Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:39

En toch ken ik genoeg mensen die wel op hoger niveau geraakt zijn door deze methode. Spijtig dat niet iedereen op bokt zit.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:42

ik heb een dvd van hem en hoe dat llemaal gaat vind ik echt goed, iedereen eigen mening, maar sommige zijn gewoon 'blind' want als je kijkt zie je dat het bij ieder paard helpt binnenkort geeft ie bij ons ook een hele dag lessen van 3 kwartier, ik ga misschien ook en mijn moeder gaat zeker weten..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:42

Maar van de gewone manier, zit ook niet iedereen op bokt

Maar ik ga er zo langzaam aan eens mee stoppen
Antwoorden met goede onderbouwing op de vragen van bijv Tyrza komen er niet.
Zolang die niet duidelijk gegeven kunnen worden, word ik geen voorstander
Komen die er wel, trek me maar eens aan de mouw

Ook als er foto's komen van normale handen, geen opzij getrokken halzen, maar paarden die om het been buigen in het lijf

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:06

missblue schreef:
En toch ken ik genoeg mensen die wel op hoger niveau geraakt zijn door deze methode. Spijtig dat niet iedereen op bokt zit.

Banzai zit blijkbaar wel op bokt en vertelde dat ze een paard naar de Z2 had gereden en ook nu weer een jong paard had wat ze ook weer naar de Z ging rijden op de methode van AdB.

Toen ik echter dit vroeg: "Je schrijft telkens "de methode van Antoine", bedoel je daarmee dat je begeleidt wordt door Antoine of door iemand anders die volgens zijn methode werkt? Heb je foto's van je Z2 paard in actie?"
kreeg ik geen antwoord meer.
Jammer!

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:56

Anjatjeuh schreef:
Wat ik me dan afvraag: schud jouw paard ook in de zomer?

Ja, alleen in de zomermaanden. Heeft een pollenallergie, maar dat was dus niet de enige oorzaak.

Citaat:
Maar onderbouwing als je dergelijk topic opent wel
Maar als er specifieke vragen komen, blijft een onderbouwd antwoord weg.
En als je dan zo zeker weet dat wat je doet beter is dan voorheen, dan weet je toch theoretisch wel wat je aan het doen bent?
Dat de uitvoer nog niet lukt, lijkt me logisch als er nog niet lang mee bezig bent.
Maar theoretisch moet je wel weten waar je naartoe wilt.
En de instructeur hoort je ook uit te leggen waar hij met je naartoe wil.

Het is inderdaad handig als degene die het topic opent er ook aardig wat verstand van heeft. Maar dat is in principe alleen nodig als dit een topic was waarbij andere mensen vragen konden stellen over die bepaalde methode. Nu lijkt het me niet zo heel erg noodzakelijk, al was het handig geweest.

Ik vind het in elk geval erg jammer dat ik de antwoorden niet kan geven die jullie willen hebben. Mijn instructrice heeft me wel het één en ander uitgelegd, maar aangezien we pas 1 les gehad hebben kan je begrijpen dat we nog niet echt veel met elkaar besproken hebben wat betreft de theorie. Bij alles wat er gedaan wordt, wordt wel uitgelegd waarom. En uitleggen waar we naartoe willen met het paard wat ik rij is voornamelijk een ontspannen rug, waardoor het schudden zal afnemen. En verder dan dat WIL ik nog niet eens kijken, laat staan over nadenken.

Huertecilla

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:15

Verd^%$#^@%!!! zie ik toch dat deze meneer vorig jaar een clinic vlakbij ons gegeven heeft!!!

Zoiets is hoe dan ook leerzaam.
De essentie van een diamant zijn tenslotte diens facetten en bovendien heb je nóóít genoeg verschillende stukken gereedschap in je kist.

Ik kan van zijn verhaal en de recenties op de site geen koek bakken en ook niets concreets met de reacties op dit topic.
Dat staat naast dat hij hier bij een paardrijdende dierenarts is geweest die er positief over is. Dat is ook een mens doch wel een intelligenter dan de modale ruiter en over het resultaat zal ze geen onzin hebben verkocht.

