Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:40

horseylove schreef:
als ik sommige ruiters zie dan denk ik ook zo daar mag ook wel wat vanaf.
ga geen namen noemen maar kijk vaak op provielen dan denk ik ook jezus.

Over profielen gesproken, spel je trouwens met een "f" Clown , in jouw profiel bouw je computers in in grafkisten!! Whaha sorry, maar dat soort mensen neem ik abslouut niet serieus en ik hoop anderen met mij.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:41

horseylove schreef:

Doet effe lekker normaal! Boos!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:41

Jeskoo schreef:
horseylove schreef:

Over profielen gesproken, spel je trouwens met een "f" Clown , in jouw profiel bouw je computers in in grafkisten!! Whaha sorry, maar dat soort mensen neem ik abslouut niet serieus en ik hoop anderen met mij.

haha, dacht ik ook al!

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:43

Die slanke dennen kwetsen mensen die dik zijn omsdat ze denken dat ze mooi zijn en alles kunnen.
Nou dat is zeker niet waar.
Als je zwaarder ben als die dennen wil zeker niet zeggen dat ze niet kunnen rijden.
Ik ken er genoeg die dus zeker wel goed kunnen rijden en ook in de z dressuur of nog verder.
Maar ken er helaas ook die een den zijn en helemaal niet kunnen rijden maar dat wel denken.
Die de paarden veel meer in de rug en mond storen omdat ze denken met plukken hun paard perfect kunnen laten lopen.
Nou dat is dus beslist niet zo.
We hebben allemaal een recht om te rijden dus laat dat dan ook zo.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:45

Afijn, ik ben inderdaad niet dik en ik ben niet dun. Ik ben zeker niet ontevreden!
Ik heb een bolle buik en die krijgen we er niet af, maar helaas is dat niet anders.
Maar het ergste vind ik dat er hier mensen gekwetst worden!!

Er zijn mensen die kunnen lijnen wat ze willen, maar helaas bestaan er ziektes, waardoor je dikker wordt en waar je dus NIX aan kan doen.

Het belangrijkste is, zoals altijd: Je moet meegaan met de bewegingen van een paard, doe je dit niet, dan beschadig je een paard veel meer dan wanneer je een kilootje te zwaar ben!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:47

Tja wegens een ongeluk zit ik al 7,5 maand op de bank met pootje omhoog, kan niet zeggen dat dat goed voor de lijn is, voor iemand met een natuurlijke aanleg voor t voller worden(lees kijken naar een chocolaatje groei ik bij wijze van al 1 kg zwaarder van). Maar dat weerhoud me er toch echt niet van om zodra t mogelijk is ,weer heerlijk op me paardje te kruipen en ritten van uurtje of 5 a 6 te maken.

Ik hoop dat iedereen naar beste weten met zn paard omgaat , of diegene nu dik dun lang kort paars wit zwart is. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en t zou leuk zijn als we eens in zouden zien dat we DEZELFDE HOBBY hebben, ipv tegen elkaar te strijden over wat beter zou zijn, zouden we t gezellig met elkaar moeten hebben en gezellig met elkaar op stap moeten gaan ipv elkaar met afgunst bekijken.

Mensen die dunner zijn rijden niet beter dan dikkere mensen en dikkere mensen zitten hun paard helemaal niet persee meer in de weg dan dunnere mensen. T zou fijn zijn als we gewoon elkaar voller of minder vol eens in waarde zouden laten.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:49

Jeskoo schreef:
horseylove schreef:

Die gemodde grafkist is een geintje van Internet.. Alsof dat niet beledigend is *doet zelf aan pc's bouwen en gaming*
Maargoed, laten we on topic blijven.

Waar ik me bij aansluit is dat als je weet dat je te zwaar bent, of als "dun" persoon moeite hebt met opstijgen, gewoon een krukje of stoel moet pakken. Ontslast je gewoon ontzettend je paard mee Lachen Btw; pilates is een goeie om lekker soepel te blijven!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:59

Amen to that!

