Achter de verticale lijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:21

Ik rij max 30, misschien 40 minuten met in en uitrijden erbij. Altijd al gedaan eigenlijk, goed is bij mij goed en klaar. Mijn instructrice heeft dezelfde instelling.

Met springen soms iets langer maar 45 min is wel echt de max. Je moet je paard ook niet gaan vervelen vind ik. Hele lange uren maak ik niet, rij ongeveer 4 a 5 keer in de week en dat is lang genoeg. Af en toe vakantie tussendoor is ook heerlijk voor ze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:43

Airtn bedankt voor je antwoord. Ja flauwe hellingen rijden doe ik ook, hier is hetniet zo heel erg stijl. Buiten is het fijn om ze op te galopperen. Op de wei is het niet zo stijl als buiten en gebruik ik vaak de flauwe helling om allerlei oefeningen op te doen.
Het verschil buitenrit en dressur rijden op de wei maak ik zelf ook.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 17:42

hwn schreef:
Anja Beran zei dat je geen paard moet willen met een swingende rug, maar dat de rugspieren aangespannen moeten zijn om de ruiter te kunnen dragen (als ik het goed begrepen heb, is ook weeral tijdje geleden).

Eerst swingen.
http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Later aanspanning.
De aanspanning in de verzameling komt van achteren naar voren en loopt door een vrije rug.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:16

Ik kom even uit meeleesmodus, dat is nog eens een nuttig filmpje die wij leken ook snappen! Althans, ik als leek wel. Ik neig instinctief (of misschien een stukje ervaring) ook naar niet adl rijden. Wel graag voorwaarts en 'aan het bit'. Maar wat is dan de volgende stap? Dit filmpje legt dat mooi uit!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:14

De benen dienen een V vorm te vormen in draf, evenredig in tact en met een deinende rug.
Het filmpje is al vele keren hier gepost, blijkbaar niet door ieder gezien?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:36

Ik vind het filmpje goed, heb het vaker gezien en hij legt het goed uit. Echter mis ik in Nederland bij veel klassieke of wannabe klassieke de activiteit. En dus lopen die paarden lang en laag.........volledig op de voorhand en met het achterbeen de verkeerde kant op. Met alle gevolgen van dien.

En ik vind het niet voor ieder paard passen. Een paard met een traag achterbeen wat niet graag onder de massa loopt zou ik iets meer bovenin rijden en daar over de rug rijden. De controle om af en toe een rondje de hals te laten strekken om te zien of hij nog steeds mooi de hand volgt is voor dat soort paarden voldoende.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:51

terpentijn schreef:
Het filmpje is al vele keren hier gepost, blijkbaar niet door ieder gezien?

Nope... Waar is 'hier'?

Volgens mij is het idee achter het filmpje ook niet dat die paarden stofzuigeren. Het idee is dat als ze in die houding hun rug kunnen liften je kunt gaan zoeken naar een steeds opgerichtere houding waarin het paard het vol kan houden 'over de rug' te lopen. Dus er is niks mis met je paard hoger instellen. Zijn punt is, begin laag en werk van daaruit met een 'gelifte' rug naar een hogere hoofd/hals positie. Dus als het paard het volhoudt over de rug te lopen terwijl hoger ingesteld, kun je dat rustig doen om vervolgens te werken aan dat achterbeen onder de massa. Houdt hij het niet vol, dan moet je terug naar een houding waar hij wel weer de rug kan liften.
Laatst bijgewerkt door Allegra op 20-11-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:52

Het gaat om het loslaten (van de rug) en het uitwaaieren van de schoft (=hals strekken) samen met het voorwaarts rijden.
Op deze manier MOET een paard sterker afdrukken met de achterbenen.
Voorwaarts rijden wil zeggen grotere passen maken, net iets meer zweefmoment, dan dat het paard van zich zelf zou doen.
Het onderbrengen van de achterhand komt hier noodzakelijk uit voort, het is het resultaat.
Het onderbrengen van de achterhand op zich levert niets op, het is net zo interessant als wanneer wij met doorgezakte knieën gaan wandelen.

