trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 20:48

Ik zal kijken of ik dit weekeind weer wat kan beoordelen... het gaat de laatste tijd wat minder met me en dan kan ik me er niet toe zetten... maar het gaat al weer wat beter dus het moet weer kunnen Knipoog
Alizeetje, ja hoor, die foto's zijn goed genoeg.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:51

Malenka schreef:
Ik zal kijken of ik dit weekeind weer wat kan beoordelen... het gaat de laatste tijd wat minder met me en dan kan ik me er niet toe zetten... maar het gaat al weer wat beter dus het moet weer kunnen Knipoog
Alizeetje, ja hoor, die foto's zijn goed genoeg.

Bedankt voor je antwoordje, ik ben erg benieuwd! Veel beterschap!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:50

Ok, ik ben benieuwd Knipoog. Doe maar rustig aan Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:16

Ik ben ookwel heel benieuwd naar wat jullie me over U2 lunnen zeggen, het zijn niet echt standfoto's maar wel waar je de bouw goed opziet en in draf.
U2 is nu een jaar ouder en al meer bespierd, op deze foto's had ik hem net een week. Meneer is 1.80m .

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F8NXZD8Z.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj27 ... 27/u26.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj27 ... 27/u24.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj27 ... _A0397.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj27 ... _A0392.jpg

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:43

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:50

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:47

Interessant topic!
Ik zal het zeer op prijs stellen als iemand mijn pony kan beoordelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de meest recente foto's, ik weet het hij is te dik, hij eet de hele dag stro Verdrietig

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:48

Leeft dit topic nog, of hoef ik het niet meer te checken?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:47

Vind het ook wel interessant.

Malenka, kunnen we nog foto's plaatsen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 09:48

Sorry jongens, Ik zelf heb op het moment echt geen tijd. de andere mensen die de foto's beoordeelden zijn jammer genoeg gestopt zonder iets te zeggen. Nieuwe mensen durfen zich er blijkbaar niet aan te wagen... erg jammer, maar het is niet anders. Mocht ik nog tijd vinden om wat te beoordelen dan zal ik dat doen. Als iemand een goede reden heeft om een beoordeling te willen hebben dan kan die mij een pm sturen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 10:32

Toch maar even dan....

pagina 9

Smartie2004,

Alleen de bovenste foto doet het nog, vandaar dat mijn reactie misschien wat beperkt is.
wat heel erg op valt is de hals. Die is niet zo mooi los als wel wenselijk is. dit kan komen door het moment (strand, neus in de wind etc.), maar kan ook een punt zijn om erg op te letten. de onderhals is wat strak en de hoofd-hals verbinding een punt waar dit paard snel vast kan zitten. je kunt een aantal oefeningen doen om dit alles wat losser te maken. Ten eerste is een goede massage voor het loswerken wel op zijn plaats. Dan ga je het paard lekker warm lopen. Als het opgewarmt is kun je vanaf de grond de volgende dingen doen; ga voor het paard staan en pak met elke hand een bitring vast. Houd hele lichte druk op het bit en beweeg rustig naar een kant. Het paard blijft nu staan, maar buigt het hoofd (en uiteindelijk de hals) iets om. Omdat jij rechtstreeks het bit vast hebt heb je heel erg veel controle. Doe dit zowel links als rechts. Deze oefening is vooral gericht op het gehoorzaam zijn naar het bit en een mooie oefening om de kaak en hoofd-halsverbinding los te maken.
Echter is ook de rug van jouw paardje wat kort en strak waardoor buigoefeningen voor het hele lichaam handig zijn.
De volgende oefening heb ik al eens beschreven, vandaar de quote:
Citaat:
Doe je paard een halsten om en doe daar een longeerlijn of andere lange lijn aan, zet je paard stil en loop met de lijn langs de linkerkant van het paard achter het paard langs, langs de rechterkant weer naar het hoofd. De lijn loopt nu achter de kont van je paard langs. zet nu langzaam aan steeds iets meer druk op de lijn. het paard zal het hoofd van jou afbuigen waarbij het de hals buigt. zet steeds iets meerd ruk tot het helemaal om draait en met het hoofd weer bij jou staat. Beloon je paardje met een kriebel. Deze oefening nu herhalen de andere kant op.
Je oefent hiermee buiging door het hele lichaam en op den duur zal je paard er achter komen dat het draaien het makkelijkst gaat als deze het gewicht op de achterhand zet.

Verder is het ook bij dit paard zaak om te gaan werken aan het gebruik van de achterhand. veel tempowisselingen, af en toe werken met balkjes, op zijn tijd een serie (in uitjes, dubbel of tripple afgewisseld met balkjes) lage hindernisjes (50cm is bij de meeste paarden voldoende om ze te laten springen). Ook voltes verkleinen en vergroten is heel geschikt voor dit paardje. Als jouw paardje lekker soepel is en je hebt de controle over het tempo dan is ook het werken aan schouderbinnenwaarts absoluut de moeite waard.
dat koppie en die hals, daar zou ik absoluut niet te veel aan doen. Wel kun je af en toe even halt houden om de soepelheid te controleren en te trainen. Zodra je stil staat vraag je met een hand buiging door die hand voor je buik omhoog te halen richting het midden van de hals (en dus omhoog!). Als de oefening goed gaat zal jouw paardje steeds verder inbuigen en als het soepel genoeg is zelfs met de neus jouw stijgbeugels aan kunnen raken. na de ene kant natuurlijk de andere kant ook doen. Overvraag niets. als jouw paardje op dat moment de grens heeft bereikt begeleid je het hoofd rustig weer terug naar voor. Daarna stap of draaf je in rustig tempo maar met voldoende aactie weer weg. na deze oefening gaat het vaak makkelijker om een volte te maken, maak hier gebruik van!

Over de beenstan van jouw paardje durf ik op deze foto niets te zeggen. dat laat ik dan ook achterwege.

mememe,
mooi gebouwd paardje dat denk ik niet zo veel problemen zal geven. wel is deze wat op de voorhand waardoor het sterker maken van de achterhand een belangrijk onderdeel van de training zal zijn.

Pagina 10

Evy,
de eerste indruk van jouw paardje is dat ze een wat zwakke rug heeft. het is dus zeer belangrijk de buikspieren sterker te maken zodat ze beter kan dragen. Hiervoor zul je de achterhand actief mee moeten krijgen en steeds meer 'naar elkaar toe rijden'. Hierbij mag je echter niet vergeten om de lengtebuiging te oefen bij dit betrekkelijk zwaar gebouwde dier. een oefening als schouderbinnenwaarts kan je hier erg bij helpen omdat deze inwerkt op alle hierboven genoemde punten. het voorbeen is zeer mooi, echter door de steile schouder zit er maar weinig bewegingsruimte in. Als de achterhand meer mee gaat doen en de rug sterk en soepel wordt dan zit er wel iets meer beweging in, maar veel zal het nooit worden. Misschien is het, als de achterhand sterker is, een mooie oefening om de spaanse pas aan te leren? Hierbij rek je de schouder namelijk mooi op en zal er meer ruimte ontstaan.
de hals van jouw paardje is heel kort en zwaar. probeer deze soepel te houden door bijvoorbeeld de oefeningen uit te voeren die ik ook voor het paard van smartie2004 aan gaf.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:10

ik zou het wel willen doen ,maar heb hier zelf helaas niet genoeg ervaring voor

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:59

Hey mensen sorry dat ik zo lang ben weg geweest maar ik heb het de laatste tijd zo verschrikkelijk druk (werk school verhuizen) dat ik er maar niet aan toe kom. Mocht ik van de week tijd hebben zal ik de laatste 2 pagina's met foto's wel eens bekijken de rest van de paarden heb ik volgens mij allemaal gedaan...
Greetz

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:02

wooow.. dit topic was ik helemaal vergeten (schaam schaam) en uit het oog verloren..

