[pien_2010] schreef:In het filmpje van Marinke horen we regelmatig dat Bertie veel aandacht geeft aan het rijden van correcte hoeken waarbij het binnenbeen goed aan het paard hoort te zijn, binnenhand licht (eventueel wat naar voren zonder helemaal los te gooien) zodat paard beter de buitenhand kan aanpakken.
Zonder aanmatigend te willen zijn Bertie heb ik na lang aarzelen en denken, schrijf ik het wel of niet, toch besloten om bij deze belangrijke oefening wat uitleg te geven. Want een bak kent vier hoeken dus die oefening kan vier keer gereden worden.
Waarom kun je als je binnenbeen goed aan het paard zit je binnenhand wat naar voren doen? Dat heeft te maken met het principe dat jouw binnenbeen dan het contact met de mond onderhoud (via zenuw) doordat je deze goed aanlegt op de singel. Linkerbeen onderhoudt dan contact in linker kaak en rechter been aan de rechter kant. Dus je been "vervangt" je hand als het ware.
Door je binnenhand dan "te geven", pakt je paard de buitenhand beter aan, door je binnenbeen op de singel buigt hij mooi en gaat hij dus beter sporen als paard in een correcte stelling gereden wordt. Dit kun je later uitbouwen in nog meer schouder voor te rijden.
De oefening is zo belangrijk (en wellicht is dit allang bekend bij jullie) dat ik toch besloten heb om met wat uitleg de toelichting te geven van het waarom. Waarschijnlijk is dat wel uit gelegd maar dat komt in dit korte filmpje niet eruit. Als ik het niet correct omschrijf Bertie of anderen dan corrigeer me!
Hoi [pien_2010]
Het moet me van het hart dat ik je bijdragen niet altijd eenvoudig vind om te lezen.

Ik moet echt altijd twee keer lezen voordat ik (denk dat ik) je begrijp.

Interessant wel. Dat altijd!

Vandaag onttrek ik me aan het DRIE-keer-lezen door een vraag te stellen.
Zou je je bijdrage zodanig herformuleren dat 'binnenachterbeen' een centrale rol krijgt?

Het is geen flauwe vraag.
Ik kan niet zoveel met 'hand'discussies. Dat is kennelijk een manco in mijn 'plaatje' van 'gewoon' dressuur rijden. Of misschien 'correct' dressuur rijden.
Wellicht moet ik nog veel bijleren.

Overigens geloof ik dat we beiden de fantastische toegevoegde waarde van een schouderbinnenwaarts (in eerdere fase: schoudervoor) kennen. Daar hebben we geen dispuut voor nodig.

Oh .. die opmerking dat je niet aanmatigend wilt zijn ..

Nóóit meer doen, zo'n opmerking!