heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bokjebok

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:21

ik vroeg me af of jullie ook longeren zonder hulpmiddelen?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:32

nee in prencipe niet. De jonge paarden bij ons worden wel als ze de eerste paar keer gelongeerd worden zonder hulpteugels. Maar paarden die wedstrijden lopen (van B t/m intn.) worden gelongeerd met touwtje (slof effect) of dubbele longe.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:44

maar daar ben je toch tegen?
Lachen kan je mijn uitleggen waarom het met longeren
dan wel goed is?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:54

ik ben in prencipe voor wat colette zegt. Ze zegt dat een slofteugel over het algemeen slecht is omdat die in 90% van de gevalen verkeerd gebruikt word. Maar als je hem goed gebruikt heeft het zeker wel een positief effect!... En bij het longeren doe je het om het paard meer spieren te kweken en beter over zijn rug te laten lopen. Dubbele longe doen we hier om een paard ideaal los te maken voor een wedstrijd

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:56

ja ik weet wel waarvoor het gebruikt word;)
maar k vroeg me af waarom je het DAN wel goed vind
bedoel je kan hem ook verkeerd gebruiken met longeren

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 22:44

ja dat zeg ik toch ook ik vind een slof een positieve werking hebben MITS hij goed word gebruikt zowel onder het zadel als met longere!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:42

Rijden is naar mijn mening pure samenspel tussen mens aan paard. Dat het gevoel er gewoon vanaf straalt, dat je kan zien hoe goed ruiter en paard elkaar aanvoelen. En dat je ook ziet, en voelt dat je vooruitgang geboekt hebt, dat is nog het mooiste het laatste.

Wat ik zelf graag zie is een ruiter of amazone met een onwijs stille hand, een fijne en vaste zit, die dus ook gewoon in het zadel blijft zitten als menig ruiter al 20 keer tegen de kant aan is gevlogen (dat was even een overdreven voorbeeld Haha!)

Verder wil ik graag paard en ruiter zien stralen. Meer kan ik van rijden niet zeggen, dit is voor mij rijden. EN leke keer als je wat bereikt hebt is weer een extra trap onder je reet om juist door te gaan met het volgende.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:05

ik zal het kort houden:

er word te snel gereden, daarme bedoel ik, oh je valt er niet telkens af ga maar met spooren rijden.

onafhankelijke zit leer je niet meer,

daarnaast word er ook niet meer gekeken na welke manier bij het paard pas dus, LRD of de klassieke manier, etc.

paardrijden word mode, anky dekjes, als er straks dekjes komen waar gerco opstaat ofzo dan vliegen ze er ook op af!

rijd anky zo dan rijd de hele sport zo, rijd marcus zo rijd de hele springtop zo!

paardrijden is voortaan mode.. niet leuk meer kwa die dingen!

dit noem ik paardrijden:

-maandenlang oefenen tot je tevrede bent en een onafhankelijke zit hebt en tevrede bent!

- niet naar de naam die erop staat maar na de kwaliteit kijken.

-leren, alleen maar leren is paardrijden, niet van ooh ik heb geen zin in om bosrit te maken laat ik wel ff iemand anders doen.
-mode maakt niet uit
-zoals het 30 jaar geleden was dat was paardrijden!
- en het paard moet plezier hebben!

als je nu Z rijd ben je gewoon, omdat:

de paarden beter zijn
er andere manieren zijn
er meer te weten is.

daardoor gaan mense te snel!

dat was het wel, volgens mij heb ik het niet meer kort gehouden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:08

Navidad schreef:
Rijden is naar mijn mening pure samenspel tussen mens aan paard.