Het is het voorwaarts en het neerwaarts te samen dat de juiste bespiering ontwikkelt om mee verder te gaan.
Een paard dat voorwaarts neerwaarts gaat komt meer op de achterhand.

Voorwaarts neerwaarts is dus niet het paard de hals naar voren en naar beneden laten uitstrekken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:09

Pantykous schreef:
Ik rij max 30, misschien 40 minuten met in en uitrijden erbij. Altijd al gedaan eigenlijk, goed is bij mij goed en klaar. Mijn instructrice heeft dezelfde instelling.

Met springen soms iets langer maar 45 min is wel echt de max. Je moet je paard ook niet gaan vervelen vind ik. Hele lange uren maak ik niet, rij ongeveer 4 a 5 keer in de week en dat is lang genoeg. Af en toe vakantie tussendoor is ook heerlijk voor ze.

Rijd je weleens buiten?

Want met 30 max 40 minuten incl losrijden tegen aan loopt is dat je conditionieel niet veel doet. Als je een jong paard hebt, is de tijd die je in de bak werkt prima, maar probeer af te wisselen met buitenritten waarbij je conditie/interval training gaat doen. Want met alleen dressuurwerk bouw je amper conditie op en dat is waar veel mensen tegen aan lopen op wedstrijd..............

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:26

Buitenritten maken we ook ja, ik had het nu over bakwerk. :j

Veel interval training valt er in de polder op het asfalt niet te doen maar ik heb met mijn paarden eigenlijk nooit conditionele problemen gehad. Die pakken ook zonder problemen een cross mee bijvoorbeeld. Afwisseling is sowieso belangrijk en alleen dressuurwerk vind ik dodelijk saai. :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:11

Simpelman schreef:
Anja Beran zei dat je geen paard moet willen met een swingende rug, maar dat de rugspieren aangespannen moeten zijn om de ruiter te kunnen dragen (als ik het goed begrepen heb, is ook weeral tijdje geleden).

Eerst swingen.

Later aanspanning.
De aanspanning in de verzameling komt van achteren naar voren en loopt door een vrije rug.

I love that video and i love Will Faeber. Zijn trainingsmethode gaat uit van het ontwikkelen en sterk maken van de nek/rug/achterhandlijn door te stretchen en te swingen. Vanuit daar hoe je alleen je paard te vragen om omhoog te komen. Klinkt simpel, maar ik rijd nu sinds april volgens dit principe en het doet mijn paard zo ontzettend veel goed. Nooit geweten dat je paard een gespierde kont kreeg van lang en laag rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:44

damian23 schreef:
Simpelman schreef:

Eerst swingen.

Later aanspanning.

I love that video and i love Will Faeber. Zijn trainingsmethode gaat uit van het ontwikkelen en sterk maken van de nek/rug/achterhandlijn door te stretchen en te swingen. Vanuit daar hoe je alleen je paard te vragen om omhoog te komen. Klinkt simpel, maar ik rijd nu sinds april volgens dit principe en het doet mijn paard zo ontzettend veel goed. Nooit geweten dat je paard een gespierde kont kreeg van lang en laag rijden.

Dit is gewoon Klassieke Dressuur.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:51

Simpelman, inderdaad dat is klassieke dressuur. Voor mij niks anders meer, maar je moet bar je best doen om dit in Nederland te vinden!!

Alleen het duurt wat langer dan hoe de meeste mensen hun paard rijden. Vroeger (begin dit jaar) had ik er geen oog voor, maar ik had van het weekend kantinedienst bij een dressuurwedstrijd. Ik vond de mensen in de B nog het vriendelijkste rijden, maar ik denk dat 80% in een krul liep met een holle rug, achterbenen die niet meededen.

