Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hwn schreef:Anja Beran zei dat je geen paard moet willen met een swingende rug, maar dat de rugspieren aangespannen moeten zijn om de ruiter te kunnen dragen (als ik het goed begrepen heb, is ook weeral tijdje geleden).
terpentijn schreef:Het filmpje is al vele keren hier gepost, blijkbaar niet door ieder gezien?
Pantykous schreef:Ik rij max 30, misschien 40 minuten met in en uitrijden erbij. Altijd al gedaan eigenlijk, goed is bij mij goed en klaar. Mijn instructrice heeft dezelfde instelling.
Met springen soms iets langer maar 45 min is wel echt de max. Je moet je paard ook niet gaan vervelen vind ik. Hele lange uren maak ik niet, rij ongeveer 4 a 5 keer in de week en dat is lang genoeg. Af en toe vakantie tussendoor is ook heerlijk voor ze.

Simpelman schreef:Anja Beran zei dat je geen paard moet willen met een swingende rug, maar dat de rugspieren aangespannen moeten zijn om de ruiter te kunnen dragen (als ik het goed begrepen heb, is ook weeral tijdje geleden).
Eerst swingen.
http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys
Later aanspanning.
De aanspanning in de verzameling komt van achteren naar voren en loopt door een vrije rug.
damian23 schreef:Simpelman schreef:Anja Beran zei dat je geen paard moet willen met een swingende rug, maar dat de rugspieren aangespannen moeten zijn om de ruiter te kunnen dragen (als ik het goed begrepen heb, is ook weeral tijdje geleden).
Eerst swingen.
http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys
Later aanspanning.
De aanspanning in de verzameling komt van achteren naar voren en loopt door een vrije rug.
I love that video and i love Will Faeber. Zijn trainingsmethode gaat uit van het ontwikkelen en sterk maken van de nek/rug/achterhandlijn door te stretchen en te swingen. Vanuit daar hoe je alleen je paard te vragen om omhoog te komen. Klinkt simpel, maar ik rijd nu sinds april volgens dit principe en het doet mijn paard zo ontzettend veel goed. Nooit geweten dat je paard een gespierde kont kreeg van lang en laag rijden.
theorie onder de ideale omstandigheden en met de perfecte ruiter.
bedankt ) in het rijden, en proberen zo correct mogelijk met de paarden om te gaan.
en slecht voor paard haar rug en hele houding, paard heeft geen swung, te weinig aandacht ruiter en loopt zichzelf vast.
, "gas erop en inklemmen"
) en vaak hals laten strekken al dravend en vandaar uit weer oppakken.
Peetstap schreef:Het lang laag/rond vragen is hierbij belangerijk en dat vragen wordt uiteraard steeds soepeler en lichter na weken (in dit geval maanden..= geduld)
(gaande van handsluiten > vingers sluiten > ophouding > stem)
Of ze daarbij achter of voor de L.lijn duikt of zit zal me in dit traject echt een zorg zijn, ze heeft focus beter, ze gaat loslaten, achterbeen krijgt ruimte en er komt ontspanning & loslaten en vooral: swung in haar lijf.
Ze laat lucht los, gaat bit afknabbelen, zoekt zelf de ruimte, en je voelt haar trots worden als je haar beloond.

Peetstap schreef:Een praktijksituatie locaal: buitenbak vol bakkabouters en afleiding op erf, jonge merrie die meer snuivend om zich heen wilt kijken als koppie erbij wil houden.
Gevolgen: een paard wat vaak in draf met kameel houding de bak doorgaat, zich stijf houdt, spanning heeft en niet loslaat, in stap ontspant ze vaak wel.
Heeeeeel herkenbaar voor veleen slecht voor paard haar rug en hele houding, paard heeft geen swung, te weinig aandacht ruiter en loopt zichzelf vast.
Manage's bakken zitten dagelijks vol met dit soort paardjes., "gas erop en inklemmen"
Oplossingen praktisch voor specifiek dit betreffende jonge (& balans zoekende) paardje:
Veel afleiding aanbieden, ze echt aan het werk houden, volte's, binnenhoefslag, afwijkende patronen (schijn)overgangen, en vanuit stap in lang-laag/rond gaan aandraven in de volte en haar vragend laag houden hierin met eindeloos geduld en herhaling.
Zodra "kameel erop" terug naar stap en na ontspanning opzoeken opnieuw aandraven, steeds maar weer.
Begonnen met een a twee stappen ok, die stukjes aan elkaar knopend komen de langere goede stukken.
Elke goede poging belonen (niet met je handen, dan is je fragiel contact foetsie) en vaak hals laten strekken al dravend en vandaar uit weer oppakken.
Belmera schreef:Ik blijf dit ook een interessant topic vinden, al vindt ik het wel jammer dat een praktijk voorbeeld (super uitgelegd peetinstap) gelijk weer een boekenwijsheid tegen zich krijgt. Het is altijd makkelijk om de zeggen dat iemands manier niet de goede manier is. Maar hoe het dan wel zou moeten, vind ik niet terug. Ja er staat met respect en gevoeligheid met het paard omgaan, maar ik zie niet in waarom de manier van peetinstap dat niet is.
Dus Simpelman, hoe zou u omgaan met het paard beschreven in het praktijk voorbeeld van peetinstap?
Ik zou het namelijk op de omschreven manier doen. Op deze manier wordt rustig gewerk om het paard ontspannen te laten zijn met rijden en daarbij ook de juiste spieren te kweken die nodig zijn om op een correcte manier de ruiter te dragen. En zo te lezen krijgt het paard daar alle tijd voor.
damian23 schreef:Zeker interessant topic. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dit zou moeten oplossen. Ik zou het namelijk ook op die manier oplossen. Soms ontkom je denk ik niet om je teugels aan te nemen. Ik ben net het boek van Radtke aan het lezen, maar hij schrijft ook dat paarden die aan je handen gaan hangen, je vaker het bit moet aannemen.
Ik ben van de zomer naar een clinic van David de Wispelaere geweest en op een gegeven moment is hij op een paard gestapt dat maar bleef sterrenkijken. Daar nam hij de teugels dus ook aan en hield vast. Hij zei toen ook dat het er misschien wel onaardig uitzag, maar dat je soms een paard ergens doorheen moet rijden.
Dus ja, ik vind dat er wel een gat zitten tussen de boeken en de weerbarstige praktijk.
Gelukkig heb ik ook nog les