Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loon_corr

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:21

Dancie schreef:
_EsmeeSilf_ schreef:
Met longeren kun je met de 1 al beginnen. OK dan! Knipoog

dit vind ik wel zo raar er is juist niks goeds aan hoor.

een veulen heeft niet de correcte sterke bouw. Dus hem teveel te belasten met longeren zou ik nooit doen. Vind ik nog zielig ook

Ben ik het zozeer ook niet mee eens, longeren op 1 jarige leeftijd..
Nooit mee beginnen, wandelen,poetsen, aan dingen laten wennen zoals autos bij je huis aan dingen laten ruiken.
Prima.. maar longeren, hmm nee niet mijn stijl.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:23

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:24

denk dat we hier verder niet op in moeten gaan..t is nog maar n kind die dit schrijft.

ieder beetje paardenmens weet dat dit niet goed is

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:32

Dancie, ik denk dat wij heeeele slimme paarden hebben Knipoog

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:54

jarenova schreef:
denk dat we hier verder niet op in moeten gaan..t is nog maar n kind die dit schrijft.

ieder beetje paardenmens weet dat dit niet goed is

Ik ben ook nog een kind.. Bloos

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:55

Dancie schreef:
mijn fries is op haar 11,5e ingereden nou binnen een jaar of 1,5
loopt ze heerlijk.
hier foto`s (ionzin dat paarden eerder leren met 2 jaar.)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TWVGBZSC.jpg

Afbeelding

Ziet er netjes uit, maar waarom pas zo laat ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:40

__Marloes schreef:
Ilona: ze mogen pas gaan springen in het jaar dat ze 5 worden (volgens mij)

De "top" oftewel, het niveau van anky en dan 150 springen, maken zo een paard zadelmak:
Die laten een paard als ze van hun moeder weg gaan in een kudde in groningen lopen en dan halen ze ze terug met hun 3 jaar en dan zetten ze hem op stal, zonder licht enzo dus in het donker, geven ze hem 3 dagen geen eten en dan gooien ze het zadel erop en dan gaan ze ermee rijden.

Ja, dit doen ze. Ik ken een ex(sub)top ruiter en hij doet dat niet omdat hij dat gewoon te erg vind. Hij heeft het zelf gezegt, als hij het liegt lieg ik het ook.

Jep en zo gaat het, bij allemaal.......................... Clown

IK heb het in al die 20 jaren dat ik nu met paarden werk (ook bij topruiters) nog nooit, nooit meegemaakt. En ik heb echt bij veel mensen rondgelopen.......

wat een koeienpoep

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:42

loon_corr schreef:
Dancie schreef:
mijn fries is op haar 11,5e ingereden nou binnen een jaar of 1,5
loopt ze heerlijk.
hier foto`s (ionzin dat paarden eerder leren met 2 jaar.)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TWVGBZSC.jpg

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7JCHYGR.jpg[img]

Ziet er netjes uit, maar waarom pas zo laat ?

was fokmerrie tot haar 11e

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:48

Ik heb niet het hele topic hier doorglezen, maar ik kan me wel zo ongeveer voorstellen wat er voor fabels rondgaan hier op bokt Haha!
Ik heb geen idee hoe de top zijn paarden zadelmak maakt, maar ik ben het als volgt van plan met Odin.
In maart haal ik hem uit de opfok, dan begin ik rustig met longeren en een zadeltje. In april wordt hij 3, dan ga ik er een paar keer op, tot de stuur en de rem erop zitten. Dan gaat hij lekker de hele zomer het land op, en in oktober komt hij op stal en dan ga ik hem rustig doorrijden.
Lijkt me best een leuk plan zo, dat kan evt bijgesteld worden als het nodig is, maar zo komt het er in grove lijnen uit te zien....

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:50

kijk zo is het inderdaad het beste . Rem en stuur erop en gooi hem maar weer lekker de wei op. Haal je hem na een jaar deraf kent hij de rem en het stuur.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:56

Ik vindt dat de leeftijd per ras verschilt. Zo zijn haflingers ed. later rijp.
Ik ga als alles meezit komend jaar mijn merrie dekken en mocht er een veulentje komen ga ik hem/haar pas echt inrijden met 4/4,5 jaar. Omdat het laatbloeiers zijn.
Maar de meeste mensen nemen 3jaar aan om te beginnen met beleren.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:25

ik zou het op ongeveer zijn 3,5 doen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:31

rond de 3 jaar zadelmak maken!
x

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:32

Ik vind 10 wel een mooie leeftijd.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 00:50

ik zou pas gaan beginnen als ze 3 is, en dan ook nog afhankelijk van de bouw van het paard

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:38

__Marloes schreef:
Kinke schreef:
Marloes, waarom moet een paard dan wennen aan b.v. longeren op 2,5 jarige leeftijd als je wedstrijden wilt rijden? Dat kan toch ook gewoon later?

Hoe jonger ze zijn, hoe sneller ze leren Knipoog

sorry, maar dikke zever... ze weten gewoon niet wat hun overkomt... een 5 jarige heeft meer bespiering, staat stevig op de benen en is mentaal ook veel stabieler. Als je die aanpakt op de manier zoals de meeste 2.5 jarigen worden aangepakt (2 weekjes aan de longe gewennen, gelijk een ruiter erop en werken maar) gaat die inderdaad moeilijk doen. En hij heeft nog gelijk ook vind ik!

