Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 08:55

revanche_04 schreef:
vind het beiden not done

ben ik met je eens Ja als je je paard een beetje goed traint zoals bv. cissie, heb je geen sporen of zweep nodig, en dat is fijner voor je paard! Ik rij zonder sporen en zweep en dat bevalt me prima, mn paard reageert al als ik draf zeg en dat vind ik toch duizende malen beter dan een schop met een spoor!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:12

dan heb je toch een probeleem in je proef.. daar mag je niet in praten Nagelbijten / Gniffelen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:14

Ja, zat ik me ook te bedenken!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:17

CoriienRN schreef:
dan heb je toch een probeleem in je proef.. daar mag je niet in praten Nagelbijten / Gniffelen

haha...

Maar ehh.. als je zonder sporen wil rijden, in de Zdressuur is dat toch nog steeds verplicht?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:23

tjitseee schreef:
mn paard reageert al als ik draf zeg en dat vind ik toch duizende malen beter dan een schop met een spoor!

Helaas mag je in een proef niks zeggen als je in draf moet, dus als je later wedstrijden wil gaan rijden met je jonge paard, dan zal hij toch op je been moeten leren reageren. Beter 1 keer een fel prikkie met je spoor dat je paard gelijk weet wat de bedoeling is, dan 10 keer een onduidelijke hulp waarop geen (directie)reactie komt. Dan stomp je je paard namelijk af.

_spirit_ schreef:
en sorrry hoor als je het heel gemeen vind .. zou je oko bij stal hexagon (vader van laurens van lieren)der iets over moet zeggen want die rijd ok al hun jongen paarden met slof en sporenn..

Het is nog altijd wie en hoe er mee omgegaan wordt. Sommige mensen kunnen spoorloos, slofloos etc hun paard ook erg kwellen hoor. Bovendien zijn de mensen die in staat zijn goed een jong paard op te leiden ook in staat om deze hulpmiddelen verantwoord toe te passen. En de mensen die ervaring hebben met het zadelmakmaken een aanrijden van jonge paarden weten ook dat een zweepje een onmisbaar hulpmiddel is. Dergelijke ruiters gebruiken sporen ook om hun hulp te verduidelijken en het paard scherp aan het been te krijgen. Als je sporen verantwoord gebruikt dan hoef je er ook praktisch niet mee in te komen, want dan weet het paard dat als hij niet direct reageert op de kuit, dat er dan een fel prikje met de sporen volgt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:23

Ieder voordeel heeft z'n nadeel.. En zo werkt 't met dit gebeuren geloof ik ook..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:34

casperrr schreef:
Zeg even een vraag,
Bij HAW zie ik vaak mensen staan met een jong paard die er dan een slof aan hebben hangen.
Dan zeggen ze: "ja die heb ik er aanhangen voor stel dat er iets gebeurd!"
Maar dan denk ik juist weer, denk is na hallo het is toch niet voor niets een jong paard, die zijn niet gelijk super braaf, mogen ze nog even jong zijn?
En dan vraag ik me nog af, als er wat gebeurt, wat ga je dan doen met de slof?
Trek je die strak, of neem je hem iets meer op maat?
gewoon een geïntresseerde vraag Lachen

Schijnheilig

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:02

jasmijn78 schreef:
tjitseee schreef:
mn paard reageert al als ik draf zeg en dat vind ik toch duizende malen beter dan een schop met een spoor!

Helaas mag je in een proef niks zeggen als je in draf moet, dus als je later wedstrijden wil gaan rijden met je jonge paard, dan zal hij toch op je been moeten leren reageren. Beter 1 keer een fel prikkie met je spoor dat je paard gelijk weet wat de bedoeling is, dan 10 keer een onduidelijke hulp waarop geen (directie)reactie komt. Dan stomp je je paard namelijk af.

ik rij geen wedstrijden dus voor mij maakt het niet uit Lachen

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:05

ik heb nu een 4 jarig paardje, ik rij af en toe met zweep, gewoon alleen als hij echt niet luisterd en heb 2 of 3 keer een spoortje om gehad, maar dan geen zweep, zodat hij leert echt scherp op het been te gaan reageren.. (gewoon met kuit drijfen, luisterd hij niet dan prik met spoor daarna been er weer af en met kuit verder)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:17

tjitseee schreef:
ik rij geen wedstrijden dus voor mij maakt het niet uit

Dat het voor jou niet uitmaakt, maakt nog niet dat deze hulpmiddelen fout zijn of dat jou manier beter of fijner voor het paard is. En het feit dat mensen wedstrijden rijden is wel om te laten toetsen of zij op de juiste weg qua africhting zijn. En een paard laten reageren op stem is geen onderdeel van een goede dressuurmatige africhting.

Als een goede klassieke dressuurmatige africhting niet jou doel is dan is dat prima, maar ga dan niet afgeven op mensen die wel een goede dressuurmatige africhting voor ogen hebben. Dat is een beetje appels met peren vergelijken.

casperrr schreef:
Ieder voordeel heeft z'n nadeel.. En zo werkt 't met dit gebeuren geloof ik ook..

