Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pizza64 schreef:sanne83 schreef:@pizza64: Even heel simpel: met voer kun je enge dingen heel leuk maken, of bijv. met een oefening die het dier leuk vind.
Door het paard te tonen dat ik de leider ben en ik het niet eng vindt leert een paard ook langs iets engs te gaan.
Dat je een paard probeert te geruststellen in een stressvolle situatie : Eens
De herhaling met de waterslang: Eens
De dingen hieronder heb ik gekopieerd uit jou tekst, hier geloof ik niet in.
daarna kan je het leren om als er iets engs is, dat hij het dan zelf kan oplossen. Dieren die controle hebben over de situatie hebben minder stress.
Het paard leert dat het controle heeft over de situatie en dat hij actief kan zoeken naar een oplossing.
dan heeft het paard in een stresssituatie de neiging om een oplossing te zoeken en niet om ervandoor te gaan Je ziet dat paarden die dit gewend zijn, ontzettend snel naar een oplossing gaan zoeken
En ik weet niet of je ratten met paarden kunt vergelijken, zou een paard dat wat een rat in dat stroomvoorbeeld doet ook kan??
liljebo schreef:Het eerste (domineren dus) zal niet zo gemakkelijk het gewenste resultaat geven. Het bieden van leiderschap wel, in die zin dat het paard zich vanzelf zal aansluiten/volgen bij de persoon die vol zelfvertrouwen is. Daar is verder niets bij nodig.
Paarden zijn zelden graag zelf leiders en sluiten zich in stresssituaties graag aan bij de mens, mits deze de rust kan bieden die ze nodig hebben.
En dat is iets dat je als mens niet kunt faken. Een paard heeft een extreem scherp opmerkingsvermogen.
Er bestaat bij een paard niet het 'doen alsof' en daar gaan velen de fout mee in.
(Dat is ook de reden waarom ik erg tegen de veel gegeven adviezen op bokt ben, waarbij iemand die bang is voor zijn/haar paard wordt verteld dat ze even de wei in moet gaan en gewoon moet laten zien wie de baas is. Als dat niet van binnen goed ziet, prikt het paard feilloos door het doen alsof heen en is het vragen om problemen)
[***] schreef:*Komt uit meeleesstand*
Liljebo, dank voor je heldere en mooie uitleg. Eindelijk even geen over en weer "getrut" over wie er gelijk heeft, maar een duidelijke post. Met name het stukje over 'dominantie versus leiderschap' zou voor veel mensen een reden moeten zijn om zich daar eens iets meer in te verdiepen.
*Kruipt weer terug*
Babootje schreef:Zie ik gelijk weer die mensen voor me die uren staan te prutten met een bakje voer om hun paard geladen te krijgen
Babootje schreef:liljebo schreef:Het laatste wat je zegt slaat nergens op.
Hoe bedoel je?
Gini schreef:Met een bakje eten voor de neus van het paard rammelen wordt op bokt echt gezien als een teken van onkunde.
thembi schreef:Domineren=overheersen, daarom stoorde het mij zo dat die term gebruikt werd i.v.m. leiderschap geven. Een dictator overheerst. Een van de belangrijkste kenmerken van een goede leider is samenwerken.
Gulpje schreef:In dat kader zie ik het nog zó voor me. We waren nog jong, mijn zusje en ik en we kregen een jong paard van onze ouders.
Vallen en opstaan, zo ging het de eerste tijd. En dan vooral het trailerladen. Uren met haar ervoor gestaan, smekend, rammelend met voer en als toppunt: een zak met 10 (dure) bakkers croissants voor haar neus. Je raadt het al. ALLE croissants waren op, de kruimels zaten nog rond haar neus en mooi geen paard in de trailer![]()
![]()
Sta je daar met een lege zak in je handen en paard lekker smikkelend.
pizza64 schreef:De dingen hieronder heb ik gekopieerd uit jou tekst, hier geloof ik niet in.
daarna kan je het leren om als er iets engs is, dat hij het dan zelf kan oplossen. Dieren die controle hebben over de situatie hebben minder stress.
Het paard leert dat het controle heeft over de situatie en dat hij actief kan zoeken naar een oplossing.
dan heeft het paard in een stresssituatie de neiging om een oplossing te zoeken en niet om ervandoor te gaan Je ziet dat paarden die dit gewend zijn, ontzettend snel naar een oplossing gaan zoeken
Ze heeft in paniek zichzelf wel vaker enorm beschadigd, oa. over een staldeur gesprongen omdat er een stalmaatje wegging, daarbij vastkomen te zitten en zichzelf tot op het bot toe aan gort getrokken) en heb daar inderdaad tot in den treuren mee getraind om puzzeltjes op te lossen etc. etc.
), maar ze stond al op het punt om te springen, bedacht zich toen, maar toch niet helemaal en kwam toen met de voorbenen aan de ene kant en de achterbenen aan de andere kant. Die balk was vast en zo hoog als de buik, dus ze kon nog net staan als ze de buik optrok.
, Ik schrok me echt helemaal dood, ik zag al een paard in paniek zich kapottrekken aan die balk. Mijn hart zat echt ergens in m'n keel.
), oh, dit is weer een van die rare puzzeltjes van Sanne
en na wat dingen uitproberen, schuifelde ze er zo over de buik zijwaarts af

liljebo schreef:Persoonlijk ben ik hier met opzet klungelig met touwen en dergelijke als ik pas met een paard werk. Al heel snel raakte er hier geen een meer in paniek als een touw om het been komt of iets dergelijk.
Uitdagende situaties opzoeken kan ook erg zinvol zijn.
We zijn er dus nog lang niet maar ik begin al zeer goede verbeteringen te merken, ook bij mezelf.
Maar ik zoek wel situaties op, door opzettelijke onhandigheid (hoewel ik van nature ook nogal eens echt onhandig kan zijn) en door situaties op te zoeken. liljebo schreef:Het laatste wat je zegt slaat nergens op.
Babootje schreef:Hoe bedoel je?
liljebo schreef:Zoals ik het zeg![]()
Lokken heeft geen z*k met positief bekrachtiging te maken.
Wat het evenwicht betreft weten overigens maar verdraaid weinig mensen wat daarmee wordt bedoeld.
Op de eerste plaats weten velen niet eens het verschil tussen negatief bekrachtiging en positieve straf en op de tweede plaats heeft het gebruik van positieve bekrachtiging na reactie op negatieve bekrachtigingvanuit het principe zo hard als het moet (dat is het principe dat door de meeste mensen wordt toegepast) geen effect omdat er sprake is van ontwijkingsleren (is ook gewoon een leermethode, maar anders dan vanuit PK)en de pos. bekr. geen toegevoegde waarde heeft op dat moment. Sterker nog ... je loopt het risico een zg poisoned cue in te bouwen, wat iemand die met pos. bekr. wil werken niet wil.
Het praten over evenwicht in het algemeen is dan ook nietszeggend.