paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilseej

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:15

Maar we weten hier allemaal dat het niet zo is Haha!:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:20

Klopt niet Haha!

Jullie dénken allemaal dat het niet zo is Tong uitsteken

In veel gevallen hebben ze hartstikke gelijk namelijk Lachen

Ilseej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:45

Nou reken maar dat ik flink wat spierpijn heb na een bosritje van 5 uur. Spierpijn in mijn benen, spierpijn in mijn armen (van het de hele tijd tegenhouden) en spierpijn overal... ik vind het toch een sport, al is het minder actief als voetbal... En wat about stallen uitmesten? das pas een zwaar kwarwei, vooral al je het weiland van de poepjes doet ontruimen, en dan als je wilt wegrijden merkt dat je kruiwagen een lekke band heeft, erg goede(vervelende) inspanning Bloos

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:52

nOekiiej schreef:
Hee Doei!

Heel vaak hoor ik mensen van paardrijden is geen sport!
Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch!
En je word er helemaal niet moe van.

Ik reageer dan altijd terug van;
probeer het zelf dan eens!?

Laatst ook een discussie met een vriendin van mij.
Zij vond fietsen naar school wel een sport, maar paardrijden niet.
Ik word hier soms zo moe van dat die mensen maar blijven zeggen dat het geen sport is.
Maar het is wel een sport!
Meer mensen die dit ook meemaken of mensen die vinden dat het geen sport is?

sorry als het hier verkeerd staat, maar dit was het enigste met discussies

yep dat zeker...ik word er ook ziek van en je hoort het idd steeds. misschien omdat wat stappen op een paard in een rondje (zoals op de kermis) op een mak paardje niet zo moeilijk is. en paardrijden ZIET er makkelijk uit voor het leek. bedoel kijk naar de dressuursport op tv (wij weten beter bedoel krijg je paard maar ff zo) maar je ziet het bijna niet en dus denken vele dat het heel makkelijk is. ze zien steeds dat kermis paardje voor ze of dat paardje waar ze eens als kind een rondje op mochten stappen aan de hand enc enc.

het beeld is gewoon totaal verkeerd want paardrijden is echt wel een sport!!!

meestal houden ze bij mij op als ze me eens mee geholpen hebben met voeren uitmesten en eens (alleen al in de bak) een rondje zelfstandig moeten rijden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:02

Ilseej schreef:
Nou reken maar dat ik flink wat spierpijn heb na een bosritje van 5 uur. Spierpijn in mijn benen, spierpijn in mijn armen (van het de hele tijd tegenhouden) en spierpijn overal... ik vind het toch een sport, al is het minder actief als voetbal... En wat about stallen uitmesten? das pas een zwaar kwarwei, vooral al je het weiland van de poepjes doet ontruimen, en dan als je wilt wegrijden merkt dat je kruiwagen een lekke band heeft, erg goede(vervelende) inspanning Bloos

Dat iets zwaar is maakt het nog geen sport. Da's werk, is wat anders wat.

En dat je spierpijn hebt, maakt het ook geen sport. Spierpijn in je armen hoort gewoon niet, en spierpijn overal is eerder omdat je spieren blijkbaar nogal vastzitten.

Ik heb nooit spierpijn en ik sport 5 keer in de week én rij af en toe paard Cool

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:27

Yamcha schreef:

En dat je spierpijn hebt, maakt het ook geen sport. Spierpijn in je armen hoort gewoon niet, en spierpijn overal is eerder omdat je spieren blijkbaar nogal vastzitten.

Ik heb nooit spierpijn en ik sport 5 keer in de week én rij af en toe paard Cool

Wat bepaalt volgens jou dan dat iets wel of geen sport is?

