Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:37

Suelza schreef:
Pling NU WEET IK HET!!!

Dit is DE manier om onze maatschappij te redden...

Laten we allemaal onze kleuters naar het voortgezet onderwijs sturen Nerd, dan kunnen ze naar de universiteit Slim voordat ze gaan puberen en een grote mond krijgen.

Wellicht kunnen we op die manier voorkomen dat ze op latere leeftijd ontsporen en schoolverlaters worden ...

*** Gaat nu een brief aan Balkenende schrijven ***

Hahaaa ,helemaal gelijk Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:39

Desiree schreef:
Suelza schreef:
Wie zegt dat een paard, dat niet direct bereden wordt (wat ook stress geeft, als je dat niet met beleid doet), gestresster raakt als je het eerst rustig aan een half jaartje opbouwt ipv er na een maand op te stappen?

Waar komt die wijsheid vandaan? Dat heb ik persoonlijk in ieder geval nog nooit meegemaakt, maar waarschijnlijk heb ik nog nooit lastige paarden gehad Haha!

Deze wijsheid heb ik van zeer ervaren paardenmensen die ik weet niet hoeveel paarden hebben ingereden en betuigd. Ik reken jou niet tot die mensen.

Dat hoeft ook niet Knipoog

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:39

Ik denk dat het heel erg van het tupe paard afhangt.
Je moet vooral kijken naar de bouw en de 'jeugdigheid' van het dier.
Is het dier op 2,5 al (voor zijn leeftijd) goed gebouwd/gegroeid en is het niet zo'n 'puppy' meer dan kan je volgens mij best af en toe eens (1 tot 2x per week) beginnen met longeren.
Als het dier dat eenmaal goed oppakt (vooral niet te snel gaan en rustig aan doen) dan kan je eens longeren met hoofdstel onder het halster.
dan met hoofdstel alleen, dan met een singeltje, dan met zadeltje.
dan eens bijgezet (uiteraard erg los!) en pas als het diertje dat allemaal goed doet kan je er eens op gaan zitten.
Het belangrijkste is dat je goed naar het dier zelf 'luistert' en vooral niet te snel wil gaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:43

Ik blijf het echt ronduit raar vinden dat iedereen zo graag begint met het longeren van een jong paard.

Als iets slecht is voor de botten en pezen dan is het wel longeren op jonge leeftijd.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:48

ruitje schreef:
Ik blijf het echt ronduit raar vinden dat iedereen zo graag begint met het longeren van een jong paard.

Als iets slecht is voor de botten en pezen dan is het wel longeren op jonge leeftijd.

Waarom? En dan heb ik het niet zozeer over strak bijgezet longeren, maar puur op eigen benen rondjes laten lopen, en leren te reageren op stemhulpen.

Als wij een paard gaan africhten, zorgen we ervoor dat hij aan de longe op commando stap, draf, en galop en weer terug kan. Dit voorkomt toch veel 'touwtrekken' tijdens de 1e paar keer onder het zadel naar mijn mening.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:02

Sannum schreef:

Waarom? En dan heb ik het niet zozeer over strak bijgezet longeren, maar puur op eigen benen rondjes laten lopen, en leren te reageren op stemhulpen.

Als wij een paard gaan africhten, zorgen we ervoor dat hij aan de longe op commando stap, draf, en galop en weer terug kan. Dit voorkomt toch veel 'touwtrekken' tijdens de 1e paar keer onder het zadel naar mijn mening.
[/quote]

Er zijn ook nog andere manieren, hoor. Ik gebruik vrijwel geen stemhulpen, doe alles op 'lichaamstaal' (loswerken) en doe veel grondwerk. Mijn 2,5 jarige weet precies wanneer hij moet stoppen, stappen, draven en galopperen en sturen leert hij straks nog beter met het werken aan de dubbele lange lijnen.

Longeren is gewoon erg slecht voor hun benen, het belast jonge paarden enorm. Bovendien doen veel mensen het vaak ook nog eens helemaal verkeerd (ja, sorry, velen zullen over me heen vallen) En dan begin ik al helemaal niet over het 'bijzetten'. Je ziet ongelooflijk veel jonge paarden in de 'krul', vreselijk! Ik geloof er niet in, voorlopig begin ik er niet aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:03

Op eigen benen rondjes laten lopen, is belastender dan op het paard gaan zitten en rechte lijnen laten lopen. Het is belastend voor de pezen van een jong paard.

