Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poekel

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:14

ik rijd altijd met peesjes, jong of oud.
ze zullen net die ene misstap of wat dan ook doen.
nee beter voorkomen dan genezen. daar blijf ik bij... Knipoog

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:32

Ik rijd altijd met peeskappen, eerst niet met strijklappen maar die ga ik binnenkort ook kopen. Net wat poekel zegt, één misstapje en staat zo een half jaar stil. Is mijne trouwens gebeurd. Dus nooit meer zonder.
Bandages doe ik zelf niet om. Bij mij op stal zijn er heel veel mensen die inderdaad voor de mooiigheid bandages omdoen, want die staan zo leuk bij een dekje of bij een vestje dat ze aan hebben ofzo. Vaak weten ze niet eens waar bandages eigenlijk voor dienen, hoe ze überhaupt om moeten. Nagelbijten / Gniffelen

Windsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:13

Ik rijd mijn 4-jarige met beschermers, omdat hij nog best onhandig is en zichzelf nogal eens aantikt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:22

KiWiKo schreef:
ben het met Rk eens, die jonkies kunnen zo gruwelijk onhandig zijn onder het zadel met die pootjes..... beter gewoon een beschermertje om Lachen
Maar...misschien worden ze wel sneller handig zonder? Je leert het snelst van je fouten, da's voor een paard niet anders. Als ie echter niet door heeft dat er iets fout is (want hij voelt er niets van), hoe moet ie 't dan leren?
Uiteraard erg belangrijk dat de ruiter het jonkie niet onnodig veel stoort...(maar dat is voor meer redenen belangrijk).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:32

Tieneke schreef:
Mijn jonkie is er zo eentje Clown Elke keer doe ik beschermers om en elke keer zitten er krassen op, lijkt me dan toch dat die benen tegen elkaar komen? En mijn jonkie is er dan nog eentje die bijna geen gekke toeren uithaalt...

Ook moet ik met hem over de weg, dus dan heeft hij toch een minimale bescherming, moest er iets gebeuren.

Met beschermers maak je het been van je paard dikker waardoor die ook eerder langs elkaar schuren enzo. Zonder beschermers gebeurt dit niet.

Wat voor bescherming denk je dat die beschermers langs de weg geven, als er iets gebeurt?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:37

Ik weet ook wel dat als een auto op je inrijdt, je niet veel zal hebben aan je peesjes Clown Maar mijn paard hoeft zich maar eens te verschrikken en met zijn been een of ander paaltje raken. Beter voorkomen dan genezen, vind ik Lachen

Zonder beschermers gebeurde het ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:39

QQQQ schreef:
KiWiKo schreef:
ben het met Rk eens, die jonkies kunnen zo gruwelijk onhandig zijn onder het zadel met die pootjes..... beter gewoon een beschermertje om Lachen
Maar...misschien worden ze wel sneller handig zonder? Je leert het snelst van je fouten, da's voor een paard niet anders. Als ie echter niet door heeft dat er iets fout is (want hij voelt er niets van), hoe moet ie 't dan leren?
Uiteraard erg belangrijk dat de ruiter het jonkie niet onnodig veel stoort...(maar dat is voor meer redenen belangrijk).

Dan leert hij maar wat trager Haha!

Ik geloof niet dat als een paard schrikt of struikeld en daardoor onhandig is met zijn benen dat hij denkt, laat ik nu mijn pees maar eens niet raken Lachen

Ik donder liever ook niet op mijn neus, maar als ik struikel moet ik maar zien of ik dat ook echt niet doe Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:42

Tieneke schreef:
Zonder beschermers gebeurde het ook Knipoog

Als je paard zich daadwerkelijk onder normale omstandigheden zonder beschermers strijkt dan zijn beschermer wel noodzakelijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:45

Jup, al komt dat waarschijnlijk gewoon door zijn onhandigheid en ik denk dat dat met de tijd wel zal overgaan, als hij op elk vlak meer evenwicht vindt. Maar sowieso zal ik ze dan nog moeten aandoen om over de weg te gaan. Ik kan alleen les volgen aan de andere kant van het dorp en dan moet ik een stukje wandelen. En het is nu niet om te zeggen dat ik een mak beestje heb die nergens van schrikt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:45

QQQQ schreef:

Maar als de schade groot genoeg is, kun je hem wegbrengen, en dat risico zou ik niet willen lopen Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:05

Waarom zou een paard niet op zichzelf kunnen passen en gewoon op eigen benen kunnen lopen zonder allemaal beschermers?