En inderdaad, veel buitenritten maken. Ik zat gisteren een filmpje te kijken die gemaakt was van een weekendje Veluwe en mijn paard was de paden op de paden af "engaging the back" aan het rijden. Maar als je ontspannen door de bossen rijdt met een teugeltje wat langer, zoeken ze vanzelf je hand op. Mijn paard vind het nu gewoon lekker om zo te lopen, maar breng je je handen omhoog dan volgt hij braaf en blijft ligt in mijn handen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:30

De dagelijkse praktijk is vaak weerbastiger dan de eindeloze herhaalde :list: theorie onder de ideale omstandigheden en met de perfecte ruiter.
Een situatie waar , zoals hier eerder aangehaald, ikzelf en de meesten van ons nooit aan toekomen.
Wat voor mij rest is de blijheid houden (Bertie *\o/* bedankt ) in het rijden, en proberen zo correct mogelijk met de paarden om te gaan.

Een praktijksituatie locaal: buitenbak vol bakkabouters en afleiding op erf, jonge merrie die meer snuivend om zich heen wilt kijken als koppie erbij wil houden.
Gevolgen: een paard wat vaak in draf met kameel houding de bak doorgaat, zich stijf houdt, spanning heeft en niet loslaat, in stap ontspant ze vaak wel.
Heeeeeel herkenbaar voor vele ;) en slecht voor paard haar rug en hele houding, paard heeft geen swung, te weinig aandacht ruiter en loopt zichzelf vast.
Manage's bakken zitten dagelijks vol met dit soort paardjes. |( , "gas erop en inklemmen"

Oplossingen praktisch voor specifiek dit betreffende jonge (& balans zoekende) paardje:
Veel afleiding aanbieden, ze echt aan het werk houden, volte's, binnenhoefslag, afwijkende patronen (schijn)overgangen, en vanuit stap in lang-laag/rond gaan aandraven in de volte en haar vragend laag houden hierin met eindeloos geduld en herhaling.
Zodra "kameel erop" terug naar stap en na ontspanning opzoeken opnieuw aandraven, steeds maar weer.
Begonnen met een a twee stappen ok, die stukjes aan elkaar knopend komen de langere goede stukken.
Elke goede poging belonen (niet met je handen, dan is je fragiel contact foetsie :7 ) en vaak hals laten strekken al dravend en vandaar uit weer oppakken.

Het lang laag/rond vragen is hierbij belangerijk en dat vragen wordt uiteraard steeds soepeler en lichter na weken (in dit geval maanden..= geduld)
(gaande van handsluiten > vingers sluiten > ophouding > stem)
Of ze daarbij achter of voor de L.lijn duikt of zit zal me in dit traject echt een zorg zijn, ze heeft focus beter, ze gaat loslaten, achterbeen krijgt ruimte en er komt ontspanning & loslaten en vooral: swung in haar lijf.
Ze laat lucht los, gaat bit afknabbelen, zoekt zelf de ruimte, en je voelt haar trots worden als je haar beloond.

Zolang ze niet opkropt of weer gaat hangen en zelfstandig ruiterhand op gaat zoeken, komt er contact tussen paardje en kun je vandaar uit gaan opbouwen met oefeningen en training.
Later komt pas de oprichting en het instellen, voor zover ik daar zelf ooit aan toe kom als recreatieruiter. _O-

Hopenlijk hebben jullie er wat aan vanuit jullie eigen dagelijkse praktijk ?
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 25-11-14 12:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:41

Mooi praktijk voorbeeld Peetstap!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:43

Ik merk dat bij mij eigen ruin dat er ook een stuk vertrouwen in zit Peetstap, had een beetje hetzelfde 'probleem'. Aandachtsboog van een goudvis zeg maar. Inmiddels is hij wel zover dat zodra ik op stap hij al lekker begint te briesen en te rommelen, heerlijk gevoel. Ik belet hem ook niet als hij soms eens wat ziet, hij zoekt zelf de ontspanning weer op.

