Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:14

vur schreef:
Hebben we deze al eens gezien en gehoord?
http://www.youtube.com/watch?v=U3rkn2eSsXQ
Even wat anders dan PRE's.

Wat mij in de clinic vooral aanspreekt is het aanzetten om na te denken over je hulpen en het consequent zijn in je hulpen.

leuk, bedankt voor het plaatsen. :j

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:15

Zeker leuk en vooral erg begrijpelijk. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:16

Electra63 schreef:
Kijk, als iemand jou (kritische) vragen stelt of als iemand het niet met jou eens is, dan zeurt men of je beantwoordt de vragen niet, of je doet een aanname dat men er geen verstand van hebt. Dat bedoel ik met arrogantie. Jij doet voorkomen, alsof alleen JIJ de waarheid in pacht hebt.
W.b.t. Pré's enz. het valt mij op, dat jij alleen positief doet over filmpjes met Iberische paarden, dat geeft de indruk dat je niet objectief bent, een filmpje van een ander ras, maakt mij niet persé blijer, het valt mij alleen op. :D

ga maar eens die 160 paginas af
dan vind je (en het begint al met de openingspost) zeker andere paarden ook! Die wél goed gereden worden.
het gaat hier over rijden, beweging van het paard. Niet rasgebonden
Zelf heb IK een voorliefde voor het spaanse ras. Tja, niks mis mee toch?
En dat heb ik al eerder gezegd, daarom zal ik idd veel PRE filmpjes posten.
Misschien een idee de essentie van dit topic niet te vergeten?
waar is het gebleven (niet rasgebonden) ;) :+
Je dwaalt op deze manier af van het onderwerp, en dat is zonde
Overigens heb ik van de laatste 2 geposte filmpjes, 1 gepost , waarvan ik vind slecht gereden
2 e beter gereden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:25

nombrado schreef:
jawel peppertree
ik weet namelijk dat het je echt niet gaat over het rijden
wel over het rellen
heb ik geen zin in!

Wat ontzettend flauw om op het rellen te gooien omdat je geen antwoord hebt.

Nergens, maar dan ook echt nergens, ben ik aan het rellen of iets wat daar op lijkt. Ik vraag alleen om verduidelijking en stel vragen. Je blijft er maar omheen draaien en redenen geven waarom je niet op mij zou hoeven antwoorden.

Nogmaals Nombrado, ik ben oprecht geïnteresseerd in hoe jij je hulpen geeft en welke op welk moment. Daarom stel ik vragen.

Het lijkt mij namelijk fantastisch om een paard alleen op been- en zithulpen te kunnen rijden. Oprecht. Maar ik zie nu op dit moment echt niet voor me hoe je dat voor elkaar kan krijgen. Volgens jou kan het wel dus ik vraag je om uitleg. Dan draai je eromheen. Dan stel ik nog een vraag, dan zeg je weer dat ik niet goed lees. Dan stel ik nog een vraag en dan gooi je het erop dat ik zou rellen.
Zie je niet dat niet mijn, maar jouw geloofwaardigheid daarmee geen goed gedaan wordt?

Dus nogmaals, en ik wil nog maar eens benadrukken dat ik het echt graag wil weten, hoe geef jij je hulpen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:37

superwoman schreef:
vur schreef:

Wat mij in de clinic vooral aanspreekt is het aanzetten om na te denken over je hulpen en het consequent zijn in je hulpen.

Erg leerzaam weer.
Laat je weer even nadenken ja.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:40

Kijk nombrado, ik heb niet om videoos van jou gevraagd, ik plaats er ook geen van mij dus zal een ander daar ook niet toe dwingen. Maar ik vind het wel heel logisch dat er keer op keer om gevraagd wordt. Jij beschrijft een rij-wijze die zoals je zelf al aangeeft, afwijkt van de gebaande paden. De videoos die je toont van anderen, laten niet zien wat jij omschrijft. Het materiaal dat wel van jou voor handen is (oude video en fotoos in je profiel) laten niet zien wat jij omschrijft. De methode die jij omschrijft gaat velen, waaronder mij, het voorstellingsvermogen te boven. Dus voor mij zou je geen video van jezelf te hoeven laten zien, maar ik zou het wel weten te waarderen als je een video laat zien, waarin iemand zijn groene paard rijdt en traint (rechtricht en stuurt) zoals jij omschrijft en dat je ook duidelijk bij het beeldmateriaal uitleg geeft waaraan je kunt zien op welk moment wat diegene doet en wat het effect is. Als je methode echt zo simpel werkt als jij omschrijft, moet je daarin medestanders hebben die wel gefilmd zijn.

