fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:32

YoYo_ schreef:
KiWiKo schreef:
stout ligt altijd bij de ruiter, het enige wat niet bij de ruiter ligt is een ongeluk door bijvoorbeeld struikelen........

stout is oplosbaar, door de goede ruiter

struikelen kan aan de ruiter liggen maar ook aan de pony want hij kan struikelen omdat hij gewoon niet goed z'n benen optild maar hij kan ook struikelen omdat de ruiter hem niet genoeg ondersteunt!!!!!!

als hij struikelt omdat hij zijn voeten niet op tilt is het inderdaad de ruiter die niet corrigeert dat het dier zijn voeten niet op tilt Ja

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 07:36

Klopt idd,, k heb het ook wel eens gehad ondersteunde ik san net iets te weinig en toen struikelde ze ook ff,, ben dr de laatste tijd wat beter op aan het letten:)

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:00

Ik vind dat ondersteunen eigenlijk onzin. Een paard moet op eigen benen kunnen lopen. Een ruiter moet een paard gewoon niet storen in de balans en stil zitten, rustig zijn.

En als het paard zijn voeten niet optilt, moet de ruiter alert zijn en het dier voorwaarts rijden. Voorwaarts oplossen. En ook dat is niet ondersteunen. Het is het paard even "helpen" d.m.v. met meer impuls te rijden zodat het voorwaartse drang krijgt en daarmee gemakkelijker balans vindt. Enne... ook voorwaarts rijden moet gepaard gaan met 1x drijven en niet de hele tijd!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:31

YoYo_ schreef:
fout ligt echt niet altijd bij de ruiter hoor. ik heb ook vaak genoeg dat mijn pony brutaal is

En zolang je blijft denken dat het "brutaliteit" is vanuit je paard, zal je 't niet oplossen.

YoYo_ schreef:
ja maar als er iets gebeurt wat dus niet zo moet zijn ligt het dus echt niet altijd aan de ruiter

Want 't paard kent z'n proevenboekjes wel uit 't hoofd, dus als de volte niet netjes is tijdens wedstrijd, komt dat niet doordat de ruiter in de zenuwen vergat de juiste hulpen te geven... *LOL*

YoYo_ schreef:
runningkawa schreef:
Paard krijgt bij sommige ruiters de kans op stout te zijn.
Een goede ruiter doorziet dat al voordat hij stout is Lachen

dus dan ga jij mij vertellen dat zelfs bij anky haar paard niet eens in verzet gaat omdat hij even geen zin heeft en dat zij dit altijd voorziet? Duivel

Dat ligt eraan over welk paard je 't hebt onder Anky. Bonfire was bijvoorbeeld een perfect match, maar met Salinero heeft ze heel wat meer moeite. It's all in the interaction: haar acties en reacties passen beter bij de acties en reacties van Bonfire, dan bij de acties en reacties van Salinero.

YoYo_ schreef:
ja dat is ook wel zo maar ik ben het gewoon niet met jullie eens dat het altijd de fout van de ruiter is
als je verder wilt komen inde ruiter sport moet je niet alleen maar zeggen ow ow het is allemaal min schuld dan moet je je pony/paard ook wel eens aan kunnen pakken als deze vevelend is en je kan me niet zeggen dat de beroemde ruiters dit niet doen!

Ik zie het juist andersom: als je de gemaakte fouten blijft zien als een fout van het paard, kun je ze nooit verbeteren. En een paard aanpakken is bij een goede interactie niet nodig. Want: het paard snapt de ruiter, en de ruiter snapt het paard. Dus de hulpen komen goed door, en symptomen van overbelasting of pijn komen ook goed door. Dus verzet, in welke vorm dan ook, zal niet voorkomen.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:40

Nou, de fout ligt niet in alle gevallen bij de ruiter hoor. Een paard kan ook een dag met het verkeerde been uit stal gestapt zijn. Denk maar eens aan een weigering, terwijl je paard best had kunnen springen, of als hij een keer stuikelt bij het uitstappen omdat hij loopt te dromen, of als hij slaat ofzo..kun je echt niet altijd iets aan doen.

