Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_bloempje01_

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:56

inge_ ik ben het helemaal met je eens en als ik mijn paard een klap geef kijkt ze me heel der leven niet meer aan en als ik een tik geef vlieg ik door heel de bak

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:00

Dan is er toch wat mis met de vertrouwensband die je hebt met je paard Knipoog
Stel je voor, dat jij een tik krijgt van je moeder en dat je gelijk in een pleeggezin gaat omdat je thuis mishandeld wordt....zou wat moois wezen Haha!
Overdrijven is ook een vak dames Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:07

Als je niet slaat is er iets mis met de vertrouwensband tussen jou en je paard?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:08

Nee als daardoor je paard je niet meer ''aankijkt'' Of er is iets met je timing...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:10

nee het zeggen dat een goedgetimede tik de vertrouwensband schaad.... is mis Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:12

KiWiKo schreef:
nee het zeggen dat een goedgetimede tik de vertrouwensband schaad.... is mis Lachen

Ja precies ja. Zo bedoelde ik het ook min of meer, kwam er alleen wat krom uit Haha!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:37

Ik vind het echt zwaar gel.u.l dat als je je paard een tik geeft omdat ie expres niet luisterd of iets dat je dan maar meteen een dierenbeul bent! Je moet consequent zijn voor je paard anders gaat ie je zeker weten in de zeik nemen. Mijn paard krijgt ook wel eens een tik als ie zich misdraagt en op de stal waar ik verzorg net zo

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:55

Dani62 schreef:
Als je niet slaat is er iets mis met de vertrouwensband tussen jou en je paard?

Over slecht lezen gesproken......

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:01

Sorry, ik heb helemaal niks met die stoere praat "dat je paard best eens een tik kan krijgen zonder er gelijk een trauma aan over te houden". Mijn merrie zou er wel degelijk gruwelijk door van slag zijn, dat dier is hoog-sensitief en bijzonder zachtmoedig. Maar ja, al die stoere praters hoef ik er gelukkig niet bij in de buurt te laten komen Knipoog.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:06

Da's ook selectief lezen promptertje.
Jouw merrie is dan wel zo, die zal de tik ook niet nodig hebben. Mijn jongste ruin heeft dat ook niet.
De oudste daarentegen is een dominante flikker, die ik in de gaten moet houden, of hij walst aan alle kanten over me heen. Dan kun je nog zo duidelijk en consequent zijn, die moet je gewoon echt af en toe even aanpakken. Dat betekent niet dat hem dagelijks de hersens ingeslagen worden, maar dat ik hem wel erg kort moet houden.Klappen krijgt hij ook helemaal niet zo vaak, maar als hij ze verdiend heeft, zal hij ze echt voelen ook, zodat ik het geen 2e keer hoef doen. Want leuk is het niet, en ik ben er ook helemaal niet trots op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:06

ach prom, jij kent me goed genoeg.... ben geen boeman, maar als het moet pak ik er echt wel een eind hout bij.....

Ik heb ook te maken met vreselijk onsensibele dieren die echt scheit aan de wereld hebben en met twee benen in het slachthuis staan, omdat ze mensen pletten, slaan, bijten....

gelukkig kan ik redelijk een paard lezen en kan ik redelijk inschatten wat wel en niet kan met een paard, waar diens grenzen liggen......

een wel sensibel paard zal ik nooit slaan, is ook niet nodig..... want die hebben allemaal al aan een boze blik genoeg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:16

KiWiKo schreef:
Ik heb ook te maken met vreselijk onsensibele dieren die echt scheit aan de wereld hebben en met twee benen in het slachthuis staan, omdat ze mensen pletten, slaan, bijten....

Ik kan daar alleen maar van maken dat jij vooral met vreselijk onsensibele paardeneigenaars te maken hebt dan. Erg triest is dat hoor, paarden die zo verprutst zijn dat ze mensenhater worden.

Vanaf de tweede tik voor één incicent ben je voor mij al zwaar over de lijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:17

helemaal mee eens, ik heb altijd vreselijk te doen met de paarden........ en een grondige moeite met de eigenaren....

het was ook zeker een minpunt aan mijn werk

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:25

promptertje schreef:
Sorry, ik heb helemaal niks met die stoere praat "dat je paard best eens een tik kan krijgen zonder er gelijk een trauma aan over te houden". Mijn merrie zou er wel degelijk gruwelijk door van slag zijn, dat dier is hoog-sensitief en bijzonder zachtmoedig. Maar ja, al die stoere praters hoef ik er gelukkig niet bij in de buurt te laten komen Knipoog.

