Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:27

Ik keek niet uit, ik stapte destijds op alles. En toen ik er (een paar keer) onder lag, zag ik pas hoe vreselijk gevaarlijk ik bezig was. Geen haar op mijn hoofd die er nu nog over denkt mijn nek te breken voor het paard van een ander....

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:31

Tja en dan ben je al te laat. En dat begrijp ik dus niet. Je hebt met een levend wezen te maken. Ben altijd op je hoedde en weet waar je mee bezig bent!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:09

arnjojo schreef:
Tja en dan ben je al te laat. En dat begrijp ik dus niet. Je hebt met een levend wezen te maken. Ben altijd op je hoedde en weet waar je mee bezig bent!

Ik ben heel blij voor je dat jij wel de wijsheid in pacht hebt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:50

Voor die zo fel reageert op omtrekken: dat kan ook zonder bit. Het gaat niet om plukken of trekken aan het bit. Eenvoudig een arm uitsteken heeft al hetzelfde effect, het kan zelfs heel zachtjes, een paard uit evenwicht brengen.
Het heet omtrekken, als tegenovergestelde van omduwen, maar het heeft niets met trekken aan de teugels te maken ofzo.
Dat is wel het domste wat je kunt doen bij een omhooggaand paard. Ik denk dat een ieder dat wel weet.

En die mijn vroeg hoe ik weet of dat belonen wordt weggelaten: dat weet ik niet in specifieke genoemde gevallen, ik heb het heel algemeen over een type ruiter die scheutig omgaat met de zweep en er van uit gaat dat het paard opzettelijk wil klieren.
Die zijn er echt.

Wat het manege gebeuren betreft. Niemand zegt dat manege ruiters slecht zijn, er is genoemd dat een bepaalde houding op maneges aangeleerd wordt. Ik zie dat ook wel in pensionstallen trouwens, of allemaal met slofteugel bv of allemaal zonder. Het ligt er maar net aan wie de boel beïnvloed.
Ik kan me voorstellen dat een "harde" instructeur harde leerlingen maakt en niet als door een wonder gevoelige ruiters maakt en andersom.
Men weet nu eenmaal niet meer dan wat je leert tot je op onderzoek uitgaat en dit soort discussies tegen komt en ook eens andere kanten van dingen gaat bekijken.

supermandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:05

Ik neem ook aan dat een paard er een goede reden voor heeft, als hij ineens recht overeind staat. En die wil ik graag uitzoeken zodra we weer op de grond staan met 4 benen. Maar als op dat kritieke moment de normale methoden (als flink vooruit drijven enz.) niet helpen, dan krijgt 'ie ene draai om z'n oren. Niets ernstigs, gewoon met de vlakke hand, houdt 'ie niets aan over. En zodra we weer veilig op de grond staan, kijk ik mijn paard van boven tot onder na en gaan we precies bekijken wat er aan de hand is.[/quote]

En ik pak zoiets heel anders aan en zal dus niet meteen slaan.[/quote]

dan hoop ik dat jij nooit in zo'n situatie komt ...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:12

Het verbaast me overigens dat een ruiter in zo'n situatie de vertegenwoordigheid van geest, en de balans, heeft om een mep uit te delen met een hand en niet gewoon diezelfde hand opzij brengt om het paard uit evenwicht te brengen, of eigenlijk al op het moment dat het paard zich GAAT verheffen het een tik op de kont kan geven.

Een idee over hoe "makkelijk" het zogenaamd is om een paard om de oren of tussen de oren te slaan kun je misschien vormen met behulp van deze beelden:
http://www.livevideo.com/video/02BB25CE ... -nati.aspx

(En let ook even op hoe ze hem uiteindelijk eruit krijgt...)

