Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:19

wat een rare opmerking RP
Er is nog nooit een reglement wijziging geweest waarin het paard met strengere dingen gereden mocht worden.
En dat gaat ook niet gebeuren.
Een bit is gewoon een normaal iets en rij je er normaal mee heb je ook een ontspannen paard onder je.
Kan niet als het paard continue pijn heeft hoor Lachen

Een goede jury ziet dat ook wel bij bitloos.
Zeker weten.
Maar waarom voor die paar mensen die dat willen het aanpassen?
Vaak zijn het mensen die wel schoppen tegen de huidige reglementen, maar als je dan vraagt of ze ook echt fanatiek wedstrijden zouden gaan starten als het bitloos mag, krijg je vaak als antwoord nee...want de stress of de trailer is ook niet leuk voor een paard...

jaaa zucht...schoppen voor het schoppen dus...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:30

Zoveel mensen, zoveel meningen en iedereen praat in zijn eigen straatje.
Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, je kan iemand wel in zijn waarde laten

Ik rij met allebei, wedstrijden met bit. Intervaltraining en buiten altijd zonder. Dressuur soms zonder, soms met bit. Net wat ik wil doen. Als ik fijnere hulpen nodig heb doe ik een bit in, voor voorwaarts neerwaarts voldoet bitloos prima. Springen het liefst met bit en crossen heb ik nog niet uitgeprobeerd zonder. Denk ook niet dat ik me daar snel aan zou wagen. Ik moet zeggen dat ze niet met ieder bitloos hoofdstel fijn loopt, maar dat doet ze ook niet met iedere bit.

Ik kan ook makkelijk een week bitloos rijden en er op wedstrijd een bit in hangen, heeft ze geen probleem mee. Voordeel van af en toe bitloos dressuur vind ik wel dat ik merk dat ik soms ik te makkelijk wordt met mijn zithulpen. Als ik dan bitloos rij wordt ik daar even mee geconfronteerd en weet ik weer dat ik ook aan mezelf moet blijven werken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:51

@runningkawa:
Ik heb het niet over onderzoeken die gedaan zijn door anti bit mensen (ik ken dergelijke onderzoeken van "anti bit mensen" zelfs niet eens; zijn die er dan?).
Neem de onderzoeken van Dr. Hilary Clayton, van Dr. Joyce Harman, van het anatomisch instituut van de diergeneeskundige hogeschool in Hannover, van bitfabrikanten Myler en Sprenger en de dosis kennis en ervaring van enkele gerenomeerde paardentandartsen.
Dat men enkele jaren terug niet wist dat iedere paardenmond zo uniek is, wil nog niet zeggen dat het dus ook niet zo is. Onderzoeken geven kennis en inzicht.

Jij komt steeds met jouw eigen ervaring. En sorry, ik wil je niet aanvallen, maar het geeft mij toch te denken, dat jij nooit hebt gemerkt dat een paard ongemak of pijn ondervond van het bit dat je gebruikte.

Jouw vergelijking met niet zo goed kunnen autorijden maar toch F1 willen starten is natuurlijk geen vergelijk met bitloos willen dressuren. Als je het zo stelt, kan een bitloze ruiter dus niet zo goed dressuur??

En over "dat clubje": dat is geen clubje, maar een vereniging. En nee, er is geen bitloze wedstrijd, omdat dat niet tot de doelstelling behoort.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:53

Zal er dan ooit een einde aan komen?

Ik ben een bitrijder. Daar sta ik 100% achter. Het lijkt mij verschrikkelijk een stang in mijn mond gedrukt, maar het lijkt mij ook verschrikkelijk druk op mijn neus en oren. Ik zie in beide voor en na delen. Maar wij mensen zijn geen paarden, dat moge duidelijk zijn.

