Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:03

Ik rijd altijd met CAP ! En word ook boos als ik iemand zonder cap zie rijden. Mijn cap heeft mij waarschijnlijk het leven gered. Zonder cap was het vast niet bij een heftige hersenschudding gebleven.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:06

in je profiel zie ik je ook zonder cap rijden

0oSannuho0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:07

Ik rij meestal zonder cap, gewoon omdat ik um echt niet lekker vind zitten.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:23

Maureenn schreef:
in je profiel zie ik je ook zonder cap rijden

Klopt dat was even voor de foto !!! En toen was ik ook nog niet met mijn hoofd in gallop tegen een bakpaal aangeknald.
Fotos zijn van daarvoor. Pas als het mis gaat ga je , je zulke dingen beseffen.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:34

ik rij in de bak zonder cap alleen op mijn paard omdat ik die gewoon vertrouw maar buiten en op vreemde paarden heb ik altijd een cap op, heb al eens een ongeluk gezien bij iemand zonder cap en dat was meer als genoeg.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:37

Als het warm is dan doe ik meestal mijn cap af, pony is dan rustiger dan normaal en ik krijg geen last van hoofdpijn ... En daarnaast rijdt het fijn Clown Ik weet ook wel dat ik men pony voor de volle 200% ken vertrouwen, maar ze kunnen nog wel onvoorspelbaar zijn. Gelukkig nog nooit last van gehad Haha!
Buiten rijd ik altijd liever met cap

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:06

ik rijd altijd met cap, omdat het van mijn ouders moet!
en ik vind het helemaal niet erg

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:51

ik rij altijd zonder cap, dat vind ik veel fijner.

Het is wel verstandiger om met cap te rijden, dat weet ik. Vooral voor jonge kinderen vind ik!
Maar ik weet wat mn pony doet en wanneer ze schrikt, en ja als je over vallen gaat beginnen.
Moet je niet doen Knipoog

En ja dan heb ik nog wat tegen caps, altijd als ik een cap op deed gebeurde er wat dusja.....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:56

Ik rijd meestal zonder cap, maar dat komt omdat ik nog steeds een nieuwe moet kopen. Ik heb namelijk nog een ouderwetse, niet-goedgekeurde cap.
Bij jonge paarden doe ik meestal een cap van iemand anders op, maar ik vind het ook zo wat om die tijdens een ontspannen buitenritje helemaal vol te zweten. Dat zal de eigenaar me niet in dank afnemen.

Als ik eenmaal een goede cap heb aangeschaft, zal ik hem waarschijnlijk altijd dragen.

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:09

hoi,

Thuis in de bak rijdt in mijn paarden dressuurmatig inmiddels zonder cap. Ik rijdt ze al zolang en ik vertrouw ze! Als ik ga springen, buitenrijden, op een ander paard rijdt of les heb op de manege dan heb ik altijd een cap op. Paarden zijn levende wezens en ze kunnen altijd schrikken en inderdaad zit een ongelukje in een klein hoekje! Het is inderdaad niet verstandig dat ik mijn cap niet altijd op heb maar het is nu eenmaal zo. Ik vertrouw mijn paarden!

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:50

Met mijn pony reed ik op het laatst zonder cap,
met mijn paard rijd ik wel met cap

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:20

Ik rijd met cap.
Waarom omdat ik er 1x keihard ben afgegaan en op mijn hoofd terecht kwam.(rred toen zonder cap)
Ik heb er dus wat van geleerd.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:53

op mijn pony reed ik thuis atijd zonder cap. Maar als ik les had, of buitenrit ging die wel altijd op. Op andere paarden/pony's doe ik wel altijd een cap op. En op mijn jonge paard ook altijd.

x_kelsey_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:25

Ik rijd altijd met cap.
Het is bij ons op de manege ook verplicht.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:27

Ik rijd ook met cap. Ik ben het altijd gewend en heb nog nooit anders gedaan Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:29

Ik draag hem thuis in de bak nooit. Waarom, ik vind het gewoon een onding.
In het bos, op de club, wedstrijd, als het maar niet thuis is, heb ik hem wel altijd op. Tjuis vind ik het gewoon niet nodig Knipoog

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:54

bijna altijd een cap op
alleen soms in de zomer niet als het echt heel warm is
maar op de manege moet ik er een dragen duss
maar dat is niet zo erg
1x met men hoofd tegen de bakrand gevlogen
gelukkig wel een cap op Cool
anders had ik een lekkere hersenschudding gehad
duss daarom rijd ik bijna altijd met cap Tong uitsteken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:06

Ik krijg van vrienlief op mijn flikker als ik zonder cap rijdt....

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:43

Dames en Heren... Een paard blijft een paard. Hoezeer je hem of haar ook maar vertrouwt, hij kan altijd schrikken!

ClaHo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:22

Ik rij altijd met cap.
Iedereen die zegt dat zijn paard altijd rustig is en daarom niet met cap rijd vergist zich flink!
Het zijn dieren!!!! Tuurlijk gaat het altijd goed, maar die ene keer dat het verkeerd gaat is dan misschien ook gelijk de laatste keer! Ik heb verschillende vallen meegemaakt en gezien en als ik of die mensen geen cap op hadden gehad waren ze er misschien niet meer geweest of in ieder geval niet voor de volle 100%. De caps van tegewoordig zijn redelijk comfortabel en hoe lang heb je hem op? Een uurtje misschien om te rijden? Dat stelt niks voor tegenover een leven lang in een rolstoel of een levelang hoofdpijn houden! Zonder cap rijden is onverandwoordelijk!!!!!!!!!!

obelixXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:51

altijd met cap. ookal heb je een braaf paard, er zijn altijd mensen om je heen die er voor kunnen zorgen dat er wat gebeurd!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:37

Ik rij altijd met cap.
Ja, ik heb vroeger wel eens een keertje gezondigd. Als het eens zo warm was, en daar kan ik al moeilijk tegen -maar toch die-hard-amazone hé Haha! - heb ik hem al eens afgelaten. Al voel ik me dan stukken onveiliger en kaal. Maar die tijd is nu voorbij, ik kruip er niet meer op zonder mijn extra bescherming voor mijn kostbare grijze massa.
Wat iedereen voor de rest doet moet die weten. Al zet je geen cap op om de reden "dan zie ik eruit als een paddenstoel". Goed, voor mij een compleet belachelijke reden maar als jij daar zo mee zit, niet mijn hoofd. Vind het alleen vervelend om bij een naar ongeluk te moeten zeggen "had je maar.."

Er is alleen 1 ding dat ik zooo vaak als reden zie en dat ik even uit de wereld wil helpen:
"Op paard X doe ik het niet, want paard X is zo braaf"
"Ik rij al 3 jaar met dit paard en die heeft nog nooit een stap verkeerd gezet"
Forget it.

Er bestaat geen enkel paard waarvan je op voorhand kan zeggen dat je nooit zal vallen. En dan moet het niet eens gemeend zijn. Ik zat op een doodbraaf paard in een doodgewone galop, toen het paard zich toevallig misstapte en door de knieën vloog. Ik ben toen op een haar na niet gevallen (lag wel op de schoft te bengelen) maar dat had zeer goed gekund, en was ik gevallen dan was het goed hard geweest ook.
Mijn eigen paard reed ik al 5 jaar bijna dagelijks. Nooit iets gebeurd en ik zat als een huis. Zo vaak verschrokken en ik wist zooo goed hoe ze reageerde, dus ik kon zooo goed mijn evenwicht houden.
En toen plots een keer was het raak, opeens lag ik zand te happen. Na vijf jaar 'mijn paard is zo braaf', was paard plots 1 keer niet zo braaf. We zijn nu 4 jaar verder en het is me nooit meer overkomen, maar die ene keer na vijf jaar was het plots wel raak, en ja toen was ik blij dat ik een cap ophad want ik kon het zand er vanaf schrobben.

Nogmaals, als je zelf geen cap op wilt doen moet je het weten, maar een paard dat te braaf is om een cap te dragen bestaat gewoonweg niet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:39

Eerder reed ik op mijn verzorgpony vaak zonder cap (toen was ik tussen de 12 en 14 en mijn moeder dacht dat ik met reed), omdat ik het inderdaad niet echt lekker vind zitten, zeker met wat warmer weer niet. Op de maneges moet het altijd, dus rijd ik daar ook altijd zonder cap.
Daarnaast ben ik met die verzorgpony op een gegeven moment met pony en al gevallen en toen met mn hoofd 5 cm van een boom terecht gekomen, toen was ik toch errug blij dat ik hem wel droeg!
Toen kreeg ik op mn 17e een verzorgpaard en die eigenaar verplichte iedereen met cap te rijden en aangezien die merrie nogal lastig was (zachtjes uitgedrukt) heb ik sindsdien echt nooit meer zonder cap gereden, omdat hij me ook met haar goed van pas is gekomen.

De eigenaresse van mijn stage reed altijd zonder (behalve bij wedstrijden, verplicht he!), want die was gevallen en had die klep op dr neus gehad en gebroken... Dus tja, dat is ook iets dat je niet wilt.

Mensen die zonder cap rijden snap ik dan ook niet. En de meeste rijden buiten met en in de bak zonder, terwijl je buiten - als je niet teveel over asfalt rijdt - vaak minder hard kan vallen dan op de bakranden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:00

Rijdt altijd met cap ivm veiligheid, je weet immers nooit wat er kan gebeuren, een ongeluk zit in een klein hoekje. Tijdens lessen op de rijvereniging is het verplicht (ook als je zelfstandig buiten of in de hal rijdt). Ook beschermt een cap je tegen andere dingen, stel je rijdt lekker in het bos en schat de afstand tot de laaghangde tak verkeerd in? Dan ben je blij dat je een cap op je hoofd hebt in plaats van een bult!

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:09

Ik rij altijd met cap, dat is gewoon veiliger. Tijdens het uitstappen doe ik ze soms wel eens af om wat uit te waaien, maar ik voel me toch beter als ik er een op heb.
Ik vergelijk het een beetje met je gordel in de auto. Als ik zonder gordel moet rijden (laatst moest ik dat, omdat dat mechanisme vast zat), dan voel ik me gewoon niet goed...