[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:00

[pien_2010] schreef:
In het filmpje van Marinke horen we regelmatig dat Bertie veel aandacht geeft aan het rijden van correcte hoeken waarbij het binnenbeen goed aan het paard hoort te zijn, binnenhand licht (eventueel wat naar voren zonder helemaal los te gooien) zodat paard beter de buitenhand kan aanpakken.
Zonder aanmatigend te willen zijn Bertie heb ik na lang aarzelen en denken, schrijf ik het wel of niet, toch besloten om bij deze belangrijke oefening wat uitleg te geven. Want een bak kent vier hoeken dus die oefening kan vier keer gereden worden.
Waarom kun je als je binnenbeen goed aan het paard zit je binnenhand wat naar voren doen? Dat heeft te maken met het principe dat jouw binnenbeen dan het contact met de mond onderhoud (via zenuw) doordat je deze goed aanlegt op de singel. Linkerbeen onderhoudt dan contact in linker kaak en rechter been aan de rechter kant. Dus je been "vervangt" je hand als het ware.
Door je binnenhand dan "te geven", pakt je paard de buitenhand beter aan, door je binnenbeen op de singel buigt hij mooi en gaat hij dus beter sporen als paard in een correcte stelling gereden wordt. Dit kun je later uitbouwen in nog meer schouder voor te rijden.
De oefening is zo belangrijk (en wellicht is dit allang bekend bij jullie) dat ik toch besloten heb om met wat uitleg de toelichting te geven van het waarom. Waarschijnlijk is dat wel uit gelegd maar dat komt in dit korte filmpje niet eruit. Als ik het niet correct omschrijf Bertie of anderen dan corrigeer me!

Hoi [pien_2010]

Het moet me van het hart dat ik je bijdragen niet altijd eenvoudig vind om te lezen. :o
Ik moet echt altijd twee keer lezen voordat ik (denk dat ik) je begrijp. _O-
Interessant wel. Dat altijd! <3

Vandaag onttrek ik me aan het DRIE-keer-lezen door een vraag te stellen.
Zou je je bijdrage zodanig herformuleren dat 'binnenachterbeen' een centrale rol krijgt? +:)+

Het is geen flauwe vraag.

Ik kan niet zoveel met 'hand'discussies. Dat is kennelijk een manco in mijn 'plaatje' van 'gewoon' dressuur rijden. Of misschien 'correct' dressuur rijden.
Wellicht moet ik nog veel bijleren. :=

Overigens geloof ik dat we beiden de fantastische toegevoegde waarde van een schouderbinnenwaarts (in eerdere fase: schoudervoor) kennen. Daar hebben we geen dispuut voor nodig. :D

Oh .. die opmerking dat je niet aanmatigend wilt zijn .. _-:(
Nóóit meer doen, zo'n opmerking! -:(-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:59

Je opmerking begrijp ik Bertie. Dat is waarom je de oefening doet, die centrale rol van het binnen achterbeen is het doel. Dat heb ik als bekend verondersteld hier.
Mij ging het in deze post om het feit dat het voor mij behoorlijk verhelderend was te leren dat het paard zo gebouwd is, dat als ik mijn binnenbeen goed aanleg het paard in de kaak de reactie voelt. Zo blijkt dat te werken. Zo zit het paard in elkaar. Dat heb ik nooit geweten Bertie en ik voel het ook bij Polie.
Vrijwel allemaal hebben we de neiging de paarden te veel met de binnenhand te rijden ipv de buitenhand. Daardoor gaan teveel paarden ahw als een plank door de bocht. Juist door je binnenbeen aan te leggen voelt je paard dit dus op een natuurlijke manier in de kaak. Dit wetende kun je dus je binnenhand "geven" en mooi in stelling rijden.
Door deze oefening geef je het binnen achterbeen de ruimte goed onder het paard (massa) neer te zetten.
Dus het is geen aanzet tot dispuut maar eerder enthousiasme dat in jouw lessen de hoeken goed rijden ook zo centraal staat, net als bij mij.
Ik wilde deze toevoeging van binnen been irt gevoel in kaak juist doen omdat ik me afvroeg: "is dit wel bij iedereen bekend?". Ik ben hierdoor echt anders gaan rijden en veel meer met mijn binnenbeen gaan rijden ipv met mijn binnenhand. Kun je het nog volgen?
Ik schrijf niet ingewikkeld om ingewikkeld te schrijven. Voor mij is het juist door het zelf in eigen woorden te formuleren, te leren het me nog meer eigen te maken. Dat ik dit niet altijd simpel vind moge duidelijk zijn. Maar ja, ik vind paardrijden ook helemaal niet simpel. Wel super gaaf...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:15

