Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:17

khirshanta schreef:
Constant, ik voer hele gesprekken met mijn paard, waarbij ik soms zelfs voor haar (met een gek stemmetje ook nog Bloos!) antwoord. Erg he...

hihi herkenbaar hierzo ROFL

__Sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:19

als ik rijd doe ik het alleen meestal bij mijn verzorgpony heb dan ook geen les maar die moet je dan inrijden en meot je stap en draf en galop en zo zeggen.want dan snappen ze nog niet alle bennhulpen.
en soms doe ik het ook wel praten gewoon rustig en niet schreeuwen want dan geeft dat een boze toon gewoon rustig geruststellen doe ik altijd als ze keer is er tussen uitpiept of iets eng vind dan doe ik het meestal alleen

__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:22

Ik denk dat praten tegen het paard het paard ook een beetje stimuleerd, en zoals __Sandra al zegt, bij het inrijden van het paard is het erg handig

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:34

Mijn paardje is ook beleerd voor de kar, en kent daardoor de stemhulpen heel goed. Zonder stemhulpen doet hij ook wat ik wil hoor, maar ik merk zelf dat hij het fijn vind en op me reageerd als ik praat! ook dingen als kom op, ga door, hooo of braaf helpen heel goed, vooral ook als ik buiten iets tegen kom wat hij eng vind, maakt het niet veel uit wat ik zeg, maar mijn stem alleen al werkt dan kalmerend...

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:38

Schreeuwen en schelden vind ik ook vreselijk, maar gewoon eens hey of goed zo doe ik wel, en gesprekken voeren op stal tot er iemand langs komt, oeps!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:07

een paard is een slim dier en begrijpt vaak wel wat er gezegd word Knipoog
ik praat ook gewoon tegen m'n paard..
je kan prima zeggen doe nou is even normaal enz.
ze zijn echt wel slim en begrijpen heel veel dingen die jij zegt.
ze kunnen toch ook niet voor niets op commando aan draven aan de longeerlijn enz. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:53

Ik praat ook tegen mijn paard tijdens het rijden.

Vooral het belonen begrijpt zij zeer goed en reageert hier juist erg fijn op. Vooral als ze iets erg moeilijk vind en ze doet het uiteindelijk toch prijs ik haar hier voor.
Straffen is een enkele keer ook wel eens een geval, maar ik praat niet honderd uit 1 tegen mijn paard. Maar een korte duidelijke felle NEE snapt ze donderrsgoed Haha!

Voor de rest praat ik helemaal niet, zelfs niet met andere die in de bak aan het rijden zijn, of mensen die aan de kant staan te kijken. Dan ben ik te geconcentreerd en alleen bezig met rijden.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:09

Leer eerst het paard snappen, herkennen en vertrouwen, daarna zal het paard jou gaan snappen, herkennen en vertrouwen.

Probeer er zelf maar achter te komen wat ik daarmee bedoel Knipoog

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:09

ik praat ook altijd tegen mijn paard. doe het gewoon automatisch Tong uitsteken

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:35

Schreeuwen tegen je paard is zowel er op of er naast niet echt de oplossing. Wel is waar ben ik er van overtuigt dat stemhulpen de een hele fijne aanvulling zijn op je bestaande hulpen. Natuurlijk wel gedoseerd en duidelijk. Het belangrijkste is de beloning! Wanneer je met je stem tijdens het rijden beloont hoeft je je verbinding met de mond niet te verbreken. Ook in een gespannen situatie zijn je sneller genegen om te ontspannen. Zeker tegen je paard praten dus. Maar dan wel positief. Dit werkt ook goed op jouw paard!

eve_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:43

ik denk dat paarden het heus wel begrijpen als je tegen ze praat. ze begrijpen niet zo zeer de woorden maar wel de toon waarop je het zegt. ik geloof ook niet zo zeer in het schreeuwen tegen je paard als je erop zit. daar raakt hij volgensmij alleen maar van in de war. belonen met je stem heeft in mijn ogen echter wel zin.

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:21

ik babbel altijd tegen hem anders doet ij nerveus Tong uitsteken
en roepen allleen :HAPPY PAS OP! Boos!
ok de woorden begrijpt ij misschien ni maar de toon idd wel

Rosaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:23

Sinds kort heb ik Undalme, een super koppig paardje.
Met een zachte/vriendelijke toon krijg ik hem af en toe rustiger, haha. Clown

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:57

Tegen mijn verzorgpaard praat ik voortdurend Tong uitsteken Als hij moet draven, is het 'Kom op, drrrrráf!" gaat ie niet hard genoeg is het "Ga dóorrr!" Doet ie het netjes, is het "Braaf hoor!" En nouja .. Eigelijk de standaard dingetjes en nog wat gebrabbel tussendoor Nagelbijten / Gniffelen Bij manegepaarden merk ik vaak 'Ga doorrr!' mompel Tong uitsteken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:40

Misschien begrijpen paarden geen woorden, maar intenties begrijpen ze meestal wel heel erg goed.
Een paard is een gevoelig dier, er op zitten is niet vanzelfsprekend. Al vinden wij van wel.
Praten kan met je stem maar ook heel sterk met gedachten, het is je intentie die het hem doet. Een stem horen is prettig voor een paard zo lang het een rustige en kalmerende stem is. Praten hoort nu eenmaal bij mensen, zo zijn wij. Bij een stem waar het paard zich lekker bij voelt, gaan de meeste paarden dansen. Een boze stem maakt bang of ook boos en een schelle schreeuwerige stem maakt ze geirriteerd.