In mijn ogen is het wel een sport. Ik heb de laatste paar maanden bij gebrek aan een paard niet meer gereden en ben de laatste weken weer begonnen. En dan merk je eigenlijk pas echt hoe intensief het kan zijn en welke spieren je er allemaal mee gebruikt. Mijn ouders zijn zowat de enigen die hebben ingezien hoe ingewikkeld paardrijden is (probeer maar eens aan iemand die er niets van kent uit te leggen dat je paard op de achterhand moet lopen...), al de rest vindt dat ik me aanstel als ik scheef loop van de spierpijn. Ik wou dat ik ze allemaal eens op een paard kon zetten Extreme duivel

Espiranza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:33

ik negeer die mensen ook altijd want denk nou maar als je van draf in galop moet dan is het in het begin hard werken.
In het begin toen ik ging galoperen hiel ik uit bangheid me zadel vast, ok nu hou ik heb ook nog met 1 hand vast maar ook soms helemaal los.
Maarja,

Je moet maar zo denken mensen die dat denken dat paardrijden geen sport is laat ze het zelf wwn doen dan piepen ze veel lager Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:36

Mientjeuh schreef:
Yamcha schreef:

Wat bepaalt volgens jou dan dat iets wel of geen sport is?

Sport heeft altijd een spelelement en een competitie-element.
Zo kan dammen een sport zijn, je kunt er wedstrijden in spelen. Zelfde geldt voor schaken of darten.

Volgens jullie is lichamelijke inspanning een criterium, dit is grote onzin.

Een sport wordt imo ook pas sport op het moment dat je het doet om iets te bereiken. Vandaar dat ik boshobbelen ook geen sporten vind, en manegelesjes ook niet.
Net zoals in het weekend met je pa schaken geen sport is, en in de kroeg darten is ook geen sport, dat is recreatie.

Dat het spierpijn oplevert, voilà, maar dat maakt het niet opeens sport. Zwaar werk levert soms ook spierpijn op. Dat zeg alleen maar iets over hoe getraind en soepel en sterk je lijf is. En als jij zegt dat paardrijden (wat de meeste mensen niet eens doen, bij het merendeel is knolhobbelen een betere benaming) je spierpijn oplevert, dan weet ik heel zeker dat jij niet intensief genoeg traint, om jouw rijden een sport te kunnen noemen.

Dat je spierpijn hebt bij een heel zware training is normaal, maar die hoor je bij een normale en een intensieve training niet te hebben.
En zeker niet na een paar uur boshobbelen Haha! Haha!
Spierpijn in je armen hoor je met rijden helemaal niet te hebben, dan doe je gewoon iets grandioos fout.

Paardrijden is imo pas een sport, wanneer je intensief aan het trainen bent, omdat je regelmatig aan wedstrijden meedoet.
En waarom ik roep dat het vanaf de M pas sport wordt: de B en de L kun je op je slofjes halen, maar vanaf M moet je toch echt wel serieus gaan trainen, je eigen reactie moet sneller worden, je lijf moet atletisch en snel worden, je paard moet scherp aan de hulpen worden, er wordt meer gehoorzaamheid van het paard gevraagd, en dus meer consequent zijn van de ruiter....
En je moet nu toch echt wel in kunnen zien dat de jury het heus wel bij het rechte eind heeft, omdat ze nu eenmaal meer ervaring hebben als jij, je moet inmiddels de kritiekpunten op je protocollen serieus kunnen nemen en er wat mee doen..... Da's ook sportiviteit, en die mis ik bij heel veel mensen.
En je moet gewoon iedere keer op die wedstrijd presteren op de toppen van je kunnen en je uiterste best doen. Je paard niets kwalijk nemen, als het niet ging zoals je dacht, maar bedenken wat je kunt verbeteren in je rijden en je communicatie met je paard. Dán ben je imo met sport bezig, ja.

De rest is een hoop zielig gedoe van mensen die het niet kunnen hebben dat anderen tóch gelijk hebben.
En dat vind ik ook in dit topic.

Mensen voelen zich er enorm door aangevallen. Anky zou waarschijnlijk iemand die dat zei uitlachen en zich er verder geen ogenblik druk om maken..... wie de schoen past, trekke hem aan Haha! Als het niet waar zou zijn, zou iedereen er alleen maar om lachen.

Wanneer je geen wedstrijden rijdt, rijd je imo recreatief.
En ga me nu niet vertellen dat je zonder wedstrijden ook wel op hoog niveau zal zitten, thuis is iedereen Anky. Daar ben ik niet van onder de indruk, iedereen zegt het, en het is maar zelden waar. Dus ik zou zeggen: ga starten en bewijs het maar! Kom maar op met je protocol en je punten. Impress me.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-08 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:46

zoals ook al eerder in dit topic te lezen ben ik het geheel met Yamcha eens, vind het ook geen sport

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:25

Yamcha, ik snap wel wat je bedoelt, hoor, maar ik denk dat ook als je thuis rijdt, als je les krijgt, je merkt dat je je spieren, je bewegingen, je timing e.d. op de juiste manier moet gaan gebruiken, hoor. En dan kan het behoorlijk pittig zijn soms. Tong uitsteken
Het is natuurlijk niet 'je gaat zitten en je rijdt weg'. Wat helaas sommige mensen wel schijnen te denken, maar het ligt wel wat gecompliceerder. Haha!