Wat goed Marocje dat je hem eerst zonder geluid hebt bekeken!! +:)+ Geeft niet dat je nog lang niet alles ziet, leer je vanzelf! Juist daarom heb ik ook aangeraden om hem eerst zonder geluid te bekijken en daarna met geluid om te LEREN kijken. Zien wat er gebeurd, probeer het eens te benoemen. En daarna kan je jezelf controleren door het geluid erbij aan te zetten. ;)

Klopt helemaal wat je zegt, wanneer binnenteugel te dominant word krijgt het binnenachterbeen niet voldoende ruimte om onder te treden. Vandaar dat het ook zo belangrijk is om de juiste hulpen te geven, binnenbeen en buitenteugel die correct samen werken. :)

Dankjewel Babootje, dressuurmatig gaat het inderdaad zeker allemaal niet vanzelf. Goed gezien. Hij is inderdaad wel werkwillig, laat me ook direct goed voelen wat ik doe. Dit heb ik tijdens de workshop ook bevestigd gekregen, kan hem heel goed aanvoelen. Het heeft ook wel voordelen dat ie zo 'groot' is en beweegt. :P Wat betreft het links of rechtsgebogen, heb er vanavond weer even op gelet maar hij is toch wel echt rechtsgebogen. ;)

Hihi, grappig dat je een spoortje aan raad. :D
In mijn omgeving word het ook heel veel aangeraden, toch wel beetje tegen mijn eigen gevoel in omdat ik hem nog niet voldoende aan het been vind. Spoortje is er immers niet voor bedoeld om hem beter aan het been te maken maar om de hulpen te verfijnen. Ik begon de workshop met een spoortje om, direct moest die al af van Bertie. Ze gaf mij gelijk in mijn gevoel, eerst goed aan de hulpen en zelf een stuk consequenter worden. ;)

Moment doen we ook veel afwisselende training, zijn al veel meer uitgebouwd. Maar op het moment van het filmpje was het te veel gevraagd {vooral voor mij} om bezig te gaan met tempo wisselingen en slangenvoltes enzo.

En Bertie jij bent ook echt een kanjer hoor! Heb al zo veel van je mogen leren, vind het jammer dat ik niet om de hoek woon en wat vaker op de koffie kan gaan bij je of om even je hulp erbij te roepen. :o

Pien en Bertie, zo leuk om te lezen dat jullie hetzelfde bedoelen maar daar net even wat andere woorden voor gebruiken. :P

_Marinke_

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:25

xTitanic, als eerst wil ik even zeggen dat ik het SUPER vind dat je het filmpje toch plaatst ondanks dat je zelf al genoeg dingen ziet! Ook vind ik het echt heel tof om te lezen dat je zo graag wilt leren! +:)+ :D

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het er uit ziet wanneer jullie dressuurmatig serieuzer bezig zijn. Vind het filmpje wat lastig omdat je op 2 totaal verschillende manieren de galop rijd. In het stukje van juni rijd je hem wat meer bij elkaar maar vind ik hem wat 'strak' ogen, niet fijn door zijn lichaam. Echter vind ik hem in het stukje van oktober waar je hem eigenlijk richting het uitgalloperen rijd ook niet echt lekker lopen juist weer te lang en te 'ontspannen'. Ook het uitgalloperen kun je héél correct en actief rijden. {Actief niet in de zin van sneller of meer doen, maar wel een paard dat actief vanuit de achterhand loopt}. :)

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:38

Hoihoi! ik kruip weer even onder mijn steen vandaan, ik heb vanavond weer les gehad van Jolien, Het zou eerst een zit-les moeten worden maar omdat het gewoon rijden zo fijn ging, vonden we het jammer om het te onderbreken. :D Mijn moeder heeft het gefilmd, ik hoop dat jullie het filmpje beter kunnen bekijken dan ik, bij mij versneld het beeld soms.. :?

https://www.youtube.com/watch?v=YXcBM5Fww94

Ik ben erg slecht in het verwoorden wat ik zie, niet zozeer in het kijken... maar ik weet, dat ik iets meer terug moet blijven zitten, en dat ik mijn handen niet vast moet zetten.
Ik krijg de neiging om aan de binnenteugel te gaan hangen, terwijl als ik mijn binnenhand ontspan mijn pony vrijwel direct naar beneden zakt (wisselwerking..). Hij was erg soepel en ik had bijna geen gewicht in mijn handen, waardoor ik best ontspannen kon zitten. Hij spoort nu ook veel meer als dat hij ooit deed, thanks Jolien *\o/*