Het gaat er toch om dat iedereen plezier heeft met wat hij/zij doet? en uiteraard dat het belang van je paard voorop staat. En een paard kan dat gewicht makkelijk dragen en iedereen zoekt voor zichzelf waarschijnlijk wel een paard uit wat bij zij'/haar wensen/postuur past. Ik ben ook niet de lichtste en ja het is natuurlijk makkelijker als je wat lichter bent (met rijden) maar het is niet altijd voor iedereen mogelijk om maatje 36 te hebben (goddank!). Wat ik bijvoorbeeld veel erger vind is dat iemand van 60 kilo zonder opstapje op het paard klautert (terwijl het alles behalve soepel gaat), waardoor je z'n rug vernachelt, omdat ze vinden dat ze zonder opstapje moeten kunnen opstappen. Ik ben zwaar, dus ik stap altijd met krukje op, ik kan het ook prima zonder, maar dat weiger ik, en toen ik 20 kilo lichter was, stapte ik ook m.b.v krukje op.

Gemiddeld paard weegt toch wel zeker zo'n 600 kilo (zo niet meer), dat houdt in dat ze het gros van de knolhobbelaars kunnen dragen. (punt)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:07

Mijn knolletje weegt slechts 450 kg (aangetoond door de Paardenweegschaal) en moet mijn persoontje van bijna 70 kg (aangetoond door mijn eigen weegschaal) met zich meezeulen. En dan ook nog op ritten van tientallen kilometers lang, gemiddeld met zo'n 14 km/u. Ach gut

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:08

arm dier Ach gut hoe durf je

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:12

whaha, karin, jij dierenbeul! ;p

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:43

Hier ook iemand die 100 kilo schoon aan de haak weegt Bloos
Ik rij zelf op een kwpn-er van rond de 1.70.
Dus als mensen me te zwaar vinden kom eens bij mij op stal
kijken en oordeel zelf.... maar ja de beste stuurlui staan altijd aan wal Slapen

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:40

He, daar hebben we horseylove weer! Hoe lang zal het duren voor haar post verwijderd is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:13

Ik zie niet eens zoveel te dikke mensen op een paard, de meesten weten heus wel wanneer ze te zwaar zijn, en wanneer het niet meer verstanding is. Ik maak me meer zorgen over die meiden die met hun 1.70 op shetlanders gaan zitten.
En tuurlijk is het waar dat iedereen er plezier in moet hebben, maar niet als het ten koste gaat van het paard. Het is misschien een kwestie van aanvoelen, maar niet iedereen voelt het aan, daarom zijn die richtlijnen imo heel goed.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:48

Inderdaat dunnere mensen hoeven niet beter te rijden dan dikker mensen.
soms is het juist wel fijn als je wat steviger bent anders voelen sommige paarden je niet eens zitten.
een meidje uit mijn oude les was egt zo ligt maar kon redelijk goed rijden, maar die andere was ook egt heel ligt en zat op een groot paard en voelde haar nauwelijks zitten.
Ben zelf nie dun net te dik maar kan toch soms wel jaloers zijn op al die mooie platte buikjes en dunne beentjes

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:48

Ik heb een keer iemand op mijn grote E pony gehad Nou mijn paardje gaf het zelf al aan dat hij dat toch echt te zwaar vond.Hij kreunde er over toen hij stappen moest En later had hij echt last van z'n rug en is de fysio nog gekomen.Ik laat dus geen dikke mensen meer op mijn paardje vond het zo zielig voor hem.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:12

al die reacties van dat er geen commentaar op mensen met overgewicht mag worden gegeven terwijl er nu wel commentaar ontstaat op mensen zonder overgewicht..ik citeer: "Mensen die dunner zijn rijden niet beter dan dikkere mensen en dikkere mensen zitten hun paard helemaal niet persee meer in de weg dan dunnere mensen." en "Maarja....de beste stuurlui staan aan wal..."