OVerigens leer ik een jong paard ook de commando's stappen, halt houden en draf aan de longeerlijn, dan heb ik toch nog iets als ik er op ga zitten. Want de hulpen kennen ze dan nog niet en die kan ik dan combineren met de stemhulpen. Galopperen lukt heel vaak nog niet aan de longeerlijn, want daarvoor missen ze de balans en dan moet je ze veel jagen. Jagen geeft stress.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:05

maar hebben jullie al eens naar jonge paarden in de wei gekeken? Denk je niet dat al die rare kunsten belastender zijn dan een paar rondjes aan de longe?

Edit; Bijvoorbeeld een paard in de opfok wat vrij laag in de rangorde staat, wat continu wordt opgejaagd, geen rust heeft, etc. Dat is in mijn ogen een grotere belasting voor een paard.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:10

Soms heb ik het idee dat vroegtijdig longeren meer in het "ongeduld" van de eigenaar zit dan dat het paard erbij gebaat is Bloos Al worden hengsten voor de hengstenkeuring met 2,5 jaar ook al "beleerd" Bloos

Het verschilt ook per paard, van mij mogen ze altijd nog wel even paard blijven. Na hun derde moeten ze meerendeel van hun leven nog werken voor de mens. Dus dat ene jaartje langer laten lopen, voor mijn 3jarige in dit geval, is voor haar alleen maar beter. Begin dit jaar was ze nog te jeugdig.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:16

Ik ben het met je eens. Ik verdedig ook zeker niet het longeren op 2 1/2 jarige leeftijd, meer het longeren in de 2 a 3 weken voor het daadwerkelijke africhten. Ik vind het jammer dat er veel paarden op jonge leeftijd dusdanig overvraagd worden dat ze of a; het geestelijk allemaal niet meer aankunnen, of b; Het lichamelijk niet meer aankunnen, of een combinatie hiervan.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:33

RUBYWHITE schreef:
Soms heb ik het idee dat vroegtijdig longeren meer in het "ongeduld" van de eigenaar zit dan dat het paard erbij gebaat is Bloos Al worden hengsten voor de hengstenkeuring met 2,5 jaar ook al "beleerd" Bloos

Het verschilt ook per paard, van mij mogen ze altijd nog wel even paard blijven. Na hun derde moeten ze meerendeel van hun leven nog werken voor de mens. Dus dat ene jaartje langer laten lopen, voor mijn 3jarige in dit geval, is voor haar alleen maar beter. Begin dit jaar was ze nog te jeugdig.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Voor mijn merrie geldt een beetje hetzelfde. Ik wil daar even aan toevoegen dat die van mij, met 2 jaar en 8 maanden pas 4 keer aan een touwtje heeft rondgehupst en dus ook zeker niet overvraagd wordt.

Ik ben zeker geen voorstander van "intensief" longeren op te jonge leeftijd, want ook dat is imo niet goed. Niets waar "te" voor staat is goed. Eigenlijk is lekker met rust laten het "allerbeste", maar goed.. dat is in mijn geval lastig omdat ze de opfok niet in kan. Dus zij loopt over het algemeen gewoon lekker los als ik er ben. Grondwerken etc. Dat zal voor anderen misschien weer heel anders liggen...

Maar goed, ik val in herhaling. Dus voor mij is het nu klaar... Ik ga naar stal, mijn jonge paard inrijden, haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:41

Sannum schreef:
maar hebben jullie al eens naar jonge paarden in de wei gekeken? Denk je niet dat al die rare kunsten belastender zijn dan een paar rondjes aan de longe?

Ik denk het niet. Ze doen dat uit zichzelf op hun eigen manier. Het hoort erbij.

Sannum schreef:
Edit; Bijvoorbeeld een paard in de opfok wat vrij laag in de rangorde staat, wat continu wordt opgejaagd, geen rust heeft, etc. Dat is in mijn ogen een grotere belasting voor een paard.

Mentaal een grote belasting ja. Fysiek uiteindleijk ook omdat je zult zien dat het dier onvoldoende voedsel naar binnen krijgt. Je moet dit ook niet willen voor een paard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:43

Computer zit trouwens verschrikkelijk te saboteren. Het rotkreng.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:48

Ben t helemaal eens met IvysToeter.

@ruitje: Ben t daar niet met je mee eens.

