Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:02

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:06

pizza64 schreef:
sanne83 schreef:
@pizza64: Even heel simpel: met voer kun je enge dingen heel leuk maken, of bijv. met een oefening die het dier leuk vind.

Door het paard te tonen dat ik de leider ben en ik het niet eng vindt leert een paard ook langs iets engs te gaan.

Dat je een paard probeert te geruststellen in een stressvolle situatie : Eens
De herhaling met de waterslang: Eens

De dingen hieronder heb ik gekopieerd uit jou tekst, hier geloof ik niet in.
daarna kan je het leren om als er iets engs is, dat hij het dan zelf kan oplossen. Dieren die controle hebben over de situatie hebben minder stress.
Het paard leert dat het controle heeft over de situatie en dat hij actief kan zoeken naar een oplossing.
dan heeft het paard in een stresssituatie de neiging om een oplossing te zoeken en niet om ervandoor te gaan Je ziet dat paarden die dit gewend zijn, ontzettend snel naar een oplossing gaan zoeken

En ik weet niet of je ratten met paarden kunt vergelijken, zou een paard dat wat een rat in dat stroomvoorbeeld doet ook kan??

De rat staat in het rijtje 10 "slimste" dieren op 10. Het paard ( en de hond, die toch veel slimmer is dan het paard) komen niet in dat rijtje voor. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:20

[quote="liljebo"]
Over angst... ik denk niet dat het nodig is om een band met een paard te hebben, om het over angst te helpen.
Er wordt echter gepraat over dominantie etc... maar dominantie is niet hetzelfde als het geven van leiderschap.
Het eerste (domineren dus) zal niet zo gemakkelijk het gewenste resultaat geven. Het bieden van leiderschap wel, in die zin dat het paard zich vanzelf zal aansluiten/volgen bij de persoon die vol zelfvertrouwen is. Daar is verder niets bij nodig.
Paarden zijn zelden graag zelf leiders en sluiten zich in stresssituaties graag aan bij de mens, mits deze de rust kan bieden die ze nodig hebben.
En dat is iets dat je als mens niet kunt faken. Een paard heeft een extreem scherp opmerkingsvermogen.
Er bestaat bij een paard niet het 'doen alsof' en daar gaan velen de fout mee in.
/quote]

Daar kan ik me ook goed in vinden. Kan me nog een manegepaard herinneren die de een de box uit trapte terwijl een ander hem er zo uit kon halen. Zonder een klap uit te delen. Had gewoon te maken met hoe je het paard benaderde. Heb ook een keer Gert van t Hof bezig gezien tijdens een zadelmakmaak sessie. Waarbij hele nerveuze paarden binnen korte tijd als een lammetje door de bak liepen. Werd geen klap uitgedeeld hoor. Maar dan heb je het wel over leiderschap.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:48

liljebo schreef:
Het eerste (domineren dus) zal niet zo gemakkelijk het gewenste resultaat geven. Het bieden van leiderschap wel, in die zin dat het paard zich vanzelf zal aansluiten/volgen bij de persoon die vol zelfvertrouwen is. Daar is verder niets bij nodig.
Paarden zijn zelden graag zelf leiders en sluiten zich in stresssituaties graag aan bij de mens, mits deze de rust kan bieden die ze nodig hebben.
En dat is iets dat je als mens niet kunt faken. Een paard heeft een extreem scherp opmerkingsvermogen.
Er bestaat bij een paard niet het 'doen alsof' en daar gaan velen de fout mee in.

(Dat is ook de reden waarom ik erg tegen de veel gegeven adviezen op bokt ben, waarbij iemand die bang is voor zijn/haar paard wordt verteld dat ze even de wei in moet gaan en gewoon moet laten zien wie de baas is. Als dat niet van binnen goed ziet, prikt het paard feilloos door het doen alsof heen en is het vragen om problemen)

Ik denk dat dat voor een mens een van de moeilijkste dingen is, om oprecht rustig te zijn en dat uit te stralen, vaak ben je gewend om jezelf dan maar een rol aan te meten. Nutteloos dus.

Het onderzoek heb ik een aantal pagina's geleden ook geplaatst, kreeg er weinig reactie op.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:26

[***] schreef:
*Komt uit meeleesstand*

Liljebo, dank voor je heldere en mooie uitleg. Eindelijk even geen over en weer "getrut" over wie er gelijk heeft, maar een duidelijke post. Met name het stukje over 'dominantie versus leiderschap' zou voor veel mensen een reden moeten zijn om zich daar eens iets meer in te verdiepen.

