Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

pimpeloentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:56

ik kom hier al bijna 3 jaar hoor Ik post alleen niet zoveel, maar lees wel mee. Enne, zij zei precies hetzelfde, dus denk niet dat je het alleen op mij hoeft af te schuiven

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:56

omdat ik nu weet dat hij onder de ruiter blijft ?????????

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:57

Sorry, dat had ik niet moeten zeggen.
Dat dácht ik alleen.

Ik blijf bij mijn mening.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:57

De discussie draait inderdaad een beetje in een kringetje momenteel.

Overigens blaast de gids het ritje voor woensdag af

Ik heb vandaag gereden terwijl het nog hoger aan het worden was en het strand was echt al bijzonder zwaar. 45 minuten op het strand geweest en paardlief was zeiknat (terwijl ik dus niets bijzonders heb gedaan).

Om nog lekker te rijden moesten we dicht langs het water rijden (of er door heen). Verder dus ook erg dicht op kuilen en strandtentjes.

Ik zou zelf een paard van mij dat nog nooit op het strand is geweest niet meenemen in dergelijke omstandigheden (al is het alleen maar om blessures te voorkomen, paardlief heeft behoorlijk harde poten (klopt af), maar anders zou ik het strand niet op gaan).

Voor een jong paard en eerste keer niet handig denk ik.

We verzetten de afspraak naar een datum met laag water op een geschikt tijdstip .

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:00

7 juni gaan we

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:03

KiWiKo schreef:
shantihdior schreef:
Maar mijn vraag was eigenlijk ,wat advieseer jij iemand met een paard zoals jij??
Geef hem maar 2 streepjes sedalin?? of toch iets anders?

voor de tweee keer shantidoor, ligt aan het paard, de omgeving en de ruiter

Wat ik dus bedoel in een zelfde situatie als jij.
Wat adviseer jij dan???
dat was mijn vraag

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:05

kim kent geloof ik je paard niet, jou als ruiter niet
dus welke situatie je ook voorstelt...
zonder wezenlijke kennis over paard en ruiter is er geen advies te geven

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:11

precies, zolang ik paard, ruiter EN situatie niet ken za;l ik mijn bekkie niet open trellem

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:17

shantihdior schreef:
Maar mijn vraag was eigenlijk ,wat advieseer jij iemand met een paard zoals jij??

Zo te lezen gaat de discussie over paarden die 'te explosief' zijn. Mijn eerste advies zou zijn: véél minder krachtvoer. Probleem 3/4 van de baan, en dan rustig oefenen.
'Ha maar dat kan niet, hij moet trainen en op wedstrijd' hoor ik dan. Tja, dan ben ik al meteen uitgepraat. Misschien kan je met sommige explosief gevoerde en op explosie getrainde sport gefokte warmbloeden helemaal niet meer veilig bosritjes maken. Pech, vooral voor het paard vind ik persoonlijk, maar dan blijf je er beter mee binnen.
Maar Sedalin? Dat is toch te gek om los te lopen..

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:19

Dus jij zou het wel als een advies kunnen geven??

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:21

Nou mijn paard was ook explosief en soms nog wel hoor ,maar zonder sedalin opgelost hoor!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:24

jahoor ik wil een gratentepakhuis hebben staam hij krijgt het voer wat hij nodig heef t voor hwr werk

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:26

shantihdior schreef:

Absoluut niet, tenzij zo'n beest op het vliegtuig moet of zo zie ik er geen nuttige toepassingen voor.
Mijn advies voor degenen die denken dat ze een te explosief paard hebben om veilig buiten te rijden is binnen blijven.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:29

en daar win je wat mee ????

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:38

Bandida schreef:
shantihdior schreef:

Absoluut niet, tenzij zo'n beest op het vliegtuig moet of zo zie ik er geen nuttige toepassingen voor.
Mijn advies voor degenen die denken dat ze een te explosief paard hebben om veilig buiten te rijden is binnen blijven.

en de mensen die zo'n paard hebben ? die mogen dus van jou niet buiten rijden ?