Maar als ik wat strakker in mijn vel wil worden (ik heb geen gewichtsproblemen, dus afvallen is gelukkig niet nodig Haha! ), dan ga ik liever lekker hardlopen, oefeningen doen of naar de sportschool. In dat opzicht vind ik paardrijden ook geen sport, nee. Haha!
En ik zie het ook niet als sportuurtje, hoor, welnee. Ik rij recreatief voor het plezier en de ontspanning, maar moet wel eens hard aan de bak met mijn sterke, jonge pony en dan voel ik wel dat ik 'gewerkt' heb. Maar een half uurtje hardlopen, een lesje tae bo of fanatieke oefeningen voor mijn lijf, is toch wel een iets ander verhaal, ja, dat ben ik met je eens. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:21

Dat bedoel ik idd Lachen

Je snapt me precies Lachen

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:28

Dit hoor ik zo vaak, dat paardrijden geen sport is. Ik vind het echt niet leuk. Ja, dammen is zeker wel een sport. Waarom paardrijden niet?
Ja, oké, als je een beginner bent, en je rijd op een manegepaard in stap, is het (nog) niet zo heel intensief. Maar als je echt over paardrijden praat, dus als je gemiddeld en heel ervaren kunt paardrijden, gebruik je heel veel spieren. Denk aan je rugspieren om rechtop te zitten. Je beenspieren voor lichtrijden en doorzitten. Je kuitspieren voor hakken drukken. Je buikspieren, ook om recht te zitten, en niet te vergeten, je armspieren!

Misschien vergt paardrijden nog wel meer spierkracht en inspanning dan bekende sporten zoals voetbal of hockey.

Dus als ze dan nog zeggen dat paardrijden geen sport is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:31

Lees even een paar posts erboven, is wel zo beleefd. Het is helemaal niet meer nodig deze vraag te stellen, ik heb hierboven al haarfijn uitgelegd waarom paardrijden op HTK niveau niet echt een sport is Lachen
Dat je het niet leuk vindt, maakt het nog niet onwaar Lachen

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:33

paardrijden geen sport? nee daarom heb ik de beenbespiering van een voetballer?? Vork Clown Ziek ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:35

Nogmaals, bespiering zegt niks over of iets wel of geen sport is Rolleyes

Lezen is echt ontzettend moeilijk, of niet?

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:42

Ik vind het zeker wel een sport! Het verschil met bv. voetbal en paardrijden is dat je met voetbal conditie nodig hebt en met paardrijden uithoudingsvermogen (en als je er meerdere per dag doet, helpt een goede conditie ook zeker wel, ik spreek uit ervaring). Maar waarom zou het geen sport zijn?

2sport de; v(m) -en allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan ~ doen

Das de officiele definitie van sport... Voor paardrijden heb je vaardigheid, inzicht en uithoudingsvermogen nodig. (uit·hou·dings·ver·mo·gen het; o vermogen om zich langdurig in te spannen, dus een soort krachtsvorm)

Er zijn wedstrijden, serieuze trainingen, het is zelfs een onderdeel van de olympische spelen... Bedoel what the hell. why shouldnt it be a sport?!

@ Yamcha, check even de definitie van sport... ONTSPANNING waarbij... vereist worden
dus niet per se wedstrijden of scherpe doelstellingen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:46

De vraag aan mij was wat voor mij bepaalde of iets een sport is of niet.
Ik heb daar antwoord op gegeven Lachen

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:48

Yamcha schreef:
De vraag aan mij was wat voor mij bepaalde of iets een sport is of niet.
Ik heb daar antwoord op gegeven Lachen

okee maar we zitten toch in een discussie en niet laat iedereen een afzonderlijke reactie geven en klaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:52

Nope, klopt Lachen

Ik wil er ook best over in discussie, maar aangezien hier niet echt een discussie over mogelijk is, wordt dat wel lastig.
En ik ben niet zo arrogant dat ik tegen een woordenboek inga.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:24

ik vind paardrijden weldegelijk een sport, anders,maar zeker een sport.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:43

Charlenexx schreef:
Ik vind het zeker wel een sport! Het verschil met bv. voetbal en paardrijden is dat je met voetbal conditie nodig hebt en met paardrijden uithoudingsvermogen (en als je er meerdere per dag doet, helpt een goede conditie ook zeker wel, ik spreek uit ervaring). Maar waarom zou het geen sport zijn?

