Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:42

Ik heb dezelfde ervaring riegje en vur.
Als ik een Cursus van marijke de Jong bv zou Willen volgen ga ik kijken naar wat heeft marijke zelf gereden, met hoeveel paarden en waar heeft ze zelf getraind, wat voor opleidingen heeft ze gedaan?
Dat zijn mijn criteria, ik wil iemand met ervaring die verder is dan ik qua ervaring, Nivo en opleiding ik zie op haar Facebook allemaal werk op de grond, hoe rijdt zo iemand zelf??
Ik ben idd er ook zoeen die liever traint bij iemand die zoals vur zegt ervaringsdeskundige in dezelfde denk richting

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:22

Ik zou wat rustiger draven Resistance en ik zou hem iets lager in de hals willen of te wel, ik zou willen dat ie je hand iets meer naar beneden mee zou nemen en ik mis lengtebuiging. In de galop mag ie nog meer je hand mee naar beneden nemen, dus nageeflijker. Verder, waar ik eigenlijk mee had moeten beginnen, wat een ontzettend leuk beestje.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:22

knollentuin schreef:
Als ik een Cursus van marijke de Jong bv zou Willen volgen ga ik kijken naar wat heeft marijke zelf gereden, met hoeveel paarden en waar heeft ze zelf getraind, wat voor opleidingen heeft ze gedaan?
Dat zijn mijn criteria, ik wil iemand met ervaring die verder is dan ik qua ervaring, Nivo en opleiding ik zie op haar Facebook allemaal werk op de grond, hoe rijdt zo iemand zelf??
Ik ben idd er ook zoeen die liever traint bij iemand die zoals vur zegt ervaringsdeskundige in dezelfde denk richting

Zeker, ik wil een instructeur die het veel beter kan dan ik. :j

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:37

vur schreef:
knollentuin schreef:

Zeker, ik wil een instructeur die het veel beter kan dan ik. :j

my too, Maar vooral iemand die me duidelijk gemaakt krijgt hoe het wel moet,
Soms weet je dingen in theorie heel goed, maar dan blijkt de uitvoering toch rete moeilijk.
en die je dan stapje voor stapje daarbij helpt.
Ik heb er eentje gehad die me volledig deed afbranden, (had ik toen niet zo door) doordat mijn zelfvertrouwen zoveel afnam, werden de rijprestaties stukken minder.

Nottinghill

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:57

Het is niet per se een must dat je een opleiding volgt om instructrice te worden, iedereen die Z rijdt vindt tegenwoordig dat ze les kunnen geven.
Ik vind persoonlijk dat een opleiding wel waarde toevoegd. Neem nou Marijke de Jong, haar opleiding is bekend over de hele wereld en degene die haar opleiding hebben afgemaakt worden ook naar het buitenland gevlogen om specifiek in die richting les te kunnen krijgen.
Dus ja ik vind persoonlijk dat er wel iets van een opleiding achter moet zitten om instructrice te worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:04

Maar wat leer je bij marijke de Jong???en waar heeft zij het geleerd? En wat heeft ze ermee bereikt? En dan bedoel ik nivo- niet haar commerciële netwerk
( voor mij nooit marijke, want het is academisch en dat klopt in m'n gevoel gewoon niet als je het ziet.)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:28

knollentuin schreef:
Maar wat leer je bij marijke de Jong???en waar heeft zij het geleerd? En wat heeft ze ermee bereikt? En dan bedoel ik nivo- niet haar commerciële netwerk
( voor mij nooit marijke, want het is academisch en dat klopt in m'n gevoel gewoon niet als je het ziet.)

Ik denk dat een marijke de Jong niet zo zeer een nivo nastreeft ( zoals de meeste dat nastreven in de wedstrijd sport)..mdr wil absoluut geen wedstrijd rijden..Maar vraag haar een piaff/ ranvers/ ect ect en ze doet t zo.. mdr streeft na een paard zo goed mogelijk zijn lijf te kunnen gebruiken binnen de mogelijkheden die t paard aanbiedt..En dat heeft wat haar betreft niet zozeer te maken met t nivo dat je rijdt en wat mij betreft ook niet..Ik denk dat een marijke de Jong er ook zo een beetje inzit allee heeft die er een zeer commercieel Iets van gemaakt..
Marijke de Jong is een leerling van de Bodt..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:56

Dus de niet wedstrijdrijders zullen zich eerder tot een De rijk en een marijke richten?
Nogmaals ik heb helemaal niks met academisch, alles wat ik ervan gezien heb is niet conform mijn idee van een paard los sterk en soepel trainen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:10

knollentuin schreef:
Dus de niet wedstrijdrijders zullen zich eerder tot een De rijk en een marijke richten?
Nogmaals ik heb helemaal niks met academisch, alles wat ik ervan gezien heb is niet conform mijn idee van een paard los sterk en soepel trainen.

