Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:29

Snoevie schreef:
het vind ik wel makkelijk dat je paard ook door een ander te berijden is,als je ziek bent bv.

Maar als je paard niet in een of ander trainingsschema zit is dat toch ook helemaal niet nodig. Ze zijn het echt niet vergeten na 14 dagen weide Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:32

nee dat is zo,maar ik vind het wel fijn als ze gereden zou worden in de tussentijd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:45

Waarom?
Die van mij (en die van Bandida) houden elkaar bezig, fit en in conditie in de wei.
Aangezien mijn (en haar) paarden niets verleren en wel verwerken in pauzes is het nuttige tijd.
Ik las zelfs lange rustpauzes bewust in omdat dit het hoogste leer-rendement heeft.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:49

hoe lang zijn de rustpauzes voor jouw paarden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:09

Bandida schreef:
Snoevie schreef:
het vind ik wel makkelijk dat je paard ook door een ander te berijden is,als je ziek bent bv.

Maar als je paard niet in een of ander trainingsschema zit is dat toch ook helemaal niet nodig. Ze zijn het echt niet vergeten na 14 dagen weide Knipoog

Ondertussen heeft mijn merrie een leeftijd dat het belang van regelmatig goede gymnastiek groter wordt. Mocht ik voor langere tijd niet mobiel zijn, zou ik toch een probleem hebben, want mijn vriend kan haar niet deze gymnastiek laten doen (mannen mogen bij haar geen druk leggen). Sinds kort is er nu iemand die het wel zou kunnen doen, mocht het noodzakelijk zijn. Voor mij is dat toch een prettig idee, ook al maak ik er liever geen gebruik van. Zij respecteert de persoonlijkheid van mijn paard en voelt haar ook goed aan, en heeft daarbij ook rijtechnisch voldoende in huis om samen ook iets neer te zetten. Dat is een redelijk unieke combi gebleken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:36

Knip..
Laatst bijgewerkt door Ruga op 18-10-08 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:38

oh excuseer voor het verkeerd verwoorden hoor

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:46

Varieert van dagen tot maanden.
Onze paarden zijn op één na allemaal vrij jong. De jonste is van het voorjaar vijf geworden. Wel zadelmak, twee keer kort onder een lichte amazone als passagier geweest en twee keer onder mijn zesjarige zoon.
Ik vind mezelf te zwaar voor haar dus ik ga haar niet zelf onder het zadel beleren. Dat is geen punt want zij is voor mijn zoon en die heeft ook nog tijd nodig. Die tijd kunnen ze samen opgroeien met hem als passagier en mij er naast.
Bandida is de gastrijdster die als ze hier op vakantie is de honeurs van het beleren vanuit het zadel mag gaan waarnemen.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:30

Huertecilla schreef:
De jonste is van het voorjaar vijf geworden. Wel zadelmak, twee keer kort onder een lichte amazone als passagier geweest en twee keer onder mijn zesjarige zoon.

Bloos! Heeft dat paard al twee verschillende ruiters op haar rug gehad in haar jonge leven??? Schande Wat zal ze een stress hebben gehad! En nu is haar kans op een betekenisvolle relatie met een mens ook nog eens verkeken...

Huertecilla schreef:
Dat is geen punt want zij is voor mijn zoon en die heeft ook nog tijd nodig. Die tijd kunnen ze samen opgroeien met hem

Dus jij zadelt jouw zoon op 6 jarige leeftijd al op met de verantwoordelijkheid een paardenleven lang betekenisvolle band met een paard te onderhouden? En wat als hij zijn rijlaarzen aan de wilgen hangt over een paar jaar? Of is dat ondenkbaar in huize HC? Nagelbijten / Gniffelen

Haha! Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:14

1. Onze paarden zijn ónze verantwoordelijkheid en hun te verwachten levensduur komt hopelijk overeen met die van ons.

2. Wij hebben zoals ik al tíg eerder geschreven heb voorzieningen getroffen voor onvoorziene voorvallen.

Over onze verantwoordelijkheid voor duurzame continuïteit is goed nagedacht.
Opvallend toch hoe mijn goed onderbouwd paardgericht paardhouden jouw persoonlijk gerichte agressie uitlokt Jasmijn.
Vind jij dat zo laakbaar, dat wij proberen ethisch verantwoord rijpaard te houden? of is het angstagressie?