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:43

Tjee wat een boktheftigheid weer. Maar idd heeft niets met het bit te maken. Uit evenwicht brengen doe je met meerdere factoren gewicht en hand(hoofd paard) opzij plaatsen. En juist hoe hoger ze komen, hoe makkelijker het is om af te laten glijden en je ernaast komt te staan op je eigen benen(heb hier genoeg ervaring mee bij enkele te corrigerende paarden die ik onder me kont gehad heb), uiteraard neem je deze uitvlucht enkelt uit veiligheidsoverwegingen en straf je dit op juiste moment om daarna je weg weer te vervolgen en dus niet het paard te belonen met klaar naar stal gedrag of zoiets.
Hmm blijf het overigens moeilijk vinden om situatie's te verwoorden, dus kan best wezen dat het er soms onbedoeld rottig uitkomt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:47

Dat is het nadeel van een forum, je kunt niet even de bijbehorende en verduidelijkende gebaren er bij maken!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:13

Poeh! Ben ik ff blij dat ik gisteravond ANTM gekeken heb, wat een felheid hier! Bloos!
Urielle en Daan, ik begrijp jullie en sluit me bij jullie aan. Het is mij gelukkig nooit overkomen dat ik achterover geslagen ben maar besef dat elk dier dit kan doen op momenten waar ik het niet verwacht; heb teveel met Volbloedpaarden gewerkt en heb bijzondere paarden gezien bij Lozeman op het erf waar HJ mee aan de slag mocht. En dat deed hij beheerst maar hij pakte ze soms wel even heel stevig aan! OP die manier voorkwam hij dermate heftige reacties als achterover gaan, hij trapte ze naar voren. Voor mensen die weke hartjes hebben hier: Zelf wel eens op een apart paard gezeten van 500 kilo die zich voor je afsluit?..

Lusitana, ja, ben idd vrij handig geworden met stuiterende paarden en in die helderheid heb ik wel eens raak gemept. Dat anticiperen kun je leren. Dat betekent dus ook niet zomaar rondmeppen maar goed gericht trachten een keer goed te slaan.
En een ieder die ik kan adviseren hierdoor zelf uit het ziekenhuis te blijven en te voorkomen dat het dier zijn rug breekt zal ik dan ook zeker adviseren een goeie harde lel te geven. Is mooi streven, hoor:"Ik zit in een rolstoel en mijn paard is er niet meer, maar eh.. Ik heb haar neit geslagen want ze deed het niet voor niks!".. Clown

Het achterover trekken zegt me weinig, heb wel een Tinker klaar gemaakt voor de wagen die een keer aan de lange lijnen op het gras met me aan de kletter wilde; ik zette mijn hakken in de grond, ze kwam omhoog, verloor haar evenwicht en lag op de grond. Ideaal, want ze heeft het niet weer in haar hoofd gehaald. Zolang zoiets niet op straat gebeurt maar bv in het zachte zand heb ik er weinig moeite mee als een paard een keer wordt omgetrokken; puberpaarden kunnen erg ondernemend zijn. Knipoog

Wat bitloos hier mee te maken heeft verder snap ik ook niet. Blond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:59

Ik heb geen enkele moeite met naar voren trappen van een paard in benarde omstandigheden.
Ik ben er van overtuigd dat je alle problemen kunt oplossen met VOORWAARTS.
En daar past een paard om de oren meppen niet in.

Wat mij tegen de borst stuit is dat in een topic als dit wordt aangeraden, aangeleerd om een paard maar om de oren te slaan, alsof het iets normaals zou zijn.

En als je handigheid krijgt in het stuiteren vraag ik me af waarom je het dan niet kunt voorkomen of met andere methodes een paard op vier benen kunt krijgen?

En in hoeverre is het niet zo dat bepaalde paarden niet gewoon mentaal beschadigd worden door achterlijke methodes als de kin op de borst trekken/binden? Maar dat is een andere discussie.

Het verhaal van ja ik ben in het ziekenhuis omdat ik mijn paard niet sloeg voor mijn paard, slaat nergens op.
Je raakt in het ziekenhuis doordat er een ongeval is gebeurd, een situatie waar je op dat moment geen grip ophad of niet juist hebt opgelost, maar het is natuurlijk niet zo dat die situatie alleen met een draai om de oren opgelost had kunnen worden...

