Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:Mijn paarden zijn ook niet geschoren deze winter (omdat ik het een rotklus vind en weinig start omdat ik op vakantie ga), maar ik kan nou niet zeggen dat ik zo'n dikke vacht echt praktisch vind als je wel gewoon volop traint.
Alane schreef:Waarom is de (klassieke) dressuur uitgevonden?
toen men paarden ging gebruiken in oorlogen, was bijzonder handig als een paard versnelde op het moment de ruiter dat vroeg...
Dat er meer dan een rem en gaspedaal op een paard zat kwam men later achter en men ging dat gebruiken...
Citaat:Het toenemende gebruik van buskruit zorgde voor een andere manier van strijden. Snelheid was belangrijker dan hogeschoolsprongen en de moderne cavalerie ontstond. Hierdoor ging het rijden als kunst grotendeels verloren. Perfect geschoolde ruiters en paarden werden inmmers net zo makkelijk doodgeschoten met een kanon. bron: www.paardenbegrijpen.nl
BBreedveld schreef:Hm, dit topic bloedt ineens dood na mijn laatste post. Iets verkeerds gezegd?
BBreedveld schreef:Hm, dit topic bloedt ineens dood na mijn laatste post. Iets verkeerds gezegd?
BBreedveld schreef:In de 'hedendaagse' africhting van rijpaarden wordt bijvoorbeeld ook niet zoveel meer aan grondwerk gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat dus per sé alle Grand Prix ruiters nooit meer naast hun paard staan of dat het dús verkeerd is om het zó te doen en niet anders.
BBreedveld schreef:Daarbij maak ik wel de kanttekening dat ik het heel kwalijk vind als het doel de ontwikkeling en het welzijn van de combinatie in de weg staat. Plaatjes zoals het bekende GP paard dat met een ultra korte slof door de stang wordt gereden, daartegen komt alles in mij in opstand. Maar daarbij schort het aan de middelen, niet aan het doel.
Citaat:Als dat soort benaderingen iets met dressuursport te maken heeft, stop ik vandaag nog met de dressuursport!
BBreedveld schreef:ik vind het in ieder geval heel verfrissend om te lezen dat het misschine toch allemaal niet zo bar en boos is in de wedstrijdsport als ik soms aanneem
kjoetie schreef:Misschien nog een leuke: hoe denken jullie over het gebruik van elementen uit de methode van 'de overkant' in jullie training?
spokie79 schreef:Erg jammer, want hierdoor heb ik nare bijsmaak bij reguliere dressuur, die ik misschien niet had gehad als ik wel een goede instructeur had gehad. Maar ik weet niet hoe andere mensen die lessen ervaren.
Esperanza schreef:Maar vergeten wordt vaak, dat de oeffeningen uit de proefjes een middel zijn om je paard te trainen en geen doel op zich.