@Mandy73... ja de eerste keren zijn je handen overal.. en was ik blij dat ik bijna nooit toeschouwers heb

Vind dat nog steeds moeilijk mooi constant contact blijven houden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Zon bal is echt ideaal. In het begin idd vermoeiend maar je zal merken als je houdingsspieren sterker worden dat het steeds eenvoudiger wordt. Naast een beetje wobbelen van links naar rechts en rondjes zijn dit hele goede oefeningen.
> recht erop zitten en dan 1 voor 1 je been optillen en dan 10 seconden vasthouden. Circa 10 herhalingen
> recht erop zitten en af en toe beide voetjes van de vloer. In het begin tuimel je dan direct om, maar ook dat gaat snel beter.
> Op de grond gaan liggen. Benen op de bal en dan je lichaam planken. 10 seconden vasthouden en weer ontspannen circa 10 herhalingen.
> als bovensataande erg goed gaat, dan kun je in de plank proberen 1 been op te tillen. In het begin rolde ik dus meteen om maar ook daarvoor geldt oefening baart kunst.
> Op je knien op de bal gaan zitten (eerst even vasthouden om de houding aan te nemen) Dan los en proberen balans te houden. Hoe stabieler je wordt hoe meer je jezelf uit kan strekken. Inhet begin kost dit enorm veel concentratie om boven te blijven maar op een gegeven moment kun je gewoon in die houding tv kijken of met je armen andere oefeningen doen.
Als je begint met de oefeningen merk je dat je veel kracht gebruikt om in balans te blijven. Veel schommelingen en correcties. Dan ben je nog vooral bezig met je bewegingsspieren in te zetten om op de bal te blijven. Naarmate de houdingsspieren sterker worden, kost het minder kracht, blijf je in een natuurlijk evenwicht en gebruik je dus niet meer de bewegingsoieren voor je balans en kun je je lijf meer loslaten. Dan kun je ook beter doorzitten zonder je buikspieren of beenspieren aan te hoeven spannen.
Succes ermee!!
Starbreeze schreef:Ik zit er idd op mn werk regelmatig op. Verder kreeg ik van oji deze tips:oji schreef:Zon bal is echt ideaal. In het begin idd vermoeiend maar je zal merken als je houdingsspieren sterker worden dat het steeds eenvoudiger wordt. Naast een beetje wobbelen van links naar rechts en rondjes zijn dit hele goede oefeningen.
> recht erop zitten en dan 1 voor 1 je been optillen en dan 10 seconden vasthouden. Circa 10 herhalingen
> recht erop zitten en af en toe beide voetjes van de vloer. In het begin tuimel je dan direct om, maar ook dat gaat snel beter.
> Op de grond gaan liggen. Benen op de bal en dan je lichaam planken. 10 seconden vasthouden en weer ontspannen circa 10 herhalingen.
> als bovensataande erg goed gaat, dan kun je in de plank proberen 1 been op te tillen. In het begin rolde ik dus meteen om maar ook daarvoor geldt oefening baart kunst.
> Op je knien op de bal gaan zitten (eerst even vasthouden om de houding aan te nemen) Dan los en proberen balans te houden. Hoe stabieler je wordt hoe meer je jezelf uit kan strekken. Inhet begin kost dit enorm veel concentratie om boven te blijven maar op een gegeven moment kun je gewoon in die houding tv kijken of met je armen andere oefeningen doen.
Als je begint met de oefeningen merk je dat je veel kracht gebruikt om in balans te blijven. Veel schommelingen en correcties. Dan ben je nog vooral bezig met je bewegingsspieren in te zetten om op de bal te blijven. Naarmate de houdingsspieren sterker worden, kost het minder kracht, blijf je in een natuurlijk evenwicht en gebruik je dus niet meer de bewegingsoieren voor je balans en kun je je lijf meer loslaten. Dan kun je ook beter doorzitten zonder je buikspieren of beenspieren aan te hoeven spannen.
Succes ermee!!
riegje schreef:Starbreeze schreef:Ik werk ook aan mn core stabilitie dmv zo'n fitnessbal. En dat is maar goed ook
Wat voor soort oefeningen doen jullie op de bal?
Zijn er nog oefeningen speciaal goed voor de ruiter spieren of iets dergelijks?
Ik gebruik de bal als bureaustoel.
oji schreef:Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal en de oefeningen uit de site die hierboven al genoemd is. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.