De meeste mensen vinden het ook fijn om tegen hun paard te babbelen, zoals alles bij paarden doe het zo rustig en verstandig mogelijk, paarden hebben net als mensen gevoel en een karakter.
Word samen een team Knipoog

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:02

ik praat eigelijk altijd met mijn pony en paard, vind ik heel normaal, ik kan altijd me verhaal bij hun kwijt. Ook onder het rijden beloon ik ze voordurend met me stem, als ze iets doen wat niet mag dan zeg ik meestal ook met me stem, zoals bij Whisper kun je voelen als hij wil gaan bokken, dan voel je zijn rug aanspannen en dan zeg je 1 kee rwat strenger Whisper niet doen! en dan doet hij het ook niet.

Ik vind het zelf ook erg fijn om tegen ze te praten, gewoon mijn problemen vertellen bijvoorbeeld, of als ik ergens mee zit wat ik niet 'durf' te vertellen dan zeg ik het wel tegen mijn paarden. Dat helpt altijd vind ik! ik heb ook het idee dat de band er sterker van wordt, doordat je gewoon met ze bezig bent op dat moment en ze vinden het prettig jou stem te horen.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:53

Ik praat heel vaak tegen mijn paard! Als hij iets goed doet en ik beloon hem met mijn stem, stimuleer ik hem. Paarden verstaan geen woorden, maar de klank begrijpen ze wel. Ook bij het longeren doe ik het en ik weet zeker dat hij begrijpt wat ik bedoel want hij reageert er op!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:41

runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...

Dit was de eerste reactie in dit topic, en daar sluit ik me voor 100% bij aan. Afbeelding

JannemanLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:01

Ik rijd een pony in en dus praat ik wel van goedzo braaf. Als die iets goed doet want hij begrijpt me heus wel. Hij weet wel dat het een beloning is. Maar ik ga niet schreeuwen tegen me paard. Als ik boos ben omdat hij iets gemeens doet of wat dan ook dan los ik het op een andere manier op. Bijvoorbeeld hij moet harder lopen maar dat wil die niet als ik aandrijf dan geef ik een iestje harder schopje. Maar ik ben nooit boos op hem geworden. Omdat hij gewoon lief is Tong uitsteken

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:34

Udenz__LoveU schreef:
ik praat ook altijd tegen mijn paard. doe het gewoon automatisch Tong uitsteken

Hier netzo Lachen

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:09

tessyke schreef:
khirshanta schreef:
Constant, ik voer hele gesprekken met mijn paard, waarbij ik soms zelfs voor haar (met een gek stemmetje ook nog Bloos!) antwoord. Erg he...

hihi herkenbaar hierzo ROFL

Pfft hier ook al Tong uitsteken
En dan praat ik daarna met een vriendin over hoe het rijden ging en dan ga ik net zo vrolijk verder: jaah toen ik dat en dat tegen mijn paard zei, had mijn paard echt zoiets van ....

Maar ff ontopic, ik vind praten tegen je paard helemaal niet stom/raar. Mijn paardje heeft altijd voor de kar gelopen en reageert daarom erg goed op je stem. Dus als ze heel gestrest is ga ik gewoon heel rustig met haar over vanalles en nogwat praten, helpt echt Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:40

Ik gebruik mijn stem ook wel in het rijden, af en toe een babbeltje met d'r, heerlijk! Maar ook een flinke brul als ze echt wat uit wil halen (laatst op wedstrijd wilde ze omhoog komen, een flinke brul is dan genoeg). Wanneer ze dan weer braaf is geef ik dat ook aan met mijn stem. Ik denk dat een stem een hele goede extra hulp kan zijn...

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:12

Ik ben niet een type dat hele gesprekken gaat voeren met haar paard, maar tijdens het rijden hoor je me aan een stuk door. Vaak belonen en op zo'n geweldige toon: prima! ja braaaf! goed zo! Maar dat geeft me toch het gevoel dat ik mijn paard gerust stel. Lachen Schreeuwen daarentegen is niet voor mij weggelegd. Alleen als mijn paard erg vervelend is dan komt er nog wel eens een: ''doe toch eens een keer normaal!'' uit of iets in die richting.

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:17

Haha ik voer ook hele gesprekken, ik krijg alleen geen antwoord Tong uitsteken
Het enige wat ik krijg is een bijna in slaap gevallen paard
Ook zo boeiend wat ik allemaal zeg. Vork

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:06

Misschien ben ik inderdaad irritant tijdens het rijden, want ik praat wel degelijk tegen mijn pony. Ze is erg jong, en ook nog maar een maand of 2 onder het zadel aan het werk. Dan praat ik wel gewoon telkens woordjes tegen haar, zacht en vriendelijk om haar gerust te stellen. Ja, soms zeg ik inderdaad heel erg vaak "braaf" of iets dergelijks, maar dan kan je je het volgende afvragen: moet je dan maar helemaal niets zeggen omdat anderen er misschien gek van worden, en je pony dan maar niet belonen met je stem? Ik bedoel, de hele tijd klopjes geven wil niet echt, bij een pony met een dikke bos manen. Tja, dan ben ik misschien irritant in zoverre, maar ik bedoel het goed Lachen. Bovendien is dat niet om de pas dat ik iets zeg, zeker niet.... dan kan je je afvragen of je pony er misschien gek van wordt... Clown