millennium schreef:Even voor alle duidelijkheid: JA dikkere mensen kunnen WEL hun paard in de weg zitten, NET zoals dunnere mensen.
Het lijkt nu net alsof het niet gezegt mag worden dat dikkere mensen hun paard in de weg zitten, want dat wordt dan weer als scheldend etc. gezien. Maar mensen, kom op, slechte ruiters heb je in elke gewichtsklasse!
Ben ik het vokomen mee eens.
Steeds wordt er maar weer in het algemeen geroepen dat het paard beter af is met een dik iemand die meegaat met de beweging van het paard dan een dun iemand die bonkend en trekkend op een paard zit.
Beide is gewoon niet goed.
Bonken en trekken niet en een te zwaar iemand op een paard ook niet. Dat bonken en trekken daar ontkom je als beginner bijna niet aan maar dat kan opgelost worden door goed les te nemen. Overgewicht kan in veel gevallen opgelost worden door gezond te gaan eten en meer te bewegen.
Bovendien zijn er genoeg dunne mensen die heel goed kunnen rijden en dikke mensen die dus absoluut niet kunnen rijden en omgekeerd.
Zelf heb ik ook overgewicht. Afvallen wil nog niet zo best lukken. Op gewicht blijven gelukkig wel want als ik veel zwaarder zou worden dan ik nu ben zou ik het toch wel sneu voor het paard vinden om mij te moeten dragen.
Ook wordt er altijd maar weer verwezen naar het feit dat er veel mensen met overgewicht zijn die er niets aan kunnen doen. Daar ben ik het niet mee eens. Een percentage van de mensen met overgewicht kan er inderdaad helemaal niets aan doen dat ze dik zijn vanwege een ziekte of medicijnen maar bij het grootste gedeelte van de mensen met overgewicht is er helemaal geen sprake van ziekte of medicijnen maar van het feit dat elk pondje door het mondje gaat.
Afvallen is heel erg moeilijk en daarna op gewicht blijven ook. Heb je overgewicht in een zodanige mate dat je paard er geen last van heeft dan moet je helemaal zelf beslissen of je wel of niet af wil vallen. Iemand die moeite heeft met je lijf kijkt maar de andere kant op maar heb je overgewicht in een zodanige mate dat je paard er last van heeft dan zul je toch echt de keus moeten maken tussen gaan afvallen of niet meer paardrijden.
Erg sneu voor de mensen die niet kunnen afvallen vanwege ziekte er zijn misschien al zo veel dingen die je door je ziekte niet kunt maar ja daar gaat paardrijden er dan 1 van zijn. Je mag een paard niet laten lijden omdat jij ziek bent.