Ik ben benieuwd wat jullie (kunnen) zien! :o

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:07

pien_2010 schreef:
Je opmerking begrijp ik Bertie. Dat is waarom je de oefening doet, die centrale rol van het binnen achterbeen is het doel. Dat heb ik als bekend verondersteld hier.
Mij ging het in deze post om het feit dat het voor mij behoorlijk verhelderend was te leren dat het paard zo gebouwd is, dat als ik mijn binnenbeen goed aanleg het paard in de kaak de reactie voelt. Zo blijkt dat te werken. Zo zit het paard in elkaar. Dat heb ik nooit geweten Bertie en ik voel het ook bij Polie.
Vrijwel allemaal hebben we de neiging de paarden te veel met de binnenhand te rijden ipv de buitenhand. Daardoor gaan teveel paarden ahw als een plank door de bocht. Juist door je binnenbeen aan te leggen voelt je paard dit dus op een natuurlijke manier in de kaak. Dit wetende kun je dus je binnenhand "geven" en mooi in stelling rijden.
Door deze oefening geef je het binnen achterbeen de ruimte goed onder het paard (massa) neer te zetten.
Dus het is geen aanzet tot dispuut maar eerder enthousiasme dat in jouw lessen de hoeken goed rijden ook zo centraal staat, net als bij mij.
Ik wilde deze toevoeging van binnen been irt gevoel in kaak juist doen omdat ik me afvroeg: "is dit wel bij iedereen bekend?". Ik ben hierdoor echt anders gaan rijden en veel meer met mijn binnenbeen gaan rijden ipv met mijn binnenhand. Kun je het nog volgen?
Ik schrijf niet ingewikkeld om ingewikkeld te schrijven. Voor mij is het juist door het zelf in eigen woorden te formuleren, te leren het me nog meer eigen te maken. Dat ik dit niet altijd simpel vind moge duidelijk zijn. Maar ja, ik vind paardrijden ook helemaal niet simpel. Wel super gaaf...

Wow piendimaitre!
de spijker op de kop! *\o/*

Je zegt dat je het achterbeen als doel bekend veronderstelt.
Ik heb iets grappigs van een collega geleerd. Open deuren moet je steeds opnieuw opentrappen, zegt hij.
En hij heeft gelijk. Vaak doen we aannames. 'Wij' vinden iets misschien duidelijk, maar is het dan ook voor anderen net zo duidelijk als voor ons?
De kaders steeds weer benoemen is zo gek nog niet. :j

Nu je je verhaal hebt 'omgebouwd' naar achterbeen begrijp ik je redenering meteen veel beter. :)

Wel houd ik het simpeler dan jij, ik treed minder in details tijdens een workshop. Hm .. ik treed tijdens een les eigenlijk steeds minder in details naarmate ik een ruiter meer kan laten voelen wat er gebeurt. Natuurlijk blijft onderbouwing essentieel. Ik denk dat dat ook wel aan de orde kwam tijdens het filmpje van Marinke (dat ik niet helemaal heb afgeluisterd want ik vind het maar raar mijn eigen stem te horen).

Ik vind het belangrijk de theorie zo simpel mogelijk aan te bieden. Dan is de drempel ook laag om iets uit te willen proberen.
Ik vind het belangrijk dat mensen iets ervaren, en VOELEN dat er een relatie is tussen de hulp: binnenbeen-binnenhandtoestaan-ondertredendachterbeen.
Dat het toestaan met de binnenhand daarbij essentieel is. Want hoe kan een paard met het binnenachterbeen vrij ondertreden, als een vasthoudende binnenhand dat juist begrenst?
Het is de klassieke manier om paarden los te maken, en te laten inbuigen om het binnenbeen.
Niks truukjes met contrastelling. Je heb uiteindelijk meer aan een gymnastiserende oefening die óók nog eens het achterbeen sterker maakt.
Met truukjes worden oorzaak en gevolg omgedraaid. Ik vind dat jammer.

Ik ga voor uitnodigend rijden, waarbij steeds de focus ligt op het sterker maken van de achterhand, en het paard op eigen benen laten lopen.

En ja, als het paard extra binnenkomt met het binnenachterbeen laat het ook de kaak los.