Peppertree

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:42

Of in ieder geval kunnen vertellen hoe zo'n filmpje er dan uit zou zien en hoe en wanneer de ruiter welke hulpen zou geven. Ook prima wat mij betreft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:44

vur schreef:

Bekende bak :D

Ik vind het een duidelijke clinic. Wat ik confronterend vind, is dat de ruiter wel weet hoe zij de figuren moet rijden, maar dat zij het heel moeilijk kan uit leggen, wat voor hulpen zij precies geeft. Zoals Anky daar ook zegt: later moet je lesgeven en moet je dat over kunnen brengen. Je ziet duidelijk, dat de ruiter zich een beetje ongemakkelijk voelt, door de vragen met publiek op de banken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:48

nombrado schreef:
Tango1979 schreef:
Wat doe je in een traver dan, niet bepalen waar het achterbeen wordt neergezet?

nee, ik geef alleen met mijn zit en been richting aan
het gaat daarin om richting
niet wáár het paard zijn been onder de massa zet
dat is sturen op zit en beenhulp

tjonge, dat wordt zelfs nog in de western en spaanse vaquera gedaan.

Maar door het geven van een bepaalde zit- en beenhulp bepaal je toch precies waar je paard in het geval van travers zijn achterbenen plaatst?

Ik ga het clinic filmpje even kijken!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 06:40

vur schreef:

Had het filmpje al eerder gezien, en inderdaad vond ik dat nadenken en consequent zijn fijn en duidelijk uitgelegd. Ook de nadruk op voorwaartse drang houden in een overgang terug is leerzaam. Vond het ook wel grappig dat de amazone niet echt kon uitleggen wat ze precies doet, een talentvolle amazone denk ik die veel op gevoel doet.

Ook zie ik in de clinic dat er een half uur eigenlijk alleen op de reactie op het been wordt getraind, prettig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:04

Nombrado, ik volg dit topic al vanaf het begin en ik heb begrepen dat jij meerdere 'verreden' paarden weer op het goede pad hebt gekregen. Ook heb ik in heel veel berichten zien staan dat mensen willen weten hoe jij bepaalde hulpen geeft en wanneer. Aangezien je geen recent filmpje van jezelf plaatst en veel ontwijkende antwoorden geeft heb ik misschien een idee hoe je van dat 'gezeur' van anderen af komt.
Je krijgt een verreden paard op stal. Zou je uit jouw ervaringen eens een van die paarden in je gedachten willen nemen en eens willen vertellen wat je zo ongeveer per week/twee weken met zo'n paard hebt gedaan om hem weer netjes en recgt aan het lopen te krijgen? Ik ben heel benieuwd naar hoe je zoiets aanpakt. En zou je dan ook wat willen vertellen over de opbouw in oefeningen en welke hulpen je daarbij geeft?
Dit zou ik vast heel leerzaam vinden.

Verder heb ik begrepen dat je een boek wilt schrijven. Dan moet je je wat beter verdiepen in duidelijke communicatie denk ik, om het maar niet te hebben over goede zinnen maken en de spelling. En ja, ik heb het woord recht niet goed getypt, maar mijn mobiel werkt even niet mee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 11:36

Supervixen schreef:
Verder heb ik begrepen dat je een boek wilt schrijven. Dan moet je je wat beter verdiepen in duidelijke communicatie denk ik, om het maar niet te hebben over goede zinnen maken en de spelling. En ja, ik heb het woord recht niet goed getypt, maar mijn mobiel werkt even niet mee.

Ik vind het wel grappig, dat jij hierin mij aanspreekt over mijn spelling en zinnen?
maar zelf niet kan lezen?
Ik ga namelijk geen boek schrijven :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:48

nombrado schreef:
Boek wordt aan gewerkt....alleen moet je die wel kopen dan ;)

:D :D :D :D Ik had ook dus even de indruk dat je een boek aan het schrijven was.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 11:50

vur schreef:

vinden jullie dat het paard elke stap dat ie zet een beenhulp nodig heeft?
Er zitten in dit filmpje dingen waar ik me in kan vinden
maar het overgrote deel dingen waar ik me totaal niet in kan vinden.
paard loopt veel te diep, heeft een valse knik, loopt in eigen houding, is niet vanachter naar voren gereden.
waarom moet de neus zo extreem achter de ll? en hals bovenin een knik hebben?
dat is toch niet "aan de teugel" dat is laag diep rond (LDR) waarin al in veel boeken geschreven is, en veel wetenschappers, artsen over vallen.
Dit vind ik dus een typisch geval van
Waar is het gebleven?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:52

En waar kun je je wel in vinden dan?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:16

Babootje schreef:
nombrado schreef:

:D :D :D :D Ik had ook dus even de indruk dat je een boek aan het schrijven was.

