Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:59

en dus ten overvloede, ik rijd altijd met cap en ik kies bewust om al of niet een BP aan te trekken, en dat is niet alleen met het crossen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:00

Lielle schreef:
dat houdt geen stand. Waar trek je dan de grens? Ik viel met een jong paard, en brak mijn bovenarm. Dat had ik ook kunnen voorkomen door niet te springen.

Marietje, waarom dan wel verplichten in de cross?

In de cross is het al verplicht, en duidelijker een (veel) groter (val) risico dan het gemiddelde ritje in de bak.

En idd waar trek je de grens. Als je geen BP draagt en je van je paard valt door een fout van een andere weg gebruiker?
De overheid moet is stoppen met betuttelen.
Ik had vroeger ook geen helm op mnhoofd toen ik leerde fietsen. Tegenwoordig lijkt het wel een hype te zijn ofzo, ook weer betutteling

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:00

Dit gaat om de sport we kunnen alles er wel bij gaan halen wat niet goed geregeld is. Zeker in nederland waar het leven zo goed zou zijn valt nog heel wat te verbeteren maar met de huidige regerende kleuters waarvan de 1 na de ander betrokken is bij allerlei schandalen hoef je wat dat betreft weinig te verwachten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:01

Een fietshelm voor kinderen vind ik ook een goede zaak Vork

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:03

Ik weet dat het verplicht is in de cross, kijk maar in mijn profiel Knipoog

Maar waarom vind jij het in de cross wel een must en een helm met fietsen niet? Ik ken wel iemand die zo met fietsen is omgekomen, en met crossen niemand. Waarom is het in de cross geen betutteling?

Mistral, ik ben gewoon tegen betutteling. Ik maak zelf die keuzes wel, die hoeft niet iemand anders voor me te maken. Jij wil mij in feite dwingen iets te doen waarvoor ik oud en wijs genoeg ben om zelf te kiezen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:04

Ik dwing jou nergens toe alleen ik kan me voorstellen dat ze dit willen verplichten. Waar staat het dat ik jou dwing extra beveiliging in acht te nemen? Ik zie het nergens staan...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:05

Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten, want zo is het niet bedoeld. Maar als jij vindt dat verplichten begrijpelijk is, vind je het dus acceptabel dat 'men' mij dwingt om extra beveiliging te gebruiken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:06

Maar ik blijf erbij, prima voor de mensen die geen betuttelingen willen, betaal er dan ook maar voor als het zover is. Helaas weet ik uit ervaring wat een ziekenhuisopname kost en dat zijn geen kosten die ik graag zelf zou betalen.

Voor mijn oudere merrie vind ik het ook niet nodig om een bp aan te hebben maar ik kan me zeer zeker wel voorstellen waarom ze hiermee komen.

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:07

nou nee dankje..
1 x zo'n ding aan gehad in een ruitersport zaak en voelde net of ik gevangen zat Scheve mond dus nee hoeven ze van mij niet te verplichten alleen me hoofd is wel goed..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:11

laat ik het anders zeggen, ik kan me goed voorstellen dat ze het verplicht hebben gemaakt. Daar zal vast een reden achter zitten dat ze de naam cross niet in contact willen brengen met gevraarlijk ect.

Ik hou ook zeker niet van de betuttelingen, en vind dta het iemands eigen keuze moet zijn om wel of niet een BP te dragen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:22

MISTRAL94 schreef:
Maar ik blijf erbij, prima voor de mensen die geen betuttelingen willen, betaal er dan ook maar voor als het zover is. Helaas weet ik uit ervaring wat een ziekenhuisopname kost en dat zijn geen kosten die ik graag zelf zou betalen.

Voor mijn oudere merrie vind ik het ook niet nodig om een bp aan te hebben maar ik kan me zeer zeker wel voorstellen waarom ze hiermee komen.

stel nu dat jouw merrie struikelt, zeker met een wat ouder paard geen onmogelijkheid. Je valt samen en je komt met je rug tegen de bakrand, resultaat een dwarslaesie (voor alle duidelijkheid, volkomen hypothetisch en zeer ongewenst!). Vind je het dan reeeel als ze jou ook voor de kosten laten opdraaien?

