Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:55

KWPN valt niet over de stevigere paarden hoor :')

Je moet meer denken in de richting trekpaard :j

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:03

oh ik dacht stevig gebouwde paarden in het algemeen.. Dat veranderd, dan mag er 81 kilo op mijn paard, en dat vind ik best weinig, ik zou er persoonlijk niet zo'n moeite mee hebben als een kundige ruiter van boven de 80 op mijn paard zou zitten, maar goed, ieder heeft daar natuurlijk zijn eigen principes over. Ikzelf houd voor mij 80 kilo aan, daar wil ik absoluut niet boven, eigenlijk al niet boven de 78, maar dat komt meer omdat ik recent een nieuw zadel heb gekocht, wat een 17.5 inch is ipv mijn oude 18.5 inch zadel (18.5 inch paste achteraf gezien niet op korte draagvlak van rug paard) en ik daar anders niet meer met mijn kont in pas.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:18

Yamcha schreef:
12% bij een rijtypische warmbloed, 20% bij IJslanders en Shetlanders, en stevigere pony's en paarden.

Ja maar dat zou toch betekenen dat een dik paard meer zou moeten kunnen dragen omdat ie zwaarder is . dat is toch ook weer onzin . Ik geloof daar allemaal niet in hoor ... ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:21

Een dik paard moet zijn eigen teveel aan vet dragen - is ook niet goed. Voor de meeste rassen zijn er globale gemiddelde gewichten. Dus een WB ca. 600-650 kilo.
Maar een WB is vaak lang en dan is "de brug die het gewicht moet dragen" best lang en dus gevoeliger voor doorzakken.
Vandaar dat compacte rassen een hoger gewicht kunnen dragen (percentage) dan langgerekte grotere paarden.

En ja, dat is allemaal onderzocht!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:35

MaritAriel schreef:
Yamcha schreef:
12% bij een rijtypische warmbloed, 20% bij IJslanders en Shetlanders, en stevigere pony's en paarden.

Ja maar dat zou toch betekenen dat een dik paard meer zou moeten kunnen dragen omdat ie zwaarder is . dat is toch ook weer onzin . Ik geloof daar allemaal niet in hoor ... ;)

Het lijkt me dan ook wel verstandig om uit te gaan van het gewicht wat je paard zou moeten wegen, een gezond gewicht. Het is maar een richtlijn {:)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:53

Orchid schreef:
Het lijkt me dan ook wel verstandig om uit te gaan van het gewicht wat je paard zou moeten wegen, een gezond gewicht. Het is maar een richtlijn {:)
[/quote]

uhu zo blijf je bezig , je moet met van alles rekening houden .... het ene paard is het andere paard dragen , ondanks dat twee paarden van het zelfde ras zijn hoeft het toch per definitie niet zo te zijn dat ze even veel kunnen dragen . ik vind niet dat het mogelijk is om een richtlijn te nemen .

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:55

Anders kan iedereen de volledige 163 pagina's lezen voor een nieuwe reactie te plaatsen ;-).

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:57

hahaha geweldig, deze discussie is hier al tig keer voorbij gekomen in dit topic en elke keer word deze herhaald door een ander groepje mensen :D en dit bedoel ik niet verkeerd hoor, snap best dat je geen 163 pagina's terug gaat lezen

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:51

swoeky schreef:
hahaha geweldig, deze discussie is hier al tig keer voorbij gekomen in dit topic en elke keer word deze herhaald door een ander groepje mensen :D en dit bedoel ik niet verkeerd hoor, snap best dat je geen 163 pagina's terug gaat lezen

haha dan zit ik er toch echt al vanaf pagina 1 in :=

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:09

Had iemand het hier al gehad over het gewicht van de ruiter?

*\o/* :+ {:)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:20

gummie schreef:
Had iemand het hier al gehad over het gewicht van de ruiter?

*\o/* :+ {:)

hmmmmmmm kan het me niet herinneren :')

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:18

MaritAriel schreef:
Yamcha schreef:

Dik is niet hetzelfde als stevig!! Deze discussie is hier ook al eens gevoerd..
:)
Een paard dat te dik is (weer een nieuw discussie) kan uiteraard minder dragen dan normaal omdat hij niet goed conditie is en ook nog eens extra eigen gewicht moet tillen...
Een stevig paard is een zwaarder gebouwd type paard met zwaardere benen, zwaarder lijf maar wel in goede conditie en met goed bespiering..Vaak zijn ze ook wat compacter..kortere benen, stevige niet te lange rug waardoor ze wat zwaarder kunnen worden belast..

Iemand enig idee hoeveel een stevige Fries weegt? Dus het wat zwaardere type..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:21

Hoe stevig die Fries ook is, zijn ruggewervel blijft hetzelfde qua lengte, dikte, etc.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:01

hmmm niet helemaal mee eens. Je hebt hele hoogbenige Friezen met vrij lange ruggen en Friezen die veel kortere benen en rug hebben en compacter zijn gebouwd, meer zoals een Spaans paard. Dan maakt het dus niet zoveel uit dat het een Fries is maar meer hoe de Fries gebouwd is. Vraag het me af omdat van Friezen wordt gezegd dat hoewel ze vaak vrij groot kunnen zijn, hoe draagkracht naar verhouding minder is dan andere paarden van hun formaat. Fries waarop ik rij is niet helemaal puur fries er zit iets van tuiger in of KWPN, ze is vrij stevig in haar lijf (buik billen etc) en ze heeft stevige benen ook. Ik vind haar rug dan weer vrij lang dus ik vraag me altijd een beetje af wat haar draagkracht is. Ik zal wel geen probleem zijn voor haar (ong 75 kilo) maar haar andere ruiter is een stuk zwaarder..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:15

