Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:37

Ik vind dat een paard gewoon een dag rust verdient maar ligt er natuurlijk ook aan in welk niveau enzo je loopt denk ik :+

Tjuppie

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:04

Dat heeft niets te maken met niveau. Paarden hebben vrij nodig.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:52

Ik zou zeggen af en toe een rust dagje, zeker bij jonge paarden. maar oudere hebben soms ook wel eens een dagje rust nodig niet altijd fysiek maar ook mentaal, licht natuurlijk een beetje aan je paard.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:04

Mijn pony heeft zowiezo zondag vrij, dan rijd ik zelf eigenlijk bijna nooit. Verder heeft hij wel vaker eens een dagje vrij en hij komt zowiezo iedere dag met een kudde (8 paarden en pony`s) in een groot stuk land.

melissa_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:38

ik vind dat een paard een dag vrij mag hebben dat doen de sport ruiters ook met hun paarden

Gait_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:24

Ik ben zeker voor een rustdag.
Wij als mensen kunnen ook niet elke dag sporten ook wij moeten rusten.
Dat vind ik dus ook voor een paard gelden.

Ook vind ik trouwens dat een paard afwisseling nodig heeft.
Een paard vind het ook niet leuk om elke dag maar weer die eeuwige dressuuroefeningen te doen...

Alicia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:57

Maandag; Buiten of in de bak rijden
Dinsdag; In de bak rijden of longeren
Woensdag; Longeren of rijden
Donderdag; Longeren of buiten/bak rijden
Vrijdag; Longeren of rijden
Zaterdag; Lessen of buiten rijden
Zondag; Buiten rijden

Als het heel erg regent of harde wind wordt er meestal gewandeld.
Ik heb juist het gevoel dat ze rijden heel erg leuk vind!
Het zit me eerder erg dwars als ze een dagje alleen los heeft gestaan in de bak.
Ze staat sowieso elke dag 1.5 uur buiten met haar vriendjes !

X

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:32

Mijn paard is beledigd als hij een rustdag heeft haha (maar hij krijgt het wel hoor als ik ga sporten eens per week na het werk).

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:38

Ik vind ook dat een paard een rustdag mag hebben. Nu werkt het bij de fries die ik rij helemaal niet om elke dag te rijden. Ze is echt op haar fijnst als ik om de dag ongeveer wat met haar doe. Verder ben ik er elke dag en poets ik haar en geef haar de aandacht als ik niet rijd. Maar 2 a 3 keer in de week dressuur vind ze wel zat. De rest voetbal ik wel eens met der en balkjes lopen longeren enz.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:32

Een paard mag best een rustdag hebben,wel twee. Afhankelijk van het werk en niveau wat hij loopt. Zeker een jong paard kun je niet dagelijks alleen maar een uurtje rijden, hij moet ook fris in zijn hoofd blijven door afwisseling.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:53

ik geef mijn pony ook minimaal 1 dag in de week vrij,dan krijgt ze een extra uitgebreide borstelbeurt en dan gaan we wandelen of een beetje spelen in de longeerbak.
rijden doe ik zo'n 3x in de week,longeren 1x en ze word nog 2x in de week gereden door een bijrijdster.
van die 2x doet ze 1x in de week springen.

ik hoop het op deze manier een beetje leuk te houden voor mijn pony.
zelf rij ik niet teveel omdat ik mijn pony niet teveel wil belasten

ToosJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:04

Mijn pony heeft wel elke week een dagje vrij nodig, anders word hij sloom. :p Soms krijgt hij ook wel 2 dagen vrij. Verder hou ik ook erg van afwisseling. In de zomer maak ik bijna elke week een buitenrit met hem. Ik longeer hem gemiddeld 2 keer per week en maak af en toe een sprongetje.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:41

Ik geef mijn paard normaal gesproken om de dag "vrij". Dit omdat dit het beste bevalt, en ik merk dat ze er dan echt zin in heeft. Ze gaat wel gewoon elke dag de hele dag naar buiten met de anderen! En zoieso dan op de vrije dag een kilometer stappen op harde grond aan de hand. Dus aan de beweging die zo belangrijk is zou het niet liggen ;)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:43

