Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:31

Ik vind Mevrouw Cornelissen niet zo leuk....
Ik heb hier ergens op het forum een filmpje gezien dat ze aan het rukken en plukken is

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:37

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:40

Die heb ik laatst ook zitten kijken. Inderdaad heel mooi. :j Je kunt je ook bijna niet meer voorstellen dat dat paard vroeger heel slecht is gereden, het ziet er nu zo 'makkelijk' uit.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:40

Hier een minifilmpje van mezelf en mijn Friese merrie

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:41

Ik ben groot fan van Will Faerber :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:49

Ik heb vandaag hard aan mijn houding gewerkt. Ik ben ergens gaan rijden waar een spiegel aanwezig is en heb daar goed gebruik van gemaakt. Het zal nog wel een tijdje duren en wat lessen vergen voordat een betere houding bevestigd is maar ik zat vandaag iig al een stuk beter dan op m'n laatste filmpje :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:58

Horseware schreef:

Ik nu ook geloof ik, bedankt voor je tip over de chambon :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:43

Horseware schreef:
Ik heb vandaag hard aan mijn houding gewerkt. Ik ben ergens gaan rijden waar een spiegel aanwezig is en heb daar goed gebruik van gemaakt. Het zal nog wel een tijdje duren en wat lessen vergen voordat een betere houding bevestigd is maar ik zat vandaag iig al een stuk beter dan op m'n laatste filmpje :D

Ik zie jou liever werken met je paard dan Edward Gall met Totilas. :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:19

Horseware schreef:
Ik wilde dit graag met jullie delen. Dit vind ik zo'n eye opener, het verschil tussen uitgestrekte draf!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Iedereen lijkt het tegenwoordig mooi te vinden als ze hun voorbenen hoog optillen.. Maar bij foto 2 is er veel meer spanning.. Ook in hoe ze hun staart houden zie je heel duidelijk verschil.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:42

Waar is dat ooit mis gegaan... In het begin dacht ik vaak dat ik het niet goed zag, al die getrixte paarden. Zo jammer dat dit beloond wordt door een internationale jury nb. En wanneer je een echt klassieke combinatie in de ring ziet, dan scoren ze veel lager, terwijl zij juist degene zijn die de oefeningen juist uitvoeren. Raar hoor.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:44

Jaaaaa mijn filmpje van Will Faerber is binnen *\o/*

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:45

Ow hij is nog privé dus jullie kunnen hem nog niet zien -O- Maar hij was erg blij met hoe ik bezig ben :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:28

Ik ben benieuwd wat hij van je paard vindt, mijn paard lijkt qua bouw (rug) heel erg op die van jou.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:55

Trouwens nog een vraag, want ik zie bij Arttoride wat filmpjes voorbij komen van paarden die de piaffe aan de hand aangeleerd wordt. Bij een van de filmpjes zegt Will dat het voor dat paard een voordeel zou zijn het aan te leren vanwege zijn rug.

Nu weet ik dat mijn paard dit in het verleden ook geleerd heeft (piaffe aan de hand; filmpje kan ik per pb sturen indien interesse).

Heeft het zin dat ik dit ook weer op ga pakken met mijn paard? Voegt dat altijd wat toe, of wanneer is het hét moment om dat te gaan doen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:31

Horseware schreef:

Me too!!!! En van zijn vrouw trouwens ook. Ik ben ook een klein beetje jaloers op mijn instructrice, die nu een weekje naar Will en zijn vrouw is. Heel klein beetje maar, want alles wat zij daar opsteekt kan ze straks natuurlijk weer aan ons leren.

Die eerste foto die je plaatste is de vrouw van will (wist je natuurlijk al :j
Dat paard is de stofzuigende zwarte die in een ander topic behoorlijk werd bekritiseert (liep wel op een nivo waar de meeste alleen van kunnen dromen.
er is ook een heel artikel geschreven over dit paard. Een niet bijzonder paard, zoals de meeste van ons hier hebben, die ze toch tot het hoogste nivo hebben weten te rijden. Voor mij is dit wel een groot voorbeeld. Zo zou ik ook willen rijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:32

Horseware schreef:
Ow hij is nog privé dus jullie kunnen hem nog niet zien -O- Maar hij was erg blij met hoe ik bezig ben :D

*\o/* _/-\o_

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:38

Debby, dat was wel een heel erg mini filmpje. Eigenlijk te kort om er iets van te vinden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:58

damian23 schreef:
Horseware schreef:

Me too!!!! En van zijn vrouw trouwens ook. Ik ben ook een klein beetje jaloers op mijn instructrice, die nu een weekje naar Will en zijn vrouw is. Heel klein beetje maar, want alles wat zij daar opsteekt kan ze straks natuurlijk weer aan ons leren.

Die eerste foto die je plaatste is de vrouw van will (wist je natuurlijk al :j
Dat paard is de stofzuigende zwarte die in een ander topic behoorlijk werd bekritiseert (liep wel op een nivo waar de meeste alleen van kunnen dromen.
er is ook een heel artikel geschreven over dit paard. Een niet bijzonder paard, zoals de meeste van ons hier hebben, die ze toch tot het hoogste nivo hebben weten te rijden. Voor mij is dit wel een groot voorbeeld. Zo zou ik ook willen rijden.

