Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:28

Elisa2 schreef:
Zo vind ik Inclusive bijv. ook erg leuk en een enorme krachtpatser. Maar dat is ook geen makkelijke..

:+ Wat verwacht je dan als het brutale van Everdale, het hete van Uptown en het wat angstige van Jazz kruist
Leuk om die op een Gribaldi merrie te gebruiken (liefst met nog wat Abgar en Amor erachter) :D
Maar zeker een gave hengst.

Elisa2

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:29

Haha.."fasten you're seatbells".

Ja ik ben heel benieuwd naar hem als hij GP gaat lopen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:02

Over hangen/(wat) gewicht hebben in de hand.
Is het perse erg als een paard een keer wat druk pakt op het bit. Het hoofd dragen kan sowieso niet wat ava hier ook zegt. Maar ik denk dan ineens aan balanceren op 1 been (als mens) en hoeveel hulp je dan kunt hebben als iemand even je hand vastpakt. Als je begint heb je nog een stevige hand nodig die je helpt terwijl je je balans zoekt. Daarna heb je hem af en toe even nodig. En later kun je helemaal zonder.
Ik moest daar aan denken omdat we uit het springen (en zeker eventing) kennen dat je je paard niet zomaar los moet gooien maar soms wat steun moet geven (in de landing). Met name als ze de hindernis eens aantikken.
Ik had daar altijd wat conflicterende gevoelens over maar heb ook nooit gemerkt dat paarden dat als vervelend ervaren. Sterker nog, er wordt beweerd dat je je paard er op een goede manier mee helpt om niet op zijn snufferd te vallen. Misschien is het vergelijkbaar met die hand bij het balanceren?

En over vragen met je hand/ in een houding 'dwingen'.
Ik werk regelmatig met een oefentherapeut voor mijn eigen lijf. Ik doe oefeningen om zelf beter te worden. Ik weet hoe ik de oefeningen uit moet voeren maar soms gaat er toch iets mis en voer ik ze niet optimaal uit of zelfs slecht. Ik ben een mens dus kan mijn therapeut tegen met zeggen wat ik waar anders moet doen. Maar het meest effectief is zeggen én even aanraken/duwen waar ik het verkeerd doen. Hoe beter ik de oefening ken, hoe vaker ik hem doe, hoe minder vaak het nodig is. Maar soms dwaal ik toch weer af.
Dus: is dan dan slecht om het paard met het bit eens in een meer gunstige houding te vragen/dwingen (noem het hoe je wil). Ipv te wachten tot ze eerst alle ongunstige opties uitgeprobeerd hebben en die in hun spiergeheugen opslaan)? Ik ben iig blij dat mijn oefentherapeut mij niet alle verkeerde houdingen eerst steeds laat aannemen en gewoon zegt: dit deel hoort daar, hier moet je aanspanning voelen, hier wil ik dat je los laat.
(en ja, dan heb je de vraag van hoeveel, hoe vaak en hoe duidelijk)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:54

Deels eens. Geen (grote) druk willen hebben, is niet omdat ik het paard niet wil ondersteunen, maar omdat ik vind dat grote druk in de mond welzijnstechnisch niet ok is. Maar dat betekent niet nooit druk geven en ook niet losgooien.

Ik denk dat het basiswerk zou moeten bestaan uit het paard op eigen benen laten lopen, en dat doe je niet door gewoon maar afwachten, maar inderdaad door iets vragen en je paard met rust laten als hij goed (of beter) loopt.
Ik weet niks van springen, maar ook daar ken ik mensen die in de basis willen dat het paard het zelf doet. Dus eerst toewerken naar zo min mogelijk ondersteuning in het basiswerk, voordat je verder gaat. Anders wordt het stapelen van hulp op hulp op hulp en dat betekent meestal enorm veel druk en tegenstrijdige hulpen.