Als ik het me goed herinner heeft het ook te maken met de houding van het paard. Een Fries heeft de neiging om het hoofd hoog te dragen en de rug weg te drukken - dat maakt dat de rug wat minder sterk is, omdat er geen/verkeerde spieren zitten. Dat kan worden opgelost met behulp van de juiste training.
Bij een kort paard heb je even veel wervels, maar die zijn per stuk korter - dat maakt de rug sterker - er wordt immers minder afstand overbrugt. Wanneer je een plank over een greppel legt, maakt het uit of de greppel 75cm of 100cm breed is. Die zelfde plank zakt bij de brede greppel met het zelfde gewicht er op, verder door. De ondersteuning (dmv tuien of pijlers) zal bij de langere overspanning beter moeten zijn.

Er is ook verschil in sekse - merries zijn vaak langer dan hengsten. Hengsten zijn daarentegen weer later uitgegroeid

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:56

bethje31 schreef:
hmmm niet helemaal mee eens. Je hebt hele hoogbenige Friezen met vrij lange ruggen en Friezen die veel kortere benen en rug hebben en compacter zijn gebouwd, meer zoals een Spaans paard. Dan maakt het dus niet zoveel uit dat het een Fries is maar meer hoe de Fries gebouwd is. Vraag het me af omdat van Friezen wordt gezegd dat hoewel ze vaak vrij groot kunnen zijn, hoe draagkracht naar verhouding minder is dan andere paarden van hun formaat. Fries waarop ik rij is niet helemaal puur fries er zit iets van tuiger in of KWPN, ze is vrij stevig in haar lijf (buik billen etc) en ze heeft stevige benen ook. Ik vind haar rug dan weer vrij lang dus ik vraag me altijd een beetje af wat haar draagkracht is. Ik zal wel geen probleem zijn voor haar (ong 75 kilo) maar haar andere ruiter is een stuk zwaarder..

De gemiddelde Fries heeft sowieso al een zwakkere rug dan de gemiddelde wbp. Daar moeten helemaal geen mensen van 8o kilo plus op naar mijn idee... Maar daar zullen de meningen vast ook wel over uiteenlopen :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:50

Vast ja! Ik porbeer mezelf onder de 75 te houden sowieso en paardrijden helpt daar goed bij moet ik zeggen.
Ik heb ook altijd een voorkeur gehad voor kleine paardjes dus wilde mezelf nooit te zwaar laten worden.
Heb op een gegeven moment ernstig getwijfeld over een arabo-friesje, om te kopen. Was echt een e-pony maar wel pittig en stevig ding. Ik was helemaal gek met haar en ze leek nooit last van mij te hebben maar toch niet gedaan omdat ze toch een beetje te klein was had ik het idee.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:18

Je kunt een Fries echt niet aanmerken als een paard wat veel gewicht kan dragen. Dan kun je beter gaan voor een Gelders of Gronings type paard. Een kilootje of 75, exlusief zadel enz. is toch wel het maximunm toelaatbare bij een Fries paard.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:35

Ik vind daarbij dat wat al eerder gezegd is, je moet dat per paard bekijken.. ik meende dat zwakke ruggen er juist uitgefokt worden bij het Friese ras? per paard verschillend...

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:36

Er wordt wel strenger op geselecteerd ja. Maar dat maakt een Fries nog steeds niet geschikt voor zwaardere ruiters.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:48

Dat is een discussiepunt die denk ik hier niet thuishoort, ik vind namelijk dat dat niet helemaal waar is :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:57

Dus je vind het normaal om zwaardere ruiters op een Fries te parkeren, terwijl iedereen gewoon weet dat die niet geschikt zijn voor zwaardere personen?
Iets zwaardere ruiters, geen probleem. Maar zoek dan een paard die er geschikt voor is. En in dat rijtje horen friese paarden gewoon niet thuis.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:02

Hmmm misschien hoort het hier wel thuis aangezien iemand van 75 kilo blijkbaar al een zwaardere ruiter is! :D
Ik vrees dat dan heel veel ruiters afvallen als dat zo is. Ik ben nou niet de allerkleinste maar ik vind niet dat ik met mijn maat 40 meteen een gigatuiger moet aanschaffen omdat mijn paard anders door haar hoefjes zakt..
Mijn paard, friesX vergeet de helft van de tijd dat ik erop zit....lijkt niet echt moeite met mij te hebben als ze in volle galop door de duinen dendert.
Maar er zijn inderdaad wel friezen die er wat "teer" uitzien, vooral die hoogbenige, slanke types en ik geloof direct dat die niet echt geschikt zijn voor de "zwaardere" ruiters.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:03

(te)zware mensen horen sowieso niet op een paardenrug thuis :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:07

Eens ff kijken.
12% van ehm, laat ik uitgaan van 600 kilo (633 is zo moeilijk rekenen ;) )
dat is dus.. 72kg!
Mooi, dan kan ik nog veilig op mn paardje rijden dus. _O-

Hee maar wat een onzin topic,
nu ben ik zelf ook absoluut niet de slankste,
maar ik heb wel degelijk plezier in het rijden, en daar draait het allemaal om toch?