Ik denk idd dat vooral niet wedstrijd ruiters zich eerder wenden tot dit soort instructeurs ( overigens in mijn ogen een groot gemis!) Ik heb dan weer zelf niet zoveel met de traditionele ( orun/ Deurne ect ect instructeurs) maar dat zal veelal aan de opleiding liggen.. Vind dat deze opleidingen veel te weinig ingaan op de werking van t paardenlichaam. Ik rij overigens zelf wel wat wedstrijden..Wel steeds minder heb er steeds minder mee..

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:26

Volgens mij is er geen ene opleiding compleet. Zeker in Nederland niet.

Een een aantal cursussen zijn zeker waardevol. bijv. Centered Riding, sportmassage of iets in die strekking waarbij je meer kennis krijgt over het lichaam en functioneren van mens en paard.
Maar verder denk ik dat het wijs is bij veel mensen te gaan kijken en lessen.
Ook van verschillende disciplines. en zelf gaan filteren wat je wel kunt gebruiken en wat niet.

En om op Marijke de J. terug te komen. Ik vind dat ze de pr en marketing goed geregeld heeft.
En wat vooral een groot voordeel is dat een hoop info makkelijk te lezen is en daardoor een lage drempel heeft. dus voor de zoekende mens, is het niet moeilijk om daar de ''winkel even binnen te stappen'' maar meer dan een kennismaking met ''iets anders'' vind ik het niet.
Veel mensen die voelen en weten dat het roer om moet komen daar terecht, maar gaan daarna wel verder met zoeken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:53

Ik heb destijds de ISPH gevolgd Dit was echt een brede opleiding met oa freestyle centred riding t team en t touch De lessen waren op basis van de auteur van ruiters en rechters Kom even niet op zijn naam

Zal niet zeggen dat ik alles even waardevol vond aan de opleiding maar je werd er wel heel bewust van En pas zeker nog sommige dingen toe

Moet wel zeggen dat de meeste cursisten wel van het geitewollen sokken typen was

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:58

Resistance: Leuk paard hoor!
Loopt inderdaad wat over tempo, en kan nog niet lekker loslaten in het lijf.
Een iets rustiger tempo zou het hem waarschijnlijk wel makkelijker maken om zijn balans te vinden.
Verder moet hij nog leren je hand te volgen, nu loopt hij wat in zijn eigen houding, en onderhals is wat aangespannen.
Dus hij moet lager en meer over de rug. Hoe je dat moet aanpakken is aanvoelen waar hij het aangeeft te kunnen zakken.
Eerste filmpje 0:34 sec zakt hij net iets meer naar je hand, vergroot hij iets zijn pas. Daar zou je iets moeten nageven zodat hij meer je hand volgt. Maar omdat hij iets groter draaft, voelt hij trager en vraag je hem weer een tikje vooruit waardoor hij terug zijn balans verliest en eigenlijk beetje zoals een slagschip de bocht door gaat.
Die stukjes zal je moeten leren aanvoelen zodat hij correct in je hand van achter naar voor gaat gaan draven. Nu makkelijker gezegd dan gedaan hoor :D.