Je bent altijd met een levend wezen bezig, dus een paard doet ook wel eens iets fout, net als de ruiter.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:41

Dat vind ik ook. Een levend wezen met een eigen karakter en humeur dat per dag kan verschillen en vaak ook nog eens andere belangen heeft dan de ruiter en er vervolgens naar handelt.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:42

Ik denk dat je eerst moet kijken of de fout bij de ruiter ligt. Die maakt ook meestal de fout. Daarna zou je kunnen kijken of het paard medisch iets mankeerd ( rug, spieren oid). En daarna kan je pas de fout bij het paard neerleggen, en dan is het nog maar de vraag of het wel zo is. Maar je moet eerst zoizo de eerste 2 dingen kunnen uitsluiten.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:47

Mensen die zeggen dat de fout ALTIJD bij de ruiter ligt.. die zeggen dus eigenlijk dat een paard geen eigen wil heeft, geen eigen initiatief neemt en ALLEEN reageert op wat de ruiter doet..

Lijkt me niet hoor, een paard heeft ook een eigen wil. Het is aan de ruiter om daar goed mee om te gaan, maar het initiatief ligt dan wel bij het paard (die is ondeugend/speels/..) daar kan een ruiter van tevoren niets aan doen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:48

Ik denk dat het paard inderdaad zeker een keer met het verkeerde beentje uit de stal kan stappen om het zo maar te zeggen Knipoog Als mijn paard hengstig wordt bv krijg ik niks met haar gedaan.. constant scheef lopen, niet op been reageren enz..

Verder ga ik wel altijd bij mezelf na of het niet aan mij ligt terwijl ik het paard eigenlijk al de schuld had willen geven.. zo zie ik bijv vaak dat ik eigenlijk hardstikke scheef zit ofzo en dat dat de oorzaak is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:52

Marleen79 schreef:
Mensen die zeggen dat de fout ALTIJD bij de ruiter ligt.. die zeggen dus eigenlijk dat een paard geen eigen wil heeft, geen eigen initiatief neemt en ALLEEN reageert op wat de ruiter doet..

Lijkt me niet hoor, een paard heeft ook een eigen wil. Het is aan de ruiter om daar goed mee om te gaan, maar het initiatief ligt dan wel bij het paard (die is ondeugend/speels/..) daar kan een ruiter van tevoren niets aan doen.

Jawel hoor
je voelt dat je paard speels is en zet hem bijv op een volte 10 meter of schouderbinnenwaarts oid.
Je ontneemt daarbij het paard zijn kans om er tussen uit te naaien, of wat hij ook graag wil doen als hij ontdeugend is.

Een mindere ruiter voelt net te laat aan dat het paard wat van plan is, reageert daarom ook niet en het paard spuit er van tussen...en dan hoor je vaak, rot knol dit en dat....nee...ruiter was te laat met signalen opvangen Lachen

Niet dat dat een schande is...overkomt bijna iedereen wel denk ik (op echt heel goede ruites na misschien)
Maar ook al overkomt je dat, wil het niet zeggen dat het geen ruiter fout is Lachen

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:56

Je hebt het nu over de reactie van de ruiter op het initiatief van het paard. Die eerste actie in het verhaal en dat is toch echt een initiatief van het paard om iets te doen (dat voel je immers aankomen, als goede ruiter zijnde).

laten we trouwens blij wezen dat paarden niet alles automatisch goed doen, dan werd de paardensport wel erg saai!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:57

maar dan gaat er nog niks fout..en het gaat er toch over waar de fout ligt? Lachen