Ik heb in dit topic al eerder geplaatst dat ik, behalve met springen, altijd zonder beschermers rijd. Ik vind het nadelige effect van de oververhitting van de pezen i.c.m. de kans op schuren niet opwegen tegen de minimale kans dat ze een blessure oploopt door heftig aantikken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:04

runningkawa schreef:
Ik donder liever ook niet op mijn neus, maar als ik struikel moet ik maar zien of ik dat ook echt niet doe Haha!
Als kind ben je vaak genoeg gevallen, tot je door kreeg dat je niet viel als je één been naar voren zette Pling
Als men je nooit had laten vallen, had je dus wellicht nooit leren lopen Vork
Dus:
runningkawa schreef:
Dan leert hij maar wat trager Haha!
Is nog tot daar aan toe, maar misschien leert ie 't wel nooit?
PattyOosten schreef:
Maar als de schade groot genoeg is, kun je hem wegbrengen, en dat risico zou ik niet willen lopen Knipoog
Om die zelfde reden houden hele volkstammen paarden binnen, of alleen solitair in paddock of wei - er zou eens iets stuk kunnen gaan...

Op wedstrijd moet je zonder - toch rijdt iedereen die wedstrijden, zonder. DAT risico is wel acceptabel? Op vreemd terrein, waar de ruiter vaak ook nog zenuwachtig is?

Is het risico niet extra groot daar? Een paard dat zijn pezen altijd beschermd heeft, maar dan opeens niet meer (maar dat weet ie heus niet!).

Ga dan toch ook maar niet meer op wedstrijd , of alleen springen, dan mag je ze lekker omhouden Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:10

En ondanks dat ik geleerd heb 1 been naar voren te zetten kan ik nog steeds op mijn neus gaan Lachen
En als ik dan ook nog eens een rugzak op heb die niet in balans is, is die kans nog eens veel groter Lachen

Ik ben dus ook geen voorstander voor in de wei bescherming.
daar loopt hij in natuurlijke balans.
Met rijden, dressuur of springen kan de ruiter hem zo hinderen dat die natuurlijke balans verstoord wordt Lachen

En het is dat het op wedstrijd zonder moet, anders reed ik daar zeker met Ja

Verder is het risico niet extra groot...een paard dat altijd strijkt...daar ga ik niet opzitten. Die is medisch niet oke Lachen
Ik gebruik een peesbeschermer voor die keer dat hij zich raakt.
Misschien is dat nooit of maar 1x.
Maar dat heb je als ruiter ook met een cap.
*afkloppen* al vaak gevallen nooit op mijn hoofd.
Dus dan de cap maar aflaten? Kan, maar dan zul je zien dat je op je hoofd valt.
Zo zie ik een peesbeschermer ook. Eigenlijk nooit nodig...op die ene keer na...en dan ben je blij Ja

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:22

In de wei kan ie nog een tik van een ander krijgen hoor Ja Bloos! ! En is de grond vaak niet zo mooi gelijkmatig als in de bak - risico!! Ja

En wedstrijden kan je ook NIET rijden, als zo bang bent voor dat risico Ja .

Dus als jij met rugzak op vakantie gaat, doe jij dan nog allerlei bescherming om, voor als je mocht vallen Verward

runningkawa schreef:
Zo zie ik een peesbeschermer ook. Eigenlijk nooit nodig...op die ene keer na...en dan ben je blij Ja
Laat 't nou net in een wedstrijd gebeuren... Lips are sealed

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:59

QQQQ; ben het met jou eens Lachen k heb een hengstje (maandag niet meer) van 2 jaar en 8 maanden, longeer hem wel om de dag (moet van de dierenarts ivm kniebanden) maar heb nooit beschermers om Lachen heb ze wel eens om gehad om hem er aan te laten wennen (1 keer bandages voor, 1 keer bandages rondom, 1 keer peesjes&kogelbeschermers) maar dat is gewoon om hem te laten wennen aan aan z'n benen zitten en te lopen met iets om zijn benen Lachen voor de rest heb ik ze nooit om, springschoenen trouwens wel altijd want menneer wil nog wel eens zijn achterbenen te veel naar voren zetten of zijn voorbenen te laat optillen Clown maar ben het totaal met jou eens hoor! in de 'vrije natuur' lopen paarden toch ook te vechten/spelen/keihard rennen over onregelmatige grond etc. zonder peesjes of bandages of iets in die trant? nouja ieder zijn ding toch Lachen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 01:04