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:38

KiWiKo schreef:

ja, respect.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:43

Luister, als je denkt dat je paard enkel mee op buitenrit kan als je hem sedalin geeft dan zijn in mijn ogen noch jij noch je paard aan die rit toe. Wat win ik daar mee? Gho, ik zou inderdaad eens een argeloze automobilist kunnen zijn.
Verder win/verlies ik met die aanpak zelf helemaal niets, gezien dit probleem zich niet stelt bij voltijdse bosruiters

@nickyu: mensen die 'zo'n paard' hebben zitten met een probleem dat volgens mij een andere oplossing vraagt als een streep sedalin. En zo lang daar niet aan gewerkt wordt heb ik in het belang van de algemene veiligheid op straat inderdaad liever dat ze er mee binnen blijven.

Huertecilla

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:53

Ik wil eigenlijk niet reageren want ik ben de Boze Man, maar dt is echt té gek.

Nota bene jíj Kim kent mijn Arabella. Gekocht voor goed 800 euro omdat het een stresskip van een leidmerrie is.
Het antwoord was 'alles los' en 'deur open': vandaag de romeria van San Isidro meeggereden. Optomingsloos in de totale spaanse chaos op het perfécte paard.

Je weet ook dat ik al lange tijd ook Luna op een bitlessbridle rij, zelfs mén. Ook op de halsring al knap ver ben met haar.
Óók met Capricho: die rij ik soms al buiten zonder optoming.

Nu is dat, die halsring, bepaald geen doel op zich en alleen een hulpmiddel om tot een manier van samenwerken te komen. Precies de manier die jij nodig hebt.
Heb ik ook aan jou geschreven met tekst en uitleg toen je dit paard kocht: 'leren loslaten of op escalatie rekenen'. Escalatie geworden dus.

Voor mij onbegrijpelijk: ik haal zó jouw doelstelling met dit paard die je zwart-op-wit gezet hebt voor me.
Jij hebt echter nu een paard wat zó ongelukkig is dat je het moet verdoven om er mee buiten een omgheining te kunnen rijden. Een páárd; een dier wat pas buiten in zijn element is
Dan ben je fundamenteel verkeerd bezig. Als je alleen een hamer in jouw gereedschapskist hebt wordt elk probleem een hamer Kim. Jouw paard vraagt om een volkomen ander benadering dan jij toepast. Doe dáár wat aan. Aan jouw aanpak, aan jezélf. Jíj bent de zwakke schakel: dat paard van jou is al paard en jíj wil er wat mee.
Denk je dat je een gestressed of een verdoofd paard wat kan leren

Ik ga er hier verder niet op door. Lees mijn site maar

Verbeter je paard: begin bij jezelf.

HC
http://users.telenet.be/huertecilla

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:03

Quote schreef:
Wát een discussie, Kim
Hilarisch.

Ik vind dat je een goede beslissing genomen hebt.
Je veiligheid boven alles.
Een stuiterend paard kan natuurlijk gevaarlijk zijn, jij kent hem het beste en jíj hebt de beslissing genomen (imo de goede) en niet alle bokkers.
Stel dat je zonder ging, was er misschien ik weet niet hoeveel gebeurd.
Ik ben bekend met het middel, bij ons wordt het ook gebruikt tegen de eerste frisheid.
En ja, het helpt.