En opleren van 2.5 of 3 wordt gewoon algemeen aanvaard omdat het 'zogezegd' wel ok is. Heeft hier iemand röntgenogen? ik denk het niet... Hoe kan jij dan weten of zijn rug ok is om op te gaan zitten op 3? Vanuit medisch standpunt is een paard pas helemaal volgroeid op 6 jaar. Dat zou dus de leeftijd moeten zijn waarop het echte werk kan beginnen (= rondstellen en zwaardere oefeningen). De rug begint pas te sluiten vanaf 4 jaar... Eerder heb je daarbovenop dus al niets te zoeken lijkt me...

wachten tot 4 om te beginnen hoeft ook niet echt een achterstand met zich mee te brengen? in tegendeel. de meeste gewrichten buiten de rug zijn wel al gesloten op 4... dus je kan zonder probleem longeren, werken aan de hand, maar ook vrijspringen ed... Mijn paardje kon wijken, keerwendingen, achterwaarts,... aan de hand, voor ze onder het zadel was en ik heb daar alleen maar voordeel van ondervonden. Eigelijk kan je paard dan al behoorlijk veel voor je begint te rijden, diezelfde oefeningen vervolgens onder het zadel bijbrengen is kinderspel...

mijn mening natuurlijk, maar ik vind dat de mensen wel eens wat meer geduld zouden mogen hebben met de dieren waar ze zo graag op willen rijden voor hun plezier... Als je er over nadenkt mag je een paard al op je blote knietjes dankbaar zijn dat hij je op zijn rug laat rijden voor je plezier, dus dan mag je dat met het grootst mogelijke respect en zorg voor dat dier doen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:33

KiWiKo schreef:
__Marloes schreef:
Ilona: ze mogen pas gaan springen in het jaar dat ze 5 worden (volgens mij)

De "top" oftewel, het niveau van anky en dan 150 springen, maken zo een paard zadelmak:
Die laten een paard als ze van hun moeder weg gaan in een kudde in groningen lopen en dan halen ze ze terug met hun 3 jaar en dan zetten ze hem op stal, zonder licht enzo dus in het donker, geven ze hem 3 dagen geen eten en dan gooien ze het zadel erop en dan gaan ze ermee rijden.

Ja, dit doen ze. Ik ken een ex(sub)top ruiter en hij doet dat niet omdat hij dat gewoon te erg vind. Hij heeft het zelf gezegt, als hij het liegt lieg ik het ook.

Jep en zo gaat het, bij allemaal.......................... Clown

IK heb het in al die 20 jaren dat ik nu met paarden werk (ook bij topruiters) nog nooit, nooit meegemaakt. En ik heb echt bij veel mensen rondgelopen.......

wat een koeienpoep

Hij had gesprongen bij Zoer. Daar deden ze dat wel Knipoog

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:42

__Marloes schreef:

Ik zie daar niet echt het nut van in? Als ze 3 dagen geen eten hebben gehad, gaat het inrijden makkelijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:43

Ymke schreef:
__Marloes schreef:

Ik zie daar niet echt het nut van in? Als ze 3 dagen geen eten hebben gehad, gaat het inrijden makkelijker?

Dan zijn ze niet fel en dan zijn ze zo sloom als wat. Ik snapte het ook niet maar zo legde hij het ongeveer uit Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:51

dat vind ik dus echt dierenmishandeling.

ook nog even over dat een 5jarige steviger op zn benen zou staan dan een 2,5 jarige. dit is niet altijd waar. mn VZpaard is 5 en staat minder stevig op der benen als mn andere VZpaard van bijna 3. en nee ze heeft geen bemerking

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:59

_EsmeeSilf_ schreef:

Scoor jij wel? Hou verder mijn mond even dicht. Lips are sealed

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:03

Vicky_88 schreef:

ook nog even over dat een 5jarige steviger op zn benen zou staan dan een 2,5 jarige. dit is niet altijd waar. mn VZpaard is 5 en staat minder stevig op der benen als mn andere VZpaard van bijna 3. en nee ze heeft geen bemerking

Dat verschilt natuurlijk ook qua paard. MAar een paard van 5 is iig beter uitgegroeid dan eentje van 2,5. Dus is het beter om je paard dan in te rijden, omdat je anders vergoeiïngen in de hand werkt.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:03

Achilles schreef:
_EsmeeSilf_ schreef:

Scoor jij wel? Hou verder mijn mond even dicht. Lips are sealed

goal?? of bedoel je spoor?? Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:10

eilleen333 schreef:
Vicky_88 schreef:

Dat verschilt natuurlijk ook qua paard. MAar een paard van 5 is iig beter uitgegroeid dan eentje van 2,5. Dus is het beter om je paard dan in te rijden, omdat je anders vergoeiïngen in de hand werkt.

Ik vind het ook triest wat ze doen maarja.

Ik heb ook een pony, daarmee begonnen we met z'n 3 te longeren. Het is een heel sterk paard en stond op zijn 3 al heel stevig op de benen. De pa was een "gelderse" (Recruut) en kan goed zijn dat hij 35 is en leeft nu nog steeds en is nogsteeds dekhengst. Dus de sterkte van het paard zit in het bloed.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:34

ik vind gewoon dat je een paard van dat hij afgespeent word in een weiland hoort te staan om lekker te spelen met andere paarden en als hij 3 is gewoon uit de wei plukken en er wat mee doen gaan je kan wel gaan borstelen halster om doen rondje gaan wandelen maar longeren ext vind ik te ver gaan !!

groetjes lisanne