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:59

@ runningkawa: Dus eigelijk mag je paard helemaal niets zien of doen tijdens het rijden. Het paard moet altijd oeveningen doen. Hij mag niet een vreugde bokje doen of als hij het moeilijk vind aanspringen in galop?..
Ik vind wel dat je paard met zijn hoofd bij de ruiter moet blijven. Maar het blijven netzoals marleen79 zegt met levende wezens bezig. Die willen ook wel eens een keer iets anders doen dan dat van ze word gevraagt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:03

Daarvoor staan ze de hele dag in de wei samen met andere.
Dat half uur dat ik rij wil ik dat idd zoveel mogelijk voorkomen.
Niet dat dit altijd lukt, maar dat zie ik als ruiterfout...
Als ik er dan af kletter is het niet pokke knol dit en dat..nee ik had zijn uitspatting moeten zien te voorkomen door hem op tijd aan te voelen.
Maar misschien ook wel door hem ff te longeren van te voren als je weet dat hij te veel energie heeft.
Of op zijn minste in de wei te zetten...ruiter zijn trek ik ook wel door naar op de grond, dus niet alleen zittend op je paard. Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:03

Hier wil ik graag op in spelen.
Mijn paard heeft regelmatig de gekke 5 minuten laten we het zo maar even omschrijven.
Hij gaat er dan als een speer vandoor, als ik het niet goed lees ben ik daardoor dus een onervaren ruiter.
Mijn instructeur heeft meerdere paarden naar de Z2 gereden en enkele naar het ZZL, ook bij hem vliegt hij er soms vandoor, ik geloof nu dat er wel terdege uitzonderingen zijn. Ja

Nu wil ik niet zeggen dat ik z'n goede ruiter ben die geen fouten maakt, maar bij mijn paard zie en voel je het echt niet aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:07

Wat zegt een klassering over of iemand een ruiter is met gevoel?
Ik ken mensen die kunnen rijden daar zeg je U tegen..maar heel dat wedstrijd gebeuren geen zak aan vinden.

Ik ken ruiters die krijgen leuke paarden voorgeschoteld van pappie waar ze dan eens Z mee worden na tig wedstrijden...maar eigenlijk niet kunnen rijden Lachen

En dan kun jij de vraag doortrekken, waarom heeft mijn paard de dolle 5?
Heeft hij dagelijks genoeg beweging?
krijgt hij te veel brok gezien de beweging en arbeid die hij verricht?
Allemaal zaken die erbij horen Ja

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:10

Mijn paard staat van 9 tot 6 buiten, Als ik hem dan rij dan heeft hij ook wel eens zo zijn uitspatting. Je hoeft het niet te onderdrukken maar je moet het ook niet zo ver te laten komen dat je eraf valt. Je rijd op een levend wezen, mensen hebben toch soms ook ineens wel eens een rare actie die je niet verwacht. Je hoeft dan niet de fout bij het paard te leggen van die stomme bok doet altijd zo raar. Je kan het ook zien van zo is die nou eenmaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:11

Dat zeg ik toch dre

runningkawa schreef:
maar dan gaat er nog niks fout..en het gaat er toch over waar de fout ligt? Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:18

Marleen79 schreef:

Een ruiter moet inspelen op het paard, als de interactie niet goed is, moet deze vanuit de ruiter verbeterd worden. Natuurlijk heeft 't paard 'n eigen wil (niet zoals een mens dat heeft, maar wel iets dergelijks), maar dat is niet een fout. De eventuele gevolgen daarvan zijn op rekening van de ruiter, en dus liggen fouten ook bij de ruiter.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:22

Ik heb altijd dat ik het lukt ze kan het niet, en dan denk ik er over na en dan denk ik altijd nee zij snapt het niet omdat IK iets verkeerd doe het licht eigelijk bijna altijd aan de ruiter maar bv Donna springt vaak verkeerd aan maar als ik dan de eerste keer fout aan springt let ik erop dat ik echt de duidelijke hulpen geef maar vaak springt ze dan nog verkeerd aan.. Maar dat is meer omdat ze gewoon eigewijs is het blijft een haflinger!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:28

fanny_loverr schreef:
er zijn toch echt wel momenten dat het paard ook aandeel heeft in miscommunicatie...
Als ik met tosca op het zandpad rij en ze mag niet in rengalop gaat ze ervandoor, gelukkig gaat dit na veel oefenen en vooral veel geduld al een stuk beter, maar paarden blijven dieren, met een eigen mening en een eigen willetje...

