Elisa2 schreef:Zo vind ik Inclusive bijv. ook erg leuk en een enorme krachtpatser. Maar dat is ook geen makkelijke..

Leuk om die op een Gribaldi merrie te gebruiken (liefst met nog wat Abgar en Amor erachter)

Maar zeker een gave hengst.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Zo vind ik Inclusive bijv. ook erg leuk en een enorme krachtpatser. Maar dat is ook geen makkelijke..
sanne83 schreef:Deels eens. Geen (grote) druk willen hebben, is niet omdat ik het paard niet wil ondersteunen, maar omdat ik vind dat grote druk in de mond welzijnstechnisch niet ok is. Maar dat betekent niet nooit druk geven en ook niet losgooien.
Ik denk dat het basiswerk zou moeten bestaan uit het paard op eigen benen laten lopen, en dat doe je niet door gewoon maar afwachten, maar inderdaad door iets vragen en je paard met rust laten als hij goed (of beter) loopt.
Ik weet niks van springen, maar ook daar ken ik mensen die in de basis willen dat het paard het zelf doet. Dus eerst toewerken naar zo min mogelijk ondersteuning in het basiswerk, voordat je verder gaat. Anders wordt het stapelen van hulp op hulp op hulp en dat betekent meestal enorm veel druk en tegenstrijdige hulpen.
Je tweede stuk is enorm herkenbaar. Ik word ook op die manier getraind. Je merkt dan goed wat een paard moet voelen. Dmv aanraking aanwijzingen geven, werkt goed als je met lichte druk vraagt, maar ook loslaat als je goed zit en het iemand zelf laten uitvoeren.
Je moet dan wel heel goed weten wat je vraagt en waarom. Je moet dan echt de personal trainer van je paard (willen) zijn.
manubres schreef:Laat een paard in het begin juist eerst eens op eigen benen lopen, ipv gelijk dat 5e been aan te beiden.
manubres schreef:De meeste paarden blijven dat 5e been nodig hebben.
manubres schreef:Laat een paard eens zijn eigen balans vinden in een eigen houding. Dat dit schadelijk zou zijn ben ik het niet mee eens. Een paard in een houding dwingen lijkt mij schadelijker.
manubres schreef:Een paard gaat uit zichzelf zoeken naar een houding waarin het makkelijk loopt en dat is echt niet als sterrenkijker. Maar een ruiter moet het paard die ruimte (letterlijk) wel geven.
manubres schreef:Ben het helemaal met Sanne83 eens.
Laat een paard in het begin juist eerst eens op eigen benen lopen, ipv gelijk dat 5e been aan te beiden. De meeste paarden blijven dat 5e been nodig hebben. Ik denk dat wij paarden onderschatten als je zegt dat ze dat nodig hebben. Laat een paard eens zijn eigen balans vinden in een eigen houding. Dat dit schadelijk zou zijn ben ik het niet mee eens. Een paard in een houding dwingen lijkt mij schadelijker. En biomechanisch gezien kan een paard veel moeilijker in balans blijven als je het hoofd van voor in de krul dwingt. Een paard gaat uit zichzelf zoeken naar een houding waarin het makkelijk loopt en dat is echt niet als sterrenkijker. Maar een ruiter moet het paard die ruimte (letterlijk) wel geven.
Ik ben geen springer maar zelfs bij springen denk ik dat je het paard prima zelf kan laten uitzoeken hoe hij het best kan springen. Moet het er wel eentje zijn met een beetje gevoel voor de sprong. Maar als het hoger wordt dan wordt dat lastiger natuurlijk. Zou het misschien nog kunnen maar als hij dan verkeerd uitkomt dan is de schade wel groot.
Paarden kunnen zelf meer dan wij denken...denk ik
Avalanche81 schreef:En dan? Wil je dan rond gaan rijden met een lange teugel, paard niet aan het been, niet recht, niet voorwaarts, niet los? Nogmaals: hoe moet een paard weten hoe ze een ruiter correct moeten dragen als je het ze niet uitlegt?l
fransje23 schreef:Avalanche81 schreef:En dan? Wil je dan rond gaan rijden met een lange teugel, paard niet aan het been, niet recht, niet voorwaarts, niet los? Nogmaals: hoe moet een paard weten hoe ze een ruiter correct moeten dragen als je het ze niet uitlegt?l
Wat als de optie wel voorwaarts, aan het been en recht is maar met een lange teugel?
Een teugel heb je niet nodig voor voorwaarts, aan het been en recht.
Schouders kun je prima sturen met houding en zit en eventueel teugel of zweepje tegen de schouders.
Een paard gaat niet zomaar sterrenkijken als het gereden wordt een lange teugel.
Als ze dat doen is het vaak een gevolg van teveel (in)druk(ken).
Er kunnen redenen voor controle van het hoofd maar basiswerk is dit m.i. niet nodig.
Als buitenrijder rijd ik heel veel met waslijnen. Mijn paarden moeten zelf op de ondergronden letten en de ervaring leert dat ze dat beduidend beter inschatten dan ik.
irmaz schreef:Persoonlijk denk ik dat je altijd voorzichtig moet zijn met toenemende druk aan de voorkant. Volgens mij is dat altijd een teken dat het paard zijn eigen balans niet kan houden. Je vraagt op dat moment te veel, op de verkeerde manier, of je stoort hem ergens waardoor hij zijn balans niet kan houden. Als je een paard van achter naar voor rijdt en je laat hem meer ondertreden en ondersteunt dat me je zit, dan komt zijn hoofd vanzelf omhoog en meer naar de LL. Het filmpje van jannico (Luca Moneta) laat dat heel mooi zien.
En trainen van bepaalde manier van bewegen ben ik wel voor maar ik zie het nut niet zo erg in het krachttrainen van hoofd-hals gebied, veel te kleine spiergroepen en zijn m.i. dus niet gemaakt om een (deel van een) paard te dragen. En ik zie ook geen logica in het vastzetten van een bepaalde hoofd-hals houding en dan denken dat de rest van het lijf wel gaat volgen.
jannico schreef:
fransje23 schreef:Bij lengtebuiging wil je toch dat de buitenzijde van het paard langer wordt?
In hoeverre heb je daar teugelhulp bij nodig?