Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

detour schreef:Hey Daan, we worden ineens weer beetje aanvallend. Zonde.Staat er dan iets in die proevenboekjes over dracht bij te jonge paarden??
![]()
Paarden die piafferen in de wei hebben dit gedrag aangeleerd in de dressuur. Het zijn gewoontedieren. Ga eens college volgen bij een ethologe! Is ontzettend boeiend.
waarom rellen? omdat ik anders denk dan jij? Voorheen was je het roerend met me eens en nu ineens boks je overal tegenaan.
Roos_s schreef:Vroeger deden paarden wel ander werk dan nu. Trekpaarden hadden echt geen prettig leventje hoor! zo vroeg mogelijk ingezet en dan iedere dag aan het werk, behalve zondags. Vind het dus wel moeilijk werk van vroeger met paarden van deze tijd te vergelijken...
miekelover schreef:ik vind dit hoe rij je je paard naar de stinkmodder.
ik ken haar persoonlijk niet maar ik weet niet hoelang ze rijd en hoe vaak. maar ik vind het sneu voor het paard
daniella74 schreef:Als een ruiter echt goed is kan hij ook een "ezel" naar de Z rijden zonder dat het paard naar de kl*te gaat. Echt correct Z rijden is meer dan een stang doortrekken en een paard kunstjes laten doen.
vanitymay schreef:Voor zover ik weet kan iemand die vanaf zz licht of hoger heeft gereden een willekeurig paard uitbrengen op z niveau, al naar gelang leeftijd paard. Tenzij dit de afgelopen jaren veranderd is natuurlijk.
Kymalin schreef:daniella74 schreef:Als een ruiter echt goed is kan hij ook een "ezel" naar de Z rijden zonder dat het paard naar de kl*te gaat. Echt correct Z rijden is meer dan een stang doortrekken en een paard kunstjes laten doen.
Dat zeg je goed KAN, maar het hoeft niet.... En je hebt niet alleen een goede ruiter nodig maar ook een goed paard, en dan bedoel ik een HEEL paard (zonder blessures en slijtage).
Kymalin schreef:Z oefeningen wel ja maar dan heb je het eigenlijk over kunstjes. Een Z proef lopen, en kunnen blijven lopen is wel wat anders.
detour schreef:Zijn er geen bokkers die 6 jarigen bij elkaar willen rapen en dan in statistieken kunnen uitdrukken hoeveel % er op dat nivo loopt op 6 jarige leeftijd, hoeveel er versleten zijn, depressief, lijden aan sterotypide gedrag etc.. Lijkt me best interessant..
vanitymay schreef:zet een hoog geklassifeerde ruiter een paar keer op zo'n paard, stuur hem de ring in op een z proef en voila...u heeft een z paard...
vanitymay schreef:vaak is de jury zeker op heel erg regionaal niveau ook niet heel erg kritisch als ze de ruiter al vaak voorbij hebben zien komen en die een goede naam heeft...
vanitymay schreef:hoe zwaar is uberhaupt paardensport voor een paard?
detour schreef:Paarden die piafferen in de wei hebben dit gedrag aangeleerd in de dressuur. Het zijn gewoontedieren. Ga eens college volgen bij een ethologe! Is ontzettend boeiend.
daniella74 schreef:Kymalin schreef:Z oefeningen wel ja maar dan heb je het eigenlijk over kunstjes. Een Z proef lopen, en kunnen blijven lopen is wel wat anders.
Dus als je geen wedstrijden rijdt op Z niveau dan is een oefening gelijk een kunstje? Lijkt mij dt je nu een hele grote groep ruiters ernstig te kort doet. Volgens mij dienen oefeningen het doel het paard beter/sterker/losser/rechter/evenwichtiger te maken en staat dit los van de tijdsbesteding op zondag van de ruiter.

Kymalin schreef:Nee, dressuur rijden is zeker geen kunstjes leren maar ik probeerde een voorbeeld te geven over wat voor mij het verschil is tussen een paard dressuurmatig op z nivo te hebben lopen en een paard dat wat oefeningen uit de z kan. Dat bedoelde ik met kunstjes en een goede correcte z proef kunnen neerzetten. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.....