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:27

Nooit van mijn leven zal ik een (jong) paard of pony tussen zijn oortjes slaan Bloos

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:19

Zeg nooit nooit Chiara! Van al die mensen die reageren dat ze hun paard wel eens een tik hebben gegeven doen slechts weinigen dit omdat ze er plezier in hebben of uit principe. Vaak dwingt de situatie ze er toe. Daarom vind ik ook dat er niet te snel geoordeeld mag worden met reacties als slaan=mishandeling etc.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:22

ik vind dat alleen kunnen als je paard zo'n iritant trekje heeft als steeds steigeren, want dan denkt het paard dat hij tegen een plafond knalt, en dan houden ze er vaak mee op, dus dan vind ik het wel kunnen maar anders niet hoor !!:/

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:09

Ik zie hier dat veel mensen in mijn ogen heel erg soft zijn.
Zwepen en een tik, hoeven totaal niet fout te zijn.
Ik heb genoeg paarden gezien, waarvan de eigenaar ze nog nooit heeft gestraft, en waar het even zeer heel hard misging. Een paard hoort wel zijn respect te behouden. Bijt hij, krijgt hij een tik.
Dat is in de natuur tussen paarden net hetzelfde.

En ja, ook ik heb al eens een paard tussen zijn oren geslaan. Deze was van een 11jarig meisje, en ik vind al helemaal dat paarden waar kinderen opzitten braaf horen te zijn, dit paard was echter een staker. Na heel veel vooruit rijden ging het nog niet beter, DA laten komen, niets te zien. Gewoon slaan hielp niet, ander voer geprobeerd zelfs, lichter bit, ALLES. Kijk als een paard dan zo vies blijft doen, dan moet het op een gegeven moment gedaan zijn. Hij heeft toen die klap gehad, en na die ENE keer, heeft het beste beest ook nooit meer gesteigert. Liever 1 keer goed, dan 100 x keer fout.
Paardrijden moet wel leuk blijven!

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:36

Uppojono schreef:
In principe idd niet slaan tussen de oren. Steigert een paard, dan vind ik een klap tussen de oren een goede oplossing. Slaan mag niet, steigeren ook niet. Ze schrikken hier erg van, en bij mijn paard is het zeer effectief, wil die eens steigeren.. Dit komt trouwens zelden voor, maar ga dus niet ontkennen dat ik mijn paard weleens een klap tussen zijn oren heb gegeven.

sorry maar hier ben ik het wel mee eens, maar niet slaan.
mijn paard steigerde ook toen ik haar kocht, als staking. ik heb 1 keer mijn hand boven haar hoofd gehouden toen ze ging steigeren, waardoor ze er tegenaan steigerde zegmaar, en iets op haar hoofd voelde. dit was absoluut geen klap, maar ze heeft sinds dien niet meer gesteigerd.
en verder ben ik het er mee eens, slaan is not done!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:00

Tussen de oren slaan is een van de ergste plekken waar je je paard kan slaan !
ik zou het never nooit doen !
Je kan je paard snel verwonden als je hard slaat .

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:03

Nou tussen de oren slaan doe ik niet!

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:33

ik ben het met cowgirltjuh eens...
Als het paard steigert (en hij is niet bang, heeft geen pijn,...) en wil mij eraf krijgen, dan krijgt hij toch wel een mep... Misschien niet tussen de oren maar toch zeker tegen zijn oren...
Liever een keer goed aanpakken dan 100 keer fout...
Zoals mijn lesgever zei: liever één keer goed straffen dan 10 zachte tikjes geven...
en weet je, toen ik nog niet lang reed en nog niet veel ervaring had, wou ik ook geen paardje slaan... ik zou hem eens pijn kunnen doen... maar de ervaring en de 'lastige' paarden leren je wel dat een paard niet van suiker/porselein is...
en nee dit is geen aanval tegen wie dan ook Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:58

zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
ik deel jouw mening dus beter 1 x goed straffen dan 10 x half maar.....

