ik heb nog een al wat gelachen met hem die 7 dagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Alane schreef:en dat zie ik dus nergens op de foto's, heb al meerdere foto's gezien van clinics/stages bij AdB... maar hoor eigenlijk niemand over bitten, neusriemen, zadels, frontriemen, hoofdstellen in het algemeen, kleding, schoeisel van de ruiter...
missblue schreef:Ja maar is ook weer zoiets, je paard is scheef, ze passen je zadel aan ,het eene kussen misschien meer opgevuld dan de andere om het recht op je paard te laten liggen... Dan heb je weer het zelfde probleem
Goofy44 schreef:Gelijke druk op twee teugels betekent niet dat het paard door gelijke aanleuning aan twee kanten recht gaat. Het betekent alleen maar dat de spanningsketting van de spieren aan beide zijden even groot is. Dat kan ook bij een scheefgaand paard zo zijn. Dit alleen als graadmeter gebruiken, is geen garantie van een rechtgaand paard. Een paard dat echter recht gericht is, in de rijkunstige en anatomische zin zal gelijke aanleuning aan beide kanten geven. Als je paard dus niet rechtgericht is (dat zijn de meeste paarden), dan is gelijke aanleuning aan beide zijden geen juiste maatstaf of manier om een paard rechtgericht te krijgen. Ook de oefeningen om met de schouders recht voor het bekken te plaatsen, zullen weinig effect geven. In de breedtesport komt het erop neer dat als je een paard los en soepel kan maken, en daarnaast fysieke en mentale ontspanning kan bereiken (dan ben je al een heel eind), dat het paard met takt in balans kan gaan. Als een paard dat kan, zal het correct sporen van het paard op een rechte lijn en een volte een fluitje van een cent zijn. Het paard zal dan heel eenvoudig recht gaan, dus met de achterbenen netjes volgen in het spoor van de voorbenen. Als je een paard laat verzamelen, wordt het paardenlijf als je echt verzamelt op de manier zoals het hoort, heel anders gebruikt. Het lijf van het paard moet daarvoor geschikt gemaakt worden. Omdat het lichaamsgebruik (spieren en wat daarmee samenhangt) anders is, moet je dat harmonisch trainen en oefenen.
Gelijke druk op de teugel kan wel degelijk een maatstaf zijn mits je handen recht staan en je teugels evenlang zijn.
In dit soort discussies worden zaken vaak anders voorgesteld als dat ze in werkelijkheid zijn. Daarnaast is wat er in de praktijk wordt uitgevoerd en wordt gepreekt, wezenlijk verschillend. Als we het simpele werk met een paard op de goede manier zouden doen, dus de simpele oefeningen om een goed rij- of dressuurpaard te krijgen, dan zou je dit probleem niet eens hebben en hoeft er niets gecorrigeerd te worden. Het paard gymnastiseert zichzelf met zijn eigen lijf op een zodanige manier dat er sprake is van een harmonische ontwikkeling. Degene die bepaalt of deze ontwikkeling wel of niet harmonisch gebeurt, is degene die erop zit, de ruiter. De ruiter is degene die bepaalt welke oefeningen het paard moet doen. Als die niet weet hoe je het oppakt, is het resultaat van dat wat we dressuur noemen een onoverzichtelijk breiwerkje.
Met trucjes krijg je geen goed rij- of dressuur paard. Je lost met trucjes zichbare problemen op en verschuift minder zichtbare problemen voor je uit. Daarom hebben veel systemen of methoden zoveel succes bij ruiters. De ruiters zijn minder bekwaam, komen in de problemen met hun paard, er moet een probleem dat op de een of andere manier opvalt opgelost worden en als het effect heeft, is iedereen "happy". We hebben dan een blije tevreden ruiter, maar niet meer dan dat. Of je je paard systematisch op de juiste manier traint, oefent en berijdt is een heel ander verhaal. Als je dat goed doet, heb je in feite dit soort problemen niet om op te lossen. Een rechtgaand paard is het gevolg van een goede training en een goede manier van rijden. Je moet gewoon weten wat je daarvoor moet doen. Op dit soort zaken gaat het meest elementaire van paardrijden en dressuur stuk. We zijn meer bezig met reparatiewerk dan het afleveren van goed werk. Als je je werk goed doet, is de progressie van je paard en van jezelf stukken beter.
Citaat:Nogmaals het zou geweldig zijn als iedereen starten met de juiste basis. Helaas wordt met door schade en schande wijs.