Vooral dat voorbeeld van dat fragiele contact is pijnlijk herkenbaar. :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:52

Pantykous schreef:
Vooral dat voorbeeld van dat fragiele contact is pijnlijk herkenbaar. :D
ja dom van me he, onze prive lesgeefster wees me erop wat ik toch aan het doen was omdat ik graag paardjes beloon met "braaf" en het kriebeltje manen-schoft... :j
> :wave: :wave: contact binnenhand

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:17

Peetstap schreef:
Het lang laag/rond vragen is hierbij belangerijk en dat vragen wordt uiteraard steeds soepeler en lichter na weken (in dit geval maanden..= geduld)
(gaande van handsluiten > vingers sluiten > ophouding > stem)
Of ze daarbij achter of voor de L.lijn duikt of zit zal me in dit traject echt een zorg zijn, ze heeft focus beter, ze gaat loslaten, achterbeen krijgt ruimte en er komt ontspanning & loslaten en vooral: swung in haar lijf.
Ze laat lucht los, gaat bit afknabbelen, zoekt zelf de ruimte, en je voelt haar trots worden als je haar beloond.

We noemen dat afgedwongen ontspanning, ofwel overgave.
Met deze shortcut kunnen we inderdaad het paard verder robotiseren.
Schwung is niet hetzelfde als ontspannen, Schwung is het verruimen van het zweefmoment.
Het is relatief aan het paard, met het achter de teugel (vericaal) rijden beperken we per definitie de ruimte der gangen, de neuslijn moet tenminste wijzen naar het punt waar het voorbeen moet landen.

Er is een andere mogelijkheid, deze duurt langer.
Dat is het paard leren op eigen benen te staan, te begrijpen, te vertrouwen en ons uit eigen wil te volgen, dit heet edelmoedige overgave.
Wat we daarvoor nodig hebben is een vertrouwens band met ons paard, met dwang bereiken we geen vertrouwen.
Aan de ruiter de mooie taak om zijn paard te leren omgaan met de verschillende omstandigheden, het paard te leren in te schatten wat het in werkelijkheid betekent waar het angstig voor is.
Het paard te leren functioneren in onze wereld, net zoals we een kleutertje leren.
Het eindresultaat is een diep vertrouwen in elkaar, lichtheid, kalmte, vanzelfsprekendheid.

Maar, dit vraagt een grotere gevoeligheid van de ruiter en ook veel respect.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:34

interessant topic... ik bestudeer de videos van will faeber al een poosje en probeer (!) dat te benaderen, met verschillende typen paarden in verschillende disciplines...
Ik lees hier graag mee voor meer uitleg :j

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:07

Ik blijf dit ook een interessant topic vinden, al vindt ik het wel jammer dat een praktijk voorbeeld (super uitgelegd peetinstap) gelijk weer een boekenwijsheid tegen zich krijgt. Het is altijd makkelijk om de zeggen dat iemands manier niet de goede manier is. Maar hoe het dan wel zou moeten, vind ik niet terug. Ja er staat met respect en gevoeligheid met het paard omgaan, maar ik zie niet in waarom de manier van peetinstap dat niet is.
Dus Simpelman, hoe zou u omgaan met het paard beschreven in het praktijk voorbeeld van peetinstap?