Een boek kan zichzelf prima schrijven als je het maar van achteren naar voren en in het eigen fundament doet dan weet zo'n boek heus zelf wel hoe het moet. :+

Goed filmpje Vur. Duidelijk voorbeeld van een goede les ook didactisch gezien. Misschien even confronterend om de ruiter te vragen wat ze precies doet maar daarna goed en luchtig op doorgegaan. Ook steeds aangeven wat wel goed gaat. Paard en ruiter komen beter uit de les dan ze erin gingen. En inderdaad heel transparant over de hulpgeving. Dat dit niet van achteren naar voren is dat zie ik niet zo. Ik begrijp die opmerking niet. Als het wel zo is kan dan iemand anders een poging doen om het me uit te leggen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:39

Ik snap het ook niet, maar ik ga het ook niet serieus nemen want het wordt toch nooit duidelijk uitgelegd.
Vond de clinic erg helder en leerzaam om te zien. Inderdaad was het best lastig om uit te leggen wat en waarom ze iets deed voor een bepaalde oefening maar als ik de amazone was geweest was ik stiekem (ook?) misschien een beetje bang geweest voor een strikvraag ofzo :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:48

]
Babootje schreef:
nombrado schreef:

[quote="Hermelientje"
Een boek kan zichzelf prima schrijven als je het maar van achteren naar voren en in het eigen fundament doet dan weet zo'n boek heus zelf wel hoe het moet. :+ [/quote]
:D :D :D :D

[quote="Hermelientje"
Goed filmpje Vur. Duidelijk voorbeeld van een goede les ook didactisch gezien. Misschien even confronterend om de ruiter te vragen wat ze precies doet maar daarna goed en luchtig op doorgegaan. Ook steeds aangeven wat wel goed gaat. Paard en ruiter komen beter uit de les dan ze erin gingen. En inderdaad heel transparant over de hulpgeving. Dat dit niet van achteren naar voren is dat zie ik niet zo. Ik begrijp die opmerking niet. Als het wel zo is kan dan iemand anders een poging doen om het me uit te leggen.[/quote]

Achter de loodlijn? ja.
Te diep, nee?
Een typisch geval van LDR? nee.
Van achter naar voren gereden? ja.
Een prima les? ja.

Goed filmpje Vur. (ik had het al eens gezien, maar leuk om weer terug te zien). Fijn paard overigens, zo eentje staat ook op mijn lijstje maar helaas....
De combinatie is natuurlijk nog niet perfect, maar ja daar leren ze ook voor. En je ziet de combinatie ook duidelijk verbeteren.
Moeilijk overigens om dat tactmatige drijven eruit te krijgen als een ruiter/amazone zich dat zo heeft aangeleerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:04

Niet te diep?
neus is toch achter de ll? hoe kan die dan vanachter naar voor gaan?
hoe is het skelet gebouwd, hoe komt je "juiste" aanleuning tot stand?
In en in triest, dat er na 161 paginas, nog steeds weinig mensen in dit topic duidelijk het verschil kunnen zien. Van hoe het was (filmpje 1) en hoe "fout" men nu bezig is.
Echt, ik heb diepe respect voor het paard, eeuwig zonde, van zon mooi dier.
Paard straalt niet...doet het dingetje wat er hoe van hem verlangt wordt......sneu!

Voor de osteo's en fisio's mooi, die draaien overuren, om al het leed weer enigszins te kunnen verzachten. En ach, doet ie het niet meer? enkele reis over de regenboogbrug. :-(

Ik ben hier een beetje klaar
Ik kan écht dit soort filmpjes niet meer zien...wordt er in en in verdrietig van.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:23

nombrado schreef:
Niet te diep?
In en in triest, dat er na 161 paginas, nog steeds weinig mensen in dit topic duidelijk het verschil kunnen zien. Van hoe het was (filmpje 1) en hoe "fout" men nu bezig is.
Paard straalt niet...doet het dingetje wat er hoe van hem verlangt wordt......sneu!

Voor de osteo's en fisio's mooi, die draaien overuren, om al het leed weer enigszins te kunnen verzachten. En ach, doet ie het niet meer? enkele reis over de regenboogbrug. :-(

Ik kan écht dit soort filmpjes niet meer zien...wordt er in en in verdrietig van.

