Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:36

Dit filmpje ken ik al langer, het geeft ook aan danke trouwens Andafries, dat men zitten moet leren en steeds weer aan zichzelf moet werken om die zit te verbeteren, dan helpt het niet wat en welke spier of wat dan ook zo en zo functioneerd nee aan de longe minstens 2x per week zonder beugels zonder teugels.
Gewoon je zit constant laten corrigeren zelf kritiek, en gewoon leren aanvoelen door correcties van de instructeur. Houding en zit kan nog zo goed aanvoelen maar van onder kan men zien of het werkelijk werkt.

nombrado

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:46

het gaat in rijden om het loslaten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:55

Het gaat met rijden om het loslaten en aanspannen zonder verspanningen.
Alleen loslaten dan kan geen spier fuctioneren zowel bij mens als paard.
Wanneer het zo makkelijk zou zijn, dan zou paardrijden wel heel simplistisch zijn.
Bij het rijden gaat het om zelf dicipline werken aan je zelf, wanneer men dat op rit heeft dan kan men wat van het paard verlangen, en daar tussen door weer aan jezelf werken maar alleen red men dat nooit.
Waarom moet een baletdanser of danseres zovaak herhalen en herhalen om de houding te verbeteren.
En de meeste ruiters zitten door hun belabberde houding de paarden in de weg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:15

Professor schreef:
Wanneer het zo makkelijk zou zijn, dan zou paardrijden wel heel simplistisch zijn.
Bij het rijden gaat het om zelf dicipline werken aan je zelf, wanneer men dat op rit heeft dan kan men wat van het paard verlangen, en daar tussen door weer aan jezelf werken maar alleen red men dat nooit.
Waarom moet een baletdanser of danseres zovaak herhalen en herhalen om de houding te verbeteren.

Ballet dansen gaat niet op in vergelijking met het rijden van een paard.
ballet is een onnatuurlijke beweging, waardoor je wel spieren MOET trainen om je lijf in balans te kunnen houden en de onnatuurlijke oefeningen uit te voeren.
Simpel voorbeeld
Het uitdraaien van de voeten/benen bij ballet.
daarbij ontstaan spierspanningen in bil en bekken, en er is dan dus geen sprake van ontspanning of loslaten.
let maar eens op, op onderstaand filmpje, vanwaaruit hij beweegt.
http://www.youtube.com/watch?v=cNvJy0zo ... r_embedded

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:16

Professor schreef:

hallelujah!

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:26

Ballet dansen en paardrijden zijn idd twee verschillende zaken. Professor geeft het als voorbeeld voor houding en niet als vergelijking met paardrijden. Om goed te kunnen paardrijden moet men oefenen net zoals een danser dat moet. Zie het filmpje van een oefende danser.

Een spier volledig loslaten kan niet, ontspannen echter wel. Psychisch zijn er wel zaken die je los kan laten zoals een verkeerd aangeleerde techniek bijvoorbeeld. Het gaat dus om het op corecte wijze aanspannen en ontspannen van spieren in het paardrijden.
De meeste ruiters waaronder ikzelf heeft alleen niet de financiële middelen om 2 x per week een zitles te hebben bij een instructeur. Gelukkig is er zoiets als zelfreflectie, zelf kritiek zoals de professor het noemt. Paardrijden is een leercurve, altijd en dat is er juist ook zo prachtig aan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:32

vosroy schreef:
Ballet dansen en paardrijden zijn idd twee verschillende zaken. Professor geeft het als voorbeeld voor houding en niet als vergelijking met paardrijden. Om goed te kunnen paardrijden moet men oefenen net zoals een danser dat moet. Zie het filmpje van een oefende danser.

Een spier volledig loslaten kan niet, ontspannen echter wel. Psychisch zijn er wel zaken die je los kan laten zoals een verkeerd aangeleerde techniek bijvoorbeeld. Het gaat dus om het op corecte wijze aanspannen en ontspannen van spieren in het paardrijden.
De meeste ruiters waaronder ikzelf heeft alleen niet de financiële middelen om 2 x per week een zitles te hebben bij een instructeur. Gelukkig is er zoiets als zelfreflectie, zelf kritiek zoals de professor het noemt. Paardrijden is een leercurve, altijd en dat is er juist ook zo prachtig aan.