Een tik tussen de oren is NOOIT goed, ook bij stijgeren niet. Het is absoluut paardonvriendelijk straffen tegen dierenbeulerij aan toe. Daarnaast kan je hem nog blind slaan als de slag verkeerd aankomt.

Ik ben echt geen softie en als ie het verdiend krijgt ie er ook eentje maar nooit op zijn hoofd.
Ik vind het ook onvoorstelbaar dat er nog mensen zijn die dit gedrag kunnen rechtvaardigen voor zichzelf.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:20

jury schreef:
zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
ik deel jouw mening dus beter 1 x goed straffen dan 10 x half maar.....

Een tik tussen de oren is NOOIT goed, ook bij stijgeren niet. Het is absoluut paardonvriendelijk straffen tegen dierenbeulerij aan toe. Daarnaast kan je hem nog blind slaan als de slag verkeerd aankomt.

Ik ben echt geen softie en als ie het verdiend krijgt ie er ook eentje maar nooit op zijn hoofd.
Ik vind het ook onvoorstelbaar dat er nog mensen zijn die dit gedrag kunnen rechtvaardigen voor zichzelf.

En als je je paard en jezelf een val kunt voorkomen door de adrenalinestoot of het verzet te doorbreken? ..Gaan filosoferen over wat ethisch verantwoord heeft en omkukelen, beide nek breken lijkt me ook niet bepaald finctioneel...
Clown

SkittleX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:45

Hallo zijn de gasten wel goed snik! Tussen de oren, dat is een heel gevoelige plek man! Dat vind ik dus echt:
STOM

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:53

Ik heb eerder al gereageerd dat ik het NOOIT NEVER zou doen. Nou ik kan je melden dat ik daar dus van terug kom. Afgelopen week heb ik nl gruwelijk geluk gehad, hij was al een beetje aan het kwallen en staken en kwam vrij onverwacht met een rotgang omhoog. Het ging zo snel en ik dacht echt dat we samen plat gingen. Ik heb me dus losgelaten om de grond te raken voordat we samen dat zouden doen..resultaat naar het ziekenhuis en foto's laten maken. Gekneusde rug, nek, borstbeen en ribben...! Thank god niks gebroken of gescheurd. En dan heb ik er nog niet eens er onder gelegen want meneer herstelde zich nipt. Mocht dit nog een keer voorvallen en daar ben ik dus nu wel op berekend vangt meneer toch een flinke lel om zn oren. Die pijn staat volgens mij niet tot de pijn die ik nu heb Vork .

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:55

randie schreef:
Ik heb eerder al gereageerd dat ik het NOOIT NEVER zou doen. Nou ik kan je melden dat ik daar dus van terug kom. Afgelopen week heb ik nl gruwelijk geluk gehad, hij was al een beetje aan het kwallen en staken en kwam vrij onverwacht met een rotgang omhoog. Het ging zo snel en ik dacht echt dat we samen plat gingen. Ik heb me dus losgelaten om de grond te raken voordat we samen dat zouden doen..resultaat naar het ziekenhuis en foto's laten maken. Gekneusde rug, nek, borstbeen en ribben...! Thank god niks gebroken of gescheurd. En dan heb ik er nog niet eens er onder gelegen want meneer herstelde zich nipt. Mocht dit nog een keer voorvallen en daar ben ik dus nu wel op berekend vangt meneer toch een flinke lel om zn oren. Die pijn staat volgens mij niet tot de pijn die ik nu heb Vork .

Precies, heel verstandig, want de pijn die jji nu hebt zal hij met een mensenmep niet zo sterk voelen, hoor! Knipoog

Gelukkig is hij niet achterover gegaan. Pas goed op jezelf! Ach gut

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:58

Citaat:
Pas goed op jezelf!
Ja dat was ik dus wel van plan inderdaad eerste komende tijd even mijn BP weer aan, mocht hij het een leuke actie gevonden hebben Clown . Ik hoop van harte voor hem dat hij het niet nog een keer probeert Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:06

randie schreef:

Snappie Lachen Lachen

Gelukkg is het goed afgelopen! ben ik erg blij om, want het kan zo verkeerd gaan!