Je tweede stuk is enorm herkenbaar. Ik word ook op die manier getraind. Je merkt dan goed wat een paard moet voelen. Dmv aanraking aanwijzingen geven, werkt goed als je met lichte druk vraagt, maar ook loslaat als je goed zit en het iemand zelf laten uitvoeren.
Je moet dan wel heel goed weten wat je vraagt en waarom. Je moet dan echt de personal trainer van je paard (willen) zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:26

Eens met Pol.
En wat betreft willen dat je paard het zelf doet: ook eens, maar ze moeten wel weten wat ze moeten doen :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 13:35

Ben het helemaal met Sanne83 eens.
Laat een paard in het begin juist eerst eens op eigen benen lopen, ipv gelijk dat 5e been aan te beiden. De meeste paarden blijven dat 5e been nodig hebben. Ik denk dat wij paarden onderschatten als je zegt dat ze dat nodig hebben. Laat een paard eens zijn eigen balans vinden in een eigen houding. Dat dit schadelijk zou zijn ben ik het niet mee eens. Een paard in een houding dwingen lijkt mij schadelijker. En biomechanisch gezien kan een paard veel moeilijker in balans blijven als je het hoofd van voor in de krul dwingt. Een paard gaat uit zichzelf zoeken naar een houding waarin het makkelijk loopt en dat is echt niet als sterrenkijker. Maar een ruiter moet het paard die ruimte (letterlijk) wel geven.

Ik ben geen springer maar zelfs bij springen denk ik dat je het paard prima zelf kan laten uitzoeken hoe hij het best kan springen. Moet het er wel eentje zijn met een beetje gevoel voor de sprong. Maar als het hoger wordt dan wordt dat lastiger natuurlijk. Zou het misschien nog kunnen maar als hij dan verkeerd uitkomt dan is de schade wel groot.

Paarden kunnen zelf meer dan wij denken...denk ik :D

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:37

sanne83 schreef:
Deels eens. Geen (grote) druk willen hebben, is niet omdat ik het paard niet wil ondersteunen, maar omdat ik vind dat grote druk in de mond welzijnstechnisch niet ok is. Maar dat betekent niet nooit druk geven en ook niet losgooien.

Ik denk dat het basiswerk zou moeten bestaan uit het paard op eigen benen laten lopen, en dat doe je niet door gewoon maar afwachten, maar inderdaad door iets vragen en je paard met rust laten als hij goed (of beter) loopt.
Ik weet niks van springen, maar ook daar ken ik mensen die in de basis willen dat het paard het zelf doet. Dus eerst toewerken naar zo min mogelijk ondersteuning in het basiswerk, voordat je verder gaat. Anders wordt het stapelen van hulp op hulp op hulp en dat betekent meestal enorm veel druk en tegenstrijdige hulpen.

Je tweede stuk is enorm herkenbaar. Ik word ook op die manier getraind. Je merkt dan goed wat een paard moet voelen. Dmv aanraking aanwijzingen geven, werkt goed als je met lichte druk vraagt, maar ook loslaat als je goed zit en het iemand zelf laten uitvoeren.
Je moet dan wel heel goed weten wat je vraagt en waarom. Je moet dan echt de personal trainer van je paard (willen) zijn.

Eens.

Wat betreft springen en niet op de snufferd gaan: Is dit ook niet deels het gevolg van het rijden op /over de limiet en de daar bij behorende perceptie wat noodzakelijk is om dit te kunnen volhouden/volbrengen.

En een uitleg\verhaal van Luca Moneta..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:52

manubres schreef:
Laat een paard in het begin juist eerst eens op eigen benen lopen, ipv gelijk dat 5e been aan te beiden.

Zoals gezegd: je draagt het hoofd toch al niet. Daar kom je achter als je een verdoofd paard haar hoofd vasthoudt, dat hoofd weegt 100 kg of zo. Dat heb jij nooit in je handen, dus die stelling klopt zonder meer al niet.

manubres schreef:
De meeste paarden blijven dat 5e been nodig hebben.