Bovendien, je hebt 5 % gebruikt, plus genoten van een veilige rit.
Complimenten.
Ik vind het wel een rare opstart van de discussie, maar goed.
Trouwens, ik verbaas me over het hoge percentage bokkers die denken dat ze veel zijn.
(en over de grootte van deze discussie )

Je zegt iets goeds ja, veiligheid boven alles.
Daarom niet de weg op met een paard dat je niet kan houden.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:03

HC je bent het hoop ik toch wel met mij eens dat op jouw hycienda of hier in het drukke westen er een heel groot verschil zit qua 1e keer naar buiten ?
een paard krijgt hier zoveel op zijn dak
mijn anda was als de dood in een bos/duin omdat meneer dan niet verder dan x aantal meter voor zich uit kon kijken met die net een paardbreedte paden en hoge bebossing

terwijl in een ander bos met lange brede paden er absoluut geen probleem was

hier in het stille zuiden van nederland kom ik weinig auto's en tractoren tegen als je het vergelijkt met de bollenstreek en omgeving maar veel als ik het vergelijk met bepaalde lokaties elders in nederland

als ik hier 1 voorbijrazxende (rustig rijden schijnt niet te kunnen ook niet tijdens het passeren van ene paard) auto tegen kom heb ik zeggen en schrijven 50 cm ruimte tussen de auto en de sloot

als je dan een paard hebt waarvan je nog niet zeker weet hoe die op een blerende kikker in de sloot reageerd kan ik me toch wel voorstellen dat je de 1e keer extra zekerheid wilt hebben in een ieders veligheid

losse teugel goed aan het been doorrijden is leuk MITS je de ruimte hebt

veel lokaties hier in nederland geven die ruimte niet

IJskonijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:04

KiWiKo schreef:

In dergelijke situaties valt niks meer te winnen, het paard heeft al verloren.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:05

nickyu schreef:
en de mensen die zo'n paard hebben ? die mogen dus van jou niet buiten rijden ?

Mensen die dénken zo'n paard te hebben moeten zichzelf scholen.

'When things go wrong and horses begin to misbehave most riders search for the reason and the remedy outside themselves.
...
The rider has to want to learn, truly and honestly, without making excuses, without blaming the horse, the saddle, the bit, the footing, the boots, the breeches, the farrier, the vet, or whatever. The desire to learn must be greater than anything else, pride, vanity, ego, everything.'

Bron: http://www.classicaldressage.com/zen/articles/a_5.html

Een érg goed boek hierover dateert al uit 1438; Bem Cavalgar van Koning Duarte. Een absolute topper onder de paardenboeken; is voor mij top-3.

Maar goed, nu ben ik weer aan het reageren en dat was ik niet van plan.
Kim heeft in ieder geval de weg naar een oplossing nu, compleet met verwijzingen. Waar ze kennis en onderricht kan vinden als zelfstudie niet wil lukken weet ze ook.

Succes en héél veel sterkte voor het paard.

HC
http://users.telenet.be/huertecilla

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:09

Wat mij opvalt in de antwoorden van Kim is dat ze het eerst deed ivm de straten die ze over moest, toen vanwege de enge dingen als afvalbakken, toen omdat hij te vrolijk kan worden en toen om zeker te weten dat hij aan de ruiter hangt.

Volgens mij heette de onzekerheid gewoon Kim die niet helemaal zeker van zichzelf was op een buitenrit met dit paard. Gelukkig heb je dat kunnen oplossen door het paard één keer te sederen, alleen vind ik persoonlijk het jammer dat je jouw probleem oplost door medicatie in een paard te stoppen.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:11

nickyu schreef:
HC je bent het hoop ik toch wel met mij eens dat op jouw hycienda of hier in het drukke westen er een heel groot verschil zit qua 1e keer naar buiten ?

Nee, dat is " Ja maar..." en:
'The rider has to want to learn, truly and honestly, without making excuses, without blaming the horse, the saddle, the bit, the footing, the boots, the breeches, the farrier, the vet, or whatever.'

HC

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:27

Kim, vraagje:

Je zegt dat de grote meneer panisch is van een paard met een MENS
op zijn rug
en ergens anders dat hij erg aan het paard èn de ruiter hangt die je
op die eerste buitenrit meegenomen hebt.

Hoe zit het nou?

Verder geef ik geen mening over je actie. Want die ken je al en die is bovendien
hier door een respectabel aantal bokkers op alle aspecten verwoord.

Het enige wat me even van het hart moet: ik wist niet wat ik lás ...