-15 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:33

Ik ben 1,67 en heb een fitnessbal van 65cm. Eerst had ik er 1 van 75cm maar die was echt te groot. Maar misschien geldt niet echt de lengte maar ook de lengte van je benen...ik heb helaas naar verhouding korte pootjes :-( Je moet goed in het midden van de bal kunnen zitten en dan goed met je voeten bij de grond kunnen, maar ze ook niet in je nek moeten leggen om ze van de grond te houden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:37

Ik wil hem echt voor de oefeningen. Niet perse om er achter mijn bureau mee te kunnen zitten. Maakt dat nog iets uit?