[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:31

jes_sam schreef:
Zeg Nombrado even een vraagje voor jou :+
Hoe krijg je een paard in verzameling zonder terug werkende krachten van de teugel?
Beetje domme vraag misschien :x maar goed wil hem toch stellen

bovenbeenspier aanspannen en been/kuit

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:33

Maartenn schreef:
Interessant topic :j

Ik heb me laatst laten filmen tijdens het rijden, hebben jullie misschien tips?
http://www.youtube.com/watch?v=0TeyvRSC7dw

middendraf.....waarom je paard zolang in middendraf op de voorhand laten gaan?

terug in tempo....veel meer over 4 benen laten draven

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:36

Nynke_Mandy schreef:
Bekken kantelen? Kun je me dit uitleggen? :o

ik hoor hier iedereen over het achterbeen verder onder de massa om het paard zijn bekken te laten kantelen zodat dit makkelijker is voor de verzameling????? (ik had het niet verzonnen hoor :o )

oke (dit is even voor iedereen hoor) :D
oefening met jezelf
ga snel lopen of hollen
kantel je dan je bekken? wordt je rug hol of bol?
ga dan eens op de plaats dribbelen
kantel je je bekken, wordt je rug holler of boller?

Kben benieuwd naar jullie reacties *D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:38

R_ali_R schreef:
nadat ik in het eerste topic heb gepost en ook in het tweede kan de derde natuurlijk niet achterblijven :D
Deze foto's zijn alweer een tijdje geleden gemaakt.
we zijn vooral bezig met tempo cotrole en rechtrichten ook moet ik er op letten dat ik hem niet te diep laat gaan en vooral dat zijn neus op of voor de loodlijn blijft. sommigen dagen gaat dit beter dan andere.
we pakken nu ook in de les wat wijken mee en dit pakt hij erg goed op.
waar ik op moet letten is dat ik niet naar voren keukel en niet te streng word met mijn binnenhand.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

brand maar los

oef...beetje verweg foto's
kan je ze niet wat dichterbij shoppen en weer plaatsen?

Endlessly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:57

nombrado, ik heb nou alles gelezen wat je hebt geschreven. Het klinkt soms heel logisch en dan weer niet, dus ik hou me nog even gedeisd voordat ik me erin meng. Toch zou ik één ding toch nu al wel willen vragen.
Want je hebt steeds een mens als voorbeeld. Maar een mens loopt toch niet op 4 benen en draagt toch niets op zijn rug? Hoe kan je dan die vergelijking maken?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:14

nombrado schreef:
R_ali_R schreef:
nadat ik in het eerste topic heb gepost en ook in het tweede kan de derde natuurlijk niet achterblijven :D
Deze foto's zijn alweer een tijdje geleden gemaakt.
we zijn vooral bezig met tempo cotrole en rechtrichten ook moet ik er op letten dat ik hem niet te diep laat gaan en vooral dat zijn neus op of voor de loodlijn blijft. sommigen dagen gaat dit beter dan andere.
we pakken nu ook in de les wat wijken mee en dit pakt hij erg goed op.
waar ik op moet letten is dat ik niet naar voren keukel en niet te streng word met mijn binnenhand.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

brand maar los

oef...beetje verweg foto's
kan je ze niet wat dichterbij shoppen en weer plaatsen?

ik heb geen idee hoe ik dat moet doen :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:33

xBlue schreef:
nombrado, ik heb nou alles gelezen wat je hebt geschreven. Het klinkt soms heel logisch en dan weer niet, dus ik hou me nog even gedeisd voordat ik me erin meng. Toch zou ik één ding toch nu al wel willen vragen.
Want je hebt steeds een mens als voorbeeld. Maar een mens loopt toch niet op 4 benen en draagt toch niets op zijn rug? Hoe kan je dan die vergelijking maken?

de beweging mbv het skelet is bijna gelijk
de voortbeweging kan je dus goed vergelijken met mens en dier.
vooral het bekken is zeker identiek in gebruik met bewegen.
om een skelet in balans te laten bewegen, is het van belang zo recht mogelijk te blijven en de spieren (die daarvoor gemaakt zijn) het proces te laten ondersteunen.
zo kan je bv bij kracht inspanning je bekken "stabiel" maken, zodat er zware dingen gelift kunnen worden
zo ook met een paard.
de rugspier blijft dus altijd verend en nooit te strak , net als buikspieren e.d.
het liften van zware dingen gebeurd mbv oa je bovenbeenspier. Die spier (bij een paard aan de achterzijde) moet dus sterk gemaakt worden om het liften voor elkaar te krijgen.