Even voor alle duidelijkheid: JA dikkere mensen kunnen WEL hun paard in de weg zitten, NET zoals dunnere mensen.
Het lijkt nu net alsof het niet gezegt mag worden dat dikkere mensen hun paard in de weg zitten, want dat wordt dan weer als scheldend etc. gezien. Maar mensen, kom op, slechte ruiters heb je in elke gewichtsklasse!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:13

natuurlijk is het zo dat je met je gewicht je paard in de weg kan zitten,maar het is zeker weten dat je slechte ruiters in elke (gewichts)klasse hebt!helemaal mee eens

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:18

als een paard je niet kan dragen, merk je dat toch en als echte paardenliefhebber zou je er dan ook niet op moeten stappen vind ik

@ MlieZ88: ik heb je profiel bekeken en als ik het zo zie, denk ik inderdaad wel dat je paardje je gewoon kan dragen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:06

hessel schreef:
als een paard je niet kan dragen, merk je dat toch en als echte paardenliefhebber zou je er dan ook niet op moeten stappen vind ik

@ MlieZ88: ik heb je profiel bekeken en als ik het zo zie, denk ik inderdaad wel dat je paardje je gewoon kan dragen Knipoog

Maar niet iedereen is een paardenliefhebber.
(trek,pluk,schop)

Je hebt zeker 2 soorten ruiters.
paardenliefhebbers en paardrijliefhebbers.

Niet dat elke paardrijliefhebber trekt en plukt enzo. Sommige paardrijliefhebbers vinden het belangrijk om hogerop te komen en zoeken daar een paard voor. Wanneer ze met dat paard niet verder komen wordt deze verkocht en kiezen ze een ander paard.
Wel eerlijk voor het verkochte paard ipv teveel vragen. Dus paardrijliefhebbers zijn ook verschillend.
Paardrijliefhebbers kúnnen nog wel eens teveel vragen van een paard vind ik.

Wanneer je gaat voelen dat een paard last van je gewicht heb, ben je volgens mij al te laat trouwens. Met realistisch kijken en denken, kun je al eerder weten dat je moet stoppen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:51

Jammer, gisteren was de discussie hier nog zo leuk...

ik hoop dat de ruiters die hier zo ongelooflijk bot en ongevoelig reageren, voor hun paard wat meer gevoel kunnen opbrengen. Anders moet je medelijden hebben met hun paard in plaats van met de paarden met wat meer gewicht op de rug...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:03

Ik denk dat ik misschien wel een leuk voorbeeld ben voor onze stevigere ruiters! Ik ben lang dus het lijkt al snel alsof je niet zo heel zwaar bent, maar je wil mij niet op de weegschaal hebben hoor, ben altijd zwaarder dan dat iemand denkt of schat! Maar goed, ik heb een fantastisch paard op 5 jarige leeftijd gekocht, stevig ding maar...die raakte na een klein jaar geblesseerd, een rugaandoening, KS voor de kenners, en uiteraard was mijn eerste vraag aan de DA: Hoe zit dat, ben ik een belemmering voor mijn paard en betekent dit dat ik of gruwelijk aan de lijn moet óf iemand anders voor hem moet gaan zoeken? Ik kreeg daarop als antwoord: Als jouw paard jou niet kan dragen, is hij zowiezo niet geschikt als rijpaard. Het verschil zit m niet in 20/30 kilo lichaamsgewicht maar in hoe hij (paard) leert ermee om te gaan. Daarnaast is het van heel groot belang dat je als ruiter je paard niet in de weg zit, maar een paard vindt een lichter iemand die in de weg zit net zo erg als een zwaarder iemand die in de weg zit....... Kortom, niet zaniken gewoon revalideren en rijden dus! Dat heb ik gedaan en we zijn anderhalf jaar bezig geweest met behandelen en revalideren!
Dit jaar januari voorzichtig weer met serieuzer dressuur rijden begonnen, in april op aanraden van instructeur overgestapt naar L2 en gisteravond heb ik mijn laatste punt gehaald in het L2 en mag dus M1 starten!!!! Ik had zelf nooit gedacht dat ie uberhaupt ooit nog dressuur zou lopen en had me al toegelegd op het buitenritten maken.......maar goed blijkbaar zijn wij samen toch een betere combinatie dan dat een deel van de mensen in dit topic denkt!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:10

Mensen persoonlijk aanvallen is niet netjes. Dat geldt voor beide kanten van het verhaal! (dat wou ik eerst even zeggen)

Paarden van de wat zwaardere mensen zullen ook wel gespierder zijn dat paardjes van de wat lichtere mensen. En daardoor kunnen zij ook makkelijker iets volhouden.