*Kruipt weer terug*

Helemaal mee eens!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:30

Het onderzoek van Hanggi heb ik allang een keer gelezen (in het kader van onderzoek naar welzijn/huisvesting van paarden).
Als je het onderzoek echt objectief leest, moet je concluderen Hanggi ook niet veel verder dan een vermoeden dat paarden cognitief wat meer kunnen dan alleen aangeleerd / geconditioneerd / associatief gedrag. Want bij alle testen werd een paard eerst iets aangeleerd (dus geconditioneerd) waarna het paard de juiste keuze maakte. Ook de keuzes "groter dan" en "kleiner dan" werden de stimuli ook eerst aangeleerd. Vervolgens concludeert ze dat paarden concepten kunnen onderscheiden omdat ze in de groter en kleiner keuzes (die eerst aangeleerd waren) nieuwe objecten als groter of kleiner dan konden onderscheiden die bijvoorbeeld anders van kleur waren of driedemensionaal terwijl ze eerder in haar onderzoek (naar het kunnen onderscheiden van kleuren) concludeert dat paarden weliswaar kleuren kunnen zien maar mogelijk sprake is van kleurenblindheid (zoals bij mensen) en dat helemaal nog niet duidelijk is hoe paarden de wereld om zich heen precies zien. Schiet mij maar lek dan...
Ik vind het onderzoek niet erg objectief geschreven en veel van Hanggi's conclusies zijn "hypothetical" en stellingen.
In de conclusie van haar onderzoek schrijft ze dan ook dat verder onderzoek nodig is. Niets nieuws onder de zon naar mijn mening.

Wat ik ook wel grappig vond is haar commentaar bij positieve bekrachtiging in relatie tot trailerladen, namelijk dat idealiter een trainer een goede balans moet hebben tussen positieve en negatieve bekrachtiging (want die moet er namelijk ook zijn).
Zie ik gelijk weer die mensen voor me die uren staan te prutten met een bakje voer om hun paard geladen te krijgen :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:40

Klopt dat er nog geen absolute duidelijkheid is mbt cognitief vermogen van paarden en dieren in het algemeen. Zoals ik eerder noemde, loopt daar nog onderzoek naar. Blijft echter een feit dat paarden,net als andere dieren, tot meer in staat zijn dan voorheen werd aangenomen en dat initiatief en oplossend vermogen tot op bepaalde hoogte kan worden ontwikkeld.

Redeneren is echter erg onwaarschijnlijk voor paarden, gezien het daarvoor verantwoordelijke deel van de hersenen te weinig is ontwikkeld.

Het laatste wat je zegt slaat nergens op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:47

liljebo schreef:

Hoe bedoel je?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:53

Babootje schreef:
Zie ik gelijk weer die mensen voor me die uren staan te prutten met een bakje voer om hun paard geladen te krijgen :D

Ik heb zo nog een grappig verhaal van een persoon die het met geduld wilde oplossen. Net zoals we het allemaal geleerd hebben. Druk op het halstertouw houden en als het paard een stapje vooruit doet, druk weg. Als het paard wegliep, met de carrot stick gaan zwaaien en het paard "aan het werk zetten". Ik zal niet zeggen dat het helemaal niet werkte, maar toen ze na een halfuur nog niet verder kwam dan de klep, ben ik muesli gaan halen, heb ik daar even mee gerammeld voor de neus van het paard, ik liep rammelend naar de voorkant van de trailer en deed het in de voerbak. Ik zal niet liegen, het paard vloog er niet meteen op, maar drie minuten later stond die er toch in.
En dat is wat voor mij paarden houden en paarden rijden is. Hou je niet stug vast aan de regels en de taboes die in de paardenwereld heersen. Als het werkt voor jou en jouw paard, dan is het goed.
Ik wil de persoon die het paard probeerde in de trailer te zetten nu niet belachelijk maakte, want wat ze deed is wat iedereen geleerd krijgt en als goed bestempeld wordt. Schudden met een bakje eten is voor losers en mensen die niets van paarden weten. Maar in dit geval was het dus duidelijk de goede oplossing.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:07

Babootje schreef:
liljebo schreef:

Hoe bedoel je?

Zoals ik het zeg :D

Lokken heeft geen z*k met positief bekrachtiging te maken.