ik doe normaal ook geen beenbeschermers om. bij mijn eerste merrie deed ik het alleen tijdens springen. en dat deden we wel heel wat dus vond het wel nodig dat ze die dan had. mijn 2de paard die deed ik altijd beschermers om, die tikte zichzelf veel aan. en met haar deed ik ook afentoen springen. bij mijn huidige paard doe ik geen beschermers om, ziet niet uit, het is een tinker met hele dikke sokjes, dus die heeft een beetje eigen bescherming. en andere paard als ik die ga inrijden krijgt ook geen besscherming om tenzij het echt nodig is.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 01:13

Ik heb met rijden eigenlijk altijd beschermers om. Zeker in een zware bak, met buitenritten op ongelijke en onbekende ondergrond en met longeren. Ik zie het echt als voorzorgsmaatregel net als mijn cap. Meestal zijn ze niet nodig maar je weet pas achteraf als ze wel nodig zouden zijn geweest. Wel na het rijden de beschermers eraf, inderdaad om te luchten. Als het echt warm is dan ook af voor het aan de hand uitstappen.
Bandages vind ik meer voor de sier en die gebruik ik eigenlijk niet. Zie ook het nut niet van die dingen met wedstrijden behalve om te imponeren. Je kan dan beter en gemakkelijker peesbeschermers om doen als je paard zo goed beschermt moet worden. Die kunnen ook veel sneller tussen de twee proeven er weer omgedaan worden en je hebt geen 4 man groom nodig.
Wel verbaas ik me erover dat er in de marathonsport nog steeds paarden zonder bescherming lopen. Een misstap is in de hectiek zo gemaakt en het blijft daarna een zwakke plek. Ik zie dan geen reden om ze niet te gebruiken. Dressuren op een goede bodem kan in principe zonder en dan is het echt een persoonlijke keuze. Ik rijdt ook niet met kroonrandbeschermers en er zijn toch ook best wat paarden die hiermee getraind worden.

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 01:19

Ik gebruik zelf nooit been-bescherming voor goof.
Maar het is toch fijn als je paard tegen z'n benen aantikt er dan geen
verwonding aan overhoudt. maar verkeerd gebruik, of van die pennykindjes die
het allemaal maar gebruiken voor de show, dat vind ik echt stom, als je
het gebruikt weet dan wel hoe je je het moet gebruiken, en voor de show....... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:47

QQQQ schreef:
In de wei kan ie nog een tik van een ander krijgen hoor Ja Bloos! ! En is de grond vaak niet zo mooi gelijkmatig als in de bak - risico!! Ja

En wedstrijden kan je ook NIET rijden, als zo bang bent voor dat risico Ja .

Dus als jij met rugzak op vakantie gaat, doe jij dan nog allerlei bescherming om, voor als je mocht vallen Verward

runningkawa schreef:
Laat 't nou net in een wedstrijd gebeuren... Lips are sealed

Dan baal ik als dat op wedstrijd gebeurd Ja
Overigens mag je losrijden gewoon met bescherming om Lachen
Alleen de 5 minuutjes ring niet Lachen

Dat de wei ongelijk is (al valt dat bij mij wel mee) vind ik niet opwegen tegen een ruiter die bij een rare sprong uit balans is.

Ik ga nooit op vakantie en al zeker niet met een rugzak...ik heb idd niet zo'n goed evenwicht van mezelf dus zou dat risico niet gaan lopen, klopt Lachen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:59

udine5 schreef:
Mijn mening is: gelijk beschermen die pezen.
Je kunt beter voorkomen dan genezen....

hier ben ik het mee eens

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:44

runningkawa schreef:
Dan baal ik als dat op wedstrijd gebeurd Ja
Overigens mag je losrijden gewoon met bescherming om Lachen
Alleen de 5 minuutjes ring niet Lachen