Marietje, ik snap het heel goed en ik draag zelf altijd een BP met crossen. Maar het is wel een feit dat iemand anders het nodig vindt voor mij te bepalen wat ik aan veiligheidsmaatregelen neem, en dat kun je wel degelijk betutteling noemen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:28

daar ben ikhet mee eens.
Ik rij zelf geen cross, en zal dat (helaas) ook nooit doen.
Zelfs een flinke buitenrit zit er voor mij niet bij (of in de bak rijden).

Je hebt je aan bepaalde regels te houden, zoals een helm op op de motor of scooter.
En ik kan je zeggen dat ik blij was dat ik een helm op had tijdens mn ongeluk 7 maanden geleden. Mijn romp heeft een flinke knal gehad, maar mn been is stukken ernstiger verwond geraakt (zodanig dat ik dus ws nooit meer [zonder pijn] kan paardrijden). Dit soort dingen kunnen ook tijdens het paardrijden oid gebeuren. Je hoeft maar net verkeerd te vallen.

En aan een BP had ik tijdens mijn ongeluk niks gehad, knie beschermers ws wel.

verder hoeft al die betutteling van mij niet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:16

MISTRAL94 schreef:

Ziekenhuisopname kost inderdaad veel geld, maar zoals Lielle ook al vraagt, waar leg je de grens?
Een dronken automobilist die zichzelf halfdood rijdt hoeft ook niet zelf op te draaien voor de kosten, iemand die de barbecue een beetje wil "helpen" met wat spiritus hoeft ook niet zelf de bijzonder hoge kosten van een brandwondencentrum te betalen, dus waarom zou dan iemand die zonder bp op een paard stapt wel zelf voor medische kosten moeten opdraaien? En wat als die kosten dan niets te maken hebben met het gebied waar die bp zou beschermen, zoals bij ma_rie_tje? Wordt dan die kapotte knie wel vergoed, maar de gebroken rib niet? Soms heeft het toch voordelen dat we hier in een land wonen waar solidariteit toch nog wel een beetje in de regels voorkomt en we mensen niet laten creperen die iets doms hebben gedaan.
Bij een hoog risico op ernstige verwondingen is het verstandig om beschermende maatregelen te nemen, maar blijf een beetje redelijk. Veel mensen zijn best in staat om zelf in te schatten wat voor risico ze nemen en of bescherming zinvol kan zijn. En degenen die dat niet kunnen hoeven dan misschien niet voor de kosten op te draaien, maar ze hebben er wel de fysieke problemen van en dat is erg zat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:52

Waarom is het niet redelijk dan het verplicht stellen van een bp bij een sport als paardrijden wat een verhoogd risico is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:55

Opnieuw, waar dan wel of niet? Jouw oude merrie niet, mijn safe ervaren crosspaard in een oefencross wel?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:58

Dat is niet aan mij om dat te beslissen nogmaals en ik kan het blijven herhalen ik kan me er goed in vinden. Dat jij dat niet doet prima kan ik niet wakker van liggen, dit is mijn mening en daar blijf ik bij. Als ze het willen verplichten prima dan ga ik er 1 dragen, kunnen overal in het leven een groot probleem van maken wordt het leven niet makkelijker op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:59

Ik draag altijd een BP met crossen Knipoog Maar ik heb wel moeite met een algemene verplichting. Overigens ben ik nog wel benieuwd naar wat je nu vindt van mijn vraag aan jou.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:59

Lielle schreef:
MISTRAL94 schreef:

stel nu dat jouw merrie struikelt, zeker met een wat ouder paard geen onmogelijkheid. Je valt samen en je komt met je rug tegen de bakrand, resultaat een dwarslaesie (voor alle duidelijkheid, volkomen hypothetisch en zeer ongewenst!). Vind je het dan reeeel als ze jou ook voor de kosten laten opdraaien?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:05

