Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melzazu
Berichten: 1863
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:20

Ik heb van mijn laatste 2 paarden bewust de rug op de foto gezet (een gewone foto dus geen RX) vanaf de zijkant gezien omdat die ruggen beter konden vond ik qua bespiering onder andere.

Mijn paardenfysio vond het nog zo grappig dat ik dat deed om op die manier dus de ontwikkeling in de gaten te houden.

En ja ik ben dus op die paarden gaan zitten en gaan rijden. Die ruggen werden er alleen maar beter op als ik de voor- en na foto’s en de paardenfysio geloven mag.
Hoe is dat dan te verklaren als het weefsel zoals huid en spieren door druk van het zadel zouden degenereren.

En sowieso gaan spieren die niet gebruikt worden toch ook atrofiëren. Daar heb je geen druk voor nodig om spieren te laten verslechteren.
Ik heb er dus enorm veel twijfel bij of het rijden op een paard zo slecht is. Wel geloof ik dat je dit met goed passend tuig moet doen met een niet te zware ruiter ten opzichte van het paard en op een manier dat je het paard en zijn spieren op een wel goed traint op draagkracht.

Maar goed… dit is mijn bescheiden mening.

Edit. Toevoeging.

Avalanche

Berichten: 16313
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:31

Ik ben het met je eens :)

fransje23

Berichten: 15459
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:33

Veronica2 schreef:
Wat die ervan vinden hangt heel erg af van de inschatting hoeveel geld ze kunnen verdienen met een bepaalde boodschap en benadering. Heel veel behandelaren praten je een probleem aan dat je helemaal niet hebt, om je vervolgens (simsalabim) de oplossing aan te bieden en die is dan niet gratis.


Ik vind dat altijd van die "zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten" opmerkingen.

Zullen dat soort therapeuten er zijn? Vast wel!
Is dat bijna de standaard insteek van alle therapeuten?
Dat geloof ik niet, en is ook niet mijn ervaring.

Moet je een bewuste keuze maken wie je bij je paard haalt? Zeker!

Avalanche

Berichten: 16313
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:37

Dat geloof ik idd ook niet. Ik denk echt dat heel veel therapeuten het goed bedoelen. En er zitten ook wel echt beunhazen tussen, figuren die gebakken lucht verkopen, en dingen die absoluut op geen enkele manier bewezen zijn. Dan nog hebben de mensen echt wel heel goede bedoelingen.

Maar ik heb een hele fijne fysiotherapeut via de Lingehoeve met een solide medische opleiding, en zij doet echt hele fijne dingen.

Mijn prachtige paard is hypermobiel en heeft die ondersteuning nu nodig, en ik heb er baat bij.

fransje23

Berichten: 15459
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:50


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:14

fransje23 schreef:
Dit artikel kwam voorbij op Facebook en sluit wel aardig aan bij dit topic

https://paardensport.knhs.nl/editie-6-2022/herkenning-pijnsignalen


Sue Dysons is echt goed!

Ze doet ook veel werk met de World Horse Health organisation. Zij hebben goede webinars waarin Sue heel duidelijk uitleg geeft over signalen van het paard dat tuig niet goed past en signalen van pijn tijdens het rijden. Om een onderzoek af te breken (naar bijvoorbeeld ruiter gewicht) moesten bij 8/24 signalen getoond zijn.
Het was schokkend hoeveel paarden afvielen bij het onderzoek naar slecht passend tuig en bij het onderzoek naar ruitergewicht.

Waarom 8/24, omdat een keertje staart zwiepen niet gelijk pijn hoeft te betekenen, maar als het gecombineerd wordt met andere signalen zegt het wel degelijk wat.

Nynkex01
Berichten: 1133
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:19

Ik heb even een snelle zoektocht gedaan in de universiteitsbibliotheek voor hen die net als ik goed wetenschappelijk onderzoek willen naar het effect van paardrijden op een paard. Ik vond onder andere dit artikel dat het stressniveau bij paarden en ruiters meet voor en na het rijden. Voor zowel paarden als Ruyters is het stressniveau na het rijden lager dan ervoor. Ik zou daar dan uit concluderen dat rijden ook voor een paard ontspannend kan werken. En het lijkt me lastig om je te ontspannen als je last van je rug hebt. Je hebt toegang nodig via de universiteit om het hele artikel te lezen, maar volgens mij kunnen jullie wel de samenvatting lezen.
https://rug.on.worldcat.org/search/deta ... ords=false
Ik moet nu weer studeren dus heb geen tijd om er nu verder naar te kijken. Wat ik me wel afvraag bij dit onderzoek is hoe zo’n paard dan gehuisvest wordt. Ik kan me namelijk voorstellen als je de hele dag gestrest in een kleine stal bent dat rijden inderdaad ontspanning brengt, en als je al ontspannen uit de wei komt dat de resultaten dan misschien anders zijn

Avalanche

Berichten: 16313
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:35

Thanks! Super interessant!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 21:37

Dit neemt weer een leuke informatieve wending, dank voor het delen van deze info!!!