Endlessly

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:41

Oke, bedankt voor je uitleg!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:51

Achterbeen meer ondertreden als voorbereiding van verzameling? Hoe kom je daar nu weer bij?

Never mind. Deze discussie heeft toch geen enkele zin. Je reageert alleen op simpele vragen en de moeilijke spreek je overheen. Overtuigd van enkel het eigen gelijk omdat je twee jaar zonder zadel het paard hebt "bestudeerd" en de pre's hun "truukjes" kennen.

In het land der blinden is eenoog koning.

Allen een fijne dag. Ik kan het gezwam niet meer aanhoren, zit me hier op te vreten. Succes met het topic.

Tabee :evaw:

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:10

Hee Samantha, ga nou alsjeblieft niet weg omdat je het niet met nombrado eens bent! Ik vind je een hele waardevolle aanvulling in dit topic! :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:28

Ik ga met Aleeneh mee :j

Zeg nombrado , je zei verzamelen door bovenbeenspier aan te spannen, maar dan belemmer je toch het paard in zijn beweging want je blokkeert dan jezelf in het goed meegaan met het paardenrug..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:59

jes_sam schreef:
Ik ga met Aleeneh mee :j

Zeg nombrado , je zei verzamelen door bovenbeenspier aan te spannen, maar dan belemmer je toch het paard in zijn beweging want je blokkeert dan jezelf in het goed meegaan met het paardenrug..

nee, dat zei ik niet
lees maar eens terug wat ik geschreven heb over de hulp die gegeven wordt bij het terugnemen van je paard.
het aanspannen, spannen van een spier (in dit geval was het de binnendijbeenspier van de ruiter) is maar een seconde nodig om je paard terug te rijden hoor.
alleen moet je als ruiter wel bewust een spier kunnen spannen en ontspannen
en dat is nu nogal eens het euvel
ruiters zijn zich vaak niet bewust van hun eigen lichaam, en dat is nu net 1 van de belangrijkste dingen om een goed ruiter te worden.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:12

en wat vinden jullie? :D
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:20

misschien even tussendoor heel wat anders.
maar wel mooi om eens te zien, wat een mens eigenlijk met zijn lijf doet en kan
en let eens op of Damien veel zijn bekken kantelt bij al zijn acrobatiek .
Geweldige gymnast overigens.
http://www.youtube.com/watch?v=cNvJy0zo ... 2rsQs055lQ

en nu weer ontopic :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:29

RobinBuck schreef:
[ Afbeelding ]

Wat vind je zelf? Wat zie je zelf aan hoe het paard beweegt?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:01

nombrado, sorry, dit heeft niets te maken met beoordelen of discuseren over aan de teugel en correct rijden.

Ik vind het er netjes uit zien op de fjord. Is je fjord erg voorwaarts? Want zo lijkt het niet...
Maar je rijd verder erg netjes. Ik zou alleen wel ietwat losser zijn met je handen, zodat je handen en teugels in 1 lijn komen, zodat het meer een onstpannen gevoel geeft voor het paard.
Is je paard dan wat te voorwaarts? Kun je dit terug rijden door je ietwat zwaar te maken in het zadel. Hierdoor belemmer je zijn vooruitgang, en zal hij zachter gaan lopen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:01

Ow sorry, ik keek scheel. Je hebt je handen keurig op plaats.

Excuses

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:35

Aleeneh schreef:
RobinBuck schreef:
[ Afbeelding ]

Wat vind je zelf? Wat zie je zelf aan hoe het paard beweegt?

nou ik vind zelf eigelijk dat hij wel netjes aan de teugel loopt. maar zijn benen, nee die beweegt hij niet echt mooi, maar zo vaak rijd ik dr ook niet op, hij is van een vriendin, en hij is al 19, dus dan vind ik het toch nog wel aardig.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:37

maralyn schreef:
nombrado, sorry, dit heeft niets te maken met beoordelen of discuseren over aan de teugel en correct rijden.

Ik vind het er netjes uit zien op de fjord. Is je fjord erg voorwaarts? Want zo lijkt het niet...
Maar je rijd verder erg netjes. Ik zou alleen wel ietwat losser zijn met je handen, zodat je handen en teugels in 1 lijn komen, zodat het meer een onstpannen gevoel geeft voor het paard.
Is je paard dan wat te voorwaarts? Kun je dit terug rijden door je ietwat zwaar te maken in het zadel. Hierdoor belemmer je zijn vooruitgang, en zal hij zachter gaan lopen.

hij was al een beetje moe, dit was op buiten rit, en het meisje waarvan hij is had net stuk gegalopeerd, toen mocht ik dr even op en moesten er even wat nette foto;s van hem gemaakt worden. :P
dus daardoor komt dat met die benen waarschijnlijk ook wel, en hij tilt ze zowiezo niet zo spectaculair op :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:40

Korte pasjes draven is juist goed volgens nombrado. Krijgen ze sterke achterbenen van :')

Nee even serieus:

Ik zie dat hij sterk is op een scherp bit. Zijn hals is niet rond thv de schoft.. Hij oogt ook vrij sloom en neigt "op de handrem" te draven door het teveel aan ruiterhand. Tips heb ik niet voor je. Heeft geen zin als je hem bijna nooit rijd

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:45

S_en_Z schreef:
Korte pasjes draven is juist goed volgens nombrado. Krijgen ze sterke achterbenen van :')

Nee even serieus:

Ik zie dat hij sterk is op een scherp bit. Zijn hals is niet rond thv de schoft.. Hij oogt ook vrij sloom en neigt "op de handrem" te draven door het teveel aan ruiterhand. Tips heb ik niet voor je. Heeft geen zin als je hem bijna nooit rijd

hij was eigelijk het tegenovergestelde van sloom :P
voral in de galop, moet tegen boom gepakeerd worden om te stoppen zegmaar

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:51

Hij oogt in elk geval alsof hij korte pasjes maakt. Ik wil het niet per sé sloom noemen, maar ik zie inderdaad wel iets wat lijkt op een handrem.
Overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat tips geven nutteloos is, alle tips kun je ook meenemen naar het rijden op een ander paard. Dat doe ik zelf net zo. Zou betekenen dat je ook manegeruiters geen tips kunt geven.

Ik ben nog benieuwd naar een paar dingen: was het paard goed aan het been (dus niet snel, maar snel reactie geven op je hulpen)? Hoe voelde het paard onder je? Was hij zacht in de mond of leunde hij voor jouw gevoel op je handen? Liep hij te sloffen of was hij actief in zijn bewegingen?
Als je die dingen op gevoel kunt beantwoorden, probeer ze dan ook eens te beantwoorden terwijl je alleen naar de foto kijkt. Kun je op de foto ergens aan zien of het paard zacht in de mond is of niet, bijvoorbeeld.

Zo leer je foto's beoordelen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:06

ArGieVai schreef:
ok dank je voor de uitleg!! Nu is het indd duidelijker wat je bedoeld :)

Nu kom ik wel weer bij de opmerking van Nombrado dat als het achterbeen meer ondertreed, het paard niet kan gaan verzamelen... Maar dat klopt in mijn ogen niet... Als het paard zijn bekken kantelt zakt de kont toch iets, maar volgens mij zal juist door dat zakken en kantelen het achterbeen meer onder de massa gaan komen? Of zie ik dit nu compleet verkeerd? (dan heb ik het overigens niet over meer ondertreden door hoger tempo waar Nombrado het over had, maar echt puur met betrekking tot verzameling)

dat zie je goed Archieval. Ondertreden door hoger tempo kan niet. uiteraard moet er wel impuls zijn maar dat is heel iets anders dan tempo.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:06

Ik ga mee met mijn voorgangers.

Hier een foto van mij en Valencia. Het is niet mijn paard, maar van een stalgenoot. Dit was de derde keer dat ik er op reed, en het ging al véél beter dan de vorige keren. Ze gaat haar rug beter gebruiken en haar achterhand treed er al wat onder. Voorheen maakte ze geen contact met de voor en achterhand waardoor ik echt niks in mijn handen had & moest ik gewoon met mijn sporen prikken voordat ik dr vooruit kreeg. Ze begint nu ook echt te sjouwen, soms is ze zelfs iets té voorwaarts! En het is nog lang geen perfect plaatje, maar ik rijd haar ook bijna nooit, dus ik doe wat ik kan doen in de zoveel keer dat ik er soms op rijdt.

Hier een foto van eerst :
Afbeelding

En nu foto's van van de week :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, en of jullie nog tips en kritiek hebben waar ik wat mee kan doen! =)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:16