2sport de; v(m) -en allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan ~ doen

Das de officiele definitie van sport... Voor paardrijden heb je vaardigheid, inzicht en uithoudingsvermogen nodig. (uit·hou·dings·ver·mo·gen het; o vermogen om zich langdurig in te spannen, dus een soort krachtsvorm)

Er zijn wedstrijden, serieuze trainingen, het is zelfs een onderdeel van de olympische spelen... Bedoel what the hell. why shouldnt it be a sport?!

@ Yamcha, check even de definitie van sport... ONTSPANNING waarbij... vereist worden
dus niet per se wedstrijden of scherpe doelstellingen....

Als je er woordspelletjes van wilt maken: wat vind jij het verschil tussen "conditie" en "uithoudingsvermogen"? Meestal bedoelen mensen met de uitdrukking "conditie hebben" dat men enig uithoudingsvermogen heeft.
Overigens ben ik het maar heel beperkt met je eens dat je uithoudingsvermogen nodig hebt bij paardrijden, als je het goed doet en een fatsoenlijk opgevoed paard rijdt is er maar heel weinig serieus spiergebruik aan de orde. Het rechtop blijven in het zadel gebeurt gewoon door je gewone spiercorset dat je ook overeind houdt als je staat of loopt en de bewegingen die je maakt om hulpen te geven zijn dusdanig klein dat je minder spierinspanning nodig hebt dan om een uurtje door een winkelstraat te slenteren. En ja, ik rij er ook wel meer per dag als dat nodig is en nee, daar wordt ik niet heel moe van. Tong uitsteken
Er zijn wedstrijden in, klopt, maar die zijn er ook in fietsen. Toch ben ik er zeker van dat jij het naar school/werk fietsen niet als sport ziet, maar hoogstens als lichaamsbeweging. En dat terwijl er echt wedstrijden in fietsen worden georganiseerd, het zelfs op de OS gebeurt...... Wat maakt het tot een sport? Ik vind dat Yamcha het vrij aardig gekarakteriseerd heeft Knipoog

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:43

als iemand dat zegt ga ik de discussie niet aan, gebed zonder einde.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:19

Tja naar mijn idee is paardrijden gewoon een sport en is daar geen twijfel over mogelijk. Net als darten een sport is...

Nu gaat het er natuurlijk om of mensen het een sport vinden, en ik kan er best inkomen dat niet iedereen dat ziet. Immers vergt paardrijden geen superconditie en dat zul je er ook niet door krijgen. Als je moet gaan sporten (om bijvoorbeeld af te vallen) denk je niet snel aan paardrijden omdat dit simpelweg geen nut heeft. Als ik weer eens besluit om iets aan mijn conditie te doen, ga ik toch ook echt iets anders doen.

Anyway, paardrijden is dus wel een sport, maar in het opzicht van conditie, niet echt een nuttige...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:21

Bij het paardrijden heb je echt wel uithoudingsvermogen nodig.
En zeker als jij meerdere peerden op een dag rijdt, en geen uithoudingsvermogen hebt, geloof me... Dat ga je merken. Sigaar

Ik heb ook wel eens ruim anderhalve week/2 weken 4 á 5 paarden op een dag moeten rijden.. En in het begin moest ik daar toch nog wel even aan wennen hoor. En dan praten we niet over een paar 'simpele' buitenritjes, maar echt intensief werk.

Naar mijn mening is paardrijden zéker weten een sport. Ja

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:25

Ilseej schreef:

Nou hier sluit ik me zeker bij aan....heb ook spierpijn van mn ritje van 2 dagen terug en dat krijg ik op de fitness niet eens voor elkaar!
En een beetje Weimesten is goed voor de buikspieren hoor!