Dat ligt maar net aan het type paard en eigenaar. Mijn ervaring is dat de meeste het wel weten en dan is een keer met keel schrapen voldoende. Helemaal als ze zo sensibel zijn. Dan moet je er bijna op je tenen er naast lopen, maar daar heb ik ook hekel aan. 1 van de redenen waarom er geen sensibele paarden bij mij op stal komen....

En wat verstaan we hier onder een tik? Volgens mij wordt daar ook wel verschillend over gedacht. Komt de discussie ook niet ten goede.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:26

KiWiKo schreef:
helemaal mee eens, ik heb altijd vreselijk te doen met de paarden........ en een grondige moeite met de eigenaren....

het was ook zeker een minpunt aan mijn werk

Dat is ook de reden dat, als ik een paard koop, ik een veulen koop of een jaarling die nog nooit in handen is geweest, ik zit ook niet te wachten op het gebrek aan opvoedtalent van anderen. Maar als je werk is het opknappen van de problemen van anderen, moet je een andere insteek hebben, dat is duidelijk. Alleen zie ik ook dán meer in een andere aanpak dan gelijk die klap, maar dat er leiderschap nodig is, dat staat buiten kijf. Leiderschap en consequent zijn, zijn toch wel de toverwoorden om een (verpest) paard in het gareel te krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:28

absoluut, en ik moet zeggen dat dit echt een mindere onderdeel van mijn werk was........ maar ik moet er wel op DAT moment

veilig mee werken

het is ook een stuk lastiger eigenaren opvoeden dan zo een paard te corrigeren, peerd weet het allemaal wel

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:33

Absoluut. Ik heb zelf alleen 3 jarige in bezit gehad. Heb nooit problemen met ze gehad en ik heb er nog geen een mep verkocht. Op deze nagelaten, maar toen was het kiezen tussen een tik of klem tussen hem en de boxdeur. Dan kies ik wel eieren voor me geld en deel ik de tik wel uit.

Ja onze super eigenwijze, bloed onder de vingers weghalende shet kan ik soms wel door het raam smijten, maar heeft nog nooit klappen gehad. Dat was een onopgevoed dier. Heb vaak op het punt gestaan om hem weg te brengen, maar hij begint zich te gedragen. Al laat ie zich nog niet vangen, maar gelukkig loopt ie wel zelf de stal in. Ik kan hem ook aaien. Nooit gedacht dat dat mogelijk zou zijn Haha!

Maar ik vindt het knap als je wat met die onopgevoede knollen wat kan. Als ik dan naar onze shet kijk, ben ik maar wat blij dat hij geen meter groter is. Diertje is 70/75 cm ongeveer.

Not mine cup of tea....

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:36

Die van mij krijg ook wel eens een tik en als ze het heel bont maakt een schop onder dr hol, maar dit is 1 malig, met zo'n actie maak ik zeer ongewenst gedrag duidelijk. Normaal verhef ik mijn stem en is dat voldoende, blijft ze doorgaan kan ze een keer een tik verwachten. Ik heb haar 1 keer een schop (letterlijk onder dr hol want in haar buik schoppen oid zal ik nooit doen) verkocht en dat was toen ze het lef had haar been naar me op te tillen. Heeft ze daarna ook nooit meer gedaan.
ik vind dat je consequent moet zijn, maar wel fair blijven. Op die manier hou je een vertrouwensband. Geef je 2 tikken, dan snapt het paard het niet meer, geef je op het verkeerde moment een tik dan zal hij het ook niet snappen.
Als ik de mijne een tik zou geven wanneer deze onterecht is dan zou ze me een week niet aankijken. (een echte merrie, heel erg oppassen met die teentjes van haar Clown )

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:11

Billy schreef:
Dan is er toch wat mis met de vertrouwensband die je hebt met je paard Knipoog
Stel je voor, dat jij een tik krijgt van je moeder en dat je gelijk in een pleeggezin gaat omdat je thuis mishandeld wordt....zou wat moois wezen Haha!
Overdrijven is ook een vak dames Knipoog

Dat is ook dikke onzin natuurlijk, dat de band bij geen enkel paard beschadigt wordt. Rolleyes
Als voorbeeld weer mijn paard, hij is heel erg gevoelig, als hij iets doet wat ik niet goed vind hoef ik mijn stem maar te verheffen en hij houdt al op. Moet je nagaan wat hij zou doen als ik hem zou slaan. Hij vertrouwt mij volledig maar als ik hem zou slaan, weet ik 100% zeker dat dat vertrouwen een flinke deuk zou oplopen.