Gelukkig dat u het vergelijk meteen gesnapt heeft dacht toch werkelijk dat ik gestoord was.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:35

Citaat:
Gelukkig dat u het vergelijk meteen gesnapt heeft dacht toch werkelijk dat ik gestoord was
~~}> :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:55

Moll schreef:
pakt cola en pocorn

Lekker :9 :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:59

[quote="Zooist"][quote="Moll"]
pakt cola en pocorn
Nee sorry ik niet, ben op dieet, die eet en die niet. *\o/*

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:01

:=

Ik zit hier even op mijn stoel een poging te wagen maar ik krijg het niet voor elkaar. :n

Gelukkig maar, want een enkeltje OK heb ik echt geen tijd voor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:06

Hoe leert u het changement bij uw paard???
Wat en hoe?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:03

interresant ik heb het nog nooit een paard aangeleerd alleen maar gesprongen op een paard waarbij het heel goed bevestigd was dus ik heb geen idee , een paar theorieen met name van Bent verder weet ik het niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:00

Ik heb tot nu toe één keer het changement gereden. Paardje voelde erg goed aan in de galop (oversteeg zich zelf even) en was goed op achteren en liep als een zonnetje. Ik wist gewoon zeker dat als ik een changement zou rijden dat ze dit goed zou doen. Dus deed ik het ook op dat moment want het moment was toen daar . Ik heb het op gevoel gereden (dus wellicht helemaal fout) en het volgende deed ik als ik het me goed kan herinneren. Vind ik altijd moeilijk om terug te halen:
Ik galoppeerde links om in de linker galop (haar “moeilijkere kant") en heb haar over de diagonaal gegaloppeerd met hoofd goed naar links gehouden buiten been duidelijk aanwezig achter de singel, kont goed in het zadel binnen been goed op de singel, gewicht van mezelf ietwat op linker bil, linker hand ietwat naar voren rechter hand wat meer druk . Vlak voordat ik wilde changeren ( op de X) “Naam paard uitgesproken en let op gezegd”, gelijk paardje omgesteld linker been achter de singel gelegd, rechter been met druk op de binnensingel en hoofd paardje naar rechts + gewicht van mezelf op rechter bil gezet, tegelijkertijd een klein zacht touché met zweepje gegeven op rechter achterbeen, mijn rechter hand ietwat naar voren linkerhand ietwat druk. Alsof ze nooit anders had gedaan changeerde ze als een volleerd paardje. Rechter galop rechtsom is haar voorkeur kant. Het was een fluitje van een cent :+
Ze deed het zo gemakkelijk en zo soepel dat ik met mezelf heb afgesproken deze oefening pas serieus op te pakken als de contra galop goed bevestigd is. Geloof me ik vond het een geweldig moment en had die dag een geweldige dag *\o/* .
Ikhoop dat ik het allemaal goed verwoord heb wat ik deed en dat het goed is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:10

vosroy schreef:

Dansen is zeker goed als oefening, ook voor paardrijden en ik maak nog steeds dankbaar gebruik van deze achtergrond tijdens het rijden.
echter ballet niet..., maar jazz of andere moderne dansen, waarbij je heel bewust met je eigen lichaam bezig bent, kan juist zeer veel invloed hebben op het juist paardrijden.
Zelfs Yoga, kan zeer goed zijn, omdat je daar leert bewust sommige spiergroepen los te laten en te ontspannen.
wb zitlessen, kan je jezelf ook mee helpen.
stap maar eens op je paard zonder zadel en ga maar eens voelen.
Daar heb je geen instructeur voor nodig
als je niet goed zit, val je er vanzelf wel af, les genoeg dus :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:39

Ik dacht dat bij het aantrekken van het kruis de onderrug werd bedoeld en dat je dat doet om je paard op te vangen (verzamelen) of terug te vragen in een lagere gang. Bij het galopperen hou ik trouwens mijn buitenbeen naar achteren en dus mijn binnenheup een beetje naar voren. Bij het aanleren van de changementen zorg ik dat ik eerst wat overgangen maak van galop naar stap en andersom. Dan zorg ik dat ie goed gezet kan galopperen. Dan buig ik om in de nieuwe lengtebuiging en stelling, maak een ophouding op de nieuwe buitenteugel en leg mijn benen vervolgens om en geef de hulp met het nieuwe buitenbeen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:14

Galop goed bevestigen ook contra en aanspringen vanuit stap.Op de diagonaal halverwege terugnemen,evt paar passen draf,andere stelling vragen en weer aanspringen.Indien paard sterk genoeg is om onder de massa te komen moment van terugnemen en weer aanspringen verkleinen.Als paarden nog niet zover zijn maar wel goed aan de hulpen kan dit in verlichte zit "luchtig"zonder van gang te veranderen,springdingetje.
Wat is de klassieke manier?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:27

Helaas nooit leren changeren.... ook nooit gedacht dat ooit nodig te hebben of willen hebben, toen ik mijn 1e pony kreeg.
Bij Sjol de contra dusdanig bevestigd, dat je die in contra met contrastelling en desnoods buiging kan laten galoperen, maar changeren ho maar.
Totdat je er een 7 jarige opzet en zegt rij een grote 8 dan springt ze spontaan om op het midden :( .