Vraag de gemiddelde bilbliothecaris om een een dag bij een verhuis ervice of in de staalbouw te werken. Dan is hij kapot aan het eind. Maar doet deze zelfde bibliothecaris dit zware wel al een langere tijd dan is het een piece of cake.

Eigenlijk he? Zijn de paarden van de zwaardere mensen gewoon beter afgetraind Clown Nagelbijten / Gniffelen (dit laatste was gewoon even flauw en natuurlijk heeft de afgetraindheid van je paard te maken met hoe je hem traint. Voordat mensen zich beledigd gaan voelen)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:19

@Daffodil; Gefeliciteerd!

Ik vind het standpunt van je DA een interessante toevoeging aan de discussie.

Overigens vind ik het heel dapper dat je zelf bij de DA je gewicht ter discussie durfde te stellen. Een ander antwoord van de DA kan inhouden, dat je hele moeilijke keuzes moet maken!

Iemand die op die manier zijn eigen gewicht, of rijkunst of andere beperkingen ter discussie durft te stellen en dus kritisch naar zichzelf durft te zijn, heeft niet alleen veel lef, maar heeft heel veel hart voor zijn paard. En ik denk dat een paard daar veel meer aan heeft, dan een ambitieuze (lichte?) ruiter die koste wat het kost hogerop wil komen in de sport. Ik noem maar het oneigenlijk gebruik van slofteugels e.d.; dat is toch veel belastender voor een paard?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:38

millennium schreef:
Even voor alle duidelijkheid: JA dikkere mensen kunnen WEL hun paard in de weg zitten, NET zoals dunnere mensen.
Het lijkt nu net alsof het niet gezegt mag worden dat dikkere mensen hun paard in de weg zitten, want dat wordt dan weer als scheldend etc. gezien. Maar mensen, kom op, slechte ruiters heb je in elke gewichtsklasse!

Ben ik het vokomen mee eens.

Steeds wordt er maar weer in het algemeen geroepen dat het paard beter af is met een dik iemand die meegaat met de beweging van het paard dan een dun iemand die bonkend en trekkend op een paard zit.
Beide is gewoon niet goed.

Bonken en trekken niet en een te zwaar iemand op een paard ook niet. Dat bonken en trekken daar ontkom je als beginner bijna niet aan maar dat kan opgelost worden door goed les te nemen. Overgewicht kan in veel gevallen opgelost worden door gezond te gaan eten en meer te bewegen.

Bovendien zijn er genoeg dunne mensen die heel goed kunnen rijden en dikke mensen die dus absoluut niet kunnen rijden en omgekeerd.

Zelf heb ik ook overgewicht. Afvallen wil nog niet zo best lukken. Op gewicht blijven gelukkig wel want als ik veel zwaarder zou worden dan ik nu ben zou ik het toch wel sneu voor het paard vinden om mij te moeten dragen.

Ook wordt er altijd maar weer verwezen naar het feit dat er veel mensen met overgewicht zijn die er niets aan kunnen doen. Daar ben ik het niet mee eens. Een percentage van de mensen met overgewicht kan er inderdaad helemaal niets aan doen dat ze dik zijn vanwege een ziekte of medicijnen maar bij het grootste gedeelte van de mensen met overgewicht is er helemaal geen sprake van ziekte of medicijnen maar van het feit dat elk pondje door het mondje gaat.

Afvallen is heel erg moeilijk en daarna op gewicht blijven ook. Heb je overgewicht in een zodanige mate dat je paard er geen last van heeft dan moet je helemaal zelf beslissen of je wel of niet af wil vallen. Iemand die moeite heeft met je lijf kijkt maar de andere kant op maar heb je overgewicht in een zodanige mate dat je paard er last van heeft dan zul je toch echt de keus moeten maken tussen gaan afvallen of niet meer paardrijden.

Erg sneu voor de mensen die niet kunnen afvallen vanwege ziekte er zijn misschien al zo veel dingen die je door je ziekte niet kunt maar ja daar gaat paardrijden er dan 1 van zijn. Je mag een paard niet laten lijden omdat jij ziek bent.