Ik zou het namelijk op de omschreven manier doen. Op deze manier wordt rustig gewerk om het paard ontspannen te laten zijn met rijden en daarbij ook de juiste spieren te kweken die nodig zijn om op een correcte manier de ruiter te dragen. En zo te lezen krijgt het paard daar alle tijd voor.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:18

Peetstap schreef:
Een praktijksituatie locaal: buitenbak vol bakkabouters en afleiding op erf, jonge merrie die meer snuivend om zich heen wilt kijken als koppie erbij wil houden.
Gevolgen: een paard wat vaak in draf met kameel houding de bak doorgaat, zich stijf houdt, spanning heeft en niet loslaat, in stap ontspant ze vaak wel.
Heeeeeel herkenbaar voor vele ;) en slecht voor paard haar rug en hele houding, paard heeft geen swung, te weinig aandacht ruiter en loopt zichzelf vast.
Manage's bakken zitten dagelijks vol met dit soort paardjes. |( , "gas erop en inklemmen"

Oplossingen praktisch voor specifiek dit betreffende jonge (& balans zoekende) paardje:
Veel afleiding aanbieden, ze echt aan het werk houden, volte's, binnenhoefslag, afwijkende patronen (schijn)overgangen, en vanuit stap in lang-laag/rond gaan aandraven in de volte en haar vragend laag houden hierin met eindeloos geduld en herhaling.
Zodra "kameel erop" terug naar stap en na ontspanning opzoeken opnieuw aandraven, steeds maar weer.
Begonnen met een a twee stappen ok, die stukjes aan elkaar knopend komen de langere goede stukken.
Elke goede poging belonen (niet met je handen, dan is je fragiel contact foetsie :7 ) en vaak hals laten strekken al dravend en vandaar uit weer oppakken.

Interessant filmpje van Will Faeber over paarden en bakkabouters.
https://www.youtube.com/watch?v=MXcQY3g ... epGXqJlwQw

Ik vind de boekwijsheden erg moeilijk om te begrijpen. Will Faeber probeert het gat tussen boekwijsheden en de praktijk te vullen door filmpjes te maken. Ik heb alle 100 filmpjes gekeken en heb er enorm veel van opgestoken.
https://www.youtube.com/user/ArttoRide/videos

Vooral van deze.
https://www.youtube.com/watch?v=FKb9h8F ... epGXqJlwQw

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:46

Zeker interessant topic. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dit zou moeten oplossen. Ik zou het namelijk ook op die manier oplossen. Soms ontkom je denk ik niet om je teugels aan te nemen. Ik ben net het boek van Radtke aan het lezen, maar hij schrijft ook dat paarden die aan je handen gaan hangen, je vaker het bit moet aannemen.

Ik ben van de zomer naar een clinic van David de Wispelaere geweest en op een gegeven moment is hij op een paard gestapt dat maar bleef sterrenkijken. Daar nam hij de teugels dus ook aan en hield vast. Hij zei toen ook dat het er misschien wel onaardig uitzag, maar dat je soms een paard ergens doorheen moet rijden.

Dus ja, ik vind dat er wel een gat zitten tussen de boeken en de weerbarstige praktijk.
Gelukkig heb ik ook nog les :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 15:15

Belmera schreef:
Ik blijf dit ook een interessant topic vinden, al vindt ik het wel jammer dat een praktijk voorbeeld (super uitgelegd peetinstap) gelijk weer een boekenwijsheid tegen zich krijgt. Het is altijd makkelijk om de zeggen dat iemands manier niet de goede manier is. Maar hoe het dan wel zou moeten, vind ik niet terug. Ja er staat met respect en gevoeligheid met het paard omgaan, maar ik zie niet in waarom de manier van peetinstap dat niet is.
Dus Simpelman, hoe zou u omgaan met het paard beschreven in het praktijk voorbeeld van peetinstap?

Ik zou het namelijk op de omschreven manier doen. Op deze manier wordt rustig gewerk om het paard ontspannen te laten zijn met rijden en daarbij ook de juiste spieren te kweken die nodig zijn om op een correcte manier de ruiter te dragen. En zo te lezen krijgt het paard daar alle tijd voor.