Waarom ik niet bitloos met mijn merrie rijd? Als we toch op de pijnloze toer gaan, dan met een nekring. In mijn ogen is dat de enige manier om geheel pijn en drukloos te rijden. En dat durf ik niet, mijn merrie vertrouw ik dat niet toe. Ben ik dus een slechte ruiter? Dat zal dan wel. Overigens zijn alle bitloze mensen bij deze uitgenodigd om bitloos of met nekring op mijn paard te stappen, ik ben erg benieuwd...

Wat hier al eerder genoemd wordt. De manier waarop SOMMIGE bitloos mensen hun mening aan bitgebruikers willen opdringen maakt mij ook erg terughoudend. Ik zie zo veel verschillende manieren om een paard te verneuken, de indruk wordt inderdaad SOMS gewekt dat de stap naar bitloos gelijk maar die van het paardvriendelijke is.

Mogen bitloze mensen wedstrijden rijden? GRAAG zelfs. Ik ben erg benieuwd naar de behaalde resultaten. Kunnen we eindelijk eens sportgericht naar deze discussie kijken. Maar zovaak als je kinderen hun paard 'aan de teugel' ziet rukken, zul je deze dan ook aan hun bitloos hoofdstel zien trekken. Natuurlijk beide zullen door de mand vallen, maar dat maakt het ongemak voor het paard er niet minder om. Onkunde is dus wel degelijk van belang in deze discussie, eigenlijk zouden alleen de mensen die daadwerkelijk volgens het boekje rijden mee mogen doen in deze discussie, en daar hoef ik mezelf niet bij te rekenen. Ik ben ook wel eens wat minder paardvriendelijk bezig geweest (al was dat dan wel in belang van mijn eigen en mijn paards veiligheid).

Wat ik hier toch voortdurend zie terug komen zijn de opmerkingen als 'het bit is niet veranderd' 'wanneer stappen we nou eindelijk van traditie af' 'bitloos is vernieuwend' Het is een leuke gedachte, maar heel onrealistisch, en dat zou elke ruiter moeten weten. Paardrijden IS immers een hele traditionele sport. Mede de wedstrijdreglementen zijn vastgelegd om dit zo traditioneel mogelijk te houden. Dat betekend niet dat het beter is, maar zo zit de sport wel in elkaar.

Hoe reden de eerste mensen op paarden? Zonder bit, zonder zadel, dat staat vast. Zo vernieuwend is bitloos dus niet. Maar deze paarden zijn niet vergelijkpaard met het hedendaagse paard, en laat staan dat een of andere indiaan het 'over de rug laten lopen ter ontspanning' kende. En wat kwam daarna? Ridders, met harnassen waardoor de ruiters 200 kilo wogen, met zware ijzers en enorme stangen in de mond, alweer, heel anders dan tegenwoordig. Kennis over paarden deed er trouwens toen ook niet toe, het paard was een gebruiksvoorwerp. En uiteindelijk zijn we nu in het hier en nu beland. Ik zie toch grote veranderingen ter bevordering van de gezondheid van het paard.

We zijn al eeuwen bezig dit te veranderen, toch is het bit altijd blijven bestaan. Kennelijk hebben de paarden, die nu toch al duizenden jaren onder de man lopen ons nog steeds niet duidelijk weten te maken dat ze vergaan van de pijn en dat ze onmogelijk kunnen functioneren met zo’n ding in hun mond.

Elke gek ziet dat zonder hoofdstel en zadel beter is voor een paard. En dat het nog het vriendelijkst is om er helemaal niet op te stappen. Maar we doen het toch stuk voor stuk, eigenlijk zijn we maar een stel flinke dieren mishandelaars!

Wanneer ik overtuigd ben? Dat ben ik nu al. Met een nekring rijden is veel fijner voor een paard. Lekker neus oren en mond vrij van druk en eventuele pijn. Maar voor de rest zwem ik nog helemaal in het midden. Ik wil onderzoeken, ik wil ruiters die met bitloos de wereldkampioenschappen rijden. Paarden die hun hele leven dienst doen als onderzoeksobject en het EINDELIJK zwart op wit. Door onafhankelijke onderzoekers (het is imo gewoon heel dom om te zeggen ‘de mensen die bitloos rijden kunnen geen eerlijk resultaat leveren, maar de rest ook niet want die zijn pro bit’) er zijn namelijk ook onderzoekers die NOG helemaal niets van paarden weten, en die er nog helemaal geen mening over hebben klaarliggen.

Tot nu toe wil ik ook wel genoegen nemen met een paar gekwalificeerde artsen die in de paarden mond anatomie zijn afgestudeerd, elke een stuk of 20 schedels voor hun neus krijgen, en dan zonder enige vorm van voorkennis kunnen behoordelen welk paard met beschadigingen rondloopt en dus met bit gereden zou moeten zijn.

Dit is geheel pijnloos
Dit is dierenmishandeling
En dit zit ertussen

En dan is het aan ons ruiters om te kiezen voor welk ongemak we gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:57

nee ik geef niet alleen mijn ervaring weer
Ook die van andere mensen in mijn omgeving, ook mensen die er honderden hebben gereden
Die heel wat beter kunnen rijden dan half bokt samen

Maar nee, als je een paard met zachte hand rijd heeft hij geen pijn.
Niet omdat ik dat graag wil zien, maar omdat dat hetgeen is wat ik zie en ook ervaaren heb.

Ja natuurlijk heb ik wel eens anders gezien...maar dat heb je bitloos ook.

krijg zelf eens iets tegen je neus... de tranen schieten je direct in de ogen....
Maar neeeee neus is niet gevoelig, dat harde bot met wat vel...

Kom op toch...

nee zo bedoelde ik die vergelijking niet
Maar gewoon als vergelijking dat de regeltjes zo zijn en die niet veranderd worden omdat ik dat wil.
Verzin een andere sport, daar doe je ook aan de regels mee, bevallen ze niet mag je niet mee doen

Jovi, ik heb duidelijk gelezen gehad dat er bitloos ruiters in het verlden een wedstrijd wilde organiseren
Misschien was dat niet jouw doestelling, maar wel van andere

En hoe kan een paard dat zo verschrikkelijk veel last heeft van een bit, dan toch lekker over de rug heerlijk ontspannen vwnw lopen...
Geen 1 paard met pijn doet dat
Niet met ruiter, niet zonder ruiter
Ook niet met of zinder bit
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-08 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:59

runningkawa schreef:
Er is nog nooit een reglement wijziging geweest waarin het paard met strengere dingen gereden mocht worden.
En dat gaat ook niet gebeuren.
Een bit is gewoon een normaal iets en rij je er normaal mee heb je ook een ontspannen paard onder je.
Kan niet als het paard continue pijn heeft hoor Lachen

Da's helemaal geen rare opmerking.
In deze en in andere topics heb ik dit ook al zo dikwijls aangehaald. Wat wil je allemaal aan het paard hangen en in het paard stoppen om als jury te kunnen beoordelen of de ruiter wel goed rijdt?
Het is toch te zot voor woorden. En je reageert hier nooit op.
Verzin iets anders. Verzin een pijnprikkel die de ruiter voelt zodra hij/zij te ruw wordt en niet goed rijdt.

"Een bit is een normaal iets". Ja, dat is zoals veel mensen denken. Zo heb ik ook gedacht. Tot iemand zichzelf afvraagt of het bit inderdaad wel zo "normaal" is. Ik vind van niet. Ik vind dat het thuishoort in een Middeleeuws museum. (Of bij de ijzerboer, waar die van mij zijn beland.)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 17:01

JoviBan schreef:
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
– de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
– de ontspanning
– de aanleuning
– de impuls
– het recht gericht zijn van het paard
– de verzameling

Bron: KNHS discipline regelement dressuur

Waarom heb je dan sporen nodig? Sporen zijn in mijn ogen dwingend. En waarom mag je dan wel in de spring, en endurance sport bitloos? Waarom mag je in de eventing zonder S&T en sporen rijden(in het dressuur onderdeel)? In elke tak van de paardensport gaat het tenslotte om de mate waarin het paard gedresseerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:02

Wel een rare opmerking
Niemand vraagt hier dispensatie om met prikkeldraad te mogen rijden

En de jury's kunnen het wel beoordelen

maar waarom veranderen voor een handje vol mensen?
En dat jij het niet normaal vndt wil het ook niet zeggen dat het dat ook niet is Lachen

Ik vind ook wel eens dingen niet normaal...maar wil niet zeggen dat het ook niet zo is, dat is dan puur mijn idee ervan
Moet je dat dan maar opdringen aan elk ander op een erg onprettige manier
Terwijl die ander die bekerings drang niet oplegt aan die ander??

Want de bitloze ruiters hebben buiten de wedstrijdring om helemaal geen moeite met de bitloos ruiters...andersom steeds wel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-08 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:02

JoviBan: Maar waarom er geen doelstelling van màken? Dan kunnen de bitloze ruiters zich toch bewijzen?

en over het pijn hebben op het bit, ik heb een touwhalster waar ik soms mee rij, als ik daar aan trek heeft mn paard ook pijn hoor...

Heiditjj: tis niet omdat je sporen aan hebt dat je ze ook gebruiken moet he...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:05

omdat je bij springen en endurance helemaal de harmonie niet hoeft te laten zien
Als je maar over de finisch komt Haha!

Geen idee welke klasses je bij eventing zonder sporen en S&T mag rijden.
Zou je dat ff willen vermelden, dan is het pas vergelijken.

En idd sporen aan hebben betekend niet ook sporen gebruiken
En dáááár gaat het nu net om
ook betreft het bit
Bit erin wil niet zeggen er ook aan sjorren
en daááááár gaat het nu net om...

Maar als men dat maar niet wil inzien, dan houd het toch op??
Dat is imo dus een vorm van erg kortzichtig denken

Ga dan je eigen wedstrijd organisren
ga een andere vorm van paardrijden doen...maar zit niet te zeuren over dressuur

Is gewoon om te willen zeuren imo....meer niet
Want nogmaals, die vraag is in het verleden vaak gesteld aan de bitloze
Zou je dan fanatiek gaan wedstrijd rijden
Maar het merendeel gaf aan van niet

waar maak jeje druk om denk ik dan...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-08 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:11

Ik probeer dit topic al vanaf het begin een beetje bij te houden, is een vrij lastige taak omdat het wel heel erg hard gaat Haha!

Even mijn mening van de stelling.
Nee ik ben het er niet mee eens, ja eigenlijk wel maar dat komt dat het houden van dieren voor de hobby in mijn optiek al egoïstisch is en als je er dan ook nog een doel bij heb is het nog veel erger Clown
Iedereen heeft zijn paard met een doel, dat kan niemand ontkennen op bokt alleen het doel verschilt nog weleens.
De ene heeft te veel gras en een grasmaaier, een andere wil de bossen in met het paard, dan zijn er nog wedstrijdruiters, mensen die geld met paarden willen verdienen, ect, ect.

Je ontkomt er niet aan dat als je dressuur wil gaan starten dat je een bit in moet hangen omdat het verplicht is en zo komen er nog veel meer dingen bij kijken, ijzers, tuigage, kleding, huisvestiging, voeding ect ect.

Het wel of niet kunnen rijden heeft denk ik in deze discussie denk ik niet echt een punt, want ook op concoursen zie ik veel ruiters waar ik mijn vraagtekens bij de ruiterkunst zet.
De kunde van de ruiter heeft ook weinig met de optoming te maken, eerder met de instructie.

Jammer genoeg heb ik geen digitale video camera, wilde best wel met mijn Z2 paard een fimpje maken waarin hij met verschillende optomingen loopt, bitloos is geen probleem, trensje niet, dubbelgebroken niet en S&T ook niet.
Kan wel leuk zijn om de verschillen op video te zien.
Ik moet wel bekennen dat ik hem het fijnst op een bit vind lopen, lichter in de hand en veel minder zoekerig naar aanleuning.