Mijn paard heeft minstens 1 rustdag per week, dat ze alleen buitenstaat.
Per week doen 2 dagen dressuur, 2 a 3 keer bos, 1 keer longeren of freestylen en 1 keer rustig aan in de bak.. Dat is als ik werk, want dan heb ik nooit zo'n zin om intensief te gaan rijden :+

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:48

Ik denk niet dat een paard perse een 'echte' vrije dag hoeft te hebben, en dan bedoel ik een dag waar hij helemaal niets doet.
Ik denk juist dat een dag lekker aan de hand stappen of een beetje los longeren ook heel goed is, het zijn tenslotte dieren die veel moeten bewegen. Een dag zomaar niks doen is niet echt goed voor een paard die vol in de training staat.
Voor paarden die zowiezo al minder werken kan het veel minder kwaad denk ik.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:53

Ja, nouja, ik vind voor mezelf dat m'n verzorgpaard een dagje vrij nodig heeft. Gewoon om ook eens een dag "geen dingen te moeten" en even lekker een dag de wei op en lekker even bijkomen. Maar denk dat het voor het paard niet veel uit maakt, hij zou het vast niet erg vinden als hij elke dag moet maar toch. :)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:55

Onze paarden worden ongeveer drie keer per week bereden (of aangespannen), meestal in het bos. De rest van de tijd mogen ze lekker samen op de paddock paard zijn. Eentje wordt ook nog een paar keer gelongeerd, omdat ze anders heel snel stijf wordt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:56

Na een zware training hebben de spieren de tijd nodig om te herstellen. Een rustdag (en dat betekent niet per se niks doen) is dan zeker aan te raden. Op een rustdag kun je ook lekker aan het halster longeren, zonder echt iets te vragen, maar puur om lekker soepel te maken.

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:29

Ik ben ook voor het dagje rust..... weet niet zeker of het beter is maar voor mijn gevoel wel.. en mijn pony heeft ook geen bezwaar :P

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:40

soppieee schreef:
Dat heeft niets te maken met niveau. Paarden hebben vrij nodig.

Ben ik het niet met je eens :n

De eigenaren vindt dat het paard een dagje vrij nodig heeft! Een (gezond) paard vind het, denk ik, veel fijner lekker bezig te zijn dan een dagje vrij. Paard heeft trouwens 23 uur per dag vrij!

Daarnaast is het maar net wat je verstaat onder een dagje vrij. Bij mij is een dagje vrij ook echt niks doen, lekker los en niks doen verder. Dit komt niet vaak voor :n (hooguit als ik geen tijd heb). Dit is echt niet erg hoor voor het paard, ik denk dat het veel belangrijker is om onderscheid te maken tussen fanatieke training en rustige training, dáár heeft een paard veel meer aan :)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:26

Zeker geen rust in een box inderdaad. Daar wordt je paard echt niet blij van....

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:32

ik vind wel dat ze een dagje rust verdienen
ik bdoel ze werken hard als je wat van ze vraagt don ze het ook of in ieder geval erg hun best dan mogen ze ook en dagje vrij in de wei daar komen ze nu zoiezo bijna elke dag op
als ik weinig tijd heb longeer ik wel met dubble longe en anders hebben ze gewoon en dagje vrij vinden ze heerlijk hoor

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:15

Dat ze het lekker vinden wil niet zeggen dat het nodig is ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:50

Mijn paard geeft het wel aan als ze toe is aan even niks doen. :) maar, ze is nu ook zwanger, dus dan voel je het nog beter aan of ze rust nodig heeft of niet... Ik denk dat het soms alleen maar het rijden motiveert om even de rust erin te leggen. Even alles later rusten en dan later weer oppakken.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:56

Ik ben 7 dagen in de week bij men paard, waarvan ze 6 werkdagen heeft.. dat kan dan zijn ryden/longeren of buiten ryden. Ook spring ik 1x in de week met haar.. de dag dat ze vrij heeft gooi ik haar lekker los in de bak en gaan we samen lekker klooien. Verder komt ze zoieso wel elke dag buiten.. Rustdag/speeldag vind ik belangryk, en ik vind het ook leuk om gewoon leuk te klooien in de bak! Even geen werkje maar gewoon spelen!