Wat mij betreft is het subjectieve geneuzel allemaal niet nodig.
Laat de overheid maar een objectieve maatlat voor paardwelzijn vaststellen. Laat ethologen en ecologen met wetenschappelijk onderbouwde data de vijf vrijheden van het dier invullen en klaar.
Hoeft niemand meer iets te ´vinden´ en ook niemand anders scheef aan te kijken.

Als daar uit rolt dat paardrijden niet acceptabel is, dan worden onze paarden hier oud als wandelpaarden. Doen we nu ook, dan alleen wat meer. Echt vréselijk leuk om uit wandelen te gaan met een goed opgevoed paard; http://www.mijnalbum.nl/Foto-JKWMN8KA.jpg
Oh, en ze lopen zo echt alléén met míj mee Tong uitsteken

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:13

Huertecilla schreef:
Opvallend toch hoe mijn goed onderbouwd paardgericht paardhouden jouw persoonlijk gerichte agressie uitlokt Jasmijn.

Nee, jij spreekt jezelf tegen... Als jij zo hoog van de toren blaast kun je daar een reactie verwachten over de inhoud. Zeker als die niet concequent is... JIJ vind jouw antwoorden goed onderbouwd... IK vind ze aan alle kanten rammelen...

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:26

Waratje schreef:
BCS schreef:
Kind, schei toch uit. Je kent mij niet, mijn paarden niet, en al helemaal mijn inlevings gevoel niet.

"Het paard heeft niets te willen" geeft nadrukkelijk blijk van weinig inlevingsvermogen. Er zijn maar weinig paarden die goed kunnen leven met het principe "bek dicht en doe wat ik zeg", dat levert meestal paarden op die ergens stuk gaan, meestal geestelijk. Dit is puur werken met dwang en zal nooit harmonisch worden.
Ik hoop van harte dat je uitlatingen gechargeerd zijn en dat je in de praktijk meevalt, niet voor mezelf of voor jou, maar wel voor je paarden (en eventuele andere dieren).

Een heel typisch geval van ; Hoe kan je je oordeel hebben over iemand van internet die je niet kent maar alleen van lezen en reacties op een forum.

Geloof me dat Shanna echt 1 van de weinige mensen die ik ken enorm goed voor der paarden is. Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:30

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:
De jonste is van het voorjaar vijf geworden. Wel zadelmak, twee keer kort onder een lichte amazone als passagier geweest en twee keer onder mijn zesjarige zoon.

Bloos! Heeft dat paard al twee verschillende ruiters op haar rug gehad in haar jonge leven??? Schande Wat zal ze een stress hebben gehad! En nu is haar kans op een betekenisvolle relatie met een mens ook nog eens verkeken...

Huertecilla schreef:
Dat is geen punt want zij is voor mijn zoon en die heeft ook nog tijd nodig. Die tijd kunnen ze samen opgroeien met hem

Dus jij zadelt jouw zoon op 6 jarige leeftijd al op met de verantwoordelijkheid een paardenleven lang betekenisvolle band met een paard te onderhouden? En wat als hij zijn rijlaarzen aan de wilgen hangt over een paar jaar? Of is dat ondenkbaar in huize HC? Nagelbijten / Gniffelen

Haha! Clown

ROFL *komt ook weer binnenvallen* mee eens... denk dat je beter ook voor je zoon een ervarender paard/pony kunt kopen beleven ze meer plezier aan..

enree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:04

Jasmijn, hulde. Eindelijk iemand die ff nuchter de wereld inkijkt. Een 6 jarig kind beschikt over weinig motoriek en hoort niet op een amper beleert paard. Eerst hoogdravent over de paardenziel doen en dan weer inconsekwent tekst schrijven. Een neerbuigende toon naar anderen hoeft niet, ieder probeert het beste voor zijn paard of pony toch? Discussie is lekker maar wil je een preek dan ga je wel naar de kerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:06

Waratje schreef:
BCS schreef:
Kind, schei toch uit. Je kent mij niet, mijn paarden niet, en al helemaal mijn inlevings gevoel niet.