Sporen vind ik persoonlijk een super uitvinding en een zweep heb ik ook vaak bij me.
Ik ben heel duidelijk met mijn drijfhulpen en verwacht dat een paard daar heel goed op reageert.
1x een licht knijpje met mijn gehele been moet voldoende zijn om te reageren, zo niet volgt gelijk de spoor en als dat noet werkt een tik van de zweep.
Dit geintje hoef ik meestal maar 3x te herhalen en het paard let wel op.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 17:14

runningkawa schreef:
Geen idee welke klasses je bij eventing zonder sporen en S&T mag rijden.
Zou je dat ff willen vermelden, dan is het pas vergelijken.

Optoming in de Klasse Z-dressuur Eventing

In het nieuwe eventingreglement is de optoming voor de klasse Z-dressuur Eventing gelijk gesteld aan hetgeen opgenomen is in de FEI reglementen.

Rijden op trens (stang en trens niet toegestaan)
Dragen van sporen optioneel
Dragen van een rijrok en hoedje toegestaan

En als je alles waar de dressuur "voor staat" zoals jovi en ik eerder hebben weergegeven, ook zonder bit kan, waarom zou dat dan niet mogen? Omdat de KNHS altijd heeft beweerd dat het onmogelijk is je paard nagefelijk te rijden en alle andere onderdelen die in de zwaardere klasses gevraagd worden niet zouden kunnen. Zo'n grote organisatie zou wel heel erg onderuit gaan als ze dan nu ineens laten bewijzen dat het wel kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:16

dat heeft de knhs helemaal nooit beweerd...hoe kom je daar nu bij??

Bij gewone Z dressuur is S&T ook niet verplicht
Sporen wel, maar die hoef je ook niet te gebruiken ook al heb je ze om Lachen

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:21

heiditjj schreef:
En als je alles waar de dressuur "voor staat" zoals jovi en ik eerder hebben weergegeven, ook zonder bit kan, waarom zou dat dan niet mogen? Omdat de KNHS altijd heeft beweerd dat het onmogelijk is je paard nagefelijk te rijden en alle andere onderdelen die in de zwaardere klasses gevraagd worden niet zouden kunnen. Zo'n grote organisatie zou wel heel erg onderuit gaan als ze dan nu ineens laten bewijzen dat het wel kan.

wel dus.... waar wachten jullie op? Organiseer wedstrijden en bewijs het! Volgens mij kan het ook, maar als jullie werkelijk willen dat er verandering komt dan moeten jullie in actie schieten ipv het bij woorden te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:33

Dat zeg ik al steeds, maar dan is dat ineens niet het doel...

Je doet wat of je zanikt alleen maar wat denk ik dan Lachen
Beetje zaniken is wel heel makkelijk gedaan altijd Haha!
Schoppen tegen andere is heel makkelijk, maar zelf geen rij foto's durven plaatsen, ook niet in een profiel.
Zo makkelijk allemaal. Maar dan wel andere mensen afkakken die wel foto's plaatsen...
Met de mond zijn heel veel mensen vaardig.... weten ze ook wat ze allemaal wel en niet willen...maar de praktijk?

Dat vind ik zo jammer altijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:50

runningkawa schreef:

