manubres schreef:Laat een paard in het begin juist eerst eens op eigen benen lopen, ipv gelijk dat 5e been aan te beiden.
Zoals gezegd: je draagt het hoofd toch al niet. Daar kom je achter als je een verdoofd paard haar hoofd vasthoudt, dat hoofd weegt 100 kg of zo. Dat heb jij nooit in je handen, dus die stelling klopt zonder meer al niet.
manubres schreef:De meeste paarden blijven dat 5e been nodig hebben.
Correctie: de meeste ruiters zijn niet handig genoeg om hun paard zo te gymnasticeren dat het paard in horizontale en verticale balans recht, los en zuiver wordt. Dat paard heeft het 5e been niet nodig.
manubres schreef:Laat een paard eens zijn eigen balans vinden in een eigen houding. Dat dit schadelijk zou zijn ben ik het niet mee eens. Een paard in een houding dwingen lijkt mij schadelijker.
Deze vraag heb ik al vaker gesteld, maar ik krijg er geen antwoord op. Dus nog maar eens: hoe wil je een paard in balans krijgen als je er niet aankomt?
En hoe komt het dat je er aankomen gelijk stelt met: in een houding dwingen?
Waarom denk je dat het niet schadelijk is als een paard met weggedrukte rug sterrenkijkend de baan door scheurt? Want dat is de praktijk. Voorwaarts staat voor veel ruiters gelijk aan snel, niet aan: aan de hulpen. En ze gaan er vanuit dat als je het paard maar genoeg voorwaarts rijdt, het dier vanzelf in de hand komt.
Ik kan je vertellen dat dat niet het geval is.
En sterrenkijkend met weggedrukte rug lopen veroorzaakt kissing spines. Dus het is wel degelijk schadelijk om je paard niet correct te rijden. Wat mij betreft zijn er 2 opties: of goed rijden, of er niet op gaan zitten.
manubres schreef:Een paard gaat uit zichzelf zoeken naar een houding waarin het makkelijk loopt en dat is echt niet als sterrenkijker. Maar een ruiter moet het paard die ruimte (letterlijk) wel geven.
En dan? Wil je dan rond gaan rijden met een lange teugel, paard niet aan het been, niet recht, niet voorwaarts, niet los? Nogmaals: hoe moet een paard weten hoe ze een ruiter correct moeten dragen als je het ze niet uitlegt?
Bij mijn yoga en pilates oefeningen zoek ik ook graag naar de makkelijke weg, maar dat is niet de correcte oefening, en ze verkeerd uitvoeren of je er makkelijk vanaf maken doet in het minst erge geval helemaal niets, maar in het ergste geval doet dat absoluut schade aan je lijf.