sammie_44 schreef:Ben t helemaal eens met IvysToeter.
@ruitje: Ben t daar niet met je mee eens.
Mijn 2 1/2 jarige hensgt in net gecastreerd (nu ruin dus) en die heeft veel beweging nodig zodat de koker niet al te dik wordt en er ontstekingen kunnen ontstaan.
Nu ben ik dus elke dag 2 uur met hem bezig (vooral stap) met longeren. Dit doet hem juist helemaal geen kwaad, eigelijk alleen maar goeds. Hij leert dat ik hem overal aanraak, dat ie reageert op mijn stemhulpen en dat hij manieren krijgt.
Dit longeren is ook een goed begin voor als ik over n half jaar hem beleren wil.
Het longeren bestaat bij mij alleen nog maar uit halstertje om, halstertje af, elastische singel om en af, peesbeschermers om en af en rondjes om me heen stappen met af en toe een drafje om te zorgen dat ie blijft opletten.
Ik ben er trouwens absoluut niet voor om paarden op deze leeftijd al bijgezet te longeren of iets anders wat erg belastend kan zijn, maar dit kan geen kwaad, alleen maar goed, ook omdat dit medisch gewoon goed is.
Tja, wij zetten onze jonge paarden dan tussen de lijnen, dan kan je heerlijk rechtuit het erf of de baan over( al snap ik dat dat een mogelijkheid is die niet iedereen heeft
) . Dan heb je wel de voordelen die jij opnoemt. Maar niet de nadelen van de kleine circel
.
Paard is dan al bitwijs op jonge leeftijd, kent Ho links en rechts en is vanaf het begin gewend om naar mensen te luisteren.
En dan zie ik toch liever rechtuit met een bitje in, dan 'speels' aan het halster op de circel. En jouw laatste zin is gewoon niet correct, het longeren van jonge paarden is niet medisch goed.
Beweging voor een gecastreerd paard is wel goed, maar beweging hoeft geen longeren te zijn
?