Bij een goed en verantwoord gebruik leveren slof en sporen alleen maar voordelen op, maar het nadeel is dat niet iedereen met deze hulpmiddelen verantwoord om kan gaan. En het is niet zo dat een ruiter die geen sporen en slof gebruik per definitie een betere ruiter is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:22

ArGieVai schreef:
ik heb nu een 4 jarig paardje, ik rij af en toe met zweep, gewoon alleen als hij echt niet luisterd en heb 2 of 3 keer een spoortje om gehad, maar dan geen zweep, zodat hij leert echt scherp op het been te gaan reageren.. (gewoon met kuit drijfen, luisterd hij niet dan prik met spoor daarna been er weer af en met kuit verder)

Je moet je hier ook niet gaan verdedigen hoor, dat je zweep en sporen gebruikt. Als jij goede begeleiding hebt, en je gaat er verantwoord mee om en je paard loopt fijn dan is er toch niets aan de hand?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:33

jasmijn78 schreef:

lisetcharlot schreef:

Bij een goed en verantwoord gebruik leveren slof en sporen alleen maar voordelen op, maar het nadeel is dat niet iedereen met deze hulpmiddelen verantwoord om kan gaan. En het is niet zo dat een ruiter die geen sporen en slof gebruik per definitie een betere ruiter is.

Nou, dat bedoel ik toch ook Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:40

jasmijn78 schreef:
tjitseee schreef:
ik rij geen wedstrijden dus voor mij maakt het niet uit

Dat het voor jou niet uitmaakt, maakt nog niet dat deze hulpmiddelen fout zijn of dat jou manier beter of fijner voor het paard is. En het feit dat mensen wedstrijden rijden is wel om te laten toetsen of zij op de juiste weg qua africhting zijn. En een paard laten reageren op stem is geen onderdeel van een goede dressuurmatige africhting.

Als een goede klassieke dressuurmatige africhting niet jou doel is dan is dat prima, maar ga dan niet afgeven op mensen die wel een goede dressuurmatige africhting voor ogen hebben. Dat is een beetje appels met peren vergelijken.

casperrr schreef:

Waarom quote je dit deel met mijn naam erbij terwijl ik het niet eens heb getypt? Knipoog

edit: typo

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:45

casperrr schreef:
Waarom quote je dit deel met mijn naam erbij terwijl ik het niet eens heb getypt?

Oh, sorry. Dan is er iets fout gegaan. Vork

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:47

jasmijn78 schreef:
casperrr schreef:
Waarom quote je dit deel met mijn naam erbij terwijl ik het niet eens heb getypt?

Oh, sorry. Dan is er iets fout gegaan. Vork

ok dan Lachen

Darts_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:45

Jullie hebben groot gelijk als die hulpteugels heb je meestal niet eens nodig

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:25

Als je een hulpteugel goed gebruikt heb ik er geen problemen mee hoor!
Soms zijn ze wel eens nodig en dan is het fijn dat ze er zijn!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:25

daarom hebben ze ook hulp teugels uit gevonden he.. Knipoog

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:27

Ja daarom, maar waarom wordt daar zoveel ophef over gemaakt dan?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:29

jah eehm.. omdat je van die mensen hebt die er TEGEN zijn Clown die hun paarden op hun stem rijden best knap daar niet van..

onderhand zijn er heel wat mensen die er 1 gebruiken..

ga na anky, edward gal, tommie visser, laurens van lieren en noem al die BN'ers maar op in de paarden wereld die hun paarden ook rijden met HULP TEUGELS!!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:34

jasmijn78 schreef:
ArGieVai schreef:

Je moet je hier ook niet gaan verdedigen hoor, dat je zweep en sporen gebruikt. Als jij goede begeleiding hebt, en je gaat er verantwoord mee om en je paard loopt fijn dan is er toch niets aan de hand?

nee verdedig me ook niet en heb goede begeleiding Lachen maar er zijn dus ook momenten waarop het niet erg is om spoor/zweep te gebruiken, slof naja dat is gewoon absoluut niet mijn ding.... kan er mee rijden ja en gebruik hem niet verkeerd, maar ik vind het gewoon net niks.. Lachen

jumping_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:44

Ik vind eerlijk gezegt dat het Wel kan. Om de volgende reden :
Ik vind dat je best Sporen mag gebruiken maar niet als het Niet Nodig is
Ik denk ook dat sommige mensen niet helemaal presies snappen wat een slof is Verdrietig
Een slof kan je om verschillende redenen gebruiken ! Als je zegt dat dit om de veiligheid gaat, dan is dat klets. Een slof kan je gebruiken om je zit te verbetteren maar dat doe je niet op een jonge pony ( je hoeft er dan niet op te letten dat je paard naar beneden loopt ) Snappy ? Of je kan een slof gebruiken dat je paard nagefelijk gaat lopen en ontspannen. Daarvoor worden ze vaak gebruikt bij jonge pony's. Je hoeft me niet te geloven maar ik heb toch wel heel erg veel jonge pony's ingereden. Ik zelf gebruik maar aventoe een slof als mijn pony / paard niet wil ontspannen. Sporen vind ik zelf ook iets minder fijn rijden op een jonge pony. Ik vind ijgelijk alles goed Als Je Het Maar Eerlijk doet !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:47

Helaas kunnen sommige er neit goed mee omgaan,
daarom vind ik het in sommige gevallen niet goed

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:48

ik gebruik.. idd de slof om de veilig heid.. en voor de ontspanning dus jah Haha! weet zelf het beste hoe en waarom.. je het er aanhangt toch?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:35

Junpingiris als jij vind dat een slof gebtuikt kan worden voor de nageeflijkheid en ontspanning van je paard, denk ik dat jou het doel van het gebruik van de slof ontgaat. Voor de veiligheid is klets? Ligt er maar aan hoe je dat bedoelt. Ik heb 'm er weleens aangehangen om een jong paard bepaalde streken mee af te leren, dus ook voor mijn eigen veiligheid ja. Dat vind ik geen klets hoor.