Het is grappig om te zien hoe jij (kennelijk?) de focus legt op de ruiter die het paard stuurt. Waar ik uitga van het paard, en de ruiter die het paard faciliteert. _/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:26

Klopt Bertie, dat ik de focus leg bij de ruiter daar het meestal zo is dat het paard OK bezig zal zijn als de ruiter hem niet in de weg zit om wat voor reden dan ook.

Vaak met de allerbeste bedoelingen.

Dus als de ruiter correct rijdt dan komt dat paard vanzelf. Dat paard weet dan namelijk echt wel wat hij moet doen.

Kijk ik ben geen instructrice.
Ik heb maar één leerling en dat ben ik zelf (nu ja en een vriendin van mij dan die ik leer paardrijden op onze Hercule). Dus door mezelf aan te pakken en te scholen heb ik geleerd om Polie al correcter te rijden.

Omdat ik alleen via internet les nog kan krijgen, moet ik wel heel erg gefocust zijn op de ruiter die Polie rijdt (c'est moi!!).
Ik heb immers al anderhalf jaar geen les meer gehad, dus als ik rijd ben ik ruiter en instructrice tegelijk.

Dus veel voelen tijdens het rijden hoe Polie gaat en wat ze doet en daar op reageren en inspelen, goed voelen hoe ik zelf bezig ben zowel innerlijk als uiterlijk, voor en na het rijden veel lezen, veel goede filmpjes of lessen bekijken met en van mijn instructrice als ik in NL ben en een keer per jaar filmpjes naar NL sturen voor commentaar.
Ik blijk nog steeds vooruit te gaan dus het rijden zonder les gaat nog steeds goed.

Het is zoals Marinke aangeeft, wij hebben verschillend manier van verwoorden maar menen vaak het zelfde.
Dat is goed en leuk voor de discussie en het begrip. Niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:48

lauraatjxx schreef:
Hoihoi! ik kruip weer even onder mijn steen vandaan, ik heb vanavond weer les gehad van Jolien, Het zou eerst een zit-les moeten worden maar omdat het gewoon rijden zo fijn ging, vonden we het jammer om het te onderbreken. :D Mijn moeder heeft het gefilmd, ik hoop dat jullie het filmpje beter kunnen bekijken dan ik, bij mij versneld het beeld soms.. :?

Ik ben erg slecht in het verwoorden wat ik zie, niet zozeer in het kijken... maar ik weet, dat ik iets meer terug moet blijven zitten, en dat ik mijn handen niet vast moet zetten.
Ik krijg de neiging om aan de binnenteugel te gaan hangen, terwijl als ik mijn binnenhand ontspan mijn pony vrijwel direct naar beneden zakt (wisselwerking..). Hij was erg soepel en ik had bijna geen gewicht in mijn handen, waardoor ik best ontspannen kon zitten. Hij spoort nu ook veel meer als dat hij ooit deed, thanks Jolien *\o/*

Haha of het beeld gaat te langzaam, en dan ineens weer te snel haha. Dus t tempo klopt niet wat je op t filmpje ziet haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:54

Verdorie, heel verhaal getypt, is t weer weg. Maar goed, wat ik zeggen wilde, is dat ik vandaag met Laura en Harm met stelling en buiging bezig ben gegaan om hem zo los te maken door het lijf. Eerst deden we dit op de volte, daarna op de 2e hoefslag lange zijde. Harm pakte dit goed op en werd hierdoor vanzelf nageeflijk. Deze manier gebruik ik vaker om nageeflijkheid te krijgen. Stelling, contrastelling en rechtzetten. Laura kon Harm na 10 minuten compleet recht op 2 teugel rijden, met een stille aanleuning en mooie takt. Als Harm er weer wat uit dook, kon ze hem dmv stelling en buiging weer de hand op laten zoeken en daarna weer recht zetten op 2 teugels.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:07

_Marinke_ schreef:
In mijn omgeving word het ook heel veel aangeraden, toch wel beetje tegen mijn eigen gevoel in omdat ik hem nog niet voldoende aan het been vind. Spoortje is er immers niet voor bedoeld om hem beter aan het been te maken maar om de hulpen te verfijnen. Ik begon de workshop met een spoortje om, direct moest die al af van Bertie. Ze gaf mij gelijk in mijn gevoel, eerst goed aan de hulpen en zelf een stuk consequenter worden. ;)

Ik ging eigenlijk niet op je filmpje reageren. Clinic's zorgen er altijd voor dat je anders rijd dan dat je normaal doet. Vind het beeld dan vaak ook te zoekende en bovendien heb je al conflicten genoeg in je hoofd om op te lossen.