Maar het is wel zo dat hoe hoger de klasse wordt hoe meer middelen er aan te pas mogen komen. Stang en trens? Sporen? Verplicht nog wel. Dat vind ik te idioot voor woorden, ik zou het logischer vinden dat je steeds minder nodig hebt als je hoger komt.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:55

dat komt denkik doordat de ruiters in de lagere klassen nog niet kundig genoeg zijn (over het algemeen) om ermee te werken + omdat je een paard niet opleert met meteen alles erop en eraan...
waarom het erna komt, is (hebben ze me zo geleerd toch) om je hulpen te verfijnen, niet om te straffen of beter in toom te houden oid, gewoon om de hulpen zo onzichtbaar mogelijk te maken. Daar gaat het dan natuurlijk ook om het plaatje, maar dressuur is in sé naast de doelstellingen van optimale ontwikkeling van het paard enzo ook een sport die naar schoonheid doelt, daar kun je echt niet op heen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:56

je kunt het ook om draaien
Mensen die hoger rijden horen zulke goede controle over hand en benen te hebben dat ze alleen maar inwerken op de goede manier.
En dus niet hun paard hinderen met die extra dingen
Dat ze er aan hangen hoeft niet te zeggen dat je ze ook gebruikt Lachen

Het is gewoon nog afkomstig uit de klasieke dressuur waar men ook met stang reed.

Overigens zou je mij niet horen als de spoor verplichting eraf gaat hoor Lachen
En zelfs een verbod in de B en L, dit omdat er zoveel ruiters geen fatsoenlijke les meer krijgen en denken dat voorwaart met een spoor moet oid Verward

Maar ik snap wel de onderliggende gedachte daarvan en zal erd daarom ok niet over moeilijk doen

Gewoon slechte punten bij trekkers en prikkers..daar bereik je veel meer mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:29

Heiditjj schreef:
En waarom mag je dan wel in de spring, en endurance sport bitloos? Waarom mag je in de eventing zonder S&T en sporen rijden (in het dressuur onderdeel)? In elke tak van de paardensport gaat het tenslotte om de mate waarin het paard gedresseerd is.

runningkawa schreef:
omdat je bij springen en endurance helemaal de harmonie niet hoeft te laten zien. Als je maar over de finisch komt

Als het gaat om het "tonen van de harmonie", dan zou de KNHS wellicht in de hogere klasses 2x een beoordeling moeten gaan vragen Pling .
Eén proef met volledige optoming (proeve van bekwaamheid in o.a. omgaan met equipment ) en één proef geheel optomingsloos Duivel , ter beoordeling van de harmonie.
Ik stel me zoiets voor als DIT.
Waarbij ik wil opmerken dat het getoonde filmpje het *resultaat* is van een opleiding zonder *en* met bit !

Heiditjj schreef:
En als je alles waar de dressuur "voor staat" zoals jovi en ik eerder hebben weergegeven, ook zonder bit kan, waarom zou dat dan niet mogen?

Om aan te tonen dat je de techniek van het rijden mét bit ook beheerst?

Heiditjj schreef:
In elke tak van de paardensport gaat het tenslotte om de mate waarin het paard gedresseerd is

Ja, echter de beoordeling hangt af van de *normen* die een bepaalde "tak" onderling heeft afgesproken. Die normen kan je uiteraard ter discussie stellen. Maar je kan je ook afvragen, of je überhaupt wel binnen de normen van die tak past. Wat zelfs al wordt bitloos voortaan geaccepteerd in de wedstrijddressuur, dan nog krijg je iedere wedstrijd te maken met de al-dan-niet terechte normen c.q. beoordelingen van de juryleden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:02

Iedere sport heeft tradities. In de dressuur en springen is dat de witte broek, de niet zo fijn zittende laarzen en dat vreselijke befje (vind ik dan). En de verplichting met sporen te rijden vanaf een bepaald niveau. In de engelse sport worden knopsporen als paardvriendelijk gezien.

In de westernsport mag ze zo ongeveer alles wat je wil aantrekken zolang het hooggesloten is en de armen bedekt zijn, je een westernhoed draagt, westernlaarzen en een westernzadel hebt.

Paarden tot en met zes jaar mogen op twee handen worden gereden, ook bitloos trouwens. En paarden vanaf zes jaar moeten in de hogere levels op 1 hand en shanks worden gereden. De sporen moeten weer wielsporen zijn. Bij de westernsport worden knopsporen weer gezien als dieronvriendelijk omdat je je paard er beurs mee zou kunnen schoppen, terwijl je met een kleine beweging van een zeer bot wiel een eenduidiger hulp kan geven. Ik vind persoonlijk dat je met allebei de soorten sporen verrot kunt rijden, als je er niet mee rijden kunt.