Kortom: interessant genoeg om méér over te willen weten. Ik bén dus al op zoek naar die dierenarts hier

HC

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:18

Vergeet niet dat op die dvd alleen paarden staan die 'goed' zijn.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:20

_Anke_ schreef:
Vergeet niet dat op die dvd alleen paarden staan die 'goed' zijn.

maar ze waren eerst 'slecht', er staat ook een heel duidelijk voorbeeld op van een 'zuiver' lopend paard zonder zadel die dan een zadel opkreep en kreupel liep, door spanning in de rug

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:24

Ik weet het niet, wel vreemd dat mijn paard er dan niet op staat

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:25

Er staan 17 paarden op als ik mij goed herriner

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 21:27

_Anke_ schreef:
Ik weet het niet, wel vreemd dat mijn paard er dan niet op staat

Wat bedoel je hiermee?
Er zijn heel veel HKO paarden hiermee behandeld.. Meer dan 17 hoor.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:31

Wat ik ermee bedoel is dat paarden die niet goed gekregen zijn er niet op staan en dat het dus niet heilig is!

StalMireille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:51

horseyfries schreef:
missblue schreef:

Banzai zit blijkbaar wel op bokt en vertelde dat ze een paard naar de Z2 had gereden en ook nu weer een jong paard had wat ze ook weer naar de Z ging rijden op de methode van AdB.

Toen ik echter dit vroeg: "Je schrijft telkens "de methode van Antoine", bedoel je daarmee dat je begeleidt wordt door Antoine of door iemand anders die volgens zijn methode werkt? Heb je foto's van je Z2 paard in actie?"
kreeg ik geen antwoord meer.
Jammer!

Ik zit maar af en toe op bokt, te druk met werken en de paardjes.
Maar als antwoord, ja, ik ben leerlinge van Antoine en wordt dus inderdaad door hem begeleid.
Ik heb zelf geen digitale foto's van het Z2 paard in actie, maar er zijn wel eens foto's gemaakt op wedstrijden, ik zal eens kijken of ik iets kan vinden van ons in actie.

japke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:56

yulan schreef:
Ik zal daar verder niet op in gaan, ik heb er zo m'n bedenkingen over

@ japke :is dat ook met parelli of zo?

nee

japke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:00

even wat aanvullends op de dvd die is gemaakt in samenwerking met universiteit wageningen

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 22:05

japke schreef:
even wat aanvullends op de dvd die is gemaakt in samenwerking met universiteit wageningen

Hoe bedoel je?

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:07

_Anke_ schreef:
Wat ik ermee bedoel is dat paarden die niet goed gekregen zijn er niet op staan en dat het dus niet heilig is!

Er wordt ook niet gezegd dat deze methode heilig is, alleen dat hij voor veel mensen plus hun paard werkt. Voor sommige dus ook niet, wat jammer is.

Mag ik vragen wat jouw paard mankeerde? Wat waren je ervaringen bij AdB?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 22:10

@ Anke:
Zoals menollyke zegt, het systeem werkt voor volgens mij 90 % van de paarden. (is maar een cijfer,gokje).
Sommige paarden vallen uit de mand.
Ik snap dat je er nu negatief tegenover staat, maar Antoine is geen magiër, maar een mens
Ook heb ik eens opgevangen dat HKO die zoveel pijn hebben dat ze ervan vermageren enzow, vaak niet meer te redden zijn, omdat de pijn te erg is. Maarja, overal zijn uitzonderingen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:11

Citaat:
Maar dat in de tijd dat bokt bestaat er mensen over heel nederland, hier op bokt enthousiaste berichte plaatste over AdB
Maar geen 1 van hen is verder gekomen dan recreatief rijden.

Dat ligt ook aan meneer de Bodt zelf.

Hij kwam 2 jaar lang om de maand lesgeven in de starnmeer. Ik zag daar wel mensen die vaker kwamen.
Eentje reed op M nivo, zit/zat ook op bokt ben alleen even haar naam vergeten.

Maar toen ik me weer wou opgeven voor les(ben een jaar mijn paarden 'kwijt' geweest) hoorde ik dat hij zomaar een mail had gestuurd dat ie niet meer kwam .

Hij komt een tijdje hier en dan weer daar. dan kun je gewoon niks opbouwen.
Veel mensen zijn met hun eigen instructeur verder gegaan of door gebrek aan goede begeleiding weer in hun oude gewoonte vervallen.(wat bij mij dus ook gebeurt)

Ook denk ik dat veel mensen gewoon niet meer durven hier omdat er in het verleden nog al erg veel kritiek was op deze mensen en op meneer de Bodt zelf.
Ik hield mijn hart al weer vast toen ik het topic van Yulan zag.

Toen ik nog leste was er ook een bokker bij die op M nivo reed met zijn methode. Ben alleen haar naam kwijt en weet uberhaubt niet of ze hier nog komt.

