ze zullen net die ene misstap of wat dan ook doen.
nee beter voorkomen dan genezen. daar blijf ik bij...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:Maar...misschien worden ze wel sneller handig zonder? Je leert het snelst van je fouten, da's voor een paard niet anders. Als ie echter niet door heeft dat er iets fout is (want hij voelt er niets van), hoe moet ie 't dan leren?ben het met Rk eens, die jonkies kunnen zo gruwelijk onhandig zijn onder het zadel met die pootjes..... beter gewoon een beschermertje om
Tieneke schreef:Mijn jonkie is er zo eentjeElke keer doe ik beschermers om en elke keer zitten er krassen op, lijkt me dan toch dat die benen tegen elkaar komen? En mijn jonkie is er dan nog eentje die bijna geen gekke toeren uithaalt...
Ook moet ik met hem over de weg, dus dan heeft hij toch een minimale bescherming, moest er iets gebeuren.
QQQQ schreef:KiWiKo schreef:Maar...misschien worden ze wel sneller handig zonder? Je leert het snelst van je fouten, da's voor een paard niet anders. Als ie echter niet door heeft dat er iets fout is (want hij voelt er niets van), hoe moet ie 't dan leren?ben het met Rk eens, die jonkies kunnen zo gruwelijk onhandig zijn onder het zadel met die pootjes..... beter gewoon een beschermertje om
Uiteraard erg belangrijk dat de ruiter het jonkie niet onnodig veel stoort...(maar dat is voor meer redenen belangrijk).
Tieneke schreef:Zonder beschermers gebeurde het ook
QQQQ schreef:Maar...misschien worden ze wel sneller handig zonder? Je leert het snelst van je fouten, da's voor een paard niet anders. Als ie echter niet door heeft dat er iets fout is (want hij voelt er niets van), hoe moet ie 't dan leren?
runningkawa schreef:Als kind ben je vaak genoeg gevallen, tot je door kreeg dat je niet viel als je één been naar voren zetteIk donder liever ook niet op mijn neus, maar als ik struikel moet ik maar zien of ik dat ook echt niet doe
runningkawa schreef:Is nog tot daar aan toe, maar misschien leert ie 't wel nooit?Dan leert hij maar wat trager
PattyOosten schreef:Om die zelfde reden houden hele volkstammen paarden binnen, of alleen solitair in paddock of wei - er zou eens iets stuk kunnen gaan...Maar als de schade groot genoeg is, kun je hem wegbrengen, en dat risico zou ik niet willen lopen
runningkawa schreef:Laat 't nou net in een wedstrijd gebeuren...Zo zie ik een peesbeschermer ook. Eigenlijk nooit nodig...op die ene keer na...en dan ben je blij
QQQQ schreef:In de wei kan ie nog een tik van een ander krijgen hoor![]()
! En is de grond vaak niet zo mooi gelijkmatig als in de bak
- risico!!
![]()
En wedstrijden kan je ook NIET rijden, als zo bang bent voor dat risico.
Dus als jij met rugzak op vakantie gaat, doe jij dan nog allerlei bescherming om, voor als je mocht vallenrunningkawa schreef:Laat 't nou net in een wedstrijd gebeuren...Zo zie ik een peesbeschermer ook. Eigenlijk nooit nodig...op die ene keer na...en dan ben je blij
udine5 schreef:Mijn mening is: gelijk beschermen die pezen.
Je kunt beter voorkomen dan genezen....
runningkawa schreef:Dus voor jezelf neem je dat risico niet, maar voor je paard neem je dat wel door op wedstrijd te gaan? Is nog altijd 2x 5 min, plus heen en weer naar inrijdterrein; en tussen de twee proeven door, doe je dan de beschermers ook weer om?Dan baal ik als dat op wedstrijd gebeurd
Overigens mag je losrijden gewoon met bescherming om
Alleen de 5 minuutjes ring niet
Ik ga nooit op vakantie en al zeker niet met een rugzak...ik heb idd niet zo'n goed evenwicht van mezelf dus zou dat risico niet gaan lopen, klopt
runningkawa schreef:In de wei maken ze vaak héél wat raardere sprongen dan met die zware ruiter op de rugDat de wei ongelijk is (al valt dat bij mij wel mee) vind ik niet opwegen tegen een ruiter die bij een rare sprong uit balans is.
QQQQ schreef:En die overbelasting, daar helpen veruit de meeste beschermers niet voor, omdat ze geen steun geven.Edit: Heeft iemand trouwens cijfers over peesblessures en oorzaken? Ik heb de indruk dat de meeste peesblessures worden veroorzaakt door overbelasting, niet door aantikken - klopt die indruk?
runningkawa schreef:Nee, ik stuiter er gewoon af, zit ik 'm ook niet meer in de wegMisschien dat jij zo'n geweldige ruiter bent die bij een onverwachte sprong perfect blijft zitten...nou ik ben niet zo geweldig...dus peesjes om