Ik ga nooit op vakantie en al zeker niet met een rugzak...ik heb idd niet zo'n goed evenwicht van mezelf dus zou dat risico niet gaan lopen, klopt Lachen
Dus voor jezelf neem je dat risico niet, maar voor je paard neem je dat wel door op wedstrijd te gaan? Is nog altijd 2x 5 min, plus heen en weer naar inrijdterrein; en tussen de twee proeven door, doe je dan de beschermers ook weer om?
Vind het een beetje vreemd: zo krampachtig doen omdat er eens iets zou kunnen gebeuren, maar omdat je zo nodig wedstrijden wilt rijden, rijd je dan soms, even, wel zonder. Lijkt mij het risico flink vergroten.
runningkawa schreef:
Dat de wei ongelijk is (al valt dat bij mij wel mee) vind ik niet opwegen tegen een ruiter die bij een rare sprong uit balans is.
In de wei maken ze vaak héél wat raardere sprongen dan met die zware ruiter op de rug Ja . Als de wei nat is kunnen ze mooie slidings maken joh Wow! . Zullen ze met ruiter niet vaak proberen. Enne - op een jong paard hoort natuurlijk alleen een ruiter met zeer goede balans Knipoog .

Als er voor het eerst iemand op een jong paard gaat zitten, dan kan ik er nog IETS bij voorstellen (al doe ik het zelf ook dan niet), want sommigen doen dan heel wild, en het is volstrekt nieuw voor ze, dat gewicht. Als je echter zonder lijn redelijk kan stappen en draven is het naar mijn mening echt niet meer nodig (tenzij ie regelmatig wondjes heeft van zichzelf aantikken, maar dan is het wel een kluns - of een met erg slechte beenstand).
Belangrijkste: niet overvragen; de tijd nemen! Ja

Edit: Heeft iemand trouwens cijfers over peesblessures en oorzaken? Ik heb de indruk dat de meeste peesblessures worden veroorzaakt door overbelasting, niet door aantikken - klopt die indruk?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:50

QQQQ schreef:
Edit: Heeft iemand trouwens cijfers over peesblessures en oorzaken? Ik heb de indruk dat de meeste peesblessures worden veroorzaakt door overbelasting, niet door aantikken - klopt die indruk?
En die overbelasting, daar helpen veruit de meeste beschermers niet voor, omdat ze geen steun geven.

Maar: heeft iemand daar cijfers van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:51

Mocht k zelf gaan lopen met een rugzak op ongelijk terein, zou ik ook bescherming omdoen, alleen is wandelen niet mijn hobbie dus dan laat ik het lierver...zo duidelijker?
net als bijv sceeleren, dan doe je ook bescherming om, alleen ook niet mijn hobbie, dus hoef k ook geen bescherming om te doen Lachen

En zoals ik begrijp rijdt jij nooit met een cap?
(krijg daar geen enkele keer antwoord over)
Waarom die wel opzetten, val je elke keer met rijden op je kop?
Of zet je die op voor het geval dat? Zoals peesbeschermes ook gebruikt wordem

2 proeven?
waar? niet in mijn deel van braboland Lachen
Dus tussentijds aan dat gaat niet op.
Gewoon met losrijden, dan zijn ze ook vaak het springerigste.
Na even losrijden is er al een heel stuk minder risico.

In de wei maken ze idd rare sprongen
Geheel vrijwillig zonder onatuurlijk balans verlies...
Misschien dat jij zo'n geweldige ruiter bent die bij een onverwachte sprong perfect blijft zitten...nou ik ben niet zo geweldig...dus peesjes om Lachen

Overbelasting kan vast kloppen..wellicht omdat er veel mensen wel zo verstandig zijn peesbeschermers om te doen Pling

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:09

Ik rijd op het braafste paard ook met cap - omdat cap dragen géén nadelige kanten heeft (beetje oververhitting kan hier geen kwaad Knipoog ).

In braboland nooit 2 proeven Bloos! ! Wat zielug voor jullie Ach gut

In de wei nog nooit een paard onderuit zien glijden? Duidelijk geval van balansverlies hoor Ja !
Ook meer kans op een trap van een ander - of zijn daar die dikke dekens voor? Clown

Gekke sprongen maakt ie ook met jouw erop vrijwillig.

Hmm, over die getallen zou je dan gelijk kunnen hebben, dat daar niet zoveel aan te verbinden is, tenzij men ook gegevens over wel/geen bescherming heeft verzameld - weinig kans dus...

runningkawa schreef:
Misschien dat jij zo'n geweldige ruiter bent die bij een onverwachte sprong perfect blijft zitten...nou ik ben niet zo geweldig...dus peesjes om Lachen
Nee, ik stuiter er gewoon af, zit ik 'm ook niet meer in de weg Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:11

Er is ook geen nadelig effect van peesbeschermers.
Anders liep er geen 1 springpaard meer rond Pling

vandaar voor mij precies dezelfde vergelijking als een cap Lachen