Als iedereen op een normale manier zijn mond eens open trok als hij iets zag wat niet door de beugel kon dan werden we sneller wijs. helaas zit het paardencultuurtje zo niet in elkaar.
Alane schreef:Tja een ander vertellen wat in jouw ogen goed/verkeerd doen...
Er zijn meerdere wegen die zorgen dat je in Rome kunt komen, mensen die ik op wedstrijden zie ga ik niet voorzien van commentaar.. (daar spelen meerdere factoren mee dan alleen rijkunde) andere ruiters die ik zie hebben dan les, en met instructie bemoei ik me al helemaal niet mee.
Daarnaast, en dat zie je hier op bokt heel goed, willen ze helemaal geen commentaar, gezien als opbouwende kritiek.
En als je bij het dressuurrijden in je handen klapt omdat het een goede proef is, kun je het paard ophalen in Groenlo op dat die dan aan de kletter gaan... Mis af en toe die grote borden "Stilte graag" tijdens de indoor wedstrijden... tijdens outdoor zit je nog met de buurringen en vaak gebrek aan publiek... idem bij het springen.
Alane schreef:Ik snapte je wel met dat klappen, gewoon zeggen dat je een proef netjes vond... alleen ik kan hem wel goed vinden maar als ze dan het protocol terug krijgen en daar staat wat anders op...... Of juist andersom... slechte proef en hoge punten.. weg geloofwaardigheid
Zoals ik al schreef ik zie mensen of tijdens hun training met instructrice of op wedstrijden, mijn paardjes staan thuis.
En ja ik zie ze ook op concoursen de beginners, en van wie krijgen die altijd (soms opbouwend) advies? van andere beginners, die zelf geen B proef kunnen neerzetten, thuis op Anky nivo trainen en alle wijsheid in pacht hebben.
Als ze me om mijn mening vragen dan zal ik die geven, maar ik ga niet ongevraagd aan de gang.
vincenza schreef:dus gebruiken we ze maar zelf, pas wanneer ze cht gaan zien dat het werkt, komen ze wsl toch vragen stellen...
missblue schreef:Alane schreef:Ik snapte je wel met dat klappen, gewoon zeggen dat je een proef netjes vond... alleen ik kan hem wel goed vinden maar als ze dan het protocol terug krijgen en daar staat wat anders op...... Of juist andersom... slechte proef en hoge punten.. weg geloofwaardigheid
Zoals ik al schreef ik zie mensen of tijdens hun training met instructrice of op wedstrijden, mijn paardjes staan thuis.
En ja ik zie ze ook op concoursen de beginners, en van wie krijgen die altijd (soms opbouwend) advies? van andere beginners, die zelf geen B proef kunnen neerzetten, thuis op Anky nivo trainen en alle wijsheid in pacht hebben.
Als ze me om mijn mening vragen dan zal ik die geven, maar ik ga niet ongevraagd aan de gang.
Ik geef je volledig gelijk.
Paardrijden blijft nu eenmaal een jurysport.
Ik ben ook begonnen met tips geven aan anderen, maar meestal draait dat toch uit op discussie terwijl je ze gewoon probeerd te helpen. Tips/advies worden meestal niet aanvaard.
vincenza schreef:
jasmijn: dat hoeft ook niet, als mijn paarden en ik het maar begrijpen
misschien toch maar eens een stage volgen?
Als dat er toe leid dat ik mijn paarden net zo rijkunstig voor elkaar krijg als op jou foto's, dan bedank ik liever...
tsja jasmijn veel respect voor een gehandicapte ruiter heb je niet want ik kan nog niet galopperen. ik heb het geluk te mogen rijden op mijn eigen getrainde paarden en heb geen enkele capsones over wat ik met mijn paardje/pony doe.voor hetgeen ik heb (een incomplete dwarslaesie) en met een handicap met een slechte motoriek ben ik al erg trots dat ik al die lessen kan volgen en dat ik me openstel voor het rechtrichten van mijn paardjes.
dit is nu al de 2de keer dat er rotopmerkingen geplaatst worden, nog 1 keer en ik vraag een mod om het te sluiten of een waarschuwing te geven, ik stel dit gekat absoluut niet op prijs.
En ik stel het niet op prijs dat jij hier steeds jou handicap in betrekt. Dat doet helemaal niet ter zake. Jij hebt het hoogste woord over hoe mensen hun paard moeten rechtrichten en je laat foto's van jezelf zien waar op een goed gereden paard en een ruiter met een goede houding ver te zoeken is. Jouw (zo goed??) handicap doet in deze discussie niet ter zake. Ik vind het banketstaaf voor je dat je beperkingen hebt en ik vind het leuk voor je dat je nog kan paardrijden. Maar zodra er een kritische noot wordt geplaats gil je gelijk dat we geen respect hebben voor jou handicap??? Zo werkt het niet helemaal hoor. Jij start een discussie over een rijtechnisch aspect en daar hebben we het gewoon over.
Om goed in te werken op je paard heb je gewoon een goede onafhankelijke zit nodig. En in mijn ogen kun je alleen uit ervaring spreken als je iets in de praktijk kun brengen, en uit jou foto's kan ik enkel afleiden dat dat laatste bij jou nog niet zo goed lukt. En of dat door jou handicap komt, door de buurman of omdat olifanten niet roze zijn dat doet er gewoon niet toe. Als je wil kletsen over hoe moeilijk paardrijden is met een handicap, dan moet je daar een topic over starten.
ik vind het feit dat ik - in mijn situatie!!!!!!!!!!!! - bezig ben met rechtrichten en me daarvoor openstel al zoveel waard.
Iedereen die serieus met paardrijden bezig is is het waard, wat hun situatie ook is.
dus jouW opmerkingen raken kant noch wal. ik was wel aanwezig op de stage en volg ook zeker les. in rechtrichten, jawohl!
wanneer je het al kan, hoef je geen les meer, nietwaar jasmijn78?
En het is heel goed en verstandig dat jij les neemt en stages volgt. Maar alleen dat gegeven maakt nog niet direct dat je van de hoed en de rand weet, dat je uit ervaring kunt spreken of dat je iets onder de knie hebt. Bovendien heeft iedereen op elk niveau les nodig, want het kan altijd beter.
dus nu graag weer ON TOPIC
Graag! Laat jij dan vanaf nu alle niet ter zake doende feiten zoals jou handicap erbuiten dan?
jasmijn78: zou jij eens kunnen uitleggen hoe jij rechtricht?
Citaat:Ik zorg eerst dat ze vlot aan mijn been zijn een dat de aanleuning, ontspanning, de tact en impuls in orde zijn. Feitelijk zijn de paarden dat al praktisch recht. Mijn ervaring is dat wanneer je meer gaat verzamelen ze nog wel eens een beentje buiten de massa willen zetten en dat los ik dan op door even te begrenzen met been en/of hand. Alle genoemde aspecten en de rest van het skala hebben in mijn training continu de aandacht, dus bij mij ligt de focus niet op rechtrichten, maar op het totaalplaatje.
Foryourneeds schreef:hey
(ik moet nog steeds het hele verhaal hier bijlezen)
Ik rij mijn paard met een dubbelgebroken watertrens (van ong 18mm dikte) iets scherper hoef ik daar zeker niet in te steken. Ik mag ook niet "trekken", want dan gaat ze rechtstaan. En gelijk heeft ze..
Iemand vroeg mijn manier van rechtrichten. Goh ik hoop dat ik niet heel bokt over me krijg en dat het zo'n beetje klopt hoor. Maar als ik het verkeerd doe, mag je gerust tips geven en uitleg over hoe het wel moet.
Ik ben er net een paar weken geleden op gewezen dat ik teveel terugwerk met mijn binnenteugel en de buitenkant er niet genoeg aan heb. Dat heb ik nu volledig omgegooid en heb er de buitenkant nu wel bij, en doe om ze toch in te buigen op een cirkel, een paar kleine kneepjes in m'n binnenteugel (hand sluiten, niet meer terug werken)
Vooral ook met m'n benen rijden. Ik probeer er ook op te letten dat ikzelf recht zit, omdat zij me scheef duwt (en ik op mezelf al iets scheef zat)
Ik rijd ook afwisselend vw/nw of haar iets meer oppakken, maar ik wil wel dat ze steeds nageeflijk blijft en impuls blijft houden. Het plakken tegen de wand probeer ik ook te vermijden, omdat ik het dan niet voel of ze recht of scheef is. Oefeningen die ik geregeld doe zijn bvb cirkel verkleinen en vergroten en op de grote cirkel afwisselend een aantal passen buitenstelling en weer binnenstelling. Gezien haar jonge leeftijd, voel je haar dan nog wel zoeken. Maar zo wordt ze wel los.
Ik ga zo dit topic eerst eens lezen om te weten hoe jullie het doen, en hopelijk nog wat tips uit te halen
xxx