Melzazu
Berichten: 1863
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:12


Melzazu
Berichten: 1863
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:15

Nynkex01 schreef:
Ik heb even een snelle zoektocht gedaan in de universiteitsbibliotheek voor hen die net als ik goed wetenschappelijk onderzoek willen naar het effect van paardrijden op een paard. Ik vond onder andere dit artikel dat het stressniveau bij paarden en ruiters meet voor en na het rijden. Voor zowel paarden als Ruyters is het stressniveau na het rijden lager dan ervoor. Ik zou daar dan uit concluderen dat rijden ook voor een paard ontspannend kan werken. En het lijkt me lastig om je te ontspannen als je last van je rug hebt. Je hebt toegang nodig via de universiteit om het hele artikel te lezen, maar volgens mij kunnen jullie wel de samenvatting lezen.
https://rug.on.worldcat.org/search/deta ... ords=false
Ik moet nu weer studeren dus heb geen tijd om er nu verder naar te kijken. Wat ik me wel afvraag bij dit onderzoek is hoe zo’n paard dan gehuisvest wordt. Ik kan me namelijk voorstellen als je de hele dag gestrest in een kleine stal bent dat rijden inderdaad ontspanning brengt, en als je al ontspannen uit de wei komt dat de resultaten dan misschien anders zijn


Dit is ook weer een enorm interessante bijdrage en wat jij je als laatste afvraagt zou zeker mee kunnen spelen. Zou toch mooi zijn dat daar rekening mee gehouden is in het onderzoek.

Nynkex01
Berichten: 1133
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:24


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:09

Nynkex01 schreef:
Dit artikel gaat over de druk die verschillende materialen om je zadel mee te vullen geven op de rug van zowel paard als ruiter. Heb alleen nog niet kunnen vinden hoeveel druk precies schadelijk is
https://link-springer-com.proxy-ub.rug. ... 014-0149-z


Die kan ik niet openen

Nynkex01
Berichten: 1133
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:29

Klopt, dan moet je toegang hebben via een universiteit. Maar dacht dat je de samenvatting Wel kon lrzrn

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:47

Nynkex01 schreef:
Klopt, dan moet je toegang hebben via een universiteit. Maar dacht dat je de samenvatting Wel kon lrzrn


Afbeelding

Dit is alles dat ik kan zien

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:58

maar hoeveel ogen kunnen echt zien of een paard pijn heeft??

veel wordt er - tot nu toe- als lastig vervelend ect. pest me, probeert me uit afgedaan en opgelost met veel hang en sluitwerk er aan.

diagnostiseren is niet zo 'n punt -RX MRI, echo ect. helpt daar enorm bij - maar oplossen is vele malen lastiger,

een probleem bij een paard kan veel oorzaken hebben en omdat een paard heel goed kan compenceren is dat lastig te duiden want door het compenceren ontsaan er ergens anders ook vaak "ongemakken"

kunnen er veel over lezen, maar de praktijk...............daar gaat het om, imo. Hoe leid je een paard op, hoe kan een paard op de juiste manier zich ontwikkelen,

maar als we de signalen bij/van een paard niet goed (kunnen) interpreteren!!! Is het oiplossen ervan moeilijk.

kennis zonder kunde is niet altijd een goede combinatie.

fransje23

Berichten: 15459
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:18

Dit is de video uit dat artikel van de Knhs en is zeker een aanrader.



En de punten waar ze naar kijken, en scoren.

    24 Pain-Associated Behaviors

    Face

    Ears rotated back behind vertical or flat
    Eyelids closed or semiclosed
    Sclera (whites of the eye) exposed
    Intense stare
    Opening mouth repeatedly
    Tongue exposed and/or moving in and out of the mouth
    Bit pulling through the mouth, to the left or right

    Body

    Repeated head position changes
    Head tilt
    Head in front of the vertical
    Head behind the vertical
    Head moving constantly from side to side and/or head tossing
    Tail clamped or held to one side or large tail swishing movements 

    Gait

    Rushed gait/irregular rhythm
    Sluggish gait/irregular rhythm
    Hind limbs not following in the front limbs’ tracks
    Repeated wrong lead and/or change of lead in front or behind in canter
    Spontaneous gait changes
    Stumbling and/or repeated toe-dragging
    Sudden change in direction of movement
    Spooking
    Reluctance to move freely/stopping spontaneously
    Rearing
    Bucking with or without kicking out backward
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 09-03-23 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15459
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:26

mce schreef:
maar hoeveel ogen kunnen echt zien of een paard pijn heeft??

veel wordt er - tot nu toe- als lastig vervelend ect. pest me, probeert me uit afgedaan en opgelost met veel hang en sluitwerk er aan.


Waarschijnlijk schuiven veel mensen toch regelmatig dingen weg onder de noemer paard is stout, heeft geen zin, "doet hij/zij altijd etc ipv naar de oorzaak.
Daarnaast betekent erkennen van pijn ook dat je er wat aan moet gaan doen.. Bij struisvogels kun je gewoon lekker door gaan met rijden.
Doen we er een "slofje" aan om het paard te "helpen" en klaar.