Toch gaan me een ding van het hart en dus ga dat toch zeggen.
Je paard is zoals je zelf zegt helemaal niet gehoorzaam aan je been. Geen oefening is te rijden als hij dat niet is. Jij laat het daarin ook nog eens toe. Je drijft, drijft nog is, nog is. En er veranderd niks en toch stop je met drijven. Soms vergeten we dat paarden best slim zijn en dat weten.
Als je voorwaarts wil, dan wil je voorwaarts. Vraag dan geen 2x, straf hem voor z'n ongehoorzaamheid, beter 1x een zweep dan 10x je been. Er zitten door je gehele rijden heen steeds stukjes in waarbij z'n tempo verloren gaat. Niet alleen in die moeilijke hoeken. Maar steeds weer.
Heel veel van de dingen die hij doet hebben er mee te maken dat ie niet op eigen benen wil lopen en jou maar half gehoorzaamd.
Hij mag niet tegen jou been kleven, hij mag niet aan het schot hangen... Jij kan niet lekker rijden als hij dat doet.

(En over de rest zeg ik niks, ik zie liever een filmpje van hoe je thuis rijd ;) )

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:11

Veulen precies wat jij zegt was het eerste werkpunt tijdens de workshop. Thuis was het nog vele malen erger..

Inmiddels gaat het wel iets beter maar blijft echt een aandachtpunt. Vooral van mijn kant, consequent blijven! In de lessen is mijn instructrice er ook heel consequent op, been -> reacite? Niks meer doen.. Geen reactie? Direct PANG! (reactie eisen). Ik moet zeggen dat het echt aan mij ligt hoor, moet er zoveel meer consequenter in worden. Vlagen gaat het heel goed, maar ook vlagen dat het lijkt alsof we weer terug bij af zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:14

lauraatjxx schreef:

Eigenlijk is er niet zo veel te zien op het filmpje. Het tempo klopt op de meeste stukken niet omdat ie langzaam hard speelt en het beeld is heel wazig. Sorry, misschien kun je hem op een andere manier uploaden dat het iets beter wordt?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:26

_Marinke_ schreef:
Veulen precies wat jij zegt was het eerste werkpunt tijdens de workshop. Thuis was het nog vele malen erger..

Inmiddels gaat het wel iets beter maar blijft echt een aandachtpunt. Vooral van mijn kant, consequent blijven! In de lessen is mijn instructrice er ook heel consequent op, been -> reacite? Niks meer doen.. Geen reactie? Direct PANG! (reactie eisen). Ik moet zeggen dat het echt aan mij ligt hoor, moet er zoveel meer consequenter in worden. Vlagen gaat het heel goed, maar ook vlagen dat het lijkt alsof we weer terug bij af zijn.

Misschien is de truuk hierin dat je hem moet leren om niet in z'n tempo terug te komen. We zijn soms geneigd om terug te komen in tempo te willen corrigeren met een been. Maar bedenk je het volgende eens:

(Simpel gezegd)
De hulp voor harder is aandrijven. De hulp voor langzamer is een ophouding. Als een paard dan zelf terugkomt in tempo zonder opdracht, dan is dat eigenlijk al een ongehoorzaamheid. Bij flegmatieke paarden werkt het bestraffen van die terugkomst in tempo vaak beter dan het corrigeren. Je skipt als het waren een extra hulp die zo'n paard extra ruimte geeft voor dat 'tragere' gedrag.

Het rijtje is dan namelijk anders:
- - paard komt terug in tempo - ik voel het - ik corrigeer met me been - - paard reageert niet - - tikje - paard komt in oorspronkelijk tempo.
- - paard komt terug in tempo - ik voel het - - tikje - paard komt in oorspronkelijke tempo.

Niet alleen maakt het paard minder passen in een lager tempo ( elk streepje is een pas). Het is in het eerste geval lang niet altijd meer duidelijk dat je hem corrigeert voor de eerste uit de keten.