Andere pony waar ik mee werk is een heel ander type, die kijkt nergens van op, is harstikke dominant en loopt je zo omver. Maar ook bij haar kies ik voor een andere aanpak dan een tik geven, simpelweg omdat ik dat geen goede manier vind, ook al zou zij er niet van onder de indruk zijn.

Ik ben het met Promptertje eens als zij zegt dat er zeker leiderschap nodig is, maar dat dat dan niet in de vorm van een klap hoeft te zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:14

dat is jouw enigste eigenste inge Lachen Lachen er zijn ook paarden in de wereld met een ander karakter Lachen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:16

Citaat:
En ik ben het met Promptertje eens als zij zegt dat er zeker leiderschap nodig is, maar dat dat dan niet in de vorm van een klap hoeft te zijn.

Jou paard heeft dat misschien niet nodig. Ik heb er eentje die minder fijngevoelig is. Zeg maar rustig lomp. Die moet soms een mep hebben omdat ze anders de leiding overneemt. En ik heb een prima band met mijn paard Knipoog

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:18

vind die reactie's dat er wat mis is met de vertrouwensband een beetje raar. ze vertrouwd me volledig en doet alles voor me maar als mijn moeder me slaat ben ik ook 2 weken super chago!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:21

2 weken is wel overdreven Knipoog . Ik ben ook gevoelig , als ik een mep krijg van mn moeder ga ik er echt niet 2 weken over ze*ken hoor. En ik geef ze osms ook gewoon een tik , maar dat is omdat ze anders de leiding overnemen Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:26

Ik durf best mijn paard een tik te geven. Aan de hand is dat trouwens meestal een schop of een knietje tegen de ribben, boeg of kont. Daar kunnen ze het goed hebben.

Mijn vorige paard had ik een enorme vertrouwensband mee, die was zeer gedwee naar mij toe maar liep andere mensen regelmatig letterlijk ondersteboven. De schoppen die zij (slechts een enkele keer) van mij heeft gehad, hebben dus heel goed uitgepakt.

Ik moet wel zeggen dat ik haar nooit maar dan ook nooit uit boosheid heb geslagen of geschopt. Nee, het was steeds een weloverwogen opvoedkundige maatregel.

Een goede schop of klap gebeurt in mijn optiek alleen voor iets dat het paard kan begrijpen dat hij fout zit, binnen een seconde en altijd op een manier/plek dat je geen schade kan veroorzaken. (ik schop trouwens nooit voluit)Dus nooit het hoofd of de benen, maar de boeg, flanken of kont. En alleen als je zelf kalm bent, dus niet boos!

(mijn huidige paardje heb ik nog steeds niet zo'n goeie band mee maar aan de andere kant heeft hij zich nooit zo misdragen dat hij een schop heeft gekregen.)

Overigens ben ik bij kinderen altijd voorstander van een pak voor de broek geweest, zeker in de leeftijd dat je nog niet redelijk met ze kunt praten. Dat is ook het argument om het bij grotere kinderen niet meer te doen. Dat is ook het verschil met paarden, daar helpt huisarrest of een computerverbod niet...
Ook bij kinderen vind ik dat je nooit maar dan ook nooit een tik mag uitdelen als je boos bent, en als je het doet, alleen bijv. op de billen. De keren dat mijn dochter voor de billen heeft gehad, kan je trouwens op 1 hand tellen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:36

Mijn ouders hebben me nooit een tik gegeven, dat zal ook wel meetellen Knipoog.

Naast mijn sensibele merrie heb ik ook nog een jonge hengst, hondsbrutaal en zeer zelfverzekerd Haha!. Ook die heeft nog nooit een klap gehad. Dat los ik anders op. Ik moet wel de baas blijven bij hem, ik vrees dat hij anders de macht grijpt Haha!, maar ik ben gewoon sneller en slimmer dan hij is. Voordat hij een "overtreding" kan begaan, ben ik hem al voor Knipoog.