Kwestie van de opleidingen vind ik het eigenlijk wel zinnig... Ok je zal altijd wel mensen hebben die niet echt neusje van de zalm zijn.
Maar hier in België is het hetzelfde, mensen die de Trainer cursussen doen zijn niet per se goede ruiters of lesgevers. Integendeel...
Ik ben nu bezig met de Jack Meagher sportmassage, eind dit jaar examen. En zit nu al te spelen toch ook cursus instructeur bij te volgen. Ik heb zelf weinig bewezen, wegens te krap budget, geen geschikt paard, en een hele dosis pech de laatste 8 jaar in paarden. Maar weet wel dat ik redelijk kan zien wat er gaande is rijtechnisch. (Voordeel van jaren aan de zijlijn te staan :D )
En ik vind dat de osteo/fysio/masseurs tegenwoordig te weinig rijtechnische kennis hebben. (In alle jaren dat ik mijn paarden heb behandeld door verschillende mensen was dat iets dat mij opviel. Behandelen en klaar.)
Je kan dan masseren en losmaken zoveel je wil, maar als al de rest niet goed is (voeding/huisvesting/training/harnachement ) dan heb je geen langdurig resultaat. Dan vind ik zo'n cursus toch wel interessant. Gewoon al om voor te leggen in je CV.
Ik heb sowieso geen zin om de 'normale' weg te volgen in de zin van de trainer cursussen in België, zoals jullie Oruns.
En wil meer die verdieping die ik dan wel terugvind in de klassieke dressuur.

Echt als instructeur zou ik dan niet aan de slag willen. Geen zin om op verknipte paarden van een ander te stappen en boeman te spelen als het met de vaste ruiter/amazone niet meer gaat (want zo gaat dat wel, het gaat niet kruip er maar eens op). En ook heb ik daar totaal het lef niet voor haha :D .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:26

Dresjoepie, dat was Ernest van Loon, van de boeken Ruiters en Rechters. Voor zijn tijd zeer vooruitstrevend naar mijn idee, die al het geruk en gepluk in die tijd aardig aan de kaak stelde. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die iets te maken had met freestyle, Centered Riding, T-team en T-Touch. Die opleiding klinkt wel heel interessant hoor!

Van de ORUN-opleiding heb ik niet zo'n hoge pet op, zeker niet qua houding en zit en voelen van de ruiter en niet qua biomechanica van ruiter en paard. Bij veel ORUN-instructeurs/instructrices ontbreekt het ook aan het vermogen om zaken goed uit te leggen en goed na te vragen of alles wel begrepen is... Niet dat dat bij niet-ORUN-instructie per definitie wel zo is, maar ik zoek toch een instructie op die daar wel goed in is en voor mij kom ik dan al snel in de hoek van Centered Riding, Feldenkrais etc.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:42

Ok, ik zie dus bij veel mensen die hier posten dus al een heel duidelijk antwoord en veel zien het zoals ik het ook zie, een opleiding kan verrijken maar het hebben van die opleiding gaat niet de garantie zijn dat je goed kan lesgeven.
En dat is wel een beetje het beeld dat de opleidingen schetsen, tenminste zo komt t altijd een beetje op mij over, en ik vermoed dat er een groep mensen is die daar ook van overtuigd is, ik heb een certificaat dus ik ben gediplomeerd instructeur en er is vervolgens een groep die dat voor zoete koek slikt.
Want eerlijk is er iemand die weet hoe het in wlkaarsteekt in opleidingen land? Waar een opleiding aan moet voldoen? En wie daar vinger aan de pols houdt? Ik heb echt het idee dat iedereen een opleiding kan en mag opstarten tegenwoordig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:34

Dat kan en mag ook wel, daar heb je gelijk in hoor. Het nare is, als een stal of manege of iets KNHS wedstrijden wil organiseren, er dan officieel een veiligheidscertificaat aangevraagd moet worden ( als je ook binnenwedstrijden organiseert). Dan mag er op die stal ineens niet meer lesgegeven worden door instructie die geen Orun of Deurne-papier(tje) heeft.

Verder is het voor veel soorten instructie niet mogelijk om zich te verzekeren, ik zag dag Equine Risk wel diverse types gediplomeerde instructie verzekert: http://www.equinerisk.com/hippische_ber ... rstrainers . Er is wel een overkoepelend iets waar goedgekeurde opleidingen bij aangesloten moeten zijn, maar daar kan ik zo even niets over vinden. En of dat dan de garantie is dat er goede instructie vandaan komt is ook maar de vraag.
Voor mij is het overigens niet belangrijk dat iemand goed presteert of heeft gepresteerd in de dressuur/springen net wat je wil, maar meer of iemand goed inzicht heeft in ruiters en paarden en zijn lessen daarop kan aanpassen en zo paarden en ruiters kan verbeteren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:36

Jet schreef:
Dresjoepie, dat was Ernest van Loon, van de boeken Ruiters en Rechters. Voor zijn tijd zeer vooruitstrevend naar mijn idee, die al het geruk en gepluk in die tijd aardig aan de kaak stelde. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die iets te maken had met freestyle, Centered Riding, T-team en T-Touch. Die opleiding klinkt wel heel interessant hoor!