Het is een keuze die je als ruiter soms zelf moet maken, maar iets wat wel de moeite waard is. Als dit na weken nog steeds een struikelblok is, dan moet je soms eens een andere insteek nemen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:46

Veulen84 schreef:
_Marinke_ schreef:

Misschien is de truuk hierin dat je hem moet leren om niet in z'n tempo terug te komen. We zijn soms geneigd om terug te komen in tempo te willen corrigeren met een been. Maar bedenk je het volgende eens:

(Simpel gezegd)
De hulp voor harder is aandrijven. De hulp voor langzamer is een ophouding. Als een paard dan zelf terugkomt in tempo zonder opdracht, dan is dat eigenlijk al een ongehoorzaamheid. Bij flegmatieke paarden werkt het bestraffen van die terugkomst in tempo vaak beter dan het corrigeren. Je skipt als het waren een extra hulp die zo'n paard extra ruimte geeft voor dat 'tragere' gedrag.

Het rijtje is dan namelijk anders:
- - paard komt terug in tempo - ik voel het - ik corrigeer met me been - - paard reageert niet - - tikje - paard komt in oorspronkelijk tempo.
- - paard komt terug in tempo - ik voel het - - tikje - paard komt in oorspronkelijke tempo.

Niet alleen maakt het paard minder passen in een lager tempo ( elk streepje is een pas). Het is in het eerste geval lang niet altijd meer duidelijk dat je hem corrigeert voor de eerste uit de keten.

Het is een keuze die je als ruiter soms zelf moet maken, maar iets wat wel de moeite waard is. Als dit na weken nog steeds een struikelblok is, dan moet je soms eens een andere insteek nemen.[/quotent
Ik snap niet zoveel van wat je zegt. Maar het lijkt wél een heel interessant onderwerp!
Leuk!

Ik vind het belangrijk dat een paard een 'basistempo' heeft, en kent.
Kent - in de zin van 'als ik iets moeilijk vind, dan vind ik in mijn basistempo mijn rust en vertrouwen weer terug'.

Begrijp ik dat je rijdt op 'cue'?
Dat wat cowboy-rijden is?
Dat de ruiter eenmalig het tempo aangeeft, en dan is het de verantwoordelijkheid van het paard dat tempo aan te houden zonder dat de ruiter/cowboy bij hoeft te sturen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:51

[quote="_Marinke_"]

Dat is toch een benadering die ik niet zou kiezen. Het is heel duidelijk als ik je zo zie rijden dat je het alleen op je been niet redt. Dat is niet zo verwonderlijk, want je paard is groot, lang, scheef en niet zo buigzaam.
Een spoortje is zeker ook bedoeld om hem beter aan het been te maken. Niet zozeer in het voorwaarts, maar opzij en om je been buigen is ook "aan het been maken". Je moet je paard gehoorzaam maken aan je been ( wijken voor druk, ook voor de eenzijdige kuitdruk) maar als je been niks te vertellen heeft, dan moet je wat. Als je paard niet naar voren gaat op je been gebruik je toch ook de zweep?
Als je daarbij dan ook ellenlang op op de hoefslag moet draven terwijl Disco duidelijk aan de wand kleeft ontgaat me het advies van het spoortje afdoen al helemaal. sterker nog, jou had ik helemaal niet op de hoefslag laten rijden, maar op de binnenhoefslag. En jou leren met spoor te rijden en je paard ertussen te houden :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:02

bertie schreef:
Dat de ruiter eenmalig het tempo aangeeft, en dan is het de verantwoordelijkheid van het paard dat tempo aan te houden zonder dat de ruiter/cowboy bij hoeft te sturen?

Dat is gewoon Anky rijden :D
Ooit een clinic gezien? (zijn vast nog wel te vinden op U tube)
je geeft een hulp en vervolgens moet je paard dat blijven doen tot je er iets aan verandert.
Volgens mij is dat op hoger niveau ook wel gebruikelijk.
Wat bedoel je met bijsturen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:52

bertie schreef:
Ik snap niet zoveel van wat je zegt. Maar het lijkt wél een heel interessant onderwerp!
Leuk!

Ik vind het belangrijk dat een paard een 'basistempo' heeft, en kent.
Kent - in de zin van 'als ik iets moeilijk vind, dan vind ik in mijn basistempo mijn rust en vertrouwen weer terug'.

Cowboy's rijden zo, klassieke dressuurruiters rijden zo en inderdaad Anky rijd ook zo.

Er is niks mis met het basistempo. Sterker nog, het is top... Maar moet wel vanuit de ruiter komen. De ruiter moet voelen dat het paard dat op dat moment nodig heeft. De ruiter moet het initiatief nemen.
Als ik vanuit me basistempo een uitgestrekte draf rij dan geef ik dat bevel. Voel ik dat het paard het niet red, dan kom ik terug naar het basistempo.
Het basistempo is dan een beloning voor het paard en die zal er op vertrouwen dat ik hem op tijd terug zal halen naar de geoefend tempo.