Wat het evenwicht betreft weten overigens maar verdraaid weinig mensen wat daarmee wordt bedoeld.
Op de eerste plaats weten velen niet eens het verschil tussen negatief bekrachtiging en positieve straf en op de tweede plaats heeft het gebruik van positieve bekrachtiging na reactie op negatieve bekrachtigingvanuit het principe zo hard als het moet (dat is het principe dat door de meeste mensen wordt toegepast) geen effect omdat er sprake is van ontwijkingsleren (is ook gewoon een leermethode, maar anders dan vanuit PK)en de pos. bekr. geen toegevoegde waarde heeft op dat moment. Sterker nog ... je loopt het risico een zg poisoned cue in te bouwen, wat iemand die met pos. bekr. wil werken niet wil.

Het praten over evenwicht in het algemeen is dan ook nietszeggend. ;)

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:59

Domineren=overheersen, daarom stoorde het mij zo dat die term gebruikt werd i.v.m. leiderschap geven. Een dictator overheerst. Een van de belangrijkste kenmerken van een goede leider is samenwerken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:10

Ik denk dat het kenmerk van een goede leider zelfvertrouwen, kennis en kunde is; een goede leider weet wat hij doet en waarom hij het doet en is daar goed in. Hij/zij hoeft niet met allerlei middelen te overtuigen. Het is vanzelfsprekend.

Ik ben dus ook van de oude stempel en ik had een oom zonder enige opleiding in de paardenwereld. Hij was kolenboer, had paarden ook als hobby, net als zijn vrouw.
Het was een hele lieve, rustige, kalme man.
Ik heb hem bij paarden de wei in zien lopen, die ieder ander eruit schopte , maar zag nooit een paard lelijk naar hem doen. Noch in de omgang. Het ging allemaal even vanzelfsprekend, alsof het allemaal makke schapen waren. Ik wist nochtans beter.
Toch zag je hem nooit uitvaren, stem verheffen, slaan, schoppen of met hulpmiddelen in de weer.
Was niet nodig.
Maar hij was dan ook een bijzondere man met grote liefde en respect voor, en kennis van de natuur.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:17

Met een bakje eten voor de neus van het paard rammelen wordt op bokt echt gezien als een teken van onkunde.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:43

Gini schreef:
Met een bakje eten voor de neus van het paard rammelen wordt op bokt echt gezien als een teken van onkunde.

In dat kader zie ik het nog zó voor me. We waren nog jong, mijn zusje en ik en we kregen een jong paard van onze ouders.
Vallen en opstaan, zo ging het de eerste tijd. En dan vooral het trailerladen. Uren met haar ervoor gestaan, smekend, rammelend met voer en als toppunt: een zak met 10 (dure) bakkers croissants voor haar neus. Je raadt het al. ALLE croissants waren op, de kruimels zaten nog rond haar neus en mooi geen paard in de trailer :') :') :')

Ja, soms is het inderdáád onkunde. :+

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:45

thembi schreef:
Domineren=overheersen, daarom stoorde het mij zo dat die term gebruikt werd i.v.m. leiderschap geven. Een dictator overheerst. Een van de belangrijkste kenmerken van een goede leider is samenwerken.

Dat zijn mooie woorden thembi. Eerder ging het ook al over gewoon duidelijk zijn. Maar ik vraag me af in hoeverre sommige mensen zelf het verschil scherp hebben in 'duidelijk zijn' en 'overheersen'. En wanneer ben je duidelijk? Is het dan ook voor het paard duidelijk? Of gebruik je misschien net de verkeerde lichaamstaal op het verkeerde moment, of straf/beloon je op het verkeerde moment, of voert men kracht/druk op om dingen duidelijk te maken, het komt vaker voor dan je denkt. Wat voor ons duidelijk is hoeft voor het paard op dat moment helemaal niet duidelijk te zijn en kan alleen maar meer stress geven waardoor wij mensen nog meer uit de kast halen om het duidelijk te maken enz.