Mijn Lan heeft een sarcoide gehad ongeveer tien cm achter de plek waar ik been geef. De huid is door wegbrachten een chemotheropie-zalf kaal en kwetsbaar gebleven. Ik heb dus van het bestuur dispensatie gekregen om met knopsporen te mogen starten, tegen het reglement in. Omdat het risico dat een wielspoor net die heel zwakke huid openhaalt bij een onverwachte beweging waar door mijn been schuift te groot is.

En volgens mij kun je ook dispensatie vragen als je paard te weinig ruimte heeft in de mond om met een bosal te mogen blijven rijden.

Iedere sport heeft zijn 'rare' regels en tradities. Daar is nu eenmaal niet zo veel aan te doen. Veranderingen gaan langzaam op dat terrein.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:44

JoviBan schreef:
ireika schreef:
Of die bitloze vereniging kan haar eigen wedstrijden opstarten, met eigen reglementen, eigen proeven etc desnoods een eigen naam ipv dressuur ofzo Clown

Dit geeft imo toch wel aan dat je er weinig van snapt.
Vanwaar het onderscheid? Waarom eigen wedstrijden, eigen reglementen en eigen proeven? En zelfs een eigen, andere naam??

Heb je je ooit verdiept in wat dressuur is?

en hier kan ik me dus helemaal in vinden..............

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:50

JoviBan schreef:
ireika schreef:
Of die bitloze vereniging kan haar eigen wedstrijden opstarten, met eigen reglementen, eigen proeven etc desnoods een eigen naam ipv dressuur ofzo Clown

Dit geeft imo toch wel aan dat je er weinig van snapt.
Vanwaar het onderscheid? Waarom eigen wedstrijden, eigen reglementen en eigen proeven? En zelfs een eigen, andere naam??

Heb je je ooit verdiept in wat dressuur is?

Ik sluit me ook bij de woorden van Joviban aan. Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:52

en voor de rest ga ik helemaal met RK mee

Heidii snapt de werking van een S&t en sporen niet........... S&T en sporen zijn voor de verfijning van hulpen, en niet voor de verscherping Lachen Lachen

De dag dat Bitloos toegestaan wordt op wedstrijden is de dag dat ik met mijn meneer de ring inga, want hemellief dan kan ik hem handelen op wedstrijd............

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:09

Daar snap ik de werking wel van maar vind volstrekt onnodig Lachen

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:10

Wat mij opvalt hier is aan een bit is vanalles en nog wat mis volgens de bitlozen,maar bitloos nee dat is echt perfect een paard krijgt er geen last van hoor,maar niks is perfect dus ik zeg ook niet dat met bit rijden zo goed is maar ik vind het allebei even zolang je het maar goed gebruikt!
Ik kan niet beoordelen wat voor JOU paard beter werkt dat kan alleen jij waarschijnlijk!
Maar Dat betekent ook dat jullie niet andere kunnen vertellen dat bitloos beter is voor hun paard, ookal zijn er zoveel onderzoeken geweest, wetenschap is veel en kan veel bewijzen maar ze kunnen niet in een paard hun hoofd kijken!
Ik ook niet,jij niet niemand niet!
was het maar waar!!!
maar, als jou paard hartstikke leuk loopt op een bitloos hoofdstel houden zo natuurlijk! helemaal te gek.
maar dat kan iemands anders paard net zo goed op Bit.
en ik kan me niet voorstellen dat als een paard zoveel last heeft van een bit dat ze dan over de rug ,ontspannen etc. kunnen lopen...,

en geen een onderzoek die daar tegenop kan.
wat een paard toont zelf of hij pijn heeft en een paard met pijn gaat niet voor jou lopen en heeft zeker dan ook geen respect voor jou!!