Afhankelijk van het type paard, hoeveelheid spieren en sport, is je basistempo laag/hoog, vlak/verheven. Wij geven die invulling aan de hand van wat we weten en willen. Maar om dat te bereiken moeten we de grenzen afbakenen. Dat is dan misschien ook 1 van de moeilijkste dingen van de basissport, dat bepalen. We zijn geneigd om het paard te laten kiezen, of het tempo te kiezen wat het lekkerste zit. Maar je kiest het tempo waarin jou oefeningen het meest effectief doorkomen en je later het grootste effect zal hebben. Je leert je paard in dat tempo te blijven en dat doe je op de meest simpele en rechtlijnige manier die er bestaat. Door hem geen uitweg te geven naar andere tempo's

Het is een leerprincipe. Jou actie heeft een gevolg en die moet je dragen. Wil je dat gevolg niet dragen, leer dan het gevolg te vermijden.
Als ik tegen jou zeg <spring>, je <springt> niet en dus geef ik je een lel om je oren... Tja 1x wordt je boos, 2x baal je en na wat meer keren ben je wel klaar en leg je de link en <spring> je.

Mooiste is dat je paard zal generaliseren. Later zul je elk ander tempo kunnen rijden zonder constante je been te hoeven gebruiken als drijvende hulp. Daarnaast kun je in de overgangen je paard veel makkelijker gesloten houden. Immers je kunt met een klein hulpje van je been vragen of hij toch niet iets door wil in het terugkomen. (Dit moet je voelen trouwens, heel lastig uit te leggen of uit te beelden).

Iedereen zal merken dat rijden makkelijker wordt als je bedenkt dat je paard niks snapt tot je het hem leert. Wees consequent, hou dingen gescheiden en geef hem ruimte om te denken.
Een basistempo is ontiegelijk moeilijk. Een paard zoals die van Marinka met spieren op alle plekken behalve de goeie... Die zal dat in het begin maar 5 passen kunnen. Vraag niet meer, vraag niet harder. Je leert ze alleen maar om af te stompen op simpele dingen. Een paard kan niet gehoorzamen als ie het niet kan, dus leert ie negeren. Dan krijg je paarden die alleen nog maar reageren op omgekeerde zwepen, schoppen en rukken.
Bouw pauzes in... En helaas betekend dat dat je je paard een pauze moet leren. Maar gelukkig zijn ze je snel dankbaar voor even halthouden/stap lange teugel. En na een paar minuten kun je weer het zelfde oefenen (of iets anders).

*Stapt van onorthodoxe spreekstoel af* Dit is slechts mijn beeld van paardrijden, gekleurd door mijn ervaringen. Iedereen heeft het recht om anders te doen of te bedenken. (Maar denk er svp wel over na)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:08

lauraatjxx je filmpje is niet te beoordelen. Het tempo gaat bij mij alle kanten uit. Sorry dus!

Titanic je schrijft dat je 17 jaar bent en dus zat nog kunt leren. En zo is het ook en daar is niets mis mee. Lees je eens in als het gaat om de halve ophouding (rijden met zit, hand en been).
Wat betreft je houding vind ik wel meevallen. Van mij mag je spoortje uit doen en veel meer met kuit contact gaan rijden. Tevens handen boven de manenkam, teugels korter waardoor je halve ophouding door kan komen. Door je handen zo opzij te houden en bijna boven je benen, blokkeer je en dat is voor je paard te streng en niet fijn. Je ziet dat ook aan hem. Door je handen boven de manen kam te houden en met twee handen tegelijkertijd de ophouding te geven én je benen (+ zit) goed erbij kan je paard op eigen benen gaan lopen ipv van hangen in je handen als het ware. Door met correcte stelling te gaan rijden kan je paard zijn rug beter gebruiken en dat is ook fijn met springen. Je hebt een leuk paard en je hebt echt wel aanleg. 17 Jaar is gewoon nog heel erg jong. Veel plezier hé!

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:42

Hmmm het was al niet een super filmpje, maar is nog slechter geworden na het uploaden...... Volgende keer beter hihi :o
Voor nu lees ik weer bij en kruip ik weer onder mijn steen.. :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:20

lauraatjxx schreef:

Hoi, ik ben erg achter met lezen.
Geen tijd gehad voor je filmpje.
Maar wel: bovenstaande opmerking triggert me.
Omdat leren benoemen wat je ziet enorm kan helpen om door dingen heen te kijken, verder te leren. :j
Ook al valt het niet mee, naast 'kijken' is het benoemen van wat je ziet eigenlijk nog wel belangrijker. 'Kijken' krijgt er echt een nieuwe dimensie door!