Ik was even zo naïef te denken dat er in dit topic al voldoende argumenten waren aangevoerd om aan te tonen dat we dit dienen te vermijden
Het is dierenkwelling en slecht voor de gezondheid van het paard op lange termijn.
Het is in strijd met de ethiek.
Afbeelding

Op de omschreven manier wordt het paard gedwongen om "rustig en ontspannen" te werken, je hebt er bij wijze van sprake geen paard meer voor nodig.
Een paard is een levend wezen met gevoel en een wil, dat kan besluiten en dat vereist respect.

Reden om het op voornoemde manier te doen is snel scoren, de tijd niet willen nemen en kennelijk het respect niet op kunnen brengen om je in het wezen van je paard te willen verdiepen.

Het antwoord op hoe het dan wel zou moeten kan iedereen vinden: denk aan een kleutertje en neem dat aan de hand mee onder voor hem angstige omstandigheden.
Pak je die dan niet bij de kop met een eind ijzer in zijn mond dat behoorlijk pijnlijk kan inwerken en dwingt hem daarmee in een nederige houding (voor zijn bestwil), zorgt dat hij uitsluitend nog naar de grond kan kijken, dus niets meer ziet van zijn omgeving voor hem, hem stampt hem dan voorwaarts, lopen!
Vervolgens geef je hem geen halve seconde om zichzelf te vinden om te begrijpen, om echt te leren, werken, héél veel afwisseling!

Je hebt in de genoemde situatie niets anders op te lossen dan het paard zijn vertrouwen te laten ontwikkelen onder die omstandigheid.
Pas dan kun je gaan denken aan een stapje verder.

Simpelman doet het al 50 jaar, heeft alles gezien en gedaan en heel erg veel meisjes en jongetjes geholpen om gelukkig te worden met hun paardjes.
Met dwang los je niets blijvend op, nooit, het komt altijd als een boemerang terug maar dan harder.
In boeken staan de ervaringen van van vaak heel begaafde mensen opgeschreven, ze dienen om anderen te helpen om sneller vooruit te komen.
Goed paard rijden is verschrikkelijk moeilijk, men heeft doorgaans 20 jaar ervaring nodig om op het punt van inzicht te komen dat het "zo niet werkt".
Pas daarna kunnen we opnieuw beginnen met leren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 15:18

damian23 schreef:
Zeker interessant topic. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dit zou moeten oplossen. Ik zou het namelijk ook op die manier oplossen. Soms ontkom je denk ik niet om je teugels aan te nemen. Ik ben net het boek van Radtke aan het lezen, maar hij schrijft ook dat paarden die aan je handen gaan hangen, je vaker het bit moet aannemen.

Ik ben van de zomer naar een clinic van David de Wispelaere geweest en op een gegeven moment is hij op een paard gestapt dat maar bleef sterrenkijken. Daar nam hij de teugels dus ook aan en hield vast. Hij zei toen ook dat het er misschien wel onaardig uitzag, maar dat je soms een paard ergens doorheen moet rijden.

Dus ja, ik vind dat er wel een gat zitten tussen de boeken en de weerbarstige praktijk.
Gelukkig heb ik ook nog les :)

Dat is de "val" van de clinics.
Hij kon natuurlijk moeilijk zeggen, geef hem aan me mee, dan zal ik je volgend jaar laten zien dat hij verbeterd is.
Op een clinic moet je scoren anders ga je af.
Handige ruiters kunnen je heel snel een schijnresultaat laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:18

Ik denk dat het praktijkvoorbeeld dat Peetstap geeft voor velen van ons veel beter te herkennen is, dan de mooie wijsheden die simpelman beschrijft. Ik geloof absoluut dat simpelman gelijk heeft, maar voor alle hobbyisten onder ons zijn praktijkvoorbeelden, met daarbij mogelijke oefeningen en oplossingen veel beter en leuker om te begrijpen. En dan kan (moet) óók ten allen tijde met respect en gevoel naar je paard.

Verder zou het inderdaad wel leuk zijn als bijv ook simpelman een oplossing voor een dergelijk praktijkvoorbeeld zou willen geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-14 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt