randalinpony schreef:Ik geloof ook dat een paard echt geen boodschap heeft aan training.
Dat denk ik wel.
Mijn vierjarige ruin staat overdag de hele dag op de wei en 's nachts op stal. Ik geef hem juist geen energierijk voer omdat ik het niet prettig vind als hij heet staat. In het werk kan ik hem flitsend genoeg maken zonder overmaat aan energie dus ik zie niet in waarom ik er dan zo'n opgefokt bommetje van moet maken. Hij is van zichzelf al druk genoeg tussen zijn oortjes.
Hij krijgt regelmatig een paar daagjes vrij omdat ik vind dat hij na een zware wedstrijd of training fysiek en mentaal even op mag laden. In die dagen kom ik dan alleen een worteltje voeren en een borstel er over halen.
Nou, die maak ik echt niet gelukkig met dat langer dan 2 dagen doen hoor! Dan wil hij weer aan het werk, lijkt zelfs een soort van beledigd dat ik niks met hem doe verder. Hij heeft dat werk nodig om hem happy te houden. Ik denk niet dat het hem verder uitmaakt of ik een dressuurtraining doe, sprongetjes opzet of een lange rit buiten maak. Maar uitdaging in het werk heeft hij wel nodig. Ik heb hem een tijdje alleen mogen stappen, toen werd hij heel mat en kreeg een trieste uitstraling. Ik kon echt merken dat hij weer opleefde naar mate de training verder opgebouwd werd. Terwijl ik hem geen moment het gevoel gegeven heb dat ik niet blij was met hem, want hij kon er ook niet aan doen dat hij zijn kogel had verdraaid met spelen op de wei.