Dat ervaar ik in rauwe essentie bij s'nachts terreinrijden. Ik zie met vole maan wel vrij redelijk de contouren, maar echt geen kuilen of keien, laat staan de toestand van de grond of een struik bijvoorbeeld. Ben al blij als ik in galop een boomtak zie Haha!
Ik bepaal de route, ik navigeer 'Arabella, hier naar boven' of '...daar naar de weg' en zij zoekt de tussenliggende 100 meter uit, zij stuurt OK dan!
Ik Afgod voor wat ze zien en voor hun tredzekere terreinvaardigheid.
Dit symboliseert de verhoudingen. Het beste wat ik kan hopen te bereiken is wat Caprilli daarover schreef, namelijk 'het paard niet in de weg te zitten'. Het enige wat ik toe te voegen heb is intelligent leiderschap.

Citaat van mezelf 'equine horsepower with human brainpower = Homo Caballus' Knipoog

DAT, is volgens MIJ rijden. Daarbij is het net als op een echte reis. De horizon verschuift net zo snel als jij reist. De ultieme uitdaging en motivatie, want er is altijd meer, altijd.

HC

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:18

Jaro_Lover schreef:
het valt mij ook steeds meer op dat het paardrijden gaat om de prijzen en niet om de lol.
Net wat de TSer ook al aangeeft..
'merk'dekjes en setjes en alleen inde bak.
Bij ons komt er trouwens geen slof of andere bijzet gebeuren in huis..
Dit vinden sommige mensen ook raar mja..
Een pony hoort gewoon te doen waar hij zelf ook lol in heeft en buitenrijden enzo voort

ik kan het niet goed uitleggen maar hoop dat jullie MIJN MENING snappen

ik snap jou mening wel hoor! Haha!
paardrijden draait nu voornamelijk om geld vind ik Pling laten zien wat je kan laten zien en alles moet groter en duurder Knipoog
toen ik begon met de pony's draaide het voornamelijk om de lol! ik ben vanuit thuis nooit gepusht om iets te doen... terwijl ik toch echt zat mensen/kinderen zie waarvan ik denk dat die der geen lol in heeft....en waarvan de ouders het kind te lopen dirigeren...
ga maar eens kijken op een wedstrijd... hoeveel mensen lopen er vrolijk rond en hoeveel met een gezicht dat bijna op onweer staat om 1 of andere reden?

paardrijden is vooral samen met je paard plezier maken en dat word nogal is vergeten!

Huertecilla schreef:
DAT, is volgens MIJ rijden. Daarbij is het net als op een echte reis. De horizon verschuift net zo snel als jij reist. De ultieme uitdaging en motivatie, want er is altijd meer, altijd.

hoeveel mensen zouden er nu met een paard zo rijden als jij beschrijft? veel te weinig... die paarden hangen allemaal op de handen van de ruiters...
maar vond jou stukje wel super... moet er zelf niet aan denken dat ik snachts zo zou rijden, maar ik weet wel dat als ik het zou doen mijn paardje heel netjes op mij zou letten Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:31

Ik ben het met jou eens. Ik heb absoluut niets tegen merkspullen, maar het moet om het samenspel tussen jou en het paard gaan. Het ultieme doel van de dressuur is nog altijd een volmaakte harmonie tussen jou en het paard, een spel waarin paard en ruiter evenveel plezier hebben, de een de ander niet in de weg zit, en de twee samen op een hoger plan kunnen komen. En dat "samen" mis ik nog al eens. En natuurlijk hebben we goede spullen nodig, maar dat zijn bijzaken. En zolang die spullen er zijn om te helpen die harmonie te bereiken, heb ik er niets op tegen. Maar zodra er spul wordt gekocht om een bepaalde houding af te dwingen, rijzen bij mij de nekharen overeind. Dat kan nooit goed zijn.
Vergeet nooit je doel, vergeet nooit waar je naartoe wilt. En vraag je dan af bij alles wat je met je paard doet, of wat je koopt: helpt dit om mijn doel te bereiken, of gaat het tegen werken? Blijf kritisch.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:39

Ik ben het met veel dingen eens...Zoals het kopen van MERK spullen.
En ook dat een Z-Ruiter zich (SOMS) beter voelen...
Aaghja iedereen moet lekkere dure dinge kopen en zijn geld uitgeven maar ik geef mijn geld uit aan nodige dingen!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:47

Yamcha schreef:
En dat "samen" mis ik nog al eens.