Maar blijkbaar breng jij dan niet duidelijk genoeg over dat ze niet er vandoor mag gaan Knipoog

Natuurlijk heeft elk paard zijn eigen karakter en eigen wil, maar als er iets fout gaat, is het inderdaad bijna altijd de fout van de ruiter. Als je paard op hol slaat omdat 'ie schrikt van een eend o.i.d., is dit natuurlijk niet de fout van de ruiter, maar als het paard daarna door blijft rennen wel, want dan is de ruiter blijkbaar niet duidelijk genoeg met de ophouding.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:31

Uhuh... de boodschap om te stoppen met rennen komt heus wel over hoor! Maar als een paard niet wil, dan wil hij niet! Ze zijn nu eenmaal sterk en ze hebben een eigen wil. Het is onzin om te stellen dat een ruiter niet duidelijk overkomt in zijn ophouding als het paard niet stopt met rennen. Ik heb mijn snelle merrie vroeger met geweld (vol rukken in de mond) tot stoppen moeten dwingen. Ze bracht ons allebei in gevaar met haar gedrag.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:37

Ik heb dat ook vaak gehad, gewoon je paard de schuld geven.. Maar dat was toen ik klein was, ik wist niet beter! Nou ik wedstrijden (western) rijd, ben ik veel kritischer op mezelf! Springt mijn paard in de verkeerde galop aan, dan is het toch mijn schuld! Als ik de bak uitkom ga ik voor mezelf altijd even na wat ik vond dat beter kon en wat ík daaraan kan veranderen. Mijn paard kan het wel, maar als je het zelf fout doet.. Soms ligt het ook niet aan de ruiter, mijn paard bijvoorbeeld. Op de EK liep hij in een x achteruit, en dan niet 1 pas, nee echt 12 passen, terwijl dat niet mocht! Na 5 passen wordt je gediskwalificeerd, maar mijn paard had het helemaal gehad. Hij stak gewoon zijn middelvinger naar me op, laat ik het zo zeggen. Clown Vaak zie ik ook dat mensen boos worden op een jong paard als die het niet doet, maar vaak snappen ze het dan gewoon niet.. Veel mensen hebben gewoon te weinig geduld!

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:49

ik zeg ook niet dat alles wat beter kan door het paard/pony komt maar je kan niet altijd owh sorry zeggen want dan lacht die je gewoon uit. mijn pony die kent het boekje ook en juist daarom moet ik hem ook wel eens aanpakken omdat hij mij anders gewoon in de malling neemt

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:08

Ik denk dat als je zegt dat een paard NOOIT zelf een fout maakt, dat je erg weinig van een paard begrijpt..

Waarom denk je dat niet alle paarden die goed kunnen springen een goed springpaard worden: er zijn paarden bij die wel het vermogen en de techniek hebben, maar die gewoon niet voorzichtig genoeg zijn. Heeft niets met de ruiter te maken, maar puur met het feit dat zo'n paard het niet erg vind om een balk te raken.

Ik ben het er wel mee eens dat in 9 van de 10 gevallen een probleem tijdens het rijden voortkomt uit een ruiterfout (maar dan hebben we het meer over (mis)communicatie dan over fouten), maar dat wil niet zeggen dat een paard geen fouten kan maken.. er is geen levend wezen dat perfect is, ook een paard niet. De ruiter is ervoor om die foutjes te corrigeren en het paard te leren wat de bedoeling is.