Mijn 2 1/2 jarige hensgt in net gecastreerd (nu ruin dus) en die heeft veel beweging nodig zodat de koker niet al te dik wordt en er ontstekingen kunnen ontstaan.
Nu ben ik dus elke dag 2 uur met hem bezig (vooral stap) met longeren. Dit doet hem juist helemaal geen kwaad, eigelijk alleen maar goeds. Hij leert dat ik hem overal aanraak, dat ie reageert op mijn stemhulpen en dat hij manieren krijgt.
Dit longeren is ook een goed begin voor als ik over n half jaar hem beleren wil.
Het longeren bestaat bij mij alleen nog maar uit halstertje om, halstertje af, elastische singel om en af, peesbeschermers om en af en rondjes om me heen stappen met af en toe een drafje om te zorgen dat ie blijft opletten.

Ik ben er trouwens absoluut niet voor om paarden op deze leeftijd al bijgezet te longeren of iets anders wat erg belastend kan zijn, maar dit kan geen kwaad, alleen maar goed, ook omdat dit medisch gewoon goed is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:57

Sannum schreef:

Elk paard moet in een kudde zijn plekje vinden en als dat eenmaal is gevonden, gaat dat prima. Ik heb geen idee wat voor belastends je bedoelt eigenlijk??? Dat ze een keertje rennen of springen? Of met elkaar spelen? Wat is daar belastend aan? Da's de 'natuur'........

Ik zie dat mijn paardje een heerlijke plek in zijn 'natuurgebied' heeft met de andere paarden en pony's en hij doet het super. En dan een paar keer per week haal ik 'm eruit om 'm wat extra's te voeren, te kijken of het goed met hem gaat of wat grondwerk te doen of te wandelen. Terwijl ik mensen hoor roepen dat ik hem zou moeten gaan longeren e.d. (vanmiddag nog een stel pennymeisjes, brrrrrrrrr......)
Ik laat hem liever met rust met af en toe wat licht grondwerk, zodat als het straks wat serieuzer wordt, de overgang niet te groot is (voor zowel hem als mij Haha! Haha! Haha! ).
Alhoewel, hij blijft lekker in de kudde op het land, dus dat zal allemaal wel meevallen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:00

sammie_44 schreef:

Mijn 2 1/2 jarige hensgt in net gecastreerd (nu ruin dus) en die heeft veel beweging nodig zodat de koker niet al te dik wordt en er ontstekingen kunnen ontstaan.
Nu ben ik dus elke dag 2 uur met hem bezig (vooral stap) met longeren. Dit doet hem juist helemaal geen kwaad, eigelijk alleen maar goeds. Hij leert dat ik hem overal aanraak, dat ie reageert op mijn stemhulpen en dat hij manieren krijgt.
Dit longeren is ook een goed begin voor als ik over n half jaar hem beleren wil.
Het longeren bestaat bij mij alleen nog maar uit halstertje om, halstertje af, elastische singel om en af, peesbeschermers om en af en rondjes om me heen stappen met af en toe een drafje om te zorgen dat ie blijft opletten.

Ik zou met een net gecastreerd paard alleen maar gaan wandelen. Longeren is echt hard werken voor zo'n jong dier, hoor. Lijkt me niet zo fijn als hij nog last van zijn wond heeft......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:32

Voorbereiden is niks mis mee (lees, handelbaar aan de hand, beetje grondwerk, keer een dekje erop of een bitje erin ofzo) maar echt erop zitten enzo ben ik het persoonlijk absoluut niet mee eens. Als je het doet omdat je paard op latere leeftijd lastiger is moet je je eigen vaardigheden eens kritisch bekijken en daarbij snap ik niet dat mensen niet gewoon een beetje geduld op kunnen brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:36

ik heb gelezen dat er mensen zijn die hun paard op die leeftijd zadelmak maken, en dan 1 jaar wegzetten en dan inrijden?? Maar goed, dat vind ik idd ook niet echt kunnen Clown TENZIJ het paard er echt aan toe is maar die kans lijkt me niet echt groot!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:56

Verschil tussen een rondje wandelen over gras en rechtuit wandelen over gras? Als je bedoelt in een bak, is dat zeker zwaarder, dit gebeurt gewoon op verende grond die niet belastend is. Hij gebruit even wat emer spieren mis. omdat ie cirkels loopt en wat buiging aanneemt, maar of het nou veel pijnlijker is voor die wond denk ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:11

Fellor schreef:
Voorbereiden is niks mis mee (lees, handelbaar aan de hand, beetje grondwerk, keer een dekje erop of een bitje erin ofzo) maar echt erop zitten enzo ben ik het persoonlijk absoluut niet mee eens. Als je het doet omdat je paard op latere leeftijd lastiger is moet je je eigen vaardigheden eens kritisch bekijken en daarbij snap ik niet dat mensen niet gewoon een beetje geduld op kunnen brengen.