Als goede vriend van wijlen Ernest van Loon voel ik mij nu geprikkeld om uit mij rol van 'meelezer' te kruipen. Meneer van Loon heeft mij herhaaldelijke met onverbloemde woorden gezegd dat hij niets zag in de opleiding die mevr. Robesin had opgezet. Hij wilde daar dan ook zeker niet zijn naam aan lenen. Hij was ook niet bijzonder blij toen ik daar een tijdje les ging geven. Het was hem wezenlijk te zweverig. Hierover bestaat een nogal vinnige briefwisseling tussen meneer van Loon en mevr.Robesin. Kopieën daarvan zijn in mijn bezit.
Maar u hebt inderdaad gelijk, meneer van Loon was al jaren roepende in de woestijn, nog voordat velen op de kar zij gesprongen van het [commercieel aantrekkelijk] 'paard-vriendelijk' paardrijden [alsof dat iets anders is dan goed paardrijden].

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:42

knollentuin schreef:
Ok, ik zie dus bij veel mensen die hier posten dus al een heel duidelijk antwoord en veel zien het zoals ik het ook zie, een opleiding kan verrijken maar het hebben van die opleiding gaat niet de garantie zijn dat je goed kan lesgeven.
En dat is wel een beetje het beeld dat de opleidingen schetsen, tenminste zo komt t altijd een beetje op mij over, en ik vermoed dat er een groep mensen is die daar ook van overtuigd is, ik heb een certificaat dus ik ben gediplomeerd instructeur en er is vervolgens een groep die dat voor zoete koek slikt.
Want eerlijk is er iemand die weet hoe het in wlkaarsteekt in opleidingen land? Waar een opleiding aan moet voldoen? En wie daar vinger aan de pols houdt? Ik heb echt het idee dat iedereen een opleiding kan en mag opstarten tegenwoordig.

Ben het helemaal met je eens. Vooral je laatste 3 zinnen.
Wie controleert een dergelijke opleiding?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:05

Ik ga ook akkoord met knollentuin. Je hebt nu zelfs opleidingen osteopathie voor paarden zonder vooropleiding en maar 2 jaar. Terwijl ICREO een degelijke voorkennis vraagt en een 3 jarige opleiding is.
En hetzelfde is met de rijopleidingen. Iedereen organiseert studiejaren en opleidingstrajecten. Voor belachelijk veel geld vind ik altijd. En vraag me dan af als je niet goedkoper af bent door gewoon wekelijks les te volgen, ipv 6x per jaar een 2-daagse te gaan volgen...

Nu ik weet niet hoe het in Nederland gaat, maar de opleidingscentra kunnen beroep doen op een bepaald certificaat? Voor de verzekering en eventuele financiering? Heb ik dat goed voor?
Dat is toch een controle-tool vind ik.
In België is dat totaal niet het geval.

Gelukkig ben ik kritisch genoeg om te weten wie ik bij mijn paard haal, en welke opleiding ik wel of niet zinnig vind.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:09

Aanvulling met betrekking tot het onderwerp 'opleidingen':
Ik deel de mening van VUR, Knollentuin en [***] voor de volle 100% in deze. De persoon waar ik advies van aanneem, moet kunnen aantonen dat hetgeen hij/zij zegt reëel is. Hij/zij moet zich op de een of andere manier bewezen hebben. En jammer genoeg zijn de opleidingen/scholen die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten bij lange na niet voldoende kwaliteitsvol. Ik denk dat iemand met ambitie om de rijkunstige en aangrenzende kennis daaromtrent uit te diepen het beste op zoek kan gaan naar een instructeur, spreek mentor, die haar of hem de weg wijst. Maar het zal heel moeilijk zijn die juiste mentor te vinden. Ik heb gewoon geluk gehad.
Het is jammer dat in Nederland zich geen voldoende kwalitatieve opleiding is op dit moment.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:33

Kadankovitch schreef:
Jet schreef:

Als goede vriend van wijlen Ernest van Loon voel ik mij nu geprikkeld om uit mij rol van 'meelezer' te kruipen. Meneer van Loon heeft mij herhaaldelijke met onverbloemde woorden gezegd dat hij niets zag in de opleiding die mevr. Robesin had opgezet. Hij wilde daar dan ook zeker niet zijn naam aan lenen. Hij was ook niet bijzonder blij toen ik daar een tijdje les ging geven. Het was hem wezenlijk te zweverig. Hierover bestaat een nogal vinnige briefwisseling tussen meneer van Loon en mevr.Robesin. Kopieën daarvan zijn in mijn bezit.
Maar u hebt inderdaad gelijk, meneer van Loon was al jaren roepende in de woestijn, nog voordat velen op de kar zij gesprongen van het [commercieel aantrekkelijk] 'paard-vriendelijk' paardrijden [alsof dat iets anders is dan goed paardrijden].

Kan het hier alleen maar mee eens zijn! ben drm ook gestopt in het 2 de jaar theorie klonk allemaal heel leuk Maar idd erg zweverig dat ging me dan net te ver

Het rijden was gebaseerd op meneer van Loon de rest was aanvullend waaronder het freestyle en centred riding

Voor die tijd was de cursus/school zeer vooruit strevend heb het over meer dan 10 jaar geleden

De school bestaat overigens niet meer! Volgens mij is mvr Robinson wel weer begonnen met losse cursussen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:43

Ik vind t ook zo passend en charmant dat iedereen nog steeds meneer van loon zegt, ouderwets respect, en die man was in zijn tijd de tijd ver vooruit! Groot gemis vind ik.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:57

Even onder mijn meeleessteen vandaan. Marijke de Jong was een leerling van A. de Both, echter daarna is ze zich gaan richten op de academische rijkunst van Bent Branderup.

Over opleidingen, tja, hier een instructeur mennen wedstrijdsport (HI4 licentie) maar ik heb erg veel gemist in de opleiding en neem de tijd om her en der nog heel veel te leren! Voel me echt nog een onwijze beginner :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:02

Kadankovitch schreef:
Jet schreef:

Kan het hier alleen maar mee eens zijn! ben drm ook gestopt in het 2 de jaar theorie klonk allemaal heel leuk Maar idd erg zweverig dat ging me dan net te ver

Het rijden was gebaseerd op meneer van Loon de rest was aanvullend waaronder het freestyle en centred riding

Voor die tijd was de cursus/school zeer vooruit strevend heb het over meer dan 10 jaar geleden

De school bestaat overigens niet meer! Volgens mij is mvr Robinson wel weer begonnen met losse cursussen[/quote]

Jup, iemand die destijds ook mijn paarden reed is daar aan de isph begonnen maar was voor kerst al terug, ik herinner me dat d.avid de w daar ook gast lessen kwam geven en dat mevr r zich ermee bemoeide en dat d.avid aan de kant is gaan staan, dan moest ze t maar overnemen ook :')

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:14

Inderdaad. Ik heb hem dertig jaar van mijn leven meegemaakt. Hij was een uitermate vriendelijke man. wij waren ook echt bevriend, maar ik heb hem nooit met zijn voornaam aangesproken. Daarvoor was het leeftijdsverschil te groot en mijn respect voor hem evenzeer. Hij vond het ook niet prettig als men dat deed [behalve familie en jeugdvrienden].
Ja hij is een gemis, maar bedenk zijn laatste jaren waren voor hem een lijdensweg. Bovendien herkende hij zich niet meer in de ruiterwereld. Dat deed hem best wel verdriet. Hij vond dat hij onvoldoende had bereikt. [dat verdict deel ik niet].

Het gedeelte dat zogenaamd gebaseerd zou zijn op de opvattingen van meneer van Loon, werd op de ISPH ad absurdum in praktijk gebracht. Ik heb dat in de korte tijd dat ik er werkzaam was ook proberen te demonstreren. Het zou meneer van Loon geen recht doen indien ik zou bevestigen dat aldaar getraind werd volgens zijn opvattingen. Hoe spijtig dat ook is voor de vele oprecht geïnteresseerde deelnemers aan die cursussen, hen is mijn tekort gedaan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:20

Inderdaad Knollentuin. Ook ik werd steeds voor de voeten gereden door haar, alleen ik wist mij met die situatie toen geen raad en heb dus ook niet adequaat gereageerd. En de cursisten raakten daardoor ook verward. Hier is ontzettend veel geld weggegooid