Wanneer ik geen veiligheidsmaatregelen tref wel. Zoals ik al eerder schreef je kunt nu eenmaal niet alles voorkomen. Maar wat is het nou voor moeite om dat kleine stukje extra bescherming in acht te nemen? Waarom is een autogordel wel verplicht? Een helm op motor of scooter ook? In de loop van de jaren is het toch wel bewezen dat wanneer iemand van het paard van vaak het indien er hoofdletselis het vrij ernstig is. Men klaagt steen en been over de hoge kosten in de zorg, kosten die we met z'n allen door kleine maatregelen al een stuk lager kunnen krijgen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:14

Ik geef al jaaaaren kinderen les en het valt op dat als er één aan een BP begint, de rest gauw volgt. En dat is best grappig, want zolang niemand er één heeft, is het een soort van onzin maar daarna is het "alles voor de veiligheid". Ik ben er bij kinderen wel een voorstander van hoor en volwassenen, ja dat zou gewoon eigen verantwoordelijkheid moeten zijn. Crossen verplicht vind ik wel logisch, maar waarom het springen dan niet?

Overigens heb ik zo'n ding zelf ook en de allereerste keer dat ik m aanhad bij het springen werd ik belachelijk gemaakt door de springinstructeur, want het kon toch nooit goed zitten en het sloeg nergens op etc. etc. Kan wel zeggen dat dat je dus echt geen vertrouwen geeft als je jezelf al dikkiedik tot worst ingemaakt voelt......

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:15

Die verplichting voor de autogordel is soms ook overbodig. Ik heb een poos terug een bekeuring gekregen terwijl ik met tonnen water op de aanhanger onderweg was naar de schapen. Ik reed in fietstempo om zo min mogelijk te morsen en als de tunnel er niet gelegen had was ik gewoon met de tractor gegaan. Achter de tunnel stond een motormuis die het nodig vond om me een bekeuring te geven omdat ik zonder gordel reed....

Dit soort gemiereneuk krijg je ook als je de bodyprotector gaat verplichten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:32

Regels zijn regels dat had je kunnen weten. Sorry hoor maar ik snap niet dat je hierover klaagt. Je moet een gordel om hebben dat is verplicht doe je dat niet dan weet je wat de gevolgen kunnen zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:44

MISTRAL94 schreef:
Regels zijn regels dat had je kunnen weten. Sorry hoor maar ik snap niet dat je hierover klaagt. Je moet een gordel om hebben dat is verplicht doe je dat niet dan weet je wat de gevolgen kunnen zijn.

Ja, en daar zeur ik ook niet over. Maar jij wilt een regel instellen waarbij je niet zelf de keus mag maken. En dus ook als je een voltige oefening op je paard wilt voordoen een BP aan moet trekken omdat er anders sancties op staan. Daarom refereer ik naar die bekeuring. Als je nl. gewoon je gezond verstand volgt trek je zo'n ding aan als je hem nodig hebt en hoeft een ander dat niet voor je bepalen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:50

*zucht* ten eerste stel ik geen regels in. En ik blijf maar in de herhaling vallen want men leest schijnbaar toch niet. Ik kan me er in vinden als ze dit gaan verplichten. Wie ben jij om mij op andere gedachte te brengen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:55

MISTRAL94 schreef:
Wanneer ik geen veiligheidsmaatregelen tref wel. Zoals ik al eerder schreef je kunt nu eenmaal niet alles voorkomen. Maar wat is het nou voor moeite om dat kleine stukje extra bescherming in acht te nemen? Waarom is een autogordel wel verplicht? Een helm op motor of scooter ook? In de loop van de jaren is het toch wel bewezen dat wanneer iemand van het paard van vaak het indien er hoofdletselis het vrij ernstig is. Men klaagt steen en been over de hoge kosten in de zorg, kosten die we met z'n allen door kleine maatregelen al een stuk lager kunnen krijgen.

dus als jij zonder cap en/of BP rijdt, met je oude merrie, ben je bereid zelf die ziekenhuiskostente betalen? Dat is de consequentie van wat je zegt.

Ik snap echt wel wat je bedoelt, maar ik ben het er gewoon niet mee eens. Ik wil net als Anne_Gti de vrijheid hebben om die keuze te maken en het niet afgedwongen worden. De volgende stap is om crossen te verbieden want dat is te gevaarlijk.