"Het paard heeft niets te willen" geeft nadrukkelijk blijk van weinig inlevingsvermogen. Er zijn maar weinig paarden die goed kunnen leven met het principe "bek dicht en doe wat ik zeg", dat levert meestal paarden op die ergens stuk gaan, meestal geestelijk. Dit is puur werken met dwang en zal nooit harmonisch worden.
Ik hoop van harte dat je uitlatingen gechargeerd zijn en dat je in de praktijk meevalt, niet voor mezelf of voor jou, maar wel voor je paarden (en eventuele andere dieren).

Maak je daar maar niet druk om.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:30

Roos_s schreef:
ROFL *komt ook weer binnenvallen* mee eens... denk dat je beter ook voor je zoon een ervarender paard/pony kunt kopen beleven ze meer plezier aan..

En waarom denk je dat we die niet hebben?
Als je gelezen hebt, had je gezien dat hij op ´zijn´paardje slechts twee keer als passagier gezeten heeft. Dat had geen andere functie dan bandvorming en heel even een lichte belasting op het zadel.
We hebben ook een lieve merrie van 17. Dáár ´rijdt´ hij op. Hier hebben we haar samen eerst als ´Kleine Witje´ geschilderd http://www.mijnalbum.nl/Foto-AGHJP6X8.jpg

Mbt motoriek is het een kwestie van referentiekader. Die turf van mij is niet anders gewend dan optomingsloos:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XTXDVAH8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KLX6GIIT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8VA3URS3.jpg
Het is gewoon aandoenlijk om te zien hoe goed en voorzichtig zij op hem letten: Dat doen die dames wederom echt niet met/voor een vreemde Haha!

Het topic is of en waarom paarden wel/geen exclusieve band hebben. Wij (en anderen) ervaren dat kwalitijd wederkerig is.

hc

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:45

wat super HC hoe je paarden en zoon met elkaar omgaan! erg mooi! (wel jmmer dat je je paard niet hebt gepoetst voor de foto...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:41

suuzepuus schreef:
(wel jmmer dat je je paard niet hebt gepoetst voor de foto...)

Niet gepoétst??? We hadden haar zelfs geschílderd!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NFATT7LO.jpg
Dit zijn toevallig zwarte stippen omdat ze als ´Kleine Witje´ ging.
Práchtig vindt ze dat. Staat ze echt helemaal verwaand mee in de wei Lachen
De anderen mogen op hun beurt ook wel eens. Op mijn hengst staat een lichtblauwe hand op elke bil echt fraai.
Soms ´brand´merk ik hen groen, geel, rood of etc. met ons ijzer wat we niet voor echt merken gebruiken.
De symboliek van de twee harten verwijst naar de wederzijdse kwalitijd (bb) http://www.mijnalbum.nl/Foto-HNHWPNGH.jpg

Deze arte ecuestre is (mist stressvrij uitgevoerd, dus niet aan twee lijnen tussen twee ogen vastgebonden!!) net als bv. masseren, TTouch en een wasritueel (Kikkuli) individuele kwalitijd en heeft zeer gunstige effect hebben op de kwaliteit van het rijden.

hc

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:15

nee hc, maar aangezien er nu ook niemand dat paard traint (tenminste vind je zo leuk preken, maar maak het er niet vanop uit) zal het paard dus wel ouder worden, maar niet meer beleerd...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:36

Roos_s schreef:
nee hc, maar aangezien er nu ook niemand dat paard traint (tenminste vind je zo leuk preken, maar maak het er niet vanop uit) zal het paard dus wel ouder worden, maar niet meer beleerd...