Melzazu
Berichten: 1863
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:35

Alleen deze:
“Sclera (whites of the eye) exposed”

Hahahaha die heeft mijn paard aan 1 van zijn ogen altijd want hij heeft 1 mensenoog en dat vinden sommige mensen dan meteen ook lijken als een “Intense stare” hahahaha.

Maar die video is inderdaad erg interessant. Heb het toen het in het blad van de knhs voorbij kwam meteen uitgebreid bekeken. Heel leerzaam.

Elisa2

Berichten: 38025
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:46

Nynkex01 schreef:
Ik heb even een snelle zoektocht gedaan in de universiteitsbibliotheek voor hen die net als ik goed wetenschappelijk onderzoek willen naar het effect van paardrijden op een paard. Ik vond onder andere dit artikel dat het stressniveau bij paarden en ruiters meet voor en na het rijden. Voor zowel paarden als Ruyters is het stressniveau na het rijden lager dan ervoor. Ik zou daar dan uit concluderen dat rijden ook voor een paard ontspannend kan werken. En het lijkt me lastig om je te ontspannen als je last van je rug hebt. Je hebt toegang nodig via de universiteit om het hele artikel te lezen, maar volgens mij kunnen jullie wel de samenvatting lezen.
https://rug.on.worldcat.org/search/deta ... ords=false
Ik moet nu weer studeren dus heb geen tijd om er nu verder naar te kijken. Wat ik me wel afvraag bij dit onderzoek is hoe zo’n paard dan gehuisvest wordt. Ik kan me namelijk voorstellen als je de hele dag gestrest in een kleine stal bent dat rijden inderdaad ontspanning brengt, en als je al ontspannen uit de wei komt dat de resultaten dan misschien anders zijn


Dat laatste..mijn ervaring is dat veel paarden inderdaad ontspannen tijdens de training. Ook als ze al ontspannen waren in de wei/ paddock.

Zie het altijd aan dat ze graag mee willen en heerlijk lopen te briesen tijdens het lopen wat een teken van ontspanning is.

Valt of staat alles natuurlijk wel met de manier waarop..

Filmpje kijk ik later, denk wel dat de pijnsignalen in context moeten worden gezien. Schrikken kunnen ze ook doen als ze iets moeilijk vinden, hoeft niet gelijk te betekenen dat ze pijn hebben.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:01

Daarom is het belangrijk te kijken naar combinaties van signalen, staart swiepen betekend an sich niet per definitie pijn, maar staart swiepen, achter de loodlijn, mond open of “chomping” op het bit en schikkkerig samen kunnen wel een indicatie zijn.

***Heb even geen Nederlands woord voor Chomping

pol013

Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:17

Elisa2 schreef:
Nynkex01 schreef:


Filmpje kijk ik later, denk wel dat de pijnsignalen in context moeten worden gezien. Schrikken kunnen ze ook doen als ze iets moeilijk vinden, hoeft niet gelijk te betekenen dat ze pijn hebben.


Dat is nou net het mooi aan dit type onderzoek. Dát hebben ze nou net bekenen.

Als een paard 8 van de tekenen uit dit rijtje vertoont is er een grote waarschijnlijkheid op een onderliggend probleem.

Dus niet alleen staart zwiepen. En zelfs niet staart zwiepen en een keer stoppen. Maar 8 signalen.

Met de kanttekening erbij dat als een paard normaal maar 3 signalen laat zien en nu ineens 4 dat het toch slim kan zijn om even na te denken. (en in de wetenschap altijd: met een waarschijnlijkheid van xxx, want ook een paard met 9 of 10 signalen hoeft niks te mankeren)

En dan kom je ook weer heel snel bij 'te snel oordelen op basis van een foto (of fragment)) Dat is dan weer de andere kant wat dit onderzoek laat zien: Dat zegt NIKS! (over de waarschijnlijkheid van onderliggend ongemak). Pas als je 8 signalen ziet bij een paard kun je met een bepaalde waarschijnlijkheid op zoek gaan naar een probleem. En dat je 8 signalen kunt herkennen op een foto is enigszins onwaarschijnlijk.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 09-03-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 38025
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:22

Ah interessant, ik ga echt het filmpje bekijken zodra ik even de tijd heb.

Popstra
Berichten: 13967
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:36

Ik heb dat filmpje eerder al eens gezien en nogmaals bekeken. Ik had het best wel te doen met dat meisje, eigenares van dat paard.
Ik denk dat dit filmpje ook eens bekeken moet worden door de mensen in het topic over maagzweren.
Veel te veel word op een maagzweer gegooid in mijn ogen.
Mensen geven een godsvermogen uit aan maag supplementen en medicatie waarvan de paarden vaak geeneens verbeteren.
Dan is eens verder kijken ipv de focus daar op te houden wellicht een heel goed plan.

Muze
Berichten: 5352
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:51

Mooi filmpje, heb hem al eens gezien en gedeeld inderdaad. Maar toch blijven veel mensen helaas signalen niet zien