Maar weinig mensen kunnen de oprechte rust bewaren en daarmee het paard ook rust geven zodat je werkelijk tot samenwerking kan komen, dat is iets waar je zelf bewust van moet zijn en aan moet werken voor zover dat kan. Dat betekent voor sommigen echt met de billen bloot en op nul beginnen. Heel eng maar soms noodzakelijk om je gewoontes los te (kunnen) laten. Maar kan al snel meer opleveren dan je ooit bereikt hebt.
Alleen maar in mensenogen duidelijk zijn kan in veel gevallen ook gewoon een dominante leider betekenen, duidelijk maken wat je wil van het paard wil niet zeggen dat je automatisch samenwerking hebt. Oprechte rust uitstralen (= duidelijk voor het paard) zal wel eerder zorgen voor een volgzaam paard waar je samenwerking mee kan hebben.
Woorden opschrijven is 'makkelijk', ik lees hier veel; 'gewoon' leider zijn, duidelijk zijn, rust uitstralen, enz. in de praktijk daar een houding in geven blijkt erg moeilijk te zijn en vaak toch (onbewust) met verkeerde invulling te gebeuren. Niet voor niets zoveel problemen die te relateren zijn aan gebrek aan kennis en kunde in de omgang met een paard. Hetzelfde geldt voor rijden overigens.
Ik zeg niet dat ik er zelf goed in ben, maar ik besef me dat ik er aandacht aan moet geven, het lang niet allemaal automatisch gaat en aan mezelf moet werken om tot die vanzelfsprekendheid te komen. En dan wil ik graag wat diepgang over zo'n onderwerp, wat gaat er fout en waarom, hoe kan je dat oplossen enz.
Als ik alleen maar blijf hangen in termen van duidelijk zijn en rust uitstralen zonder enige diepgang en know how dan kan ik er ook niet aan werken, is mijn mening.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:47

Gulpje schreef:
In dat kader zie ik het nog zó voor me. We waren nog jong, mijn zusje en ik en we kregen een jong paard van onze ouders.
Vallen en opstaan, zo ging het de eerste tijd. En dan vooral het trailerladen. Uren met haar ervoor gestaan, smekend, rammelend met voer en als toppunt: een zak met 10 (dure) bakkers croissants voor haar neus. Je raadt het al. ALLE croissants waren op, de kruimels zaten nog rond haar neus en mooi geen paard in de trailer :') :') :')

:') Sta je daar met een lege zak in je handen en paard lekker smikkelend. :')

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:56

pizza64 schreef:
De dingen hieronder heb ik gekopieerd uit jou tekst, hier geloof ik niet in.
daarna kan je het leren om als er iets engs is, dat hij het dan zelf kan oplossen. Dieren die controle hebben over de situatie hebben minder stress.
Het paard leert dat het controle heeft over de situatie en dat hij actief kan zoeken naar een oplossing.
dan heeft het paard in een stresssituatie de neiging om een oplossing te zoeken en niet om ervandoor te gaan Je ziet dat paarden die dit gewend zijn, ontzettend snel naar een oplossing gaan zoeken

Wat geloof je precies niet dan?

Ik heb zelf wel een grappig voorbeeldje over een paard dat geleerd heeft rustig te blijven. Ik heb een enorme stresskip (als ik die niet had gehad dan had ik me er ook niet in verdiept ;) Ze heeft in paniek zichzelf wel vaker enorm beschadigd, oa. over een staldeur gesprongen omdat er een stalmaatje wegging, daarbij vastkomen te zitten en zichzelf tot op het bot toe aan gort getrokken) en heb daar inderdaad tot in den treuren mee getraind om puzzeltjes op te lossen etc. etc.
Op een gegeven moment was ik op een groot veld aan het longeren waar cross hindernissen stonden. Ik wilde haar over de lage kant laten gaan, maar ze kwam per geluk uit bij een hogere. Ik gaf het stop signaal (dom, dom, dom :+ ), maar ze stond al op het punt om te springen, bedacht zich toen, maar toch niet helemaal en kwam toen met de voorbenen aan de ene kant en de achterbenen aan de andere kant. Die balk was vast en zo hoog als de buik, dus ze kon nog net staan als ze de buik optrok.

Als het aan mijn leiderschap had moeten liggen, dan waren we daar niet uitgekomen :+, Ik schrok me echt helemaal dood, ik zag al een paard in paniek zich kapottrekken aan die balk. Mijn hart zat echt ergens in m'n keel.
Gelukkig dacht mij paard (nee, dat dacht ze wrs. niet echt :+ ), oh, dit is weer een van die rare puzzeltjes van Sanne :D en na wat dingen uitproberen, schuifelde ze er zo over de buik zijwaarts af :D :D :D
Ik vind het best wel fijn als peerd niet in paniek raakt, maar zichzelf een situatie uithelpt :j

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:59

Wat mij trouwens direct op valt in het filmpje van KFH dat door liljebo gepost is: kijk eens naar het verschil in spanning op de lijn van de man met de groene trui die het paard vasthoudt voordat Hempfling hem overneemt en hoe Hempfling het paard leidt. Echt, in de praktijk zie ik vooral het eerste gebeuren, mensen denken op die manier leiding te hebben en het paard te kunnen 'controleren'. Voor velen is dat de duidelijke manier om het paard te leiden, voor het paard is dat juist niet duidelijk, het levert meer stress op en zal er vaak tegenin willen gaan, zoals je ook ziet op het filmpje. Het paard krijgt juist meer rust op het moment dat er ruimte wordt geboden door een leider die rust uit straalt. Mooi dat er ook nog even ingezoomd wordt op zijn handen.
Dat bedoelde ik ook in mijn post op de vorige blz. Het verschil in lijn strak houden en er een boogje in laten vallen kan al een hele grote verandering teweeg brengen. Hiermee creeer je ook een hoop rust voor jezelf, het helpt je om geen strijd aan te gaan maar de rust te bewaren. Paard volgt daarin en sluit zich bij je aan in reactie op jouw lichaamstaal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:10

Ansie, ik denk ook dat iemand met veel zelfvertrouwen het niet nodig heeft om een paard strak te houden en ja... als je dat wel doet, is het logisch dat paniek kan ontstaan. Paard kan immers niet weg en bij gebrek aan vertrouwen in de begeleider op dat moment is dat logischerwijs een reden tot paniek.

Sanne, dat is dus wat ik bedoelde, toen ik noemde dat een paard kan leren om oplossingen te verzinnen. Dat zie je dus ook bij clickertraining gebeuren. Als je voor het eerst met een paard werkt waarbij ieder initiatief werd afgekapt, is het in het begin zoiets als verf droog kijken. (kan aardig frustrerend zijn)
Zodra het paard echter door krijgt dat het initiatief mag nemen, fouten mag maken, gaat het ook proberen. En met proberen ontwikkeld het tot op bepaalde hoogte probleemoplossend vermogen. Dat zie je overigens bij alle dieren.
Vandaar ook dat clickergetrainde dieren vaak een zeer pientere indruk wekken.

Persoonlijk ben ik hier met opzet klungelig met touwen en dergelijke als ik pas met een paard werk. Al heel snel raakte er hier geen een meer in paniek als een touw om het been komt of iets dergelijk.
Uitdagende situaties opzoeken kan ook erg zinvol zijn.

Overigens is daar op epona tv ook een filmpje over; over angst en over het feit dat veel angst ingetraind is. Niet alleen door de houding van de begleider, maar ook door straf als een paard bang wordt. (bv omdat de mens veel eerder generaliseert dan een paard. Dat wil zeggen dat wij denken dat het er niet meer bang voor is, maar dat een kleine verandering-aanpassing het betreffende voorwerp/situatie door het paard als compleet anders wordt gezien)
Hoewel heel erg veel mensen ervan overtuigd zijn dat ze niet straffen en alleen met druk werken, is het tegendeel nogal eens waar. Idd kun je het paard tot iets dwingen, maar de volgende keer ligt de link eng voorwerp = straf van de mens.
Paarden leggen linken nu eenmaal bliksemsnel. Vooral de link waar we niet op zitten te wachten.
Vandaar dat er zoveel probleemgedrag is.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:15

Pff ik heb dit hele topic meegelezen, maar ik vind dat jullie toch wel ver gaan met jullie puzzels hoor.
Ik heb een 6 jarige die ik nooit "puzzels" laat oplossen. Ik ga normaal en nuchter met hem om. Ik heb een aantal randvoorwaarden: niet drammen, "eh" betekent ophouden en gewoon netjes meelopen met me. Als hij echt iets tegenkomt wat nieuw is laat ik even kijken, maar als ik wil doorlopen verwacht ik van hem dat hij meteen meeloopt en niet pas als hij zin heeft. Nou ik kan je vertellen dat hij helemaal geen panieker is en dat dit prima werkt voor ons.

Stel je voor dat ik altijd zijn nieuwsgierigheid de overhand laat nemen. Dan kom ik geen dressuurproef meer door, want dan staat meneer bij alles heel geinteresseerd te kijken (hij is heel vaak nieuwsgierig).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:22

Behalve dat ikzelf gedrag en training gewoon ontzettend leuk vind, is die uitgebreide training op dit vlak natuurlijk niet voor elk paard daadwerkelijk nodig.
Het ene paard is het andere niet, sommige paarden zijn van nature veel dapperder dan andere paarden. Bij jouw paard zal je misschien weer meer aandacht aan andere dingen moeten besteden :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:22

liljebo schreef:
Persoonlijk ben ik hier met opzet klungelig met touwen en dergelijke als ik pas met een paard werk. Al heel snel raakte er hier geen een meer in paniek als een touw om het been komt of iets dergelijk.
Uitdagende situaties opzoeken kan ook erg zinvol zijn.

Geweldig, ik BEN er soms gewoon klungelig mee. Al maakte ik daar zelf laatst een enorme fout in. Paard stapte op het touw, touw tussen de voorbenen. Ik liet los en bleef rustig, paard bleef rustig (alleen dat is voor haar al een hele verbetering! voordat ik hier bewust mee bezig was en ze nog niets 'geleerd' had wat dat betreft zou ze allang vertrokken zijn bij alleen al het schrikken van het stappen op het touw), Tot zo ver niets aan de hand dus, maar op het moment dat ik het touw tussen de voorbenen uit wilde halen sloeg bij mij toch wat paniek toe 'als ze maar niet gaat rennen' spookte ineens door mijn hoofd.. enn weg was ze.. :+ We zijn er dus nog lang niet maar ik begin al zeer goede verbeteringen te merken, ook bij mezelf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:24

Ik werk ook niet met puzzels hoor. Rijdt trouwens ook geen dressuurwedstrijden. :) Maar ik zoek wel situaties op, door opzettelijke onhandigheid (hoewel ik van nature ook nogal eens echt onhandig kan zijn) en door situaties op te zoeken.

Ik geloof ook niet dat hier iemand zegt dat je moet wachten tot ie zin heeft om door te lopen. Zoals je noemt kan het prima helpen om gewoon even te laten kijken en er verder geen punt van te maken. Ook dat is hier steeds herhaalt en zijn de meesten het volgens mij wel over eens.

Wat niet helpt is alles ontwijken, strak vasthouden en straffen bij een angstreactie. Maar ook zitten we hier vlgs mij behoorlijk mee op een lijn

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:52

Wat versta jij precies onder puzzels, Liljebo? Want naar mijn idee bestaat bijv. clickertraining voornamelijk uit puzzels, maar misschien hebben we een ander idee bij het woord?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:04

liljebo schreef:

Babootje schreef:
Hoe bedoel je?

liljebo schreef:
Zoals ik het zeg :D

Lokken heeft geen z*k met positief bekrachtiging te maken.

Wat het evenwicht betreft weten overigens maar verdraaid weinig mensen wat daarmee wordt bedoeld.
Op de eerste plaats weten velen niet eens het verschil tussen negatief bekrachtiging en positieve straf en op de tweede plaats heeft het gebruik van positieve bekrachtiging na reactie op negatieve bekrachtigingvanuit het principe zo hard als het moet (dat is het principe dat door de meeste mensen wordt toegepast) geen effect omdat er sprake is van ontwijkingsleren (is ook gewoon een leermethode, maar anders dan vanuit PK)en de pos. bekr. geen toegevoegde waarde heeft op dat moment. Sterker nog ... je loopt het risico een zg poisoned cue in te bouwen, wat iemand die met pos. bekr. wil werken niet wil.

Het praten over evenwicht in het algemeen is dan ook nietszeggend. ;)

Zo stond het er ook niet (in het onderzoek). Daar staat simpelweg, dat een trainer een goede balans moet hebben tussen positieve bekrachtiging en negatieve bekrachtiging. Staat niet dat hij dat opeenvolgend moet doen. Daarmee doelt de schrijfster er denk ik op dat een trainer goed moet kunnen inschatten wanneer positieve bekrachtiging zin heeft en wanneer het tijd is voor negatieve bekrachtiging.
En met de laatste zinnen bedoelde ik, dat als een paard met 2 hoeven in zijn neus lachend rondjes om zijn baas draait bij het trailerladen het misschien tijd is voor wat negatieve bekrachtiging. Daarbij moet zijn baas dan goed kunnen inschatten of het paard angstig is of er gewoon geen zin in heeft de trailerklep op te gaan.