Door het onder woorden brengen van wat je ziet merk je dat er dingen gaan spelen als oorzaken-gevolg. Het is niet vrijblijvend meer, zoals alleen 'kijken' dat wel is. *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:04

Eventjes een EGO post want paardrijden is zo verschrikkelijk leuk.

Vandaag zo gaaf en dan ook ontzettend gaaf gereden op Polie *\o/* .

Door het sturen van de filmpjes naar Murphy (mijn instructrice) en het commentaar terug, ben ik heel bewust bezig om mijn linker heup en dus linker been naar voren te doen, zodat hij goed ligt en niet als zo vaak achter de singel.

Door mijn scoliose kan ik dat niet voelen, dus moet dit echt heel bewust doen.
Het effect is dus nu±
1. Polie reageert daar super op en is als een zonnetje te rijden want ik zit veel rechter en doe er alles aan om ook mijn linker been correct te gebruiken;
2. Mijn rug doet heel veel zeer bij tijd en wijlen want door zelf recht te gaan zitten komt die Hernia weer helemaal tot uiting :(:) .

Enfin, we waren super geconcentreerd bezig.

Had gegaloppeerd, veel SB, travers en renvers, veel overgangen en tempi wisselingen en verruimingen. Dus we waren bijna klaar, want ze deed het zo geweldig super.

Dus laatste oefeningen breken aan. Paardje rijden op de denkbeeldige diagonaal, halt zetten, paar passen achterwaarts en weg in midden draf. Wouw eerste keer ging super, en dat voor een overbouwde merens.

Toen op de andere hand en ik denk dat ik niet op mijn been lette (en die dus weer achter mijn singel slingerde ~~}> ), dus ik ging achterwaarts (keurig) geef de hulp voor de middendraf, tenminste dat was de bedoeling en zonder een fractie van een seconde te aarzelen, spuit ze weg in een perfecte middengalop :D :D *\o/* *\o/* .

Ik kreeg zo de slappe lach, want realiseerde gelijk dat ik dus weer niet had opgelet en ze dus de hulp terecht als de galop hulp interpreteerde, dat ik even door reed en daarna gelijk ben afgestapt.
Dat lieve koppie heb ik in mijn armen genomen en met haar in de boomgaard die in die wei staat, een grote heuse appel heb uitgezocht als beloning <3 .

Smakkend van de reuze appel zijn we saampjes naar huis gelopen.

Geen zorgen maken, ik rijd altijd met het halster onder het hoofdstel en heb na het rijden altijd het hoofdstel in mijn hand zodat we samen nu appel etend als beloning, naar huis liepen.

Ik voel me zo gelukkig en blij met mijn kleine zwarte merens <3 <3 *\o/* *\o/* Moet het eventjes met jullie delen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:26

Klinkt goed Piendumatre, wat heerlijk om met zo'n goed gevoel af te stappen *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:51

Wat is dat genieten he pien_2010. Daar doe je het toch allemaal voor (samen genieten)?
Denk dat jouw Polie maar wat blij is met je :D :D :D

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:13

bertie schreef:
lauraatjxx schreef:

Hoi, ik ben erg achter met lezen.
Geen tijd gehad voor je filmpje.
Maar wel: bovenstaande opmerking triggert me.
Omdat leren benoemen wat je ziet enorm kan helpen om door dingen heen te kijken, verder te leren. :j
Ook al valt het niet mee, naast 'kijken' is het benoemen van wat je ziet eigenlijk nog wel belangrijker. 'Kijken' krijgt er echt een nieuwe dimensie door!

Door het onder woorden brengen van wat je ziet merk je dat er dingen gaan spelen als oorzaken-gevolg. Het is niet vrijblijvend meer, zoals alleen 'kijken' dat wel is. *\o/*

Het filmpje is eigenlijk onbeoordeelbaar (is dit een woord?) geworden na het uploaden, kwaliteit was al niet super :(:)

Ik moet echt nog leren om te verwoorden wat ik zie, zo'n Bertie workshop zou voor mij ook daarom ERRUG leerzaam zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:19

Volgende keer maar ik wel een filmpje Laura en dan kunnen we hem samen terug kijken. Je kunt hier ook filmpjes van iemand anders proberen te beoordelen. Dat is erg leerzaam.