Ik denk dat deze amazone dichter bij de combinatie in filmpje 1 zit qua rijden en denkbeelden dan jij

Ik begrijp uit jouw berichten het volgende:
- Eén hulp van de 4 mag niet gebruikt worden, de teugelhulp. We rijden onze paarden alleen op stem, zit en beenhulp
- De halve ophouding vervalt, deze mag niet gebruikt worden, is manipulatie
- Bij scheefheid plaatsen wij de achterhand van het paard voor de voorhand
- Wij mogen het paard niet laten nageven
- Aanleuning ontstaat vanzelf zonder een halve ophouding, zolang het tempo niet te hoog ligt en het paard maar rechtgericht is
- Rechtrichten is binnen een vrij korte periode opgelost, daarna gaat het paard niet meer scheef

De vraag van de TS is: Waar is het gebleven?
Mijn tegenvraag is: Waar is het ooit zo geweest als jij beschrijft?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:28

Tango1979
Al jou aannames, die je nu noemt, hoe jij denkt dat ik het omschreven heeft, zijn JOU interpretaties.
Niets van bovenstaande klopt in het verhaal.
Wens de amazone heel veel geluk...ik hoop dat zij er blij van wordt om je paard zo te verk*ten. En zo onbewust op je paard te zitten
Wat betreft Anky?
die heeft vroeguh wel anders gereden...niets meer van over helaas.
Verder vind ik dat ze nu beter kan gaan autorijden
stuur zit van voor..doe je met je handen
en been is gas
tja
er zijn een boel autos, die je met deze praktijken geen leed aandoet
een paard wel
bedankt nederlandse dressuur, voor het verzieken van de ooit zo mooie dressuur

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:30

loriene schreef:
En waar kun je je wel in vinden dan?

Nombrado.....2de keer deze vraag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:30

nombrado schreef:
Niet te diep?

De neus is achter de ll is voor mij niet synoniem met te diep. Dat er nog van alles niet goed is aan de combinatie is duidelijk. Ik weet niet of je het hele filmpje hebt gezien, misschien niet, gezien jouw weerzin over deze manier van rijden. De reden waarom het paard bij deze amazone achter de ll loopt wordt duidelijk op ongeveer 15.00 waar Anky met haar aan het werk gaat in het geven van duidelijke hulpen. Doordat ze tactmatig drijft (iedere pas) blijft ze energie opwekken moet ze teveel opvangen aan de voorkant en dat lijkt me de oorzaak van het achter de ll zijn. Dat geven van "dubbele" hulpen moet er dus uit. Met de begeleiding van Anky, waarbij ze precies aangeeft wanneer de amazone been moet geven of moet loslaten zie je dat probleem juist enorm verbeteren.
Paard straalt niet? Tja, wat moet ik daar nu van zeggen. Het lijkt me een werkwillig dier, oortjes naar voren. Wat moet je nog meer zeggen...
Doet het dingetje wat en hoe van hem verlangd wordt? Dat lijkt me nu juist net de bedoeling "een gehoorzaam paard"

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:34

nombrado schreef:
Tango1979
Al jou aannames, die je nu noemt, hoe jij denkt dat ik het omschreven heeft, zijn JOU interpretaties.
Niets van bovenstaande klopt in het verhaal.
Wens de amazone heel veel geluk...ik hoop dat zij er blij van wordt om je paard zo te verk*ten. En zo onbewust op je paard te zitten
Wat betreft Anky?

Over JOU(W) interpretaties gesproken zeg.....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:35

Weet je wat eigenlijk nog het trieste is van alles?
Dat er enorm veel bokkers zijn, die er net zo over denken, en hier niet durven te posten?
omdat ze bij voorbaat al worden afgebrand door bokkers die boos worden als het hele rijden anders is dan ze geleerd hebben.
even een hart onder de riem van die bokkers..., ga gewoon door. Mensen die boos worden of de aanval ingaan ,komt voort uit angst. en verandering veroorzaakt altijd eerst angst.

Ik heb hier tot nu toe mijn bijdrage geleverd zoals ik het zie en ervaar. Na jaren eerst niet blij van een paard te stappen, (klopte gewoon iets niet) en nu blij en vol voldoening eindelijk een samenspel tussen paard en ruiter , harmonie, mooie vloeiende beweging , wat voor beide geen moeite kost.
Ruiters die dit niet zo willen en het ingewikkelder willen maken dan het is, achter goeroes aan blijven lopen, zullen het nooit ervaren.