ja ik ook hoor!
heb echt al teveel gevallen gezien van mensen die alles aan hun beestje hingen zodat ie maar naar het ideale plaatje ging lopen...heb al teveel leuke beestjes gezien die zo verknalt zijn Ach gut heb ook niks tegen merkspullen hoor! rij er zelf ook mee, maar dan gaat het mij meer om de kwaliteit dan het merkje Haha! een teveel aan setjes vind ik meer overbodige luxe... ik hou ook wel van een leuk kleurtje op mijn paard, maar bijpassende peesjes en strijkjes vind ik gewoon te... Haha! en wat mij steeds vaker opvalt sinds de setjes "in" zijn is dat er opeens super veel mensen met strijkjes en peesjes rijden terwijl ze het helemaal niet nodig hebben...

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:20

amai wat is dit topic veranderd Bloos
ik vind dat je rijkunsten niks uitmaken hoe je tegenover je paard moet doen.
als je nu minder rijd maar wel goed rijd voor je paard nou en,...
het belangrijkste vind ik dat je paard het goed moet vinden
als je bv. nu supper rijd maar het paard vind het niks kom je ook ver mee??
van die setjes ja moet goede kwaliteit hebben maar moet daarom niet 100 dekjes van goede kwaliteit hebben Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:08

sjongejonge..

wees blij dat mensen goed voor hun paarden kunnen zorgen.
ze roepen ook zo vaak over ons dat we verwend zijn. maar dat ligt heel anders. wij zorgen goed voor de paarden, kopen goede spullen, zijn bezorgt.

daarnaast zit ik een uur in de kou om toch de paarden even buiten te laten ravotten, en daarna lekker te rijden. omdat ze anders de hele dag binnen staan. maar ze hebben wel een goede, droge, niet-tochtend dak boven hun hoofd.

ik heb geen 100 setjes maar ben echt blij dat ik een leuk chabrak heb gekocht. ik voel me blij als rambo er mooi uitziet, zijn ogen stralen en zijn vacht glanst.

als je eerlijk voor je paard bent en met hem meedenkt maakt het niks uit of je met zweep en sporen rijdt, of je 100 setjes of een slof hebt.

Jillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:15

colette_007 schreef:
@Bienotje--> qua setjes zie je op internet maar ook bij stallen hier in de buurt rijd iedereen in 'style' ..

gaaaaaap waar maken jullie je druk om Haha!.. mja 1 ding hebben jullie gelijk in je moet idd wel naast de concoursen (ja ik ben er ook elk weekend te vinden op de sprinwedstrijden) wel lol maken met je paardje zodat hij/zij ook voor je wil blijven werken.. wat de setjes betreft, ik houd er ook wel van om er "mooi" uit te zien met mn paardje maar vind het ook zwaar overdreven als je vaak dressuur ruiters dik ingepakt ziet op het inrij terrein.. mja who cares, als zij er vrolijk van worden, ik denk altijd maar zo beter TE veilig dan TE onvooorzichtig met je paardje omgaan:P..

Jillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:16

ennum ow btw lees het net pas maar Milo ik ben het met je eens, helemaal:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:18

Amen milo Afgod

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:24

Alane schreef:
colette_007 schreef:
Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...

Je houd dan oog voor detail, het is niet alleen het setje maar ook een schone nette goedpassende broek, jas, handschoenen etc... maar ook een schoon paard...
Ik ben van mening dat het het paard alleen maar ten goede komt als mensen alert zijn op het totaal plaatje.
colette_007 schreef:
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...

Tja vaak kost kwaliteit geld, zijn er maar een paar merken die behoorlijke kwaliteit leveren en vaak staat daar dus een merknaam op Haha!
colette_007 schreef:
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
Je zegt het al zelf... vaak maar niet altijd Haha!
colette_007 schreef:
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...

ik weet niet o iets in of out is qua hulpteugel... wij rijden wel eens met een slof, een thiedemann geeft, mi teveel gewicht op de mond. Ik zie in mijn omgeving niets van dat soort hypes...
colette_007 schreef:
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
Lijkt mij strak overdreven....
colette_007 schreef:
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
je vergeet de jury met de vooroordelen
colette_007 schreef:
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...

sommigen zijn beperkt in hun mogelijkheden en kunnen...
colette_007 schreef:
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...

ooit van verkeer, drukte meer mensen ed gehoord? als ik vanuit mijn ervaring praat.. ik kon vroegah rustig met mijn paard door het dorp stappen.. dat lukt je nu nog amper... de zandwegen zijn al bijna omgebouwd tot snelwegen en snelheidsbeperkingen zijn er puur om een hogere bekeuring uit te schrijven...
colette_007 schreef:
kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig...
ik denk dat je verschrikkelijk overdrijft met bovenstaand...
colette_007 schreef:
Op concours hangen (wat betreft springen) er wel 3 teugels aan, in een B/L parcoursje..

nog niet gezien
colette_007 schreef:
men rijd met 4 verschillende bitten
mischien moet je je iets meer bezig houden met je eigen en minder op een ander letten Haha!
colette_007 schreef:
en heeft 30 verschillende 'setjes'...
jaloers????
colette_007 schreef:
Binden maar bandages om, terwijl ze eigenlijk nooit hebben nagedacht over de gevolgen wat betreft doorbloeding en efficientie van de bandages...
studies?

colette_007 schreef:
bij de dressuur rijden ze tijdens het inrijden met witte bandages, terwijl ze die in de ring gewoon af moeten doen... extra was Tong uitsteken Clown ...
moah zolang jij ze niet hoeft te wassen!!!!
colette_007 schreef:
peesjes zijn veel efficienter... gaan bij de dressuur met springschoenen inrijden... moeten ook af...
Rolleyes

colette_007 schreef:
Vervolgens hebben ze vaak ook nog comentaar op iedereen als je B rijdt en zijzelf Z, dan ben je toch duidelijk 'minderwaardig' ...
Ik moet mezelf ook vaak op de tong bijten als ik sommigen zie harken, en anderen zijn loslippiger Duivel
colette_007 schreef:
En rijden een B proef, met zweep & sporen...
Tja waarom zou nu iemand met spoor en zweep rijden... Lijst
colette_007 schreef:
Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc... Zo lijk je net een mummie (niet het beeld, maar dit rijd toch niet lekker je bent helemaal niet meer stabiel..)
eerst proberen dan roepen.... je hebt maar 1 lijf Haha!
colette_007 schreef:
rijden met enorm lange beugels, als een paard iets doet kunnen ze helemaal niks en liggen ze er meteen langs... terwijl ze comentaar hebben op iedereen met een 'spring' beugel..

Rolleyes

nja ik heb me tot nu toe maar even ingehouden.. ben benieuwd wat jullie ervan vinden....

[/quote]

ben het helemaal met jou eens!!

waarom ik met bandages rij, wil me paard der benen langer behouden door middel van bescherming!

sporen, zweep en een cap en een slof, rij ik ook mee om somige oefeningen op in te laten werken, en niet trekken (hangt 99% van de tijd los)

idd ik kleed me van top tot teen aan, ben nog niet LEVENS MOE

als je b rijd hoef je echt niet minderwaardig te zijn al heb je een jong paard waarmee je opnieuw moet beginen, idd kijk eens naar de jury's

vind het idd beetje overdreven aangezien je TE druk om een ander maakt.. kijk eerst naar je zelf dan naar een ander Knipoog

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:30

verbeter de wereld... begin bij jezelf!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:53

Ik vond het nodig om even op je opmerkingen te reageren...

colette_007 schreef:
Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait... Als ik een setje aanheb, en dat heb geloof ik niet vaak, dan heb ik het alleen maar aan omdat IK het leuk vind en ik snap heus wel dat mijn paard er niet beter van gaat lopen. al heeft mijn onderbroek dezelfde kleur als mijn sjabrak dan maakt het toch niks uit????
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...Ik heb ook Anky en de kwalitiet is gewoon goed!
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...Wat voor moeilijk tuig denk je aan?
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...Wat is er mis met een slof of thiedeman? Zo lang ze goed gebruikt worden, heb ik er geen problemen mee.
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren) Ik vind dit zwaar overdreven! Iedereen die een beetje verstand van paarden heeft, laat zijn/haar paard echt niet 24 uur per dag op stal staan!
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S Zal vast wel zo zijn maar dat is echt niet bij iedereen zo
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus... Dus wat??Maakt me dat een slechte ruiter? Misschien heb ik wel een paard waarmee ik gewoon niet naar buiten durf??
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen... Als iemand een paard/pony heeft die buiten niet te vertrouwen is, dan kan ik me goed voorstellen dat hij/zij buiten niet gaat crossen!

kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig... Op concours hangen (wat betreft springen) er wel 3 teugels aan, in een B/L parcoursje.. men rijd met 4 verschillende bitten Wat een grote mond heeft een paard dan Clown en heeft 30 verschillende 'setjes' Wat heb je toch voor problemen met setjes??? Binden maar bandages om, terwijl ze eigenlijk nooit hebben nagedacht over de gevolgen wat betreft doorbloeding en efficientie van de bandages...
bij de dressuur rijden ze tijdens het inrijden met witte bandages, terwijl ze die in de ring gewoon af moeten doen... extra was Tong uitsteken Clown ... peesjes zijn veel efficienter... gaan bij de dressuur met springschoenen inrijden... moeten ook af... Vervolgens hebben ze vaak ook nog comentaar op iedereen als je B rijdt en zijzelf Z, dan ben je toch duidelijk 'minderwaardig' ... En rijden een B proef, met zweep & sporen...
Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc...Wat is daar nou weer mis mee? Persoonlijk vind ik dat erg verstandig! Ik rij na al die jaren nog steeds met een cap op mijn paard. Zo lijk je net een mummie (niet het beeld, maar dit rijd toch niet lekker je bent helemaal niet meer stabiel..)
rijden met enorm lange beugels, als een paard iets doet kunnen ze helemaal niks en liggen ze er meteen langs... terwijl ze comentaar hebben op iedereen met een 'spring' beugel..

nja ik heb me tot nu toe maar even ingehouden.. ben benieuwd wat jullie ervan vinden....Sommige dingen zijn zwaar overdreven!
Laatst bijgewerkt door Emilia op 17-12-06 21:14, in het totaal 3 keer bewerkt

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:56

ik kan het niet anders dan met Emilia eens zijn!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:57

creool schreef:
ik kan het niet anders dan met Emilia eens zijn!

Bedankt! Afgod

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:59

Morgen ga ik naar buiten! zonder setje aan, zonder sporen en zonder zweep en... GALLOPEREN ZAL IK!! (en op hoop van zegen)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:06

Zit me net te bedenken dat ik wel heel slecht ben. Ik rij met cap, sporen en soms zweep. Ik heb een Anky- broek om mijn kont en onder mijn zadel ligt een Anky-dekje. Oja dan mag ik mijn overige Anky-kleding natuurlijk ook niet vergeten. Ik durf niet alleen naar buiten.
Maar de andere kant van het verhaal is wel dat:
- Ik elke 8/9 weken 70 euro voor de smid betaal.
- De tandarts voor mijn paar laat komen.
- Ik weer naar een ruitersportwinkel ga als ik denk dat mijn paard het koud heeft en een lekkere warme deken moet hebben.
- Ik met mijn paard naar een man in Duitsland ga om hem na te laten kijken als hij niet zuiver is.
- Ik elke maand de stalhuur betaal.
-Ik regelmatig les om ervoor te zorgen dat wij beide beter worden met rijden zodat we er plezier in hebben.

Eigenlijk word ik best wel pissig van dit soort reacties! Ik doe zo mijn best voor mijn paard netzo als een heleboel andere mensen en wie ben jij dan om te zeggen dat mensen te ver van hun paard afstaan??