Hier ben ik het wel mee eens. Als ik een jong paard hadd, zou ik ook idd zelf dat voorbereidende werk doen, maar het echte zadelmak, stuurmak, de basishulpen aanleren, zou ik op 4,5 jarige leeftijd willen laten doen door een professional.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:33

Ik longeer de jonge paarden zo min mogelijk. De eenzijdige belasting van het gewricht aan de binnenzijde van de longeercirkel is veel te belatend. Liever recht toe recht aan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:32

Grappig: Longeren versus opstappen en rijden, wat is meer belastend?

De meeste profs die ìk ken, rijden eerst een tijd aan de longe...
Of stappen jullie allemaal zo op op een zandpad van een kilometer en maar netjes rechtuit lopen op eigen benen, gas geven en ...?

Nee, laat mij het maar lekker op mijn eigen manier doen met wat wandelen aan de hand, opvoeden in en rond de stal etc. ( en bij die 'etc' hoord niet verwennen en het aantrekken van setjes in alle kleuren van de regeboog! Haha! ) Longeren en rijden, daar hebben we later nog alle tijd voor als mijn kleuterknol 3-4 jaar oud is.

Maar goed; ieder zijn ding... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:49

Ik geloof dat beide even belastend is, al vermoed ik dat je eerder kunt beginnen met longeren, dan met opstappen en rijden, met longeren belast je de rug niet. Gezien het feit dat de groeiplaten in de benen eerder "uitgehard" zijn dan die in de rug, die pas met 6 jaar (!) klaar zijn geef ik toch de voorkeur aan eerder longeren.
Maar dan nog iets: waarom persee longeren? Waarom niet werken aan de lange lijnen? Met lange lijnen kunnen we die rugspieren trainen (je kunt een paard ook aan de lange lijnen bijzetten) en toch rechte lijnen en niet teveel buiging, en je belast de rug ook niet door er op te gaan zitten... Misschien een idee?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:54

sammie_44 schreef:
Ben t helemaal eens met IvysToeter.

@ruitje: Ben t daar niet met je mee eens.

Ik ben er trouwens absoluut niet voor om paarden op deze leeftijd al bijgezet te longeren of iets anders wat erg belastend kan zijn, maar dit kan geen kwaad, alleen maar goed, ook omdat dit medisch gewoon goed is.

Tja, wij zetten onze jonge paarden dan tussen de lijnen, dan kan je heerlijk rechtuit het erf of de baan over( al snap ik dat dat een mogelijkheid is die niet iedereen heeft Lachen ) . Dan heb je wel de voordelen die jij opnoemt. Maar niet de nadelen van de kleine circel Lachen .

Paard is dan al bitwijs op jonge leeftijd, kent Ho links en rechts en is vanaf het begin gewend om naar mensen te luisteren.

En dan zie ik toch liever rechtuit met een bitje in, dan 'speels' aan het halster op de circel. En jouw laatste zin is gewoon niet correct, het longeren van jonge paarden is niet medisch goed.

Beweging voor een gecastreerd paard is wel goed, maar beweging hoeft geen longeren te zijn Lachen ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:35

ruitje schreef:
Tja, wij zetten onze jonge paarden dan tussen de lijnen, dan kan je heerlijk rechtuit het erf of de baan over( al snap ik dat dat een mogelijkheid is die niet iedereen heeft Lachen ) . Dan heb je wel de voordelen die jij opnoemt. Maar niet de nadelen van de kleine circel Lachen .

Paard is dan al bitwijs op jonge leeftijd, kent Ho links en rechts en is vanaf het begin gewend om naar mensen te luisteren.

En dan zie ik toch liever rechtuit met een bitje in, dan 'speels' aan het halster op de circel. En jouw laatste zin is gewoon niet correct, het longeren van jonge paarden is niet medisch goed.

Dat is eigenlijk ideaal ja, maar daar heeft idd niet iedereen mogelijkheid toe. Haha!