Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:46

Elisa2 schreef:
Er zit veel verschil tussen instructeurs, dat weet ik van mijn instructeursopleiding. Imo de achtergrond is belangrijk, iemand met veel praktijkervaring in het africhten van paarden is een pre. Niet de mensen die maar de theorie roepen die ze geleerd hebben uit de boekjes.

Niet alleen veel eigen praktijkervaring in het trainen van (vooral veel verschillende) paarden is nodig maar ook veel ervaring in het lesgeven zelf. Uiteindelijk moet iemand een x beginnen na het halen van hun diploma, maar die ervaring in het lesgeven i.c.m het niveau van paarden kunnen trainen merk je wel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:48

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Er zit veel verschil tussen instructeurs, dat weet ik van mijn instructeursopleiding. Imo de achtergrond is belangrijk, iemand met veel praktijkervaring in het africhten van paarden is een pre. Niet de mensen die maar de theorie roepen die ze geleerd hebben uit de boekjes.

Niet alleen veel eigen praktijkervaring in het trainen van (vooral veel verschillende) paarden is nodig maar ook veel ervaring in het lesgeven zelf. Uiteindelijk moet iemand een x beginnen na het halen van hun diploma, maar die ervaring in het lesgeven i.c.m het niveau van paarden kunnen trainen merk je wel.

Daarbij is niet iedereen didactisch even sterk. Goed lesgeven is net als goed paardrijden:

Gewoon verdomd moeilijk.

Suzanne F.

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:55

Lesgeven is ook moeilijk, zeker als het op het stukje gevoel aankomt wat de betreffende ruiter mist. Hoe leg je dan iets uit? Gevoel kan je wel ontwikkelen maar veel ruiters hebben gewoon hun grenzen, ook wat coördinatie betreft. Ik zat er liever op dan dat ik er naast stond hoor. Soms reed ik het paard even om daarna de ruiter weer te laten rijden en te laten voelen wat ik bedoelde. Maar echt goed lesgeven is hartstikke moeilijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:04

Mee eens, iedereen leert anders dus als instructeur is het ook belangrijk om de juiste ingang en vertaalslag te maken. En soms duurt het wat langer voor er een kwartje valt, hoort ook allemaal bij het proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:06

Elisa2 schreef:

theorie behoort iets anders te zijn, dan maar iets rondroepen,
theorie kan in de praktijk vel ondersteuning geven

in praktijk brengen lukt alleen diegene die het ervaren hebben

theorie moet zijn: uitleggen wat een paard kan of niet kan en waarom niet,

paarden die scheef gereden zijn kun je aan de hand van theorie heel goed uitleggen en hopelijk zo een beter begrip krijgen hoe je een probleem kunt oplossen en waarom

waarom gaat een paard compenseren en wat zijn de gevolgen/concequenties er van

je kunt ook met theorie beginnen en uitleggen waarom je er voor moet zorgen dat een paard recht blijft

stukje theorie is bewust worden

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-20 11:31, in het totaal 3 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:08

Babootje schreef:
MCE volgens mij mag je in NL niet meer lesgeven zonder ORUN papiertje en is bicomechanica een onderdeel van de opleiding. Al moet ik toegeven dat veel instructeurs met dat papiertje niet veel verder komen dan "druk het paard maar met je binnenbeen naar de buitenteugel".

Voor mij zit er niet zoveel verschil tussen modern en klassiek, zeker niet in de basis. Academisch natuurlijk wel.Degenen die zeggen dat pas bij een klassieke instructeur de schellen van de ogen vielen, hebben daarvoor gewoon niet een goede instructeur/-trice gehad.

Sinds wanneer is "instructeur paardrijden" een beschermd beroep??

Dat organisaties als NHS en FNRS dat "eisen" van hun leden maakt het niet tot wet. Zelfs de eis van je verzekeraar maakt het nog geen wet. Ook het feit dat het erkende opleidingen zijn, maakt het geen wet.

Je mag de lat altijd hoger leggen, ook in deze context, maar de wet is de wet is een soort van minimum.

Dat de NHS het graag anders zou zien, is een ander punt.

In GB is dit wel het geval. Daar moet jij de opleidingen doorlopen hebben om een paardentoko te mogen runnen en ook jouw personeel dat met de combi klant/paard omgaat, moet een zeker opleidingsniveau gehaald hebben.
Dat is een van de redenen dat paardrijden in GB 2 á 3 keer zo duur is als in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:54

Gewoon verdomd moeilijk.[/quote 996981 ]

het is ook enorm moeilijk, maar als instructeur moet je wel bereid zijn om theorie toe te passen als ondersteuning van je eigen didactisch te kort komen, kan je veel helpen

dan is het geen zwakte bod maar juist sterk om goede informatie te willen geven

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:56

MCE schreef:

het is ook enorm moeilijk, maar als instructeur moet je wel bereid zijn om theorie toe te passen als ondersteuning van je eigen didactisch te kort komen, kan je veel helpen

Ik denk dat er weinig instructeurs zijn die dit niet doen. Net als dat er weinig ruiters zijn die het bewust verkeerd doen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:56

Roodvos schreef:
denisesilver schreef:
Show en correct rijden kan zeker, kijk naar Nicole Uphoff!

Weet je dat zeker? https://www.writingofriding.com/hyperfl ... ell-werth/

Yep, iemand had het ook al via pb aangekaart, dus bij deze neem ik het terug.

Overigens klopt het artikel niet helemaal. Rollkur kwam van de Fransen, toen begon Schockemöhle ermee en daarna is het door getrokken naar de dressuur via Nicole Uphoff. Zover ik het begreep van de uitleg uit het oude meesters topic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:00

ikke schreef:

Dat organisaties als NHS en FNRS dat "eisen" van hun leden maakt het niet tot wet. Zelfs de eis van je verzekeraar maakt het nog geen wet. Ook het feit dat het erkende opleidingen zijn, maakt het geen wet.

Je mag de lat altijd hoger leggen, ook in deze context, maar de wet is de wet is een soort van minimum.

In GB is dit wel het geval. Daar moet jij de opleidingen doorlopen hebben om een paardentoko te mogen runnen en ook jouw personeel dat met de combi klant/paard omgaat, moet een zeker opleidingsniveau gehaald hebben.
Dat is een van de redenen dat paardrijden in GB 2 á 3 keer zo duur is als in NL.

Loop je achter ofzo? Dat is in NL toch ook al lang het geval?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:02

denisesilver schreef:

Persoonlijk heb ik sowieso niet zoveel met het “showelement” van dressuur. Voor mij is dressuur mooi om naar te kijken, omdat ik weet hoe moeilijk het is om maar de helft te bereiken van wat de wereldtop kan. Ik kan me heel goed voorstellen dat er voor een leek geen bal aan is om naar te kijken :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:02

Babootje schreef:
ikke schreef:

Nee hoor. In NL kan iedere 'boer' een 'manege' openen en lessen gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:09

996981 schreef:
MCE schreef:

Ik denk dat er weinig instructeurs zijn die dit niet doen. Net als dat er weinig ruiters zijn die het bewust verkeerd doen.

daarom is werken aan bewust worden bijdragen aan een happyatleet

Isabell is er om verkettert, heeft de rolkúr afgeschaft - tenminste op het voorterrein - en de amazone is beduidend vriendelijker gaan rijden,

helaas schort het breed aan goede instructie

theorie is een verrekte handige parate kennis/naslagwerk voor momenten dat je even in de praktijk nog iets tegenkomt waar je op dat moment geen hapklare oplossing voor hebt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-20 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:10

Babootje schreef:
ikke schreef:

Dat is een van de redenen dat paardrijden in GB 2 á 3 keer zo duur is als in

Denk dat jij eerder voorloopt ofzo :):). In Nl noemt jan en alleman zich instructeur, allerlei paarden therapeuten net zo. Was het maar een beschermd beroep.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:21

996981 schreef:
denisesilver schreef:

Persoonlijk heb ik sowieso niet zoveel met het “showelement” van dressuur. Voor mij is dressuur mooi om naar te kijken, omdat ik weet hoe moeilijk het is om maar de helft te bereiken van wat de wereldtop kan. Ik kan me heel goed voorstellen dat er voor een leek geen bal aan is om naar te kijken :D

Eens! Ik zie liever een paard dat er correct gereden uitziet (om het even zo te noemen, want Nicole Uphoff verastte me daarmee behoorlijk), dan hectiek en show. Ik zie ook liever een paard dat iets te weinig aanspanning laat zien maar wel ontspannen een zowat foutloze proef loopt, dan eentje die gestrest en gespannen is en daardoor fouten maakt, maar door het showelement hoog scoort. Of door de naam van de ruiter O:)

Als ik zo eens hoor van een kennis watvoor type ruiters er rondlopen voor de ORUN, krab ik me ook wel achter de oren. Niet neerbuigend bedoeld, maar in mijn ogen is het niveau soms echt te laag, en hoe kan je dan een goede basis meegeven?

Wat betreft de schoolmeester is het ook van belang dat die schoolmeester de oefeningen zelf correct zijn aangeleerd. Anders heb je een paard dat de oefeningen wel loopt, maar de ruiter de basis verkeerd aanleert.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:34

_San87_ schreef:

Als je al een bedrijf hebt, een veehouderij heb je al de nodige papieren om dieren te houden.
Lesgeven mag niet zonder daarvoor benodigde papieren. Je bent ook niet verzekerd als er iets gebeurt. Wat iedereen in zn achtertuin doet wordt niet altijd gecontroleerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:36

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

Als je al een bedrijf hebt, een veehouderij heb je al de nodige papieren om dieren te houden.
Lesgeven mag niet zonder daarvoor benodigde papieren. Je bent ook niet verzekerd als er iets gebeurt.
Dat sommigen het doen is een ander verhaal natuurlijk.

Klopt niet helemaal. Als je een stichting hebt, kan dat namelijk allemaal wel :).

En dat het gewoon gebeurt, maakt ook wel duidelijk dat het gewoon kan. Daarnaast hoeft er op een bedrijf maar een persoon te zijn die les mag geven, vervolgens kan je jan en alleman aannemen en ook diegenen les laten geven zonder dat er een diploma nodig is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:38

Citaat:

Dat showelement hoeft voor mij ook niet zo.

Ik citeer graag Tineke Bartels : 'dressuur is goed als de leek het mooi vind'.
Accoord : de prototypische leek kan vallen voor het showelement.
Maar al die toeristen die in Wenen de Spaanse Rijschool bezoeken komen echt niet alleen voor 'de scholen boven de aarde', de rust die uitgaat van de combinaties plus de duidelijke kracht maakt indruk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:39

MCE schreef:

Weet je wat het is met zulke opmerkingen? Ze zijn waar, maar niemand schiet er iets mee op.

Geen ruiter, geen paard en geen instructeur.

Ik ben nog geen instructeur tegen gekomen die bewust een slechte instructeur was. Iedereen doet wat hij denk dat goed is. Of dat ook goed genoeg is hangt van heel veel factoren af.

Als je vindt dat het niveau van het gros van instructeurs is kun je daar beter actie op ondernemen dan dat roepen. Zorg dat je invloed krijgt in hoe instructeurs opgeleid worden.

Zorg dat je te weten komt waarom er weinig echt goede instructeurs zijn en probeer invloed te krijgen dat bij de basis op de kunnen lossen.

Dan zijn ruiters, paarden én de instructeurs zelf, écht geholpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:41

996981 schreef:
MCE schreef:

Weet je wat het is met zulke opmerkingen? Ze zijn waar, maar niemand schiet er iets mee op.

Geen ruiter, geen paard en geen instructeur.

Ik ben nog geen instructeur tegen gekomen die bewust een slechte instructeur was. Iedereen doet wat hij denk dat goed is. Of dat ook goed genoeg is hangt van heel veel factoren af.

Als je vindt dat het niveau van het gros van instructeurs is kun je daar beter actie op ondernemen dan dat roepen. Zorg dat je invloed krijgt in hoe instructeurs opgeleid worden.

Zorg dat je te weten komt waarom er weinig echt goede instructeurs zijn en probeer invloed te krijgen dat bij de basis op de kunnen lossen.

Dan zijn ruiters, paarden én de instructeurs zelf, écht geholpen.

Eens, net als bij de juryleden. Beiden zou beter opgeleid, begeleid, bijgeschoold en getoetst moeten worden. Nu is het net als met een rijbewijs, je wordt losgelaten in de wereld en zoek het maar uit. Als je geen hele gekke dingen doet wordt je nooit meer getoetst of bijgeschaafd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:42

Wat betreft de schoolmeester is het ook van belang dat die schoolmeester de oefeningen zelf correct zijn aangeleerd. Anders heb je een paard dat de oefeningen wel loopt, maar de ruiter de basis verkeerd aanleert.(quote denisesilver)

daar gaat het helaas manko, menigeen gaat ffff iets in de paarden doen, wat het werkelijk inhoud komt niet in beeld, maar goed je mag wel een handelsstal ect. runnen en op je webstite staat het stoer dat je orum instructeur bent, helaas gaat het niet om alleen de verpakking,

de oude leermeesters leerden ons - mij in ieder geval wel - dat alles tijd en geduld nodig heeft
maar dat was toen ook makkelijker er waren veel minder wedstrijden het paard was ook nog niet een financieel - zoals nu een zeer lucratief- ding, het was nog sport geen produktie/business

ben er wel aan vast blijven houden omdat sport en dierwelzijn voor mij nog altijd voor opstaat,

daarom - denk ik - is de opleiding ook veel commerciëler geworden, want de knhs wilde de grootste sportbond worden, en dat is gelukt dat daarmede ook heel veel basiskennis en kunde verloren is gegaan, ach in de productie maatschappij maal je daar niet om (de goedwillende niet te na gesproken)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:51

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

Lesgeven mag niet zonder daarvoor benodigde papieren. Je bent ook niet verzekerd als er iets gebeurt.
Dat sommigen het doen is een ander verhaal natuurlijk.

Klopt niet helemaal. Als je een stichting hebt, kan dat namelijk allemaal wel :).

_San87_ schreef:
En dat het gewoon gebeurt, maakt ook wel duidelijk dat het gewoon kan. Daarnaast hoeft er op een bedrijf maar een persoon te zijn die les mag geven, vervolgens kan je jan en alleman aannemen en ook diegenen les laten geven zonder dat er een diploma nodig is.

Volgens mij is dat niet helemaal het geval. Je mag wel lesgeven zonder diploma mits je met de opleiding bezig bent en er verder wel gediplomeerde instructeur(s) aanwezig zijn. Voor zover ik weet is een licentie (kwaliteitskeurmerk) niet verplicht maar een geldig diploma wel.
Maar eens, er zou best meer op gecontroleerd moeten worden. Zelfregulering werkt in deze branche onvoldoende.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-12-20 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:54

Klopt anders kun je je niet verzekeren als bedrijf.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:11

MCE: uit al je posten proef ik dat je het met heel veel dingen in de paardensport niet eens bent. Wat doe je er, buiten posten op dit forum om, om verbeteringen aan te brengen? :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:15

MCE schreef:

Ik denk dat NL in de top 5 landen ter wereld zal staan als het gaat om de kwaliteit van de ruiteropleiding en instructie.

En dat komt mede doordat we in NL allemaal zo kritisch zijn en vooruitstrevend.