Dus als iemand hier in de buurt bevestigd paard met changementen uit wil lenen, dan hou ik me aanbevolen.

Hoe heb ik het nu gedaan, was gewoon probeerseltje om te kijken hoe pony zou reageren?
Pony was nog niet in evenwicht in galop, pakte korte diagonaal, stel om, wissel van buitenbeen en ietwat lomp
je gewicht om gooien tegelijkertijd. Dan changeerde hij, probeerde je het te netjes, dan haal je hem niet uit evenwicht en changeert hij niet.
Al een tijdje niet meer gedaan (was toen puur kijken wat zijn reactie zou zijn.) maar hij sprong ze dan wel hilarisch groot (wel in enen),
uiteraard hem de hemel in geprezen. (Maar dat was juli 2010 :P, verder niet meer aangezeten, zoek nog paard om het zelf op te leren)

Helaas ook ik niet in staat om 2 x per week aan de longe les te krijgen.

Professor schreef:
Nee sorry ik niet, ben op dieet, die eet en die niet. *\o/*

Maar professor, magere appeltaart bestaat niet hoor!!!

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:38

Heb zelf een paard nog nooit leren changeren, echter wel op springpaarden changement gereden.
Ben druk aan het lezen in het boek van Egon von Neindorff, Hij schrijft dat bij een goed opgeleid paard een teugelhulp voldoende moet zijn, ga nu verder lezen hoe dan.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:45

Hoe ik het geleerd heb:
Eerst moet de galop goed bevestigd en verzameld zijn, dan beginnen met iets schoudervoor te rijden, vanuit de schoudervoor naar een lichte contrastelling rijden waarin mijn nieuwe binnenhand wat lichter in verbinding is als mijn nieuwe buitenhand en als het paard daarin blijft wachten en dus in rijkunstig evenwicht blijft leg ik mijn nieuwe buitenbeen wat terug en maak ik daarop de wissel.
Dit doe ik op het eerste deel van de diagonaal of op de binnenhoefslag.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:49

wta mij verteld is is dat je van travers naar traves moet gaan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:59

Tja, mij is ook van alles verteld, van appyement naar hoefslag en dan omspringen, tot contra keertwending en omspringen bij aankomts op diagonaal, tot over balkje,
waarbij de over balkje variant erin resulteerde dat Sjol van rechts naar links uiteindelijk heeft geleerd.
Maar in mijn ogen kan ze niet changeren en ik ook niet.
Ondanks dat ik die uiteindelijk ook op een rechte lijn kon springen, de andere kant is me nooit gelukt.
(zonder minstens 1 drafpas ertussen of in 2en en helaas eindigde toen Sjol haar dressuurpony carriere wegens blessure.)

Nadeel van balkje is dat het eigenlijk geen correct changement is, dus dat je er dan weer fatsoenlijk dressuur changement van moet zien te maken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:07

Nee, juist niet vanuit een travers toch?
Het nieuwe binnenachterbeen moet de ruimte hebben om makkelijk naar voren door te kunnen springen, daarom begin je juist vanuit een lichte schoudervoor.

Het zomaar voor de gein om laten springen onder het zadel zou ik toch mee oppassen.
Ik heb een paard die toen ik hem kocht al wat had gesprongen en ik ben daar heel lang mee bezig geweest om die springwissels (hoog in het kruis) er een beetje uit te krijgen!
Om kan elk paard, kijk maar in de wei..

Ik begin ook wel eens vanuit een appuyement..
Paar passen appuyeren, rechtstellen en dan op je nieuwe buitenbeen laten changeren.

Wanneer de changementen niet goed lukken kan er imo beter eerst gekeken worden naar het verder optimaliseren van de gedragenheid en gehoorzaamheid in galop.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:08

haha jah een paard kan alles in de weide , het is de ruiter he haha

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:10

vosroy schreef:
Heb zelf een paard nog nooit leren changeren, echter wel op springpaarden changement gereden.
Ben druk aan het lezen in het boek van Egon von Neindorff, Hij schrijft dat bij een goed opgeleid paard een teugelhulp voldoende moet zijn, ga nu verder lezen hoe dan.

Ben je al zover vosroy?Wat zegt von Neindorff?