Correctie: de meeste ruiters zijn niet handig genoeg om hun paard zo te gymnasticeren dat het paard in horizontale en verticale balans recht, los en zuiver wordt. Dat paard heeft het 5e been niet nodig.

manubres schreef:
Laat een paard eens zijn eigen balans vinden in een eigen houding. Dat dit schadelijk zou zijn ben ik het niet mee eens. Een paard in een houding dwingen lijkt mij schadelijker.

Deze vraag heb ik al vaker gesteld, maar ik krijg er geen antwoord op. Dus nog maar eens: hoe wil je een paard in balans krijgen als je er niet aankomt?
En hoe komt het dat je er aankomen gelijk stelt met: in een houding dwingen?
Waarom denk je dat het niet schadelijk is als een paard met weggedrukte rug sterrenkijkend de baan door scheurt? Want dat is de praktijk. Voorwaarts staat voor veel ruiters gelijk aan snel, niet aan: aan de hulpen. En ze gaan er vanuit dat als je het paard maar genoeg voorwaarts rijdt, het dier vanzelf in de hand komt.
Ik kan je vertellen dat dat niet het geval is.

En sterrenkijkend met weggedrukte rug lopen veroorzaakt kissing spines. Dus het is wel degelijk schadelijk om je paard niet correct te rijden. Wat mij betreft zijn er 2 opties: of goed rijden, of er niet op gaan zitten.
manubres schreef:
Een paard gaat uit zichzelf zoeken naar een houding waarin het makkelijk loopt en dat is echt niet als sterrenkijker. Maar een ruiter moet het paard die ruimte (letterlijk) wel geven.

En dan? Wil je dan rond gaan rijden met een lange teugel, paard niet aan het been, niet recht, niet voorwaarts, niet los? Nogmaals: hoe moet een paard weten hoe ze een ruiter correct moeten dragen als je het ze niet uitlegt?
Bij mijn yoga en pilates oefeningen zoek ik ook graag naar de makkelijke weg, maar dat is niet de correcte oefening, en ze verkeerd uitvoeren of je er makkelijk vanaf maken doet in het minst erge geval helemaal niets, maar in het ergste geval doet dat absoluut schade aan je lijf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:54

Nee hoor: Jannico er kan ook gewoon eens iets mis gaan. Gewoon verkeerd ingeschat, verkeerde afstand etc. Natuurlijk probeer je dat te voorkomen maar het is nou eenmaal geen radiografisch bestuurbaar ding. En oh ja, ik ben ook verre van perfect.
Ik heb geleerd dat ik er moet zijn met mijn hand. Kaar om desnoods te ondersteunen. Dat is weer iets anders dan op druk rijden.

En manunbres: waarom is het voor mensen dan zo moeilijk om in een goede houding te bewegen? Ik zie zoveel mensen echt heel onhandig bewegen, zitten en werken.
Ik had juist graag gehad dat ik als jong kind al wat aanwijzingen gehad had. Over buikspieren en schouders. Dat had me een hoop 'ellende' bespaard nu. (al ha dik dat als kind gegarandeerd stom gevonden)

En continue een 5e been aanbieden lijkt mij inderdaad best dom. Maar zo loopt het in mijn 'op 1 been staan' voorbeeld ook niet. Daar biedt ook niemand een extra been aan. Alleen ondersteuning in uitbalanceren.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-01-22 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:55

manubres schreef:
Ben het helemaal met Sanne83 eens.
Laat een paard in het begin juist eerst eens op eigen benen lopen, ipv gelijk dat 5e been aan te beiden. De meeste paarden blijven dat 5e been nodig hebben. Ik denk dat wij paarden onderschatten als je zegt dat ze dat nodig hebben. Laat een paard eens zijn eigen balans vinden in een eigen houding. Dat dit schadelijk zou zijn ben ik het niet mee eens. Een paard in een houding dwingen lijkt mij schadelijker. En biomechanisch gezien kan een paard veel moeilijker in balans blijven als je het hoofd van voor in de krul dwingt. Een paard gaat uit zichzelf zoeken naar een houding waarin het makkelijk loopt en dat is echt niet als sterrenkijker. Maar een ruiter moet het paard die ruimte (letterlijk) wel geven.

Ik ben geen springer maar zelfs bij springen denk ik dat je het paard prima zelf kan laten uitzoeken hoe hij het best kan springen. Moet het er wel eentje zijn met een beetje gevoel voor de sprong. Maar als het hoger wordt dan wordt dat lastiger natuurlijk. Zou het misschien nog kunnen maar als hij dan verkeerd uitkomt dan is de schade wel groot.

Paarden kunnen zelf meer dan wij denken...denk ik :D

Ben ik het mee eens, loslaten, loslaten, loslaten..is zooo belangrijk. Wil niet zeggen dat je er nooit meer aan mag komen, maar wel altijd met direct weer die release.

Wat betreft springen, daar is controle belangrijk..controle over hoeveel galoppassen tussen de hindernissen. Een paard wat wacht op de hulpen ipv enthousiast er doorheen dramt, goede galop en changementen tussen de hindernissen. Om goed gecontroleerd een parcour te kunnen springen is er eigenlijk gewoon al een goede dressuurbasis nodig of op zijn minst een paard wat gehoorzaam is aan de hulpen.

Zit denk ik een verschil tussen gewoon een enkele sprong of een heel parcour succesvol uit kunnen springen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:15

Persoonlijk denk ik dat je altijd voorzichtig moet zijn met toenemende druk aan de voorkant. Volgens mij is dat altijd een teken dat het paard zijn eigen balans niet kan houden. Je vraagt op dat moment te veel, op de verkeerde manier, of je stoort hem ergens waardoor hij zijn balans niet kan houden. Als je een paard van achter naar voor rijdt en je laat hem meer ondertreden en ondersteunt dat me je zit, dan komt zijn hoofd vanzelf omhoog en meer naar de LL. Het filmpje van jannico (Luca Moneta) laat dat heel mooi zien.

En trainen van bepaalde manier van bewegen ben ik wel voor maar ik zie het nut niet zo erg in het krachttrainen van hoofd-hals gebied, veel te kleine spiergroepen en zijn m.i. dus niet gemaakt om een (deel van een) paard te dragen. En ik zie ook geen logica in het vastzetten van een bepaalde hoofd-hals houding en dan denken dat de rest van het lijf wel gaat volgen.

Maar wanneer je paard uit balans raakt (zoals bij het springen van onverwachte hindernissen) dan kan ik me voorstellen dat je het paard helpt zijn hoofd omhoog te brengen. Dat doe ik ook als mijn atactische paard 's morgens uit zijn stal komt en hij van achteruit begint te lopen maar vergeet zijn voorvoet op te tillen en over de drempel dreigt te vallen :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:30

Avalanche81 schreef:
En dan? Wil je dan rond gaan rijden met een lange teugel, paard niet aan het been, niet recht, niet voorwaarts, niet los? Nogmaals: hoe moet een paard weten hoe ze een ruiter correct moeten dragen als je het ze niet uitlegt?l

Wat als de optie wel voorwaarts, aan het been en recht is maar met een lange teugel?

Een teugel heb je niet nodig voor voorwaarts, aan het been en recht.
Schouders kun je prima sturen met houding en zit en eventueel teugel of zweepje tegen de schouders.

Een paard gaat niet zomaar sterrenkijken als het gereden wordt een lange teugel.
Als ze dat doen is het vaak een gevolg van teveel (in)druk(ken).

Er kunnen redenen voor controle van het hoofd maar basiswerk is dit m.i. niet nodig.

Als buitenrijder rijd ik heel veel met waslijnen. Mijn paarden moeten zelf op de ondergronden letten en de ervaring leert dat ze dat beduidend beter inschatten dan ik.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 14:33

Interessante discussie, moet helaas naar mijn werk...reageer morgen :wave:

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:34

fransje23 schreef:
Avalanche81 schreef:
En dan? Wil je dan rond gaan rijden met een lange teugel, paard niet aan het been, niet recht, niet voorwaarts, niet los? Nogmaals: hoe moet een paard weten hoe ze een ruiter correct moeten dragen als je het ze niet uitlegt?l

Wat als de optie wel voorwaarts, aan het been en recht is maar met een lange teugel?

Een teugel heb je niet nodig voor voorwaarts, aan het been en recht.
Schouders kun je prima sturen met houding en zit en eventueel teugel of zweepje tegen de schouders.

Een paard gaat niet zomaar sterrenkijken als het gereden wordt een lange teugel.
Als ze dat doen is het vaak een gevolg van teveel (in)druk(ken).

Er kunnen redenen voor controle van het hoofd maar basiswerk is dit m.i. niet nodig.

Als buitenrijder rijd ik heel veel met waslijnen. Mijn paarden moeten zelf op de ondergronden letten en de ervaring leert dat ze dat beduidend beter inschatten dan ik.

Ik mis altijd de concrete hulpen die gegeven worden bij het rechtmaken / rechtrichten op been en zit. Wat doe je precies? Wanneer doe je dat? Hoe doe je dat? Waarom op die manier?

Op houding is weinig concreet…

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:46

Ja ik dus ook. Daarom blijf ik de vraag stellen. Recht stellen is namelijk niet gelijk aan recht richten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:54

Ik denk niet dat je echt dressuurmatig kan rechtrichten zonder teugel. Ik denk wel dat veel (extreme) scheefheid vanuit spanning en teveel inwerking van de ruiter komt, dus qua scheefheid zal je verbetering voelen als je paard ontspannen op eigen benen loopt zonder al te veel inwerking. Maar dat zou ik meer een neutrale uitgangspositie noemen, niet gelijk aan rechtrichten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:40

irmaz schreef:
Persoonlijk denk ik dat je altijd voorzichtig moet zijn met toenemende druk aan de voorkant. Volgens mij is dat altijd een teken dat het paard zijn eigen balans niet kan houden. Je vraagt op dat moment te veel, op de verkeerde manier, of je stoort hem ergens waardoor hij zijn balans niet kan houden. Als je een paard van achter naar voor rijdt en je laat hem meer ondertreden en ondersteunt dat me je zit, dan komt zijn hoofd vanzelf omhoog en meer naar de LL. Het filmpje van jannico (Luca Moneta) laat dat heel mooi zien.

En trainen van bepaalde manier van bewegen ben ik wel voor maar ik zie het nut niet zo erg in het krachttrainen van hoofd-hals gebied, veel te kleine spiergroepen en zijn m.i. dus niet gemaakt om een (deel van een) paard te dragen. En ik zie ook geen logica in het vastzetten van een bepaalde hoofd-hals houding en dan denken dat de rest van het lijf wel gaat volgen.

Dit vind ik mooi gezegd en kan ik me geheel in vinden. Ik heb ook altijd geleerd alles van achteruit op te lossen. Dat gezegd hebben betekent dat dus ook dat de teugel niet gebuikt wordt als controlemiddel wbt de hoofdhouding maar wel dat ermee gecommuniceerd wordt en begrensd als dat nodig is.

Ieder paard is scheef, van jongs af aan al..dat is natuurlijke scheefheid en wel anders dan als ze scheef gereden worden of zijn.

Ik ben het ermee eens dat je een teugel niet nodig hebt voor voorwaarts en aan het been, voor rechtlopen waarschijnlijk ook niet. Maar met rechtrichten heb je deze volgens mij wel echt nodig om de schouders te begrenzen. Voor rechtrichten is het namelijk zo belangrijk om te werken aan lengtebuiging.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:02

Precies dat :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:06

Bij lengtebuiging wil je toch dat de buitenzijde van het paard langer wordt?
In hoeverre heb je daar teugelhulp bij nodig?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:23

jannico schreef:
En een uitleg\verhaal van Luca Moneta..
[ Video ]

Da’s lang geleden. Ik zit daar in het publiek :D
Leuk om terug te zien :j Luca heb ik een paar jaar geleden nog een clinic van bijgewoond, was mooi om te zien hoe “simpel” hij alles aanpakt.

https://www.horsetalk.co.nz/2020/10/19/ ... behaviour/

Waarom stress paarden linkshandig maakt, wel interessante invalshoek. Scheefheid bestaat uit zoveel verschillende componenten.

Bij gewone lengtebuiging op de cirkel heb je niet perse teugels nodig. Ik vind het leuk om zonder teugels te controleren wat er dan overblijft van wat je normaal met teugels doet.
Maar ik vind het verder erg ingewikkeld om de teugels niet te gebruiken, je maakt het naar mijn idee ingewikkelder dan nodig als je iets wilt verbeteren en corrigeren als nodig.
Je moet je alleen heel bewust zijn dat je je paard niet in een bepaalde positie houdt met je teugels. Vaak binnenteugel of beide teugels even naar voren steken ter controle en soms met losse teugel rijden en kijken wat er gebeurt, vind ik ook erg waardevol.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:54

fransje23 schreef:
Bij lengtebuiging wil je toch dat de buitenzijde van het paard langer wordt?
In hoeverre heb je daar teugelhulp bij nodig?

Lengtebuiging is zijdelingse buiging, de buiging van staart tot oren van het paard waarbij de achterbenen het spoor van de voorbenen volgen. Het paard buigt om het binnenbeen van de ruiter en het achterbeen wordt onder de massa gezet vanuit de heup. Denk aan een banaantje:
Afbeelding

Ieder paard is scheef waarbij ze een holle en bolle kant hebben, op bovenstaand plaatje is rechts de holle (korte) kant. Lengtebuiging gebruik je in dit geval dan om het paard te gymnastiseren en er voor te zorgen dat het beide kanten even soepel als dat banaantje kan buigen en de achterbenen steeds het spoor van de voorbenen blijven volgen. Dit lijkt heel makkelijk, maar is het niet.

In het geval van bovenstaand plaatje zou ik zeggen, beide achterbenen activeren waardoor links achter er ook onder komt. Zorgen dat het paard de rechterteugel aan wilt nemen door van achter naar voren te rijden en dan de schouder verzetten met het linkerbeen (ruiter) naar de rechterteugel. Dan komt het paard op twee teugels en pas dan kan er verder gewerkt worden aan de lengtebuiging/ rechtrichten/ gymnastiseren in de linkerbuiging.

Om op de vraag terug te komen, mijn ervaring met het proberen om dit voor elkaar te krijgen zonder begrenzing aan de voorkant is dat het paard dan alles gaat doen om net even niet of minder te hoeven buigen. Omdat je spieren oprekt en ze dit moeilijk vinden. Dat uit zich in bijv. kantelen van het hoofd, over de schouder weglopen, net weer even een achterbeen laten staan, opdrukken aan de voorkant etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:05

lengtebuigingAfbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:06

Afbeelding

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:12

Om mijn teugel opmerkingen in perspectief te plaatsen overigens. Ik weet aardig goed waar wij als combi toe in staat zijn met en zonder teugels.
https://www.facebook.com/10000078423662 ... 2865190841

Maar goed, hier zie je dan ook alles gebeuren wat je (in deze fase van de opleiding) kunt verwachten wat er gebeurt zonder teugel. Een paard besturen is zo moeilijk niet. Hem gymnastiseren een stuk meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:17

Dat is nog eens een mooie tegeltjesspreuk Pol, ben het ermee eens.

Leuk filmpje!