Nikass schreef:Met alle respect, maar fe meeste mensen rijden dan ook geen dressuur maar klooien maar wat aan.
Dat is exact wat ik zeg toch? Dat is toch precies de realiteit? Dat het helemaal niet zo goed is voor paarden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Magrathea schreef:Waar voor mij de post van oji mank gaat is dat de paarden wel in de wereld zijn gebracht door de fokkerij. Het minste wat je dan kan doen is goed voor ze zorgen, ja. Maar dat een paard er echt voordeel van heeft dat ie ergens wordt gehouden en wordt bereden? Een paard is z'n baasje geen verantwoording verschuldigd. Ik vind het een wat kromme redenering dat omdat iemand betaalt voor de huisvesting en verzorging van een paard dat je dus het recht hebt om het paard voor jouw plezier te gebruiken.
Edit: en als het echt zo was dat paarden beter af zijn op een stal oid: is het echt zoveel beter? Als paarden blijkbaar niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen en klachten ontwikkelen als ze niet exact op de juiste momenten te eten krijgen zouden alle wilde paarden massaal het loodje leggen toch?
brokjes schreef:Wat ik vooral voor nieuws lees in de post van Oji:
1. Symbiose tussen paarden en mensen is een natuurlijk verschijnsel
2. Voor het eigen welzijn een dier houden, mits hij goed verzorgd wordt, is oke
*knip*
Met het tweede punt ben ik het niet eens, maar dat was al wel te lezen in mijn vorige post.
sanne83 schreef:Nikass schreef:Met alle respect, maar fe meeste mensen rijden dan ook geen dressuur maar klooien maar wat aan.
Dat is exact wat ik zeg toch? Dat is toch precies de realiteit? Dat het helemaal niet zo goed is voor paarden.
Nikass schreef:Magrathea schreef:Ik vind het een wat kromme redenering dat omdat iemand betaalt voor de huisvesting en verzorging van een paard dat je dus het recht hebt om het paard voor jouw plezier te gebruiken.
Wie beweert dit dan?
Magrathea schreef:Oji zegt ergens in haar post iets in die strekking. Maar quoten is nu even lastig op mobiel![]()
Ik vind het trouwens apart dat er zo makkelijk wordt gepraat over het houden van paarden als iets niet-slechts, dus, ze in een omheind weiland oid plaatsen. We hebben het afgelopen halfjaar allemaal ervaren hoe k*t het is als je amper je huis uit kan, en wij mochten dan nog eens een rondje wandelen en naar de supermarkt.
Ik ben het eens dat gegeven de situatie het misschien nodig is om paarden beweging te geven onder het zadel, maar dat argument vind ik van hetzelfde niveau als "ik kan mijn paard alleen op deze 23/7 binnen stal zetten want al het andere is te ver weg". De suboptimale situatie is niet de schuld (of in het belang) van het paard.
brokjes schreef:Er wordt meerdere keren gevraagd naar een alternatief: de paarden die er nu zijn zo goed mogelijk blijven verzorgen (dus absoluut niet vrijlaten in de Oostvaardersplassen, wat ik ook ergens las) en stoppen met fokken van nieuwe paarden.
brokjes schreef:Er wordt meerdere keren gevraagd naar een alternatief: de paarden die er nu zijn zo goed mogelijk blijven verzorgen (dus absoluut niet vrijlaten in de Oostvaardersplassen, wat ik ook ergens las) en stoppen met fokken van nieuwe paarden.
Magrathea schreef:brokjes schreef:Er wordt meerdere keren gevraagd naar een alternatief: de paarden die er nu zijn zo goed mogelijk blijven verzorgen (dus absoluut niet vrijlaten in de Oostvaardersplassen, wat ik ook ergens las) en stoppen met fokken van nieuwe paarden.
Dit inderdaad. Ik heb ook al vaker gezegd dat gegeven deze situatie je het best goed kan doen, maar je moet niet doen alsof het in het belang van het paard is dat ie gefokt is en bereden wordt. Dat is gewoon niet zo.
Edit: en verder zou het fijn zijn als er gewoon netjes kan worden gediscussieerd, opmerkingen als "get off your high horse" valt daar imo niet onder
brokjes schreef:@dems75, leeft je paard in een kudde of in een groep? Daarnaast weet ik natuurlijk niet de reden voor de ijzers (soms kan het niet anders) maar hiermee neem je ook het natuurlijke hoefmechanisme van je paard af.
En je hebt er gelijk in dat het niet na te bootsen valt, moeten we dan misschien ook maar niet meer proberen.
Iedereen mag natuurlijk zijn eigen beslissingen maken. Zeker nadat je alles zorgvuldig hebt afgewogen.
elnienjo schreef:brokjes schreef:Er wordt meerdere keren gevraagd naar een alternatief: de paarden die er nu zijn zo goed mogelijk blijven verzorgen (dus absoluut niet vrijlaten in de Oostvaardersplassen, wat ik ook ergens las) en stoppen met fokken van nieuwe paarden.
De mensheid kan beter stoppen met fokken van nieuwe mensen. Daar zou de wereld meer van opknappen dan van een uitsterfbeleid voor hobby/werk/sportdieren.
Magrathea schreef:Magrathea schreef:Ik vind het een wat kromme redenering dat omdat iemand betaalt voor de huisvesting en verzorging van een paard dat je dus het recht hebt om het paard voor jouw plezier te gebruiken.
Oji zegt ergens in haar post iets in die strekking. Maar quoten is nu even lastig op mobiel![]()
Ik vind het trouwens apart dat er zo makkelijk wordt gepraat over het houden van paarden als iets niet-slechts, dus, ze in een omheind weiland oid plaatsen. We hebben het afgelopen halfjaar allemaal ervaren hoe k*t het is als je amper je huis uit kan, en wij mochten dan nog eens een rondje wandelen en naar de supermarkt.
Ik ben het eens dat gegeven de situatie het misschien nodig is om paarden beweging te geven onder het zadel, maar dat argument vind ik van hetzelfde niveau als "ik kan mijn paard alleen op deze 23/7 binnen stal zetten want al het andere is te ver weg". De suboptimale situatie is niet de schuld (of in het belang) van het paard.
Magrathea schreef:Nikass schreef:Oji zegt dat dus helemaal niet. Het is echt heel irritant als een zorgvuldig opgestelde post voor t gemak "een beetje vrij vertaald" wordt.
He je hoeft niet zo geïrriteerd te doen hoor. Wanneer ik weer achter een computer zit zal ik quoten, goed?