Beleerd is voor jou een ander begrip dan voor HC. Je hebt allebei een hele andere doel met het paard, dus eigenlijk een opmerking van niks. Je traint allebei anders en rijd allebei anders, imo kan jij daar helemaal niet oordelen.

Alle omstandigheden daar en hier zijn anders, waardoor je ook anders met paarden omgaat. beetje inlevingsvermogen is dus wel verreist, is eigenlijk pre als je met paarden werkt, dus waarom dan niet in een ander mens.

Ik denk dat het houden van paarden bij HC optimaal is. Dat kan hier niet, wat niet betekent dat je er maar geen moeite voor hoeft te doen om het niet zo optimaal mogelijk te maken. Hoe dat is, is voor elke sitiuatie anders. HC begrijpt dat ook wel, maar kijkt voornamelijk vanuit zijn eigen stand punt. Wat voor ons moeilijker te begrijpen is. misschien dat HC meer vanuit het wonen in Nederland zijn standpunt kan uitleggen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:57

Roos_s schreef:

Hoe kom je dáár nu weer bij????

Het jonge paard wordt volop beleerd, alleen niet onder het zadel.
Van het voorjaar gaat er weer iemand op. Eerst als passagier de signalen synchroon met mij ernaast geven.
Dan weer verwerkpauze en na bewijs het begrepen te hebben alleen vanuit het zadel signalen geven met mij er er zonder signalering naast.
Gaat dát naadloos, dan weer verwerkpauze etc.
Als ze een jaar of acht is kan ze alles betrouwbaar en overal zonder optoming. Tegen de tijd dat ze een jaar of tien is, is ze samen met zoonlief wel zover dat we optomingsloos trektochten kunnen gaan maken.
Als hij dat leuk vindt kunnen we dat dan nog 20 jaar samen doen Haha!

Dit kan in NL exáct als hier.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:00

WinBinChes schreef:
Ik denk dat het houden van paarden bij HC optimaal is. Dat kan hier niet, wat niet betekent dat je er maar geen moeite voor hoeft te doen om het niet zo optimaal mogelijk te maken. Hoe dat is, is voor elke sitiuatie anders. HC begrijpt dat ook wel, maar kijkt voornamelijk vanuit zijn eigen stand punt. Wat voor ons moeilijker te begrijpen is. misschien dat HC meer vanuit het wonen in Nederland zijn standpunt kan uitleggen?

Ik ga van het model wat ik hier opgezet hebt uit omdat als ik dat zo niet had kunnen opzetten ik er niet aan begonnen was, er nooit aan begonnen bén om die reden Knipoog +
In NL kan dit ook, alleen heb je er relatief meer mogelijkheden voor nodig en die had ik niet.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:43

HC, allemaal leuk en aardig wat je schrijft, maar ik zie foto's van een 6-jarige jongen zonder iets aan houvast (of een cap...) op een paard wat niet wordt vastgehouden, ik vind dit toch wel heel erg gevaarlijk moet ik eerlijk zeggen...

Wat als hij valt? Je kunt nog zo'n goede band met je paard hebben, een dier kan alsnog schrikken etc.

Vind dit ook geen goed voorbeeld voor op Bokt eerlijk gezegd....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:59

Adil18 schreef:
HC, allemaal leuk en aardig wat je schrijft, maar ik zie foto's van een 6-jarige jongen zonder iets aan houvast (of een cap...) op een paard wat niet wordt vastgehouden, ik vind dit toch wel heel erg gevaarlijk moet ik eerlijk zeggen...

Wat als hij valt? Je kunt nog zo'n goede band met je paard hebben, een dier kan alsnog schrikken etc.

Ach meid, als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood Haha!