Van mij zul je denk ik nooit horen dat ik Z rijd. Vind het bos veel leuker.
Mijn doel is dan ook een lekker lopent paard te hebben waar ik uren op kan rijden.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 11-06-06 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:12

Citaat:
Zoals menollyke zegt, het systeem werkt voor volgens mij 90 % van de paarden. (is maar een cijfer,gokje).
Sommige paarden vallen uit de mand.

Anky heeft ook een systeem en ook bij haar zullen paarden uit de mand vallen.

Die paarden hebben misschien weer baat bij methode ala Belg en visa versa

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:15

Mijn paard had Kissing spine (en nog meer aandoeningen) en is op aanraden van de verzekering naar AdB gegaan.

Daar heeft hij een maand in training gestaan en zonder resultaat.

Mijn paard kwam hartstikke druk terug, was een heel ander paard maar niet positief en verhalen van AdB bleken niet te kloppen.

Mijn ervaring is helaas negatief, door hetgeen ik daar heb meegemaakt...

Maar goed, als je er baat bij hebt dan moet je het zeker doen!

Uiteindelijk is hij afgekeurd...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 22:18

Er zijn vélen die wel baat hebben met het systeem
Maar het moet allesbehalve prettig zijn voor je...
Zo te zien was je paard één van de uitzonderingen.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:20

Alleen mis ik bij die velen die het goed doen in de sport, maar goed dat is mijn visie in de sport.

Ik denk dat er wel meer uitzonderingen zijn, maar deze zullen zeker niet verteld worden ...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 22:26

Gezien de,wat betreft groot aantal, enthousiaste mensen die hun HKO weer min of meer zuiver hebben gekregen, ga ik af op de 90% schatting.
Is je paard nog ingespoten geweest voor de ks en dergelijke ? Soms kan het ook daaraan liggen, maar niet altijd dus

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:41

[quote]Ik krijg vaak het gevoel dat jullie dingen aangeleerd zijn, maar op het moment dat ik of tyrza of iemand anders doorvragen, krijgen we geen correct antwoord meer. Bijvoorbeeld over die hoge hand.. de lijn met je elleboog of volgens jullie dus met je schouder.. het oprichten.. de stelling die vanuit de nek komt ipv de schouder..

Tulandro, ik kon alleen deze vragen van je terug vinden.

De hoge handhouding had ik al uitgelegd. Yulan heeft dit niet correct beschreven. Antoine staat, in principe als ieder ander, voor dat de lijn elleboog - bit een rechte lijn moet zijn. Veel mensen houden de hand te laag. Paarden die nog niet correct vanuit het achterbeen het bit aannemen hebben de neiging om een opwaartse druk te geven tegen deze lage handhouding. Gevolg is, dat ze de rugspieren aanspannen. Vandaar, dat Antoine zoveel nadruk legt op de hoogte van de handen. Zoals je ziet slaat dit vaak door in een te hoge handhouding als mensen aanvangen met zijn methode.

De stelling had ik ook al eerder aangehaald. De manier waarop je stelling vraagt bepaald of het gewicht van de schouder afkomt aan de lange kant van het paard. Als je trekt ontstaat er een tegengesteld effect n.l het paard spant de rug aan de korte kant nog meer aan. Het paard blokkeert dan en kan het gewicht niet verplaatsen. Dus het correct stelling vragen bepaald het effect. Antoine let er goed op, dat mensen niet trekken, maar mag mijns inziens in een vroeger stadium aan mensen uitleggen hoe dan wel deze stelling met verplaatsing van het gewicht tot stand te brengen.

Het oprichten gebeurt als het paard recht is, nageeflijk en op beide kanten een correcte buiging aanneemt. Dit omdat beide achterbenen bij de oprichting dan gelijkmatig belast worden. Richt je een niet rechtgericht paard op, dan komt het meer terug op zijn sterke achterbeen. Dit been wordt hierdoor nog krachtiger gemaakt. Oprichten gebeurt in eerste instantie simpelweg door het paard terug te rijden op je zit en vandaaruit weer naar voren. Naar mijn idee dus niet anders dan bij veel andere methoden.

Overigens heb ik zelf heel duidelijk geprobeerd Antoine zijn theorie los te koppelen van zijn persoon en van de manier waarop sommige aanvangende ruiters dit tot uitvoering brachten. Zou ik deze beide punten in mijn mening betrekken, dan zou ik zeker tot een ander standpunt komen. Ik heb gelukkig in Belgie gezien hoe de methode correct gebruikt moet worden door o.a Antoine zijn berijdster (voor de paarden he) Barbara

Groet Pien