Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:Mijn paarden zijn ook niet geschoren deze winter (omdat ik het een rotklus vind en weinig start omdat ik op vakantie ga), maar ik kan nou niet zeggen dat ik zo'n dikke vacht echt praktisch vind als je wel gewoon volop traint.
) Dus wat is dan 'klassiek'? De ene 'klassikus' zegt dat je op het binnenbeen moet zitten, de anders juist op buiten. Als Grisone vandaag de dag zou leven, zou ik hem niet binnen een straal van 30 meter rond mijn paard toelaten, laat staan dat ik van hem zou willen leren.
Daarentegen een lesje van Gueriniere, daar zou ik heel wat voor geven. Hoedanook, klassiek en klassiek en klassiek is drie, ieder met hun voor- en tegens (tenzij je in een wart-wit universum leeft
)
Alane schreef:Waarom is de (klassieke) dressuur uitgevonden?
toen men paarden ging gebruiken in oorlogen, was bijzonder handig als een paard versnelde op het moment de ruiter dat vroeg...
Dat er meer dan een rem en gaspedaal op een paard zat kwam men later achter en men ging dat gebruiken...
Citaat:Het toenemende gebruik van buskruit zorgde voor een andere manier van strijden. Snelheid was belangrijker dan hogeschoolsprongen en de moderne cavalerie ontstond. Hierdoor ging het rijden als kunst grotendeels verloren. Perfect geschoolde ruiters en paarden werden inmmers net zo makkelijk doodgeschoten met een kanon. bron: www.paardenbegrijpen.nl
BBreedveld schreef:Hm, dit topic bloedt ineens dood na mijn laatste post. Iets verkeerds gezegd?
BBreedveld schreef:Hm, dit topic bloedt ineens dood na mijn laatste post. Iets verkeerds gezegd?
BBreedveld schreef:In de 'hedendaagse' africhting van rijpaarden wordt bijvoorbeeld ook niet zoveel meer aan grondwerk gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat dus per sé alle Grand Prix ruiters nooit meer naast hun paard staan of dat het dús verkeerd is om het zó te doen en niet anders.
BBreedveld schreef:Daarbij maak ik wel de kanttekening dat ik het heel kwalijk vind als het doel de ontwikkeling en het welzijn van de combinatie in de weg staat. Plaatjes zoals het bekende GP paard dat met een ultra korte slof door de stang wordt gereden, daartegen komt alles in mij in opstand. Maar daarbij schort het aan de middelen, niet aan het doel.
Citaat:Als dat soort benaderingen iets met dressuursport te maken heeft, stop ik vandaag nog met de dressuursport!
BBreedveld schreef:ik vind het in ieder geval heel verfrissend om te lezen dat het misschine toch allemaal niet zo bar en boos is in de wedstrijdsport als ik soms aanneem
) Maar goed, zo zie je maar...
in jullie training? Ik kan me voorstellen dat het voor een 'klassieker' best eens nuttig kan zijn om wat meer voorwaarts te rijden en eens iets ronder in te stellen, en kan me voorstellen dat het voor een 'sporter' heel nuttig kan zijn om dingen als grondwerk mee te nemen in de training. Dit zal ook wel al gebeuren, maar dat is dus mijn vraag, hoe 'puur' zijn jullie in de leer?
kjoetie schreef:Misschien nog een leuke: hoe denken jullie over het gebruik van elementen uit de methode van 'de overkant' in jullie training?
Soms wil hij in de traver nog wat impuls verliezen, of aan de bakrand plakken en op het strand was dit euvel ineens opgelost! Dus vaker naar het strand! (ook altijd fijn om het nuttige met het aangename te combineren)
maar mijn friesje ging toch ook maar zwáár voorwaarts-neerwaarts om zijn rug los te krijgen
Werd me nog aangeraden door mijn AR-instructrice ook!
Waarom zou je iets niet doen dat bevorderlijk is voor je paard? Zolang je het maar weloverwogen en met een goede reden doet.
spokie79 schreef:Erg jammer, want hierdoor heb ik nare bijsmaak bij reguliere dressuur, die ik misschien niet had gehad als ik wel een goede instructeur had gehad. Maar ik weet niet hoe andere mensen die lessen ervaren.

Esperanza schreef:Maar vergeten wordt vaak, dat de oeffeningen uit de proefjes een middel zijn om je paard te trainen en geen doel op zich.
). Toch bereiken ze hetzelfde.
om de stellingname wij-wij nog maareens te onderstrepen
ervoor kiezen om het d.m.v. schouderbinnenwaarts etc. te doen. Als je dat logischer, fijner etc. vind, dan is het inderdaad niet logisch sbw pas in de M te vragen. Zo zien 'wij' dat dus.
) maar ik ben wel van plan me in hoofdlijnen aan dat pad te houden. Je zal me dus niet snel zien bij een clinic van Tieneke Bartels, hoewel ik heel veel respect hebt voor haar als amazone.
) Ik pik er dus maar uit wat ik leuk en nuttig vind, en hou in hoofdlijnen vast aan mijn uitgangspunt: AR.
?