Die pijl en boog zijn ook heel gevaarlijk niet en hij heeft ook een functioneel ruitermes identiek aan het mijne Haha!
Hij heeft ook een boomhut op 3 meter hoog in de walnoot.
Geen verkeer in de straat echter, want we wonen niet aan de straat en hij kan heerlijk zorgenloos zijn eigen grenzen ontdekken. Beetje begeleiden maar verder zélf laten ontdekken.
Dat is een bewuste keuze voor het mánagen van risicos in plaats van je achter illusie van het vermijden ervan te verstoppen.

Je ziet óók fotos van een knulletje met een prima cap en een onafhankelijke zit, risico-management Pling

Terug naar het topic.
Door spelenderwijs met de paarden kwalitijd te investeren voeden we hem op hoe met de risicos van een groep 500 kilo zware dieren om te gaan én bouwt hij een relatie op met zijn paardje.
Leert hij lekker ontspannen vaardig in evenwicht op een paard te zitten ipv met de bilnaad strakgeknepen om een bp met klapzak te bidden Haha!

Lijkt míj een voorbeeld van hoe het ook kan. Ook in NL. Afgezien van de daar oh zo bemoeizuchtige omgeving uiteraard.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:12

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:

Ach meid, als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood Haha!

Die pijl en boog zijn ook heel gevaarlijk niet en hij heeft ook een functioneel ruitermes identiek aan het mijne Haha!
Hij heeft ook een boomhut op 3 meter hoog in de walnoot.
Geen verkeer in de straat echter, want we wonen niet aan de straat en hij kan heerlijk zorgenloos zijn eigen grenzen ontdekken. Beetje begeleiden maar verder zélf laten ontdekken.
Dat is een bewuste keuze voor het mánagen van risicos in plaats van je achter illusie van het vermijden ervan te verstoppen.

Je ziet óók fotos van een knulletje met een prima cap en een onafhankelijke zit, risico-management Pling

Terug naar het topic.
Door spelenderwijs met de paarden kwalitijd te investeren voeden we hem op hoe met de risicos van een groep 500 kilo zware dieren om te gaan én bouwt hij een relatie op met zijn paardje.
Leert hij lekker ontspannen vaardig in evenwicht op een paard te zitten ipv met de bilnaad strakgeknepen om een bp met klapzak te bidden Haha!

Lijkt míj een voorbeeld van hoe het ook kan. Ook in NL. Afgezien van de daar oh zo bemoeizuchtige omgeving uiteraard.

hc

Ja, ja, zeker zijn we dan allemaal dood, maar tot die tijd kunnen we ons best doen in leven te blijven, toch Knipoog

Ik zie alleen maar een knul op een paard zitten, dit zegt voor mij niks over zijn zit, dan zou ik meer moeten zien. Er is maar 1 foto waar hij met een cap rijdt. Dus...

Met 6 jaar zou ik een knul ook niet de boom in laten kletteren, maar dat is jouw eigen zaak, het jouw kind en jij voedt het op zoals jij en je vrouw dat willen, en dat is prima...

Ik vind het gewoon een beetje tegenstrijdig: Hier sta je te praten over een verantwoordsvolle omgang met paarden maar aan de andere kant zet je een knul van 6 jaar op een paard, dit zonder cap en voor hem enkel een touwtje om zich aan vast te houden. En niemand die het paard even vasthoudt...best lüllig als er iets gebeurd waardoor het paard schrikt, je kind er af vliegt en er een hersenletsel aan overhoudt...

Maar je hebt gelijk, het wijkt van deze discussie af....

Ik ben nog van mening dat een goed opgeleid paard door meerdere ruiters gereden kan worden (ja, er zijn uitzonderingen, maar psychische/lichamelijke problemen even buiten beschouwing gelaten). Sommige paarden zullen niet door elke beginneling die net 20 manegelesjes achter de rug heeft gereden kunnen worden, en ik denk zelfs dat je bij bepaalde paarden een behoorlijk niveau moet hebben om hem GOED te kunnen rijden.