Ik ben ook jaloers op Yvon. En ook jaloers op jou dat jij dicht genoeg bij Yvon woont om bij haar te lessen :D

Werd die zwarte zo bekritiseerd? Het is inderdaad een heel gewoon paard. Er is een leuk filmpje van Will z'n vrouw op dit paard waarbij ze begint in een stretch (draf) en hem dan oppakt naar verzameling. In de stretch denk je tsja, hij stretcht leuk, maar verder niks bijzonders. Dan pakt ze hem op en dan gaat ie ineens zweven. Heel gaaf om te zien dat ook een gewoon paard zo kan gaan lopen met de juiste training.
Waarom werd die zo bekritiseerd? Ik vind het een voorbeeld juist van hoe het zou moeten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:58

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:31

Heel leuk filmpje horseware! Wat kan hij babbelen zeg :+

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:35

Wauw Horsware! Echt leerzaam, bedankt voor het delen en mijn oprechte complimenten voor je goede werk! :) Inspirerend..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:42

Horseware, dank je wel voor het delen. Ik vond het erg leerzaam en ik herken ook veel dingen. Lekker bezig, jullie twee. Op naar stap twee, the working position!!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:56

Ik volg dit topic al van in het begin. Ook het andere fototopic bezocht ik, echter wel sporadisch.

Ik vind het super interessant om te lezen en te zien hoe er getraind wordt of getraind kan worden.

De vraag waar ik echter tegenaan blijf lopen, en die ik dus aan jullie wil stellen, is de volgende: Hoe laat je een jong, groen paard correct voorwaarts-neerwaarts lopen?

De ene instructeur geeft aan ‘begrens het paard iets vooraan, het mag er niet met de neus te veel uit lopen zodat het de rug niet hol maakt - laat het niet rennen maar hou het actief, vraag buiging en stelling - hou de teugels op maat’, de andere zegt ‘maak je niet druk om de hoofdhouding - hou het paard actief, vraag buiging en stelling - het paard zal de rug correct gaan gebruiken en dan zakt het hoofd vanzelf in de goeie houding’.

Hoewel het tweede meer in lijn lijkt te zijn met de tendens in dit topic, levert het bij mij eigenlijk voornamelijk een paard op dat het grootste deel van de rit met holle rug en het hoofd in de lucht rondhuppelt. Dat lijkt me vrij schadelijk, dus dan raak ik toch eerder geneigd het hoofd ‘juist’ te plaatsen (niet verkeerd begrijpen: de teugels worden niet te kort genomen, er wordt gewoon actief gevraagd de neus er niet uit te gooien door de teugels aan te nemen als de neus er uit gaat en ‘los’ te laten als de neus op de loodlijn komt.)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:59

Wendy_Chewie schreef:
Ik volg dit topic al van in het begin. Ook het andere fototopic bezocht ik, echter wel sporadisch.

Ik vind het super interessant om te lezen en te zien hoe er getraind wordt of getraind kan worden.

De vraag waar ik echter tegenaan blijf lopen, en die ik dus aan jullie wil stellen, is de volgende: Hoe laat je een jong, groen paard correct voorwaarts-neerwaarts lopen?

De ene instructeur geeft aan ‘begrens het paard iets vooraan, het mag er niet met de neus te veel uit lopen zodat het de rug niet hol maakt - laat het niet rennen maar hou het actief, vraag buiging en stelling - hou de teugels op maat’, de andere zegt ‘maak je niet druk om de hoofdhouding - hou het paard actief, vraag buiging en stelling - het paard zal de rug correct gaan gebruiken en dan zakt het hoofd vanzelf in de goeie houding’.

Hoewel het tweede meer in lijn lijkt te zijn met de tendens in dit topic, levert het bij mij eigenlijk voornamelijk een paard op dat het grootste deel van de rit met holle rug en het hoofd in de lucht rondhuppelt. Dat lijkt me vrij schadelijk, dus dan raak ik toch eerder geneigd het hoofd ‘juist’ te plaatsen (niet verkeerd begrijpen: de teugels worden niet te kort genomen, er wordt gewoon actief gevraagd de neus er niet uit te gooien door de teugels aan te nemen als de neus er uit gaat en ‘los’ te laten als de neus op de loodlijn ko

Ik prefereer de aanpak van Philippe Karl.

Kleine uitleg over zijn filosofie met betrekking tot de hand

http://philippe-karl.com/news/5/3/0/tak ... an-culture

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:00

Wauw Horseware, dat is inderdaad een erg leerzaam filmpje geworden zo! Wat leuk ook dat hij zo enthousiast is over hoe jullie bezig zijn. Moet een heel fijn gevoel geven. :) Ik vind jullie echt een prachtige combinatie om naar te kijken. Het ziet er ontzettend vriendelijk en makkelijk uit.