Heiditjj schreef:En waarom mag je dan wel in de spring, en endurance sport bitloos? Waarom mag je in de eventing zonder S&T en sporen rijden (in het dressuur onderdeel)? In elke tak van de paardensport gaat het tenslotte om de mate waarin het paard gedresseerd is.
runningkawa schreef:omdat je bij springen en endurance helemaal de harmonie niet hoeft te laten zien. Als je maar over de finisch komt
Als het gaat om het "tonen van de harmonie", dan zou de KNHS wellicht in de hogere klasses 2x een beoordeling moeten gaan vragen
.
Eén proef met volledige optoming (proeve van bekwaamheid in o.a. omgaan met equipment ) en één proef geheel optomingsloos
, ter beoordeling van de harmonie.
Ik stel me zoiets voor als DIT.
Waarbij ik wil opmerken dat het getoonde filmpje het *resultaat* is van een opleiding zonder *en* met bit !
Heiditjj schreef:En als je alles waar de dressuur "voor staat" zoals jovi en ik eerder hebben weergegeven, ook zonder bit kan, waarom zou dat dan niet mogen?
Om aan te tonen dat je de techniek van het rijden mét bit ook beheerst?
Heiditjj schreef:In elke tak van de paardensport gaat het tenslotte om de mate waarin het paard gedresseerd is
Ja, echter de beoordeling hangt af van de *normen* die een bepaalde "tak" onderling heeft afgesproken. Die normen kan je uiteraard ter discussie stellen. Maar je kan je ook afvragen, of je überhaupt wel binnen de normen van die tak past. Wat zelfs al wordt bitloos voortaan geaccepteerd in de wedstrijddressuur, dan nog krijg je iedere wedstrijd te maken met de al-dan-niet terechte normen c.q. beoordelingen van de juryleden...