Ik wil wel weer proberen om wat beoordelingen te doen Ja

Geef maar een gil waar ik moet/kan/mag beginnen Ja

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:21

Malenka schreef:
Evy,
de eerste indruk van jouw paardje is dat ze een wat zwakke rug heeft. het is dus zeer belangrijk de buikspieren sterker te maken zodat ze beter kan dragen. Hiervoor zul je de achterhand actief mee moeten krijgen en steeds meer 'naar elkaar toe rijden'. Hierbij mag je echter niet vergeten om de lengtebuiging te oefen bij dit betrekkelijk zwaar gebouwde dier. een oefening als schouderbinnenwaarts kan je hier erg bij helpen omdat deze inwerkt op alle hierboven genoemde punten. het voorbeen is zeer mooi, echter door de steile schouder zit er maar weinig bewegingsruimte in. Als de achterhand meer mee gaat doen en de rug sterk en soepel wordt dan zit er wel iets meer beweging in, maar veel zal het nooit worden. Misschien is het, als de achterhand sterker is, een mooie oefening om de spaanse pas aan te leren? Hierbij rek je de schouder namelijk mooi op en zal er meer ruimte ontstaan.
de hals van jouw paardje is heel kort en zwaar. probeer deze soepel te houden door bijvoorbeeld de oefeningen uit te voeren die ik ook voor het paard van smartie2004 aan gaf.

Bedankt voor je uitleg. Ik ben het alleen niet echt eens met je antwoord over de bewegingsruimte, naar mijn mening heeft ze vrij veel bewegingsruimte. Tenminste, als ik het vergelijk met andere paarden met deze bouw. Voor een fjord heeft ze echt hele goede gangen, iets wat ik ook vaak hoor van andere mensen. En de spaanse pas kan ze al een aantal jaar, dus dat zit wel goed Haha!
De oefeningen die je bij smartie2004 vertelde zal ik zeker gaan uitproberen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 18:29

Evy schreef:
Bedankt voor je uitleg. Ik ben het alleen niet echt eens met je antwoord over de bewegingsruimte, naar mijn mening heeft ze vrij veel bewegingsruimte. Tenminste, als ik het vergelijk met andere paarden met deze bouw.

Maar ik beoordeel juist de bouw van je paardje! Tong uitsteken Dus andere paarden met deze bouw krijgen hetzelfde commentaar. Knipoog Ik heb natuurlijk alleen 1 standfoto beoordeeld. Ik heb jouw paardje niet in beweging gezien en ik heb ook haar bespiering niet kunnen voelen. Ik kan dus niets zeggen over de trainingstoestand en dus ook niets over hoe de gangen momenteel zijn. Ik geef alleen aan dat het een 'zwak' punt is in de bouw van jouw paardje ten opzichte van het 'ideale' rijpaard.

Citaat:
Voor een fjord heeft ze echt hele goede gangen, iets wat ik ook vaak hoor van andere mensen.

Ik beoordeel haar echter niet als fjord, maar als 'rijpaard'. Ik heb niet de kennis om alle rassen apart te beoordelen. Dan zou ik denk ik leuk kunnen verdienen Haha!

Citaat:
En de spaanse pas kan ze al een aantal jaar, dus dat zit wel goed Haha!

Wat leuk dat ze de spaanse pas kan. Dat heeft zeker een goede invloed 'gehad' op de bewegingen!
ik ben benieuwd of je wat aan die oefeningen hebt. Ik hoop het wel want het is een leuk dier om te zien.

Zap,
je mag zelf weten vanaf waar je begint met beoordelen. Ik heb pagina 10 net gehad. de foto's die ik heb over geslagen vond ik niet goed genoeg om snel een beoordeling te maken. Misschien is het leuk als jij eerst kijkt naar de foto's die ik heb over geslagen? (als je daar tijd voor hebt natuurlijk, het zijn foto's die wat meer tijd kosten)

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:35

Oké, dan snap ik het Haha!
Ik ben ook benieuwd of de oefeningen zullen helpen...en baadt het niet, dan schaadt het niet toch! Haha!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:39

zap schreef:
wooow.. dit topic was ik helemaal vergeten (schaam schaam) en uit het oog verloren..

Je mag altijd mijn paardje eens doen Haha! Clown Deus op de vorige pagina Knipoog
Enkel als je wil uiteraard Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:40

Alizeetje schreef:
zap schreef:

Je mag altijd mijn paardje eens doen Haha! Clown Deus op de vorige pagina Knipoog
Enkel als je wil uiteraard Lachen

En de mijne hahaha Pling

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:15

Evy schreef:
Malenka schreef:
Evy,

Bedankt voor je uitleg. Ik ben het alleen niet echt eens met je antwoord over de bewegingsruimte, naar mijn mening heeft ze vrij veel bewegingsruimte. Tenminste, als ik het vergelijk met andere paarden met deze bouw. Voor een fjord heeft ze echt hele goede gangen, iets wat ik ook vaak hoor van andere mensen. En de spaanse pas kan ze al een aantal jaar, dus dat zit wel goed Haha!

Ik ben het ook absoluut niet met Malenka eens, ik zie een paard dat vrij makkelijk beweegt en van nature de neiging heeft om rond te lopen. Misschien iets stuwend.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:17

Wauw gaaf dit! Mag ik ook? Bloos

Tordis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was nog een hele opgave op draffoto's te vinden zonder tuig en ruiter, hoop dat deze duidelijk genoeg zijn. (met mobiel genomen)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:21

Zap, je hebt pb Haha!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:25

Okee ik doe een poging Haha! Don't shoot if I'm wrong Tong uitsteken

@ Alizeetje
Wat mij opvalt als ik jouw paardje zo zie, is dat de hals vrij laag gebouwd is en vrij rech is. Daarnaast valt mij op dat de staart van je paard ook laag is ingezet of dat zijn kont naar beneden afloopt. Ook zie ik dat de kont van Deus wat hoger of gelijk ligt dan de schoft. Maar volgens mij geeft dit niet heel veel problemen met rijden. Wees er wel op alert dat hij niet alleen duwt vanachter uit, maar dat hij echt draagt.

Als ik denk aan het rijden dan denk ik dat dit paard wat lastiger in de oprichting is te rijden vanwege zijn halsaanzet. Waar je bij Dues op moet letten is dat hij vanuit zijn schoft in de oprichting komt. Dit kan je verkrijgen door hem goed aan je been te krijgen, zijn achterhand ergoed onderplaatsen en hem dan van voor wat omhoog laat komen. Op het moment dat hij van voor wat omhoog komt dan hem daarin wat ronder maken, zodat hij een mooie ronde hals krijgt.

zijn achterhand is er volgens mij wel gemakkelijk onder te plaatsen (al kost het waarschijnlijk nog moeite genoeg Tong uitsteken ). Volgens mij is dit een paard wat wat gemakkelijker kan gaan 'zitten', wat het natuurlijk weer makkelijker maakt om hem vanvoor omhoog te krijgen.

In het algemeen vind ik hem ook vrij 'recht' ogen. Het is denk ik van groot belang om hem goed 'rond' te rijden. Dan bedoel ik niet zozeer dat hij alleen rond in zijn hals moet, maar rond in heel zijn lijf. Dus achterhand eronder, door de rug naar voren.

Lang en laag is denk ik wat gemakkelijker voor dit paard. Dit is natuurlijk niet verkeerd om te rijden, let er echter wel op dat hij ook in het rond en laag goed zijn achterhand eronder blijft plaatsen. Loopt hij goed vanachter, dan kan hij mooi zijn schoft eruit drukken en vandaaruit in de oprichting komen Ja

Zijn kont en lijf in verhouding met zijn halsje een stuk bespierder. Mede hieruit schrijf ik al het bovenstaande. Besteed genoeg aandacht aan zijn hals (dus goed vanuit de schoft omhoog) en zorg ervoor dat hij vanachter uit wél wat doet, maar niet alleen gaat duwen.

@sjorsie
Ik vind het toch wat lastigere foto's (de eerste 2 doen het al niet bij mij) en ik kan er eigenlijk niet zoveel uit opmaken mede vanwege de zon en de andere zijn vanuit zo'n hoek dat ik alleen maar de voorkant zie Ja
Wellicht kan je zorgen voor nieuwere foto's?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:31

Bedankt voor je uitgebreide analyse Lachen!!! Ik heb er zeker wat aan en wat je zegt klopt ook wel. Deze punten zijn de punten waar wij extra aan moeten werken. Hij loopt ook veel liever laag en rond dan wat opgerichter!
Bedankt!!!

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:29

@Zap, zou je de mijne ook willen doen? ben erg benieuwd namelijk Haha!
Ze staat op deze pagina..