voor of tegen elastiek!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayenne93

Re: voor of tegen elastiek!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:25

Hmmm zit vast wel iets in wat je zegt maar ik ken haar in het echt en denk daar anders over

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:25

Shayenne93 schreef:

Ik vind dat je daar wel gelijk in hebt Lachen
En Renske, Dat hangen kan je opzich ook wel gelijk in hebben.
Ik vind het wel logisch klinken dat elastiek meegeeft en dus wel fijn is om te hangen en bij iets wat vast zet niet.
Maar je pony vastzetten vind ik geen goed hulpmiddel

die keus maakt ieder voor zich en daar bemoei ik me niet mee, maar áls er gekozen wordt voor een hulpmiddel dan liever voor iets wat niet meegeeft zoals elastiek.

bijgezet longeren verricht iig wonderen bij alle paarden die ik ken, als je ze op de goede manier bijzet gaan ze zoeken waar ze heen moeten(iets anders dan zo vastzetten dat ze in de kruk wordne getrokken) en leren ze in de goede houding te lopen met goed ruggebruik
daarom is longeren zo fijn, dan zit er ook niemand op de rug dus gaat het makkelijker. en met een actiee achterhand en goed ruggebruik ben je al heel ver, dan komt die nageeflijkheid en het aan de teugel lopen ook wel
t is niet een kwestie van die voorkant in de krul zien te krijgen(al dan niet met dwang)
maar je paard goed los in zn lijf te krijgen en van achter naar voren te rijden, waardoor hij in die houding komt

lukt het longeren goed, zal je merken dat het rijden ook steeds makkelijker zal gaan(ook zonder hulpmiddel bij het rijden er bij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:26

Longeren vind ik dan ook weer heel wat anders dan rijden Lachen

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:28

ik ben het er niet mee eens dat als het met logeren goed gaat dat het dan met rijden ook zo moet gaan.
Het kan wel maar lang niet altijd
Maar ik ga tv kijken
Doei x

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:48

runningkawa schreef:
Longeren vind ik dan ook weer heel wat anders dan rijden Lachen

klopt het is ook totaal wat anders!
maar als het onder de man niet zo lukt en je bent als ruiter nog niet heel handig waardoor je het niet goed voor elkaar krijgt, is goed longeren beter dan "slecht" rijden
en merk dat zeker jonge paarden veel makkelijker hun rug goed gebruiken zonder iemand erop dan met iemand erop, en zodra hij op de goede manier gelongeerd wordt en de goede spieren krijgt&gaat gebruiken gaat het met rijden vaak ook wat makkelijker(mits je er goed les bij neemt)

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:52

In mijn omgeving heb ik diverse mensen een elastiek verkeerd zien gebruiken. Lees: Elastiek zo strak dat het paard in de krul wordt getrokken en dat de trensteugels bijna in een boogje hangen.
Ik ben dus niet voor een elastiek, mits het gaat over rijden gaat. Longeren vind ik een ander verhaal.

sallybally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:53

ABSOLUUT HELEMAAL TEGEN

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:58

ElSalvador:
Kan je jouw opinie niet ondersteunen met argumenten? Waarom je er tegen bent?

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:47

@ Nicky: Maar IloveJaimy trekt haar pony niet in een krul
juist helemaal niet!
@ Renske: Ik vind wel dom dat je zegt dat IloveJaimy slecht rijd.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:58

Cayenne schreef:
Ik ben ook tegen Elastiek. Het is een hulpmiddel en geen oplossing en paarden gaan er veelal in hangen. Ik zou juist proberen veel overgangen te maken Ja

zij gebruikt het ook al hulpmiddel hoor !! en niet als oplossing ,, zoals ik al had gezegt de pony gaat er NOG niet in hangen zolang die dat niet doet hebben wij er geen problemen mee,,
en mensen hou er rekening mee !! mascha rijd al vanaf haar 11e dus het is geen beginner rijd nu 11 jaar !
Ook rijd ze er maar 1 KEER IN DE WEEK MEE meer niet alleen longeren,,
oowjaa RK je denkt dat je er wel heel veel van af weet he ,, mischien omdat je ouder bent dat je dnekt dat je er meer vanaf weet..
nouu iik heb er ook zat ervaring mee !! dus ik zal heus ook wel wat punten hebben Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:07

11 jaar rijden zegt niets
Hoe je die 11 jaar rijd wel

Als je vind dat een elastiek een geweldig hulpmiddel is, heb je scoor je daarmee gewoon weinig punten imo Lachen

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:33

runningkawa schreef:
11 jaar rijden zegt niets
Hoe je die 11 jaar rijd wel

Als je vind dat een elastiek een geweldig hulpmiddel is, heb je scoor je daarmee gewoon weinig punten imo Lachen

11jaar rijden zegt wel wat want een kind van die maar half maandje rijd die weet er minder vanaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:37

Klopt, maar genoeg mensen die na een jaar niet meer vooruit gaan
En gezien je een paard na 11 jaar niet gewoon naar beneden krijgt, zegt dat alweer genoeg.
Maar dat mag niet gezegt worden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:43

runningkawa schreef:
En gezien je een paard na 11 jaar niet gewoon naar beneden krijgt, zegt dat alweer genoeg.

Goh, dit rare topic loopt nog steeds, zeg....
Maar ik ben het helemaal met RK eens, hoor. Als je na 11 jaar rijden nog steeds je paard niet 'naar beneden' krijgt, doe je toch echt iets niet goed. Mag ik dat niet zeggen? Nou, ik doe het toch maar even, kan het niet laten..... Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:46

Ja loopt nog steeds en het ergste,
Zo'n bos voor het hoofd dat ze nog steeds denken dat een elastiek een geweldig hulpmiddel is
Ze hebben wel al 11 jaar ervaring en zijn geweldig..maar tegen mensen die dan wel ervaring hebben, hebben ze een grote mond...want je mag er niets van zeggen...nope, ze weten het allemaal beter...
snap jij het, snap ik het? Haha!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:06

Shayenne93 schreef:
@ Nicky: Maar IloveJaimy trekt haar pony niet in een krul
juist helemaal niet!
@ Renske: Ik vind wel dom dat je zegt dat IloveJaimy slecht rijd.

Dat zeg ik ook niet. Een paar meisjes uit mijn omgeving kwamen bij mij met de vraag: m'n pony wil niet naar beneden lopen met z'n hoofd, nu ga ik een slof kopen wil jij dan les geven?
Toen heb ik gezegd: Ga les zoeken van een gediplomeerd iemand, en niet allerlei hulpteugels gebruiken waar je geen verstand van hebt. Want ja, als je paard niet met z'n hoofd naar beneden loopt rijdt je slecht, en dat moet ik niet hebben dacht dat meisje. Ik heb het haar niet wijs kunnen maken, en toch heeft ze een elastiek aangeschaft in plaats van een slof. Pony werd met z'n hoofd op de borst getrokken en hangen dat ie deed, en ze bleef trots zeggen: Kijk eens hoe goed ie loopt, helemaal aan de (hulp)teugel! Gelukkig is ze van die pony af en rijdt ze nu onder begeleiding onder een (ex) ZZ-Licht paard.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:58

hoho ik heb helemaal niet gezegd dat ze slecht rijd, er staat niet voor niets dat goed longeren beter is dan "slecht" rijden, slecht staat tussen "" zoals je ziet
wat ik bedoel is dat als je nu met rijden hem niet nageeflijk krijgt, met een elastiek gaat aanmodderen en een instrictrice erbij hebt die ook niet echt proff. klinkt dan kan je beter een paar keer per week goed longeren(bijzetten zodat je pony weet in welke houding hij moet lopen, de goede spieren gebruikt en die spieren ok beter gaat ontwikkelen)
dat is dan beter dan steeds maar rijden met een elastiek en alsmaar proberen hem in die krul te krijgen

als hij met longeren soepeler en makkelijker wordt, weet wat de bedoeling is en de goede spieren krijgt, dan zal het met rijden ook steeds beter gaan.

en nog ff iets anders, wanneer kan je "goed" rijden en wanneer rij je "slecht" ?
Ik heb ruim 15 jaar rij ervaring, alweer zo'n 10 jaar mn eigen paarden, heb flink wat wedstrijdervaring, ook ervaring met inrijden van jonkies en het verder doorrijden, ben stalruiter geweest op zowel een spirngstal als een dressuurstal en nu ik met mn eigen 3 jarige bezig ben dan ben ik maar wat blij dat ik haar tussendoor regelmatig goed kan longeren en iedere week erg goed les heb!

dus ja rij ik dan goed of rij ik dan slecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:01

Heel simpel, doordat jij zoeveel verschillende paarden dagelijks hebt gereden (incl goede instructie) is jou ervaring nogal licht meer, dan mensen die een verzorgpaardje hebben gehad, of alleen maar wekelijks een uurtje les op de manege hadden.
Zoiets is niet gemeen bedoeld, maar logisch.
Goed, wat is goed?
Dat licht eraan met wat en wie je meet Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:06

Hihi ja als ik op Wis zit voel ik me zo'n beetje hetzelfde als het gemiddelde manegeruitertje dat ik dagelijks les geef Nagelbijten / Gniffelen
Zit ik op Q dan voel ik me ineens veel meer een echte ruiter al heeft dat ook aardig wat bloed, zweet&tranen gekost Knipoog

Maargoed, weer ff ontopic, wat ik hier plaats bedoel ik beslist net slecht maar ik vind het gewoon zonde als ik zo'n topic lees waarin iemand rijtechnische problemen heeft met haar pony, haar best doet om die op te lossen maar helaas niet op de goede weg is.
Dan geef ik mn mening puur uit eiogen ervaring en geef aan wat er door de jaren heen bij zo'n beetje alle paarden wel gewoon goed heeft gewerkt.
Wat de TS daar mee doet is haar keuze meer kan ik vanachter de pc niet doen helaas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:21

Ik zeg ook alleen maar dingen uit ervaring opgedaan bij veel paarden.
Het is alleen jammer dat je dan afgeaan wordt als verwaand of zoiets
Zo gaat de lol om mensen te helpen er gewoon snel af.
Is het zo'n schane dan dat er mensen zijn die gewoon meer ervaring hebben?
Ik vind van niet, want ook ik ken mensen met veel meer ervaring dan ik heb en luister erg graag naar wat hun zeggen over bepaalde onderwerpen Ja
Doen we dat niet blijven we staan en leren we nooit bij.
En om eerlijk te zijn is dat wat je hier in het topic nu ziet...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:47

helemaal voor, een paard wordt als het ware niet aan de teugel getrokken, dus dat is goed, maar hij kan niet helemaal met zijn hoofd in de lucht lopen, na een tijdje heeft hij het door en gaat hij als het goed is al kleine stukjes uit zich zelf aan de teugel lopen

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:03

Nadya schreef:
runningkawa schreef:

Goh, dit rare topic loopt nog steeds, zeg....
Maar ik ben het helemaal met RK eens, hoor. Als je na 11 jaar rijden nog steeds je paard niet 'naar beneden' krijgt, doe je toch echt iets niet goed. Mag ik dat niet zeggen? Nou, ik doe het toch maar even, kan het niet laten..... Knipoog Clown

wie zegt dat ze 11jaar met DIE pony bezig is geweest ze nog zat andere pony's van te voren gedaanen ook op de manege gereden dusja

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:13

RK; je neemt me echt de woorden uit de mond.

TS; ga jij vooral lekker je gang..
11 jaar rijden, en dan nog zo naief om je alles aan te laten smeren door de eerste de beste instructrice.
De eerste die mij zo'n hulpteugel aansmeert moet nog geboren worden Haha!..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:15

Voor en tegen, het beste is natuurlijk om je paard nageefelijk te rijden, dit komt vanzelf als je veel overgangen rijd en zo, maar dat hebben de anderen ook al gezegd, wat ik wel wil zeggen is dat een paard niet kan gaan hangen in een elastiek, als hij zijn hoofd omlaag doet, is de elastiek los, en dan hij moet zijn nek gaan gebruiken. Dit is mijn ervaring en die heeft goed geholpen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:17

AaronYve schreef:
Voor en tegen, het beste is natuurlijk om je paard nageefelijk te rijden, dit komt vanzelf als je veel overgangen rijd en zo, maar dat hebben de anderen ook al gezegd, wat ik wel wil zeggen is dat een paard niet kan gaan hangen in een elastiek, als hij zijn hoofd omlaag doet, is de elastiek los, en dan hij moet zijn nek gaan gebruiken. Dit is mijn ervaring en die heeft goed geholpen.

Sinds wanneer gaat een paard de nek gebruiken als het naar beneden gaat dmv een stukje elastiek? Een paard kan wel degelang